Dato: 1/7/2006 2:06:23 PM
Forfatter: Mikkel deMib
Jeg ved godt hvad der menes med 'Så har man noget at falde tilbage på' - og det er netop derfor jeg synes det er noget vrøvl :)
Jeg tror nemlig ikke på, at du har mere at falde tilbage på ved at tage en uddannelse. Jeg tror man har mere at falde tilbage på ved at lære, hvordan man klarer sig selv - uanset hvad der så lige skal til. Lære at overleve - eller 'dø' og prøve igen :) Ved selv at skulle tilegne sig de ting man bliver nødt til at kunne, lærer man meget mere om at lære, om at tilpasse sig og om at fokusere sin tid der hvor det giver kroner på bundlinien.
Nu er det vist dig der vrøvler, Mikkel. Selvfølgelig har en f.eks. kandidaturuddannet person mere at falde tilbage på, set i forhold til én der er fuldstændig ufaglært og måske oven i købet uden nogen videre erhvervserfaring, som kan bruges til at lande et rimelig betalt job.
Personligt er jeg ikke den store læsehest (nærmere det stik modsatte), når vi snakker pensum på et studie, hvor jeg ikke selv bestemmer indholdet af den viden, jeg skal tilegne mig. Jeg er i høj grad videnbegærlig, men jeg foretrækker at researche og lære lige præcis dét, jeg finder mest relevant og interessant for mig og den situation jeg står i. Det er en ting, noget andet er, at jeg da uden tvivl er langt bedre stillet med en ejendomsmægleruddannelse, hvis jeg går på røven med virksomheden, end hvis jeg ikke havde den. Jeg kan i løbet af kort tid sikre mig et job med en
indtjening imellem 50.000 - 100.000 kr.
pr. måned. Uden uddannelsen kan jeg måske skaffe et job som Account Manager eller Key Account Manager med en targetløn i omegnen af 25-35.000 kr.
Når man snakker i termen "noget at falde tilbage på", så virker det indlysende for mig, at man så snakker i den forstand, at man så har noget at falde tilbage på som lønmodtager.
At jeg så ikke har planer om at bruge min ejendomsmægleruddannelse lige foreløbigt (og da slet ikke som lønmodtager) og naturligvis heller ikke planlægger at gå på røven med min
virksomhed, er en helt anden side af sagen. Jeg har den og den sikkerhed den giver - og det er sgu lækkert.
Der bliver generaliseret lige lovlig meget i denne tråd.
Ja, selvfølgelig kan man få succes som iværksætter uden en uddannelse, men at en uuddannet skulle have bedre chancer end én med en videregående uddannelse virker som det rene vrøvl. Det altafgørende er viljestyrken og evnen til at føre tingene ud i livet, frem for kun at lege med tanken. Dét at man tør satse.
Skal man endelig lave en sammenligning, så må det være skellet imellem teoretikere og praktikere.
Tråden minder mig om en gammel undersøgelse, der påviste at (gade)drenge, der i sine helt unge dage var ude på lidt af et skråplan i relation til loven, statistisk set ofte klarer sig langt bedre end andre, når de springer ud som iværksættere. Interessant og mon ikke der er noget om snakken? Det skader i hvert fald ikke at være lidt "streetwise".
EDIT:
I øvrigt er der himmelvid forskel på, hvilken type virksomhed man driver og hvilken type iværksætter man er. Enkelte typer virksomheder kan ufaglærte for eksempel ikke starte grundet manglende viden og begrænsninger i
diverse love.