Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad har I som iværksætter af udd. bag jer?

Side 8 ud af 17 (162 indlæg)
Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Men hvorfor ikke tage den mulighed at kunne tage et par år på et studie imens man starter op? Jeg siger intet om at man skal blive cand. jur. Når vi nu bor i et land som giver os de muligheder?
Hvis man er imod de muligheder er Danmark bare ik det rigtige land at være i da samtlige partier vi har inde på borgen er for det system vi har nu.
- jeg siger intet ondt om iværksættere der ikke gør det, jeg siger bare at jeg bruger de muligheder et velfærdssamfund giver mig.

mvh
Janus J Lindau

Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 18:08
Dato: 1/7/2006 6:05:34 PM
Forfatter: davidchristensen

@Janus

Jeg tror det snart er på tide, at en gruppe iværksættere sætter sig ned og laver et computerprogram, hvor man kan indtaste sine juridiske problemer og få en løsning ud i den anden ende. De vil få succes og juristerne vil blive arbejdsløse - sagt meget meget firkantet.

Sorry - men hvis du tror på det der burde du virkelig tage en forelæsning om jura, for hvis der er noget der ikke er firkantet er det jura.

Jeg kunne skrive sider om det, men for at være ærlig tror jeg du er ligeglad med det
(man skal være mere eller mindre nørd for at gide sætte sig ind i det - og DET er derfor man går til en advokat/jurist)

mvh
Janus J Lindau

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12318
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 18:11
Dato: 1/7/2006 6:05:45 PM Forfatter: Centry Men hvorfor ikke tage den mulighed at kunne tage et par år på et studie imens man starter op? Jeg siger intet om at man skal blive cand. jur. Når vi nu bor i et land som giver os de muligheder? Hvis man er imod de muligheder er Danmark bare ik det rigtige land at være i da samtlige partier vi har inde på borgen er for det system vi har nu. - jeg siger intet ondt om iværksættere der ikke gør det, jeg siger bare at jeg bruger de muligheder et velfærdssamfund giver mig. mvh Janus J Lindau

Jamen det er da også mere end fint. Det vi snakker om, er om det gør dig til en bedre iværksætter at have en uddannelse og der mener jeg svaret er et klar nej. Men intet er sort eller hvidt og hvis det virker for dig, er alt som det skal være. Jeg har bare set mange eksempler på højtuddannede iværksættere, der analyserer alt ihjel og dør i processen.

Dbh Martin
Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 18:12
Dato: 1/7/2006 2:06:23 PM Forfatter: Mikkel deMib

Jeg ved godt hvad der menes med  'Så har man noget at falde tilbage på'  - og det er netop derfor jeg synes det er noget vrøvl :)

Jeg tror nemlig ikke på, at du har mere at falde tilbage på ved at tage en uddannelse. Jeg tror man har mere at falde tilbage på ved at lære, hvordan man klarer sig selv - uanset hvad der så lige skal til. Lære at overleve - eller 'dø' og prøve igen :) Ved selv at skulle tilegne sig de ting man bliver nødt til at kunne, lærer man meget mere om at lære, om at tilpasse sig og om at fokusere sin tid der hvor det giver kroner på bundlinien.

Nu er det vist dig der vrøvler, Mikkel. Selvfølgelig har en f.eks. kandidaturuddannet person mere at falde tilbage på, set i forhold til én der er fuldstændig ufaglært og måske oven i købet uden nogen videre erhvervserfaring, som kan bruges til at lande et rimelig betalt job.

Personligt er jeg ikke den store læsehest (nærmere det stik modsatte), når vi snakker pensum på et studie, hvor jeg ikke selv bestemmer indholdet af den viden, jeg skal tilegne mig. Jeg er i høj grad videnbegærlig, men jeg foretrækker at researche og lære lige præcis dét, jeg finder mest relevant og interessant for mig og den situation jeg står i. Det er en ting, noget andet er, at jeg da uden tvivl er langt bedre stillet med en ejendomsmægleruddannelse, hvis jeg går på røven med virksomheden, end hvis jeg ikke havde den. Jeg kan i løbet af kort tid sikre mig et job med en indtjening imellem 50.000 - 100.000 kr. pr. måned. Uden uddannelsen kan jeg måske skaffe et job som Account Manager eller Key Account Manager med en targetløn i omegnen af 25-35.000 kr.

