Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad har I som iværksætter af udd. bag jer?

Side 6 ud af 17 (162 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er vi jo blevet tydet ørene fulde i årtier med at vi skal "have noget at falde tilbage på" og vi skal have nogle gode uddannelser. Mere uddannelse er bedre. Men det har jo bare ikke gjort Danmark til et iværksætterland, vel. Et af problemerne, efter min mening, er faktisk at der fokuseres for meget på uddannelse i stedet for muligheder.

Da jeg var 18, synes jeg f.eks. det var dybt urretfærdigt at mine dovne (sorry, men det VAR mange af dem sgu!) venner der valgte at studere fik i hoved og røv, mens jeg som lille amatør-kapitalist ikke kunne få en skid. Tværtimod så alle de offentlige systemer stort set skævt til mig fordi jeg var selvstændig. Havde jeg været "studerende" var jeg blevet betragtet helt anderledes. Det er jo fint og godt. Bull shit, siger jeg bare!

Hvis der i stedet blev lidt mere fokus på at det faktisk også kan være et fornuftigt og godt valgt at droppe uddannelserne og starte for sig selv, kunne det være vi kunne få nogle lidt mere rimelige, og lige, vilkår.
Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 684
Skrevet kl. 16:06
Ja Mikkel de studerende er sku nogle dovne og møg forkælet unger, vi får i hovedet og røv. Jeg fik tit engelske bøffer og biograf ture i min uddannelse tid ihvertfal

Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 16:08

Derfor anser jeg det som et dårligt råd til folk der går med iværksætterinteresser at droppe ud af skolen efter 9.kl.

Hvor er der blevet opfordret til at droppe ud af 9. klasse? Martin skriver blot, at jo før du hopper ud i det og prøver kræfter med dine idéer, jo bedre. Mange iværksættere starter deres karrierer mens de er under uddannelse eller sidder i et fast job.

Jeg synes også det er en lidt bombastisk udtalelse du kommer med Thorborg. Jo tidligere man starter jo bedre. Nej man risikerer at få sig et nederlag hvis man ikke er parat og hvis man ikke har idéen.

Sludder! Nederlag er netop med til at styrke. ;-)
Virker min idé ikke er det nok fordi den eller jeg selv ikke er god nok, hvilket jeg så må lære af samt justere på.

Jeg har tænkt mig både at kombinere cand.merc og det at være iværksætter. Så må vi se hvem der ler sidst

Good for you :-)
Kan ikke lade være med at grine at din udtagelse og samtidig lægge mærke til du ikke har sat et eneste komma i din post.
Se dét er humor.

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 16:42

En mulighed jeg synes der mangler at blive nævnt er at være selvstændig imens man tager en uddannelse - og hvis ens uddannelse handler om dét man gerne vil være selvstændig indenfor eller bare generelt om at blive selvstændig, så har man vist et godt kort på hånden.

At mange der har en uddannelse ikke bliver selvstændige betyder måske bare, at de selv synes de allerede har et godt job? Hvis man på forhånd har lyst til at blive selvstændig tror jeg det er ligegyldigt i hvilken grad man har en uddannelse eller ej..

:)

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 17:06
Dato: 1/7/2006 4:06:12 PM Forfatter: mk Ja Mikkel de studerende er sku nogle dovne og møg forkælet unger, vi får i hovedet og røv. Jeg fik tit engelske bøffer og biograf ture i min uddannelse tid ihvertfal

Nej, men du får en gratis uddannelse og lidt penge oven i, det er sgu luksus!

Db h Martin
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 17:11
Dato: 1/7/2006 3:11:14 PM Forfatter: Praefke Ro på...Vi kan godt blive enige om at mange iværksættere der ikke har en uddannelse er blevet succesfulde. Men det er jo ikke ensbetydende med at det er sådan man BLIVER succesfuld. Derfor anser jeg det som et dårligt råd til folk der går med iværksætterinteresser at droppe ud af skolen efter 9.kl. Medmindre man har en forretningsidé som kræver så meget tid at man bliver nød til at ofre uddannelsen for at forfølge idéen forstår jeg ikke hvorfor man skulle droppe ud. Der er vel ingen grund til at droppe den uddannelse (som man iflg. Amino ikke må falde tilbage på ) før der er en grund til det. Jeg synes også det er en lidt bombastisk udtalelse du kommer med Thorborg. Jo tidligere man starter jo bedre. Nej man risikerer at få sig et nederlag hvis man ikke er parat og hvis man ikke har idéen. Hvis man har en idé som man tror på og det iøvrigt er uforeneligt med en udddannelse kan man overveje at droppe uddannelsen. Men at droppe uddannelsen fordi man bliver et bedre iværksætter af det (??!!) synes jeg er et virkelig dårligt signal at sende. De statistikker i henviser til med at lang uddannelse er lig med ingen iværksætter, tror jeg mere er et udtryk for hvordan tingene er i dag og ikke hvordan de behøves at være. Jeg har tænkt mig både at kombinere cand.merc og det at være iværksætter. Så må vi se hvem der ler sidst

Der er nu heller ikke nogen der skriver at man bliver succesrig ved at undlade at få en uddannelse. Det jeg skriver er at den ikke er nødvendig. Jeg mener bestemt ikke at nogen skal droppe ud af deres uddannelser, det er op til dem. Det jeg siger er, at det ikke hjælper dem til at bliver bedre iværksættere, i forhold til at bruge tiden på drive forretning.
Der er alt for mange kloge mennesker, som har en kæft drive eller forretningssans. Det vi har brug for lige nu, er nogle gode købmænd der kan omsætte alle de kloges ideer til noget der kan tjenes penge på.

