Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad har I som iværksætter af udd. bag jer?

Side 9 ud af 17 (162 indlæg)
Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1748
Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

@Thorborg

Min pointe var nok mere, at der skal en iværksætter (en der sætter noget i værk) til måske at kunne anskue det juridiske system på den måde, at han/hun vil kunne sætte jura på "formel". Jura er vist ikke psykologi, men noget med regler - og når det nu koster så meget at gå til advokat, så vil det da være oplagt.. :)

Men jeg ved ikke en fis om jura. Og måske er dét netop den bedste indgangsvinkel af og til.. Og måske er det netop hovedet på sømmet i denne diskussion: det kan være rigtigt godt ikke at vide noget om særlig meget, men at bare har lyst til at finde ud af hvordan man for alt i verden finde frem til den bedste løsning. Man skal så måske bede nogle hellige køer om at smutte et andet sted hen..

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 18:32
Well - du kan sætte jura på formel så snart du kan sætte dommers holdninger på formel - og det skal jo være alle dommere, for de har jo alle forskellige holdninger?
Og samtidig skal det jo være i alle tænkelige situationer, for 2 forskellige situationer er jo ikke ens?
det bliver sq noget af en database, jeg kan ihvertfald se 2 uendeligheds tegn i det, og måske endda endnu flere....
Og derudover er det jo ikke nok at have alle de skriftlige love i databasen, derudover skal du have alle gamle domme, alle sædvaner osv. osv. osv.

mvh
Janus
Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 18:42

Dato: 1/7/2006 6:32:08 PM Forfatter: Centry Well - du kan sætte jura på formel så snart du kan sætte dommers holdninger på formel - og det skal jo være alle dommere, for de har jo alle forskellige holdninger? Og samtidig skal det jo være i alle tænkelige situationer, for 2 forskellige situationer er jo ikke ens? det bliver sq noget af en database, jeg kan ihvertfald se 2 uendeligheds tegn i det, og måske endda endnu flere.... Og derudover er det jo ikke nok at have alle de skriftlige love i databasen, derudover skal du have alle gamle domme, alle sædvaner osv. osv. osv. mvh Janus

Nej, det er et helt umuligt projekt. Jura er ganske vist langt hen af vejen bygget over diverse regelsæt, men det er ikke altid ren logik. Der er sondringer og et utal af variabler, som kræver andet end en logisk tankegang.
Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Skrevet kl. 18:45
Dato: 1/7/2006 6:27:17 PM Forfatter: davidchristensen

@Thorborg

Men jeg ved ikke en fis om jura. Og måske er dét netop den bedste indgangsvinkel af og til.. Og måske er det netop hovedet på sømmet i denne diskussion: det kan være rigtigt godt ikke at vide noget om særlig meget, men at bare har lyst til at finde ud af hvordan man for alt i verden finde frem til den bedste løsning. Man skal så måske bede nogle hellige køer om at smutte et andet sted hen..

Ja, teoretikere kan have svært ved at "se skoven for bare træer". Viden kan helt sikkert begrænse, men det er nok ofte mangel på kreativ tankegang der hæmmer processen, samt viljen og ikke mindst evnen til at tænke visionært. 

Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1748
Skrevet kl. 18:45

Janus, det var et eksempel på hvordan et fag bliver taget så meget alvorligt, at kun fagfolk kan udføre det. Jeg er sikker på der findes mange sager, hvor det bare handler om at slå op iloven og læse hvad der står. På samme måde kunne man måske lave et program der ville gøre det nemmere for folk, uden de behøver at hyre en advokat. Men selvfølgelig er der sager der kræver fingerspidsgefüle..

Iøvrigt handler det vel her i DK ikke så meget om hvad en dommer mener?

Dether system vil måske ikke blive en sucess i Kina..

Jo, en kæmpekæmpe relationel database er krævet.. Men som sagt, det er kun et eksempel. Måske lidt dårligt. Sorry :)

Det var kun et forsøg på at give et eksempel på "problemet" uddannelse kontra entrepreneur-ånd..

:)

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:49

Jeg tror aldrig man kan slippe for rigtige advokater, rigtige skolærere og alle de andre dygtige faguddannede personer af forskellig slags. Hvis du tror at pædagokig eller jura altsammen er noget der kan puttes ind i et program tager du alvorligt fejl.  Begge dele kræver en høj grad af menneskelig forståelse, visioner, praktisk erfaring og en hel masse mere som computere er rigtig dårlige til.

