Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad har I som iværksætter af udd. bag jer?

Side 1 ud af 17 (162 indlæg)
Fra Esbjerg
Tilmeldt 26. Aug 05
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 
Hvad har I af uddannelse bag jer?
 
Jeg er igang med hhx på iværksætter linien på 2. år, men jeg er blevet træt af fagene. Jeg synes jeg lære en masse ubrugeligt, lige nu har vi om nulpunkter i 4. grads ligninger i matematik, tror aldrig jeg får brug for  det, synes det er sådan ved næsten alle de andre fag, dog er tysk og afsætning godt. Jeg har en masse tossede ideer til at starte virksomhed på, og havde egentligt planer om at vente med at starte til jeg var færdig med hhx, men kan ikke rigtigt se nogle fordel ved jeg fortsætter uddannelsen, hvis jeg alligevel starter selv. Hørte forleden Lars Larsen var gået ud efter 8. klasse. Er det overhovedet nødvendigt for os iværksætter med en uddannelse? (Self. er der nogle branche hvor man skal have en uddannelse, hvis fx man vil starte et firma som revisor, så skal man nok have en uddannelse som revisor, men ellers)
 
Håber og høre fra jer.
 
mvh.
Henrik F. Martinussen, 18 år og hjemmeboende.
Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Personligt har jeg ikke noget nævnværdigt af uddannelse. Uddannelse og egentlig kompatence er jo ikke nødvendigvis det samme.
Men hvis jeg kunne lave om på fortiden, så havde jeg gennemført alt hvad jeg nogensinde havde sat gang i og det er uddannelse jeg tænker på især.
Selvom du måske ikke føler, at du kan bruge ALT. Så er der mange andre måder hvorpå du kan bruge din uddannelse - den pynter på dine papirer så at sige.
 
Det er ingen umiddelbar hindring, at du ikke har nogen uddannelse. Men det bliver altså ikke nemmere af, at du ikke har det.
Mit umiddelbare råd til dig er at huske; at tingene som regel er hvad man gør dem til. Hvis du føler at du spilder din tid, så er det fordi du ikke formår at udnytte situationen til din fordel. - Du skal være grådig og rage til dig hvad angår din uddannelse, erfarringer, kurser osv. Det er alle disse fragmenter af viden, der kan få en god iværksætter ud af dig.
 
At være en iværksætter er bla. at tænke på den rigtige måde og altid tænke på, at få så meget ud af det hele som muligt.
Så du kunne godt droppe din uddannelse for at blive iværksætter, men så vil jeg mene udfra det at du stadig har meget at lære om, hvordan du tænker på den rigtige måde.
 
Du kan jo betragte dig selv, som værende i fasen hvor du støber dit fundament. Selvom du har gode ideer, som du gerne vil have gang i. Så nytter det ikke noget at du "bygger" disse på et skrøbeligt fundament.
 
Sug til dig... altid.
Men bevar dit fokus hele vejen igennem, hvis du allerede nu ved hvad du vil.
 
Mvh.
 
James
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du vil være selvstændig så er en uddannelse vel ikke livsnødvendig, men hvad gør du den dag konen dine 3 børn og du står og virkelig ikke kan få firmaet til at køre rundt, du har prøvet med lidt job ved siden af og sådan, men svært at få noget da du skippede uddannelsen da du var ung? Det er nok den slags man skal tænke på, jeg ved rigtig mange af iværksætterene herinde er uenige, men en uddannelse skader ikke, du er 18 år, du går allerede på andet år. Det vil sige du har 1½ år tilbage. Kæmp dig igennem, er sikker på du bliver glad for den bagefter.

Hvis du vil være selvstændig kan jeg da se store muligheder i fag som dansk, engelsk, afsætning, erhvervsøkonomi, erhvervsret og IT.
 
At du så lærer mere end du lige har brug for kan vel ikke ses som nogen negativ ting, hvem ved, måske står du en dag og bare skal bruge den skide nulpunktsberegning. For du har vel ikke planlagt dit liv fra nu til du dør :)
 
Hvis du vil være iværksætter så se da om du ikke kan begynde at støbe fundamentet her mens du går i skole, få dig et stort netværk, få skrevet nogle ideer og så videre ned. Så du er klar til at gå i krig om 1½ år.
 