Når man snakker i termen "noget at falde tilbage på", så virker det indlysende for mig, at man så snakker i den forstand, at man så har noget at falde tilbage på som lønmodtager.

At jeg så ikke har planer om at bruge min ejendomsmægleruddannelse lige foreløbigt (og da slet ikke som lønmodtager) og naturligvis heller ikke planlægger at gå på røven med min virksomhed, er en helt anden side af sagen. Jeg har den og den sikkerhed den giver - og det er sgu lækkert.

Der bliver generaliseret lige lovlig meget i denne tråd.

Ja, selvfølgelig kan man få succes som iværksætter uden en uddannelse, men at en uuddannet skulle have bedre chancer end én med en videregående uddannelse virker som det rene vrøvl. Det altafgørende er viljestyrken og evnen til at føre tingene ud i livet, frem for kun at lege med tanken. Dét at man tør satse.

Skal man endelig lave en sammenligning, så må det være skellet imellem teoretikere og praktikere.

Tråden minder mig om en gammel undersøgelse, der påviste at (gade)drenge, der i sine helt unge dage var ude på lidt af et skråplan i relation til loven, statistisk set ofte klarer sig langt bedre end andre, når de springer ud som iværksættere. Interessant og mon ikke der er noget om snakken? Det skader i hvert fald ikke at være lidt "streetwise".

EDIT:

I øvrigt er der himmelvid forskel på, hvilken type virksomhed man driver og hvilken type iværksætter man er. Enkelte typer virksomheder kan ufaglærte for eksempel ikke starte grundet manglende viden og begrænsninger i diverse love.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:14

Dato: 1/7/2006 6:03:07 PM Forfatter: Casper Sigaard Hold nu op, alt drejer sig da ikke om penge. Der er da også masser af iværksættere der er på dagpenge eller får gratid hjælp af det offentlige i form af advokatbistand osv. Og det er helt fint, sådan skal det være. Med den omkostningsstruktur vi har i dk i dag, så er man nødt til at betale folk for at studere ellers ville ganske få mennesker tage en uddannelse. Min pointe var, at på uddannelserne er der altså ikke nogen (ud over S.U. Åbenbart) der tager sig af hvem du er hvorfor du er her osv. Folk under uddannelse er altså ikke mere opvartede end så mange andre!

Min tilbud står ved magt: Hvis du sender de midler samfundet giver dig for at være under uddannelse, sender jeg dig de penge de har givet mig for at være selvstændig. Men elle tip skal du da have: Det bliver dyrest for dig! :)

Folk blev uddannet før der var S.U. og de vil blive uddannet efter. En af argumenterne for S.U. var, og er, at så ville man få flere fra mindrebemidlede hjem ind på disse uddannelser. En ny undersøgelser, der i sidste uge blev gennemgået i radioen, viser imidlertid at det slet ikke er gået sådan. Faktisk er antallet af folk der selv kommer fra højtuddannede hjem i forhold til uuddannede stort set uændret. Så nu får dem der tidligere uddannede sig for far og mors penge bare pengene af os andre. Hvis man så oveni dette skal høre på forvrøvlet brok og tåbelige påstande om at iværksættere får ligeså meget skal du ikke undre dig over hvis den S.U. snart bliver stemt væk igen!
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 18:14
Dato: 1/7/2006 6:05:34 PM Forfatter: davidchristensen