Standardkontrakter og den slags er en anden sag - men det har vi allerede.

Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Skrevet kl. 18:51
Dato: 1/7/2006 6:44:47 PM Forfatter: davidchristensen

Iøvrigt handler det vel her i DK ikke så meget om hvad en dommer mener?

Det handler i høj grad om, hvad en "dommer mener" (nok mere hvordan diverse dommere sondrer). Retspraksis, et mere eller mindre uskrevet regelsæt, er en stor del af juraen. Der er selvfølgelig domme bag, som man kan slå op i, men igen... Der er mange, mange faktorer der spiller ind og to sager kan ligne hinanden meget uden, at de bør få samme udfald.
Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 18:52
Jeg tror jeg vil slutte den her diskussion af med et dejligt udtryk:

"Scientia est potentia"

Og jeg vil sige så meget at der er flere måder at få Scientia - nogen får det gennem uddannelsessystemet, andre gør det ved at "leve livet" (undskyld den dårlige formulering, hvis i har en bedre så stik mig den lige)

mvh
Janus J Lindau

P.S glemte lige at skrive at jeg ik kan latin - men google kan
Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 19:11
Dato: 1/7/2006 6:14:04 PM Forfatter: Mikkel deMib
Min tilbud står ved magt: Hvis du sender de midler samfundet giver dig for at være under uddannelse, sender jeg dig de penge de har givet mig for at være selvstændig. Men elle tip skal du da have: Det bliver dyrest for dig! :)

Ja så må jeg hellere droppe den tanke

Men Mikkel, sidste år fik jeg 55.000 i SU og betalte samtidig næsten 40.000 i skat, så mener jeg (næsten) har mit på det tørre

Synes det er lidt farligt at begynde, at gøre det op i penge. Børnefamilier får da børnepenge og det er heller ikke retfærdigt fordelt, men for mange er det livsnødvendigt. Det samme gælder SU''en. Ja mange har forældre der kan hjælpe (desværre ikke mig selv) og de fortjener måske ikke ligeså meget i SU hvis hensigten med SU skal overholdes. Det er dog en helt anden og meget relevant debat hvis du spørger mig.

Men igen det jeg reagerede på var at selv studerende må arbejde hårdt for det. Det eneste de får foræret er 4.700 om måneden resten er benhårdt arbejde!
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:14

> Det eneste de får foræret er 4.700 om måneden resten er benhårdt arbejde!

Ja, udover de penge som uddannelsen koster :)
Men i øvrigt tror jeg at mange iværksættere ville være glade for de samme 4700. Men sådan er det jo ikke. Hvis man vælger at uddanne sig på et universitet får man pengene, hvorimod man ikke får dem hvis man vælger at uddanne sig selv - f.eks. som iværksætter.

Det er nu ikke fordi jeg tror vi skal sætte alle iværksættere på "bistandshjælp". Som nævnt synes jeg personligt det ville være bedre med et skulderklap (en gullerod) i form af en langt lavere, eller ingen, skat for de først tjente penge - op til et beløb man faktisk kunne leve af.

Uanset hvad, er det jeg efterlyser mest af alt dog at "systemet", som sådan, begynder at tage iværksætteri seriøst, som et valg man altså også kan vælge at tage - fremfor at uddanne sig. Nogle mennesker er nok bedst til at gå uddannelsesvejen, og andre er bedre til at kaste sig ud i det som selvstændige. Og heldigvis for det da. Det er jo fedt at vi ikke allesammen er ens indrettede. Men vi behandles bare ikke lige godt i alle dele af det offentlige system.

Jeg er ikke ude på at tage noget fra de studerende. Jeg synes som udgangspunkt også det er godt vi har S.U. og gratis uddannelse i Danmark, men jeg tror godt der kunne være plads til begge dele - gode uddannelser, og bedre vilkår for iværksættere. Begge dele skulle jo også gerne, i sidste ende, betyde en bedre økonomi for hele samfundet. Det er en investering. En fornuftig en.

Jeg tror også man ved en mere ligeværdig tilgang til uddannelse og iværksætteri ville få flere iværksættere til at være mere "loyale" overfor det danske samfund. Som det er nu, er der mange af os, der ind imellem, ikke kan lade være med at se samfundet lidt som fjenden - hjælpen har været meget lille, og modstanden ofte stor. Det gavner ingen at have det sådan. Men nu er vi naturligvis over i den lidt "filosofiske" afdeling :)

Side 9 ud af 17 (162 indlæg)