Men når alt det er sagt, så skal det også siges at mange iværksættere lever i bedste velgående uden at have en hue på :)
 
Jeg ville nok personligt tage det op med en skolevejleder og dine forældre.
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Martinussen,

Ja, det er efter min mening godt som iværksætter at have en grundlæggende uddannelse. Det kan måske være svært at se ideen med de enkelte fag når man sidder på skolebænken, og mange af de ting man lærer får man sandsynligvis ikke brug for. Så det kan godt virke som tidsspilde. Men det er det ikke helt.

Jeg selv droppede universitetet efter 6. semester for at blive selvstændig. Deværre var jeg lidt for grøn da jeg første gang blev iværksætter, og mit projekt blev ikke nogen succes. Jeg fik dog, på trods af min manglende uddannelse et rigtigt godt job, og efter 2½ år med fast indtægt forsøgte jeg igen, og har nu været selvstændig i version 2.0 i over 2½ år med større succes.

Pointen er, at det går ikke altid som man forventer med egen virksomhed, og hvis man bliver nødt til at kaste håndklædet i ringen er der altså ikke mange der vil ansætte dig i spændende jobs uden en uddannelse, medmindre du har unikke kompetencer og erfaringer.

Faktisk tror jeg at man med en periode som ansat kan få nogle kompetencer og modne som iværksætter, som gør at man har større chancer for at overleve som iværksætter. Det lyder måske modstridende at man skal tage et arbejde for at blive en bedre iværksætter, men kommer man lige fra skolebænken har man ikke hands-on erfaring med mange af de daglige opgaver der ligger i en virksomhed.

Selvom jeg kender en del iværksættere, så kender jeg faktisk ikke én der har overlevet det direkte spring fra skolen til egen virksomhed.

Så selvom man ikke lige kan se hvordan man omsætter undervisningen og ligningerne til egen virksomhed, så kan man, frivilligt eller ufrivilligt, en dag stå og have brug for det stykke papir fra en skole der beviser at man kan de mest grundlæggende ting.

/Carsten

PS: En af de vigtigste ting jeg lærte på universitetet var at leve for et minimum (på SU). At holde sine leveomkostninger på et minimum kan være rigtigt fornuftigt i opstartsperioden!
Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Henrik,

Jeg har selv ofte haft de samme tanker (er ligeledes 18 år og i gang med andenårs hh, tilmed på samme skole så vidt jeg kan se), da jeg føler at der er mange fag jeg egentlig bare spilder min tid på (matematik, dansk etc.).
Der er dog også fag jeg modsat mener jeg kan bruge til en del (bl.a. afsætning, erhvervsøkonomi, virksomhedsinformation og næste år erhvervsret), hvilket jeg mener kompenserer for det. Jeg skal så blankt erkende at der også er stor forskel på min indsats i de fag jeg mener jeg kan bruge til noget, og dem jeg ikke kan :)

At have en uddannelse vil altid være et godt sikkerhedsnet så jeg mener bestemt det er værd at bruge tiden på, men samtidig mener jeg ikke det skal hindre dig hvis du står overfor en konkret mulighed du mener der kunne være fremtid i - i så fald bør du drøfte det med andre om det er værd at springe ud i. For mit vedkommende har jeg planlagt at hænge i og tage de sidste 1½ år med, men dermed ikke sagt at jeg afviser eventuelt at springe fra hvis den rette grund pludselig dukkede op.
- hvis du færdiggør andet år og derefter beslutter dig for at tage chancen og det går galt, kan du så vidt jeg ved godt vende tilbage et år senere og tage tredje år.

Bottom fact for mit tilfælde: jeg mener ikke at jeg har et direkte behov for uddannelsen, men mener dog bestemt at den kan gavne mig og er rar at have med i bagagen i fremtiden.
Afhængig af hvad man ønsker at beskæftige sig med, er der ikke nødvendigvis nogen hindring i at man er i gang med en uddannelse :)
Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Husk! al den viden du ikke har selv bliver du måske nodt til at købe istedet for so det er selfølgelig godt at samle al den viden man kan.