@Janus

Jeg tror det snart er på tide, at en gruppe iværksættere sætter sig ned og laver et computerprogram, hvor man kan indtaste sine juridiske problemer og få en løsning ud i den anden ende. De vil få succes og juristerne vil blive arbejdsløse - sagt meget meget firkantet.
Jeg tror et udtryk du mangler i din ligning er udvikling. For folk der forstår udviklingen som et mantra (typisk folk der er selvstændige, men også forskere odsl.) handler det om at omforme konventionalitet til brugerorienteret ''accesabilty''. Altså - det er reelt set meget få pladser her i samfundet (som kræver uddannelse) som ikke kan udfyldes af tilpas gode initiativer. F.eks. vil en lærer i fremtiden være en der sender et link til et e-learningsmodul (som er udviklet af nogle selvstændige (men muligvis uddannet lærer) og på den måde bliver lærer-staben helt automatisk udfaset.. Mht. advokater er det måske endnu mere tydeligt: de er nogle personer der varetager nogle regler iforhold til et fast regelsæt - og med en smule fantasi kan jeg snildt se, at denne opgave i meget stor udstrækning kan varetages af et computerprogram frem for af en person der skal have 800.- kr. i timen. Forskellen er, at advokaten typisk ikke har kompentencer til at kunne udføre et sådan projekt - og derimod vil det for ham nærmest være naturgenstridigt at foreslå sådannoget.
..og nu har jeg sgu glemt hvad min pointe igrunden er.. he :)

Så let er det nu ikke, det er ikke matematik. Men diverse standard kontrakter etc. kan du allerede købe på nettet, men resten kan aldrig klares af en maskine.
Og så kommer du forøvrigt ingen vejne med 800 kr. i timen

Dbh Martin
Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 18:15
Jeg siger heller ikke, at fordi du har en lang uddannelse bliver en god iværksætter - langt fra.
Jeg kommer selv fra en iværksætter familie.
(sku faktisk hilse fra min far - han var en af de første der annoncerede på jubii i de gode gamle dage )
Så jeg håber da at vide hvad der skal til, eller ihvertfald en brøkdel af det.
Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1748
Skrevet kl. 18:16

Hej Janus

Du har måske ret. Jeg tror så også bare, at de, der har forstand på jura er - jurister. Den form for viden kan nemt gå hen og blive noget man dyrker i en sammenspist elitær klub - og dér vil det være godt med iværksætteren der ser det hele udefra og måske laver tingene lidt nemmere..

Men jeg bør helt sikkert tage en lektion eller to i jura før jeg egentlig kan sige noget om det.

Jeg tror vist pointe var noget med uddannelsessystem kontra iværksætteri - og to forskellige måder at anskue løsningen til det samme problem: nogle har lært en løsning; andre kan måske finde på en der vil være mere "out of the box".

Det var bare det :)

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 18:18
Dato: 1/7/2006 6:15:01 PM Forfatter: Centry Jeg siger heller ikke, at fordi du har en lang uddannelse bliver en god iværksætter - langt fra. Jeg kommer selv fra en iværksætter familie. (sku faktisk hilse fra min far - han var en af de første der annoncerede på jubii i de gode gamle dage ) Så jeg håber da at vide hvad der skal til, eller ihvertfald en brøkdel af det.

Du må hilse ham igen og sige tak

Dbh Martin
Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 18:22
@David: Ja der er sku mange ting i vores udannelsessystem der burde ændres, det kan vi hurtigt blive enige om.
Det med at du "lærer en løsning" når du bliver uddannet er ikke rigtigt, Der er en grund til at fx vores skriftlige eksamener bliver lavet i noget stof som vores lærerer ikke direkte har undervist i - det er stof vi oftests skal sammensætte af flere forskellige "moduler" vi har lært.
og oftest kræver det at tænke "uden for boksen" - Dette kan jeg mærke at jeg er bedre til en den gennemsnitlige studerende, derfor mange går kolde til de skriftlige eksamener - seen it SOOO many times.
Men nu kom den her diskussion vist ud på et sidespor, så jeg synes bare vi skal stoppe her ...

@Martin:
Det er jeg sikker på han bliver glad for - selvom jeg ik engang har skrevet hans navn herinde

Mvh
Janus J Lindau
soon 2 be iværksætter - eller soon 2 be broke student.

Side 8 ud af 17 (162 indlæg)