Det er super cool at du uddanner dig, det sker der ingen skade ved, så længe du også er iværksætter samtidig. Men hvis du venter på at du bliver klog nok til at starte, så vil jeg anbefale dig at glemme det og få dig et job hos en iværksætter istedet for.

Dbh Martin
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 17:18
Good for you :-)
Kan ikke lade være med at grine at din udtagelse og samtidig lægge mærke til du ikke har sat et eneste komma i din post.
Se dét er humor.

Tak for din seriøsitet. Min udtagelse?!? Jeg udtaler mig og sætter muligvis ikke mange kommaer, men det gør vel ikke mine meninger mindre værd - eller gør mig til en dårligere iværksætter eller cand.merc''er for den sags skyld.

Min mening er, at uddannelse og iværksætteri kan og bør blandes. Jeg kan ikke se, at uddannelse gør en dårligere iværksætter. Jeg siger ikke, der er nogen, der mener det. Sådan opfatter jeg bare nogle af indlæggene. Men det står vel for min egen regning?!?

Det er min mening - nu med kommaer
Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 17:28
Jeg sidder selv i den situation, at jeg er ved at uddanne mig som HA(jur.) på handelshøjskolen i københavn. Samtidig med dette er jeg i opstartsfasen (for 2. gang), med et import/agentur firma. Denne gang indenfor møbelbranchen. Indtil videre kører min skole stadig på fuldtid, imens mine iværksætter drømme tager tiden fra kl 12:00 til 18:00 sådan ca :)
Jeg vælger at blive ved med at studere af flere grunde.

1) det skader aldrig at lære lidt jura og økonomi
2) SU'en er en dejlig ting at få, så længe firmaet ikke giver overskud.
3) jeg har altid en 2-3 juridiske/økonomiske eksperter ved hånden, som kan spørges efter timerne.

Så for mig, vil jeg helt sikkert sige at det har været et stort plus at gå på en uddannelse, imens jeg prøver mine iværksætter drømme af. (har så prøvet dem af siden jeg var 15 hvor jeg begyndte at importere computerdele fra tyskland - lad os bare sige at det ik gav alverdens penge)

Mvh
Janus J Lindau
Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 17:31

@Praefke

Jeg ser en hel del kommaer. Og din udtalelse her stiller ikke nødvendigvis cand.marc''er i et bedre lys - tværtigmod er det til at krumme tæer over, at du netop påtaler kommaer; det er jo en karikatur på en der netop tager en uddannelse og derfor føler at du kan kanøfle folk der med deres ærlige evner bedriver det de nu engang synes de har mest lyst til at lave.

Hvis du stadigvæk skulle være i tvivl, så behøver man ikke at have en uddannelse bag sig for at få succes som iværksætter. Sund engagement, omgangstone og imødekommenhed er derimod "meta-værdier", som man ikke kan få eksamensbevis på, men som man kan dyrke hos sig selv uanset - og det er altså tit dem, eller mangel på samme, der gør udfaldet. C''est la vie.

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 17:31
Men hvis du venter på at du bliver klog nok til at starte, så vil jeg anbefale dig at glemme det og få dig et job hos en iværksætter istedet for.

Kunne ikke siges meget bedre.
Gælder nemlig om at TURDE kaste sig ud i det og betale den pris det nu engang har, uanset hvad det så koster, og hvilken baggrund man har.

Udskyder man og har undskyldninger for ikke at starte, bliver det aldrig til noget seriøst.

Uden højere uddannelse bliver man nødt til at klare sig, og kæmper måske derfor ekstra hårdt for det.

Er min opfattelse at folk der har valgt at sate på en god uddannelse, på ingen måde kan sætte ind ind i hvad det vil sige at være iværksætter/selvstændig. De er gennem hele skoleperioden blevet opvartet og har en falsk forestilling om hvordan det egentlig er.

Ingen uddanelse lære dig at stå på egne ben, kun tiden vil lære dig dette, så jo før man kaster sig ud i det jo bedre.

Dermed ikke sagt uddanelse er en skadelig faktor for iværksættere, blot at uddannelse ikke er alt - langt fra. :)

For lige at vende tilbage til trådens egentlige spørgsmål, er jeg selv stoppet på 2. på HHX og har derefter taget første år på HG. Skolen var åbenbart bare ikke mig. ;-)
Er dog glad for min tid på HHX, da den har givet mig lidt indsigt i EØ, som jeg senere har kunne bygge videre på i det virkelige liv.
Side 6 ud af 17 (162 indlæg)