Selfølgelig rækker erfaring langt, men men den har man måske ikke for meget  af når man er 18 år. Det er også erfaring at gå igennem en uddannelse og selvom du ikke kan se det lige nu hvad du skal bruge de enkelde fag til so er det måske heller ikke det vigtigste. Det du lærer ved at gennemgå en uddannelse er også at udføre projekter, så når du har udført din uddannelse har du dermed udført det projekt og det vil gi'' dig selvtillidt og erfaring. Hvis du gi''r op nu når du er halvvejs, fordi du ikke kan se resultated forud, så ser det ikke godt ud på dit cv når du skal til at finde finansering til dit firma. Så jeg vil råde dig til at gøre din uddannelse færdig selvom du er i tvivl. Du kan selfølgelig bruge tiden til at "øve" dig og samle viden til senere brug. Der er mange ting du kan lære ved at undersøge hvordan successrige iværksættere har opnået sin success og det kan du læse om på nettet. Så nyd det at lære, ikke kun hvad læreren siger men også hvad du selv kan finde. Held og lykke Magnus G.  
 
   
Fra Esbjerg
Tilmeldt 26. Aug 05
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige svar til james's indlæg:

"Personligt har jeg ikke noget nævnværdigt af uddannelse. Uddannelse og egentlig kompatence er jo ikke nødvendigvis det samme."

>> Vil jeg godt give dig ret, har virkelig mistet respekten for hhx, når man ser på hvilke dovne mennesker vi har i klassen, som har chancen for at bestå.
 
Men hvis jeg kunne lave om på fortiden, så havde jeg gennemført alt hvad jeg nogensinde havde sat gang i og det er uddannelse jeg tænker på især.
>> Det frygter jeg også, at jeg komme i den situation, men tror på mig selv, og vil da ikke tro den situation kommer, hvor jeg vil fortryder jeg ikke bliver færdig. 7-9-13.
 
"Mit umiddelbare råd til dig er at huske; at tingene som regel er hvad man gør dem til. Hvis du føler at du spilder din tid, så er det fordi du ikke formår at udnytte situationen til din fordel. - Du skal være grådig og rage til dig hvad angår din uddannelse, erfarringer, kurser osv. Det er alle disse fragmenter af viden, der kan få en god iværksætter ud af dig."
>> Det skal lige tilføjes at det halve af mine lærer er dårlige, og er lige så dårlige som dem fra folkeskolen, jeg er en flittig elev som altid laver lektier, så prøver og få så meget ud af det som muligt, men samtidigt vil jeg gerne bruge mere tid på mine projekter.
 
"Du kan jo betragte dig selv, som værende i fasen hvor du støber dit fundament. Selvom du har gode ideer, som du gerne vil have gang i. Så nytter det ikke noget at du "bygger" disse på et skrøbeligt fundament."
>> Det skal nok lige tilføjes at jeg har været igennem den første fase med mit lille firma, og det projekt jeg havde gang i før.
 
Til jer alle - tak for feedback.
 
Fra Esbjerg
Tilmeldt 26. Aug 05
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :
"Hvis du vil være selvstændig så er en uddannelse vel ikke livsnødvendig, men hvad gør du den dag konen dine 3 børn og du står og virkelig ikke kan få firmaet til at køre rundt, du har prøvet med lidt job ved siden af og sådan, men svært at få noget da du skippede uddannelsen da du var ung?"
>> Denne situation frygter jeg, men vil da helst undgå det.
 
Hvis du vil være selvstændig kan jeg da se store muligheder i fag som dansk, engelsk, afsætning, erhvervsøkonomi, erhvervsret og IT.
>> Ja, måske, men kræver også at man ligefrem lærer noget brugbart, IT er 4 år bagud efter virkeligheden (jeg er ikke nørd, men ved næsten mere end vores lærer), dansk hvor skal jeg bruger freud henne?, afsætning vil jeg gerne beholde, EØ har vi en for dårlig lærer så tror jeg alligevel vil tage noget kursus enten snart eller efter skolen, erhvervsret er først på 3. år.
 
At du så lærer mere end du lige har brug for kan vel ikke ses som nogen negativ ting, hvem ved, måske står du en dag og bare skal bruge den skide nulpunktsberegning. For du har vel ikke planlagt dit liv fra nu til du dør :)
 >> Måske, men det kan jo også være jeg ikke skal bruge det?? hvem ved?
 
Hvis du vil være iværksætter så se da om du ikke kan begynde at støbe fundamentet her mens du går i skole, få dig et stort netværk, få skrevet nogle ideer og så videre ned. Så du er klar til at gå i krig om 1½ år.
>> Projektet med netværks er jeg igen med skaffe, prøver og skrive ideerne ned, hvis jeg ikke prøver og afprøve dem i praksis. Om 1½ år kan der være en anden der har taget mine ideer.
 
"Jeg ville nok personligt tage det op med en skolevejleder og dine forældre."
>> Martin det skal du da være velkommen til, altså at tage det op med mine forældre, men har snakket lidt med dem, og de synes det er dumt, men pt. er det egentligt også "pres" fra dem der gør at jeg overhovedet er startet på en hhx, ellers var jeg nok gået i lærer som snedker/smed.
--------------------------
 
Carsten ->

"Jeg selv droppede universitetet efter 6. semester for at blive selvstændig. Deværre var jeg lidt for grøn da jeg første gang blev iværksætter, og mit projekt blev ikke nogen succes. Jeg fik dog, på trods af min manglende uddannelse et rigtigt godt job, og efter 2½ år med fast indtægt forsøgte jeg igen, og har nu været selvstændig i version 2.0 i over 2½ år med større succes."
>> Jeg har allerede prøvet med et projekt og have mangel på succes, så er igang med nr. 2 lige nu, og så må det vel være 3. gang - lykkens gang.. ;)

"Så selvom man ikke lige kan se hvordan man omsætter undervisningen og ligningerne til egen virksomhed, så kan man, frivilligt eller ufrivilligt, en dag stå og have brug for det stykke papir fra en skole der beviser at man kan de mest grundlæggende ting."
>> Det her har jeg jo allerede prøvet og bruge tingene fra skolen i mit firma.
"En af de vigtigste ting jeg lærte på universitetet var at leve for et minimum (på SU). At holde sine leveomkostninger på et minimum kan være rigtigt fornuftigt i opstartsperioden!"
>> Skal lige siges, jeg ikke vil være iværksætter for at tjene en masse penge, jeg vil bare gerne have succes med de projekter jeg laver. I Martinussen.com, tjener jeg pt. ingen penge til mig selv, "alle" pengene bliver brugt på at udvide i form af flere reklamer osv.
-------------------------
Til sune''s indlæg
 
"Jeg har selv ofte haft de samme tanker (er ligeledes 18 år og i gang med andenårs hh, tilmed på samme skole så vidt jeg kan se), da jeg føler at der er mange fag jeg egentlig bare spilder min tid
Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Hehe, det er da meget pudsigt, sjovt du ikke har valgt iværksætterlinien istedet, hvilken klasse går du i? Jeg går i hh2d - Ribe Handelsskole.
Hmm, vi må jo ligefrem have time sammen, har også virksomhedsinformation.

Hah, det viser hvor lille verden er :)
Forleden kom en fra min klasse også hen og sagde "tak for dit svar på amino", uden at jeg anede at det var ham jeg havde skrevet til ;)

Jeg går i hh2c, og mener bestemt ikke at have haft mulighed for at vælge mellem andet end it linjen og sports college, ellers havde iværksætterlinjen nok også været et mere attraktivt valg - men det blev IT, selvom jeg ikke rigtigt føler at vores linjevalg har haft meget med vores undervisning at gøre.

Tror jeg vil undersøge mulighederne for at vende tilbage, og hvordan det er med hg vs. hhx, har hørt noget om vi kan få et hg bevis efter 2 år, eller sådan noget.

Jeg undersøgte det i sin tid da jeg startede og der var det muligt, men med den nye gymnasiereform kan det jo godt være at der bliver spændt ben for at du kan fortsætte fra den gamle på den nye :|
Fra Esbjerg
Tilmeldt 26. Aug 05
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

#Sune - Der blev hellere ikk rigtigt reklameret om iværksætterlinien, det er egentligt lidt pudsigt, 1. år kunne vi hellere ikke mærke forskel på fagene, men i år skal vi med til young entreprise igennem afsætning, så det er da synd du ikke er med.  Pt. var vi jo også 8 stk. fra klassen på kursus ang. innonvation sidste weekend.

Ja, pudsigt så "lille" verdenen er. 
Side 1 ud af 17 (162 indlæg)