Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad har I som iværksætter af udd. bag jer?

Side 4 ud af 17 (162 indlæg)
Tilmeldt 29. Dec 05
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Lazy Bob uddannelse:

1992: HF
1994: HH 1-årig
1997: Grafiker
2000: Kursus i e-handel
2005: Lagerkursus på VUC
2005: Gaffeltruckcertifikat

Imellem uddannelse har jeg også haft forskellige job som f.eks. rengøring, medhjælp hos smed, it-medarbejder, fastfood-pusher, grafiker og landbrugsmedhjælper. Jeg er forresten aldrig blevet fyret, men har altid kvittet for at få nye udfordringer eller kvittet hvis jeg har været utilfreds med arbejdspladsen.

Alt sammen har indeholdt elementer og givet erfaringer som jeg har kunne bruge i forbindelse med opstart af virksomhed.

Jeg har haft omkring 10 forskellige ideer til iværksætteri siden 1990, men først i 2002 fik jeg IDEEN som jeg virkelig tror på og brænder for. Efter 2-3 års tilløb har jeg endelig taget springet her i efteråret 2005.

På trods af en stor del af min familie selv er eller har været selvstændige, har jeg også mødt en del skepsis fra familien mht. min virksomhed. Dette mener jeg dog mere er bekymringer om risikoen for min privatøkonomi, ikke tvivl på mine evner.
Tilmeldt 3. Oct 05
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martinussen

For 3 år siden gik jeg også på HHx på iværksætter linie.
Jeg brugt mere tid på at sælge t-shirts end at lave matematik.
I dag er jeg selvstændig med en god forretning.
Tag mit ord for det. Bare blive færdig med den HHX, alt andet er for åndsvagt.
Mange af de ting der kom på 3. år og det at jeg lige blev lidt mere moden har været en stor hjælp.
Faktisk møde jeg en meget vigtig forretnings kontakt til en stor studenterfest. 
 
Godt nytår
Tilmeldt 28. Oct 05
Indlæg ialt: 125
Skrevet kl. 02:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er/var udannet erhvervpilot(for egen regning)

-flymekaniker indenfor civil luftfart
 
Og nu driver jeg et firma der laver mjød.
 
ingen uddannelse kan hjælpe dig til at blive iværksætter, det kan kun vilje ,hårdt arbejde, og en tro på dig selv når ingen andre gør det.
 
godt nytår.
 
mvh Michael
Fra KBH
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 241
Fra  CityCallCenter ApS Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik.

Hmm... jeg havde fornylig en meget interessant samtale med anden iværksætter omkring emnet. Denne iværksætter blander sig ofte i den offentlige debat omkring iværksætteri, fordi han mener Staten griber det helt forkert an.
Og jeg er tilbøjelig til at give ham ret; en lang teoretisk uddannelse kan ikke gøre det ud for praktisk erfaring og dræber ovenikøbet ofte kreativiteten og tendensen til at tænke ''Out of the box''. (og det er så her Staten og alle dens initiativer kommer ind i billedet. De ''eksperter'' der meget ofte bruges i de sammenhænge, har lange universitetsuddannelser bag sig)
 
Når det så er så sagt, synes jeg du skal overveje dit valg kraftigt. Nu er det ikke en lang universitetsuddannelse du er i gang med. Jeg ved ikke hvor lang tid du har igen? Et halvt år? Halvandet? Under alle omstændigheder kan du meget vel få nogle yderst brugbare værktøjer med i bagagen, hvis du fuldfører det.
 
Nåh ja, måske skulle jeg nævne at min egen skolegang ikke er blandt de længste. En studentereksamen, lidt enkeltfag på college i USA og 3  moduler i Merkonom-linien er det blevet til.
 
Du nævner, at Lars Larsen ikke har nogen uddannelse (her ikke medtalt folkeskolen). Det samme gælder en verdens største iværsættere, Richard Branson (ejer og stifter af Virgin). Tjae... om ikke andet har de vel bevist, at det godt kan lade sig gøre. Spørgsmålet er så om vi andre har det der skal til? :-)
 
De bedste hilsner,
Pouline
Tilmeldt 17. Nov 05
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 05:37
Hvor mange stjerner giver du? :
 
Niksen Bixen Karen Blixen, uden uddannelse går den ikke !
 
Har man en drøm om at starte for sig selv skal man ikke ret højt op af rangstien før det koster knaster at starte op og står man og har brug for en kapital indsprøjtning, ville jeg da helt klart, hvis det var mig der skulle skyde penge i forvente at den sidste bog vedkommende læste ikke var Jeppe på Bjerget..! for første gang i hvert fald !
 
Selvfølgelig er der undtagelser men mærkelig nok kan vi alle navnene på dem, Hvorfor mon ?
 
Derudover bliver man alt for hurtig voksen, hvis man ikke er mere en 18 år og starter for sig selv og en gammelklog sælger er ikke det bedste.
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Man kan sikkert blive en fremragende iværksætter uden nogen som helst uddannelse. Men det begrænser en i forhold til hvilke områder man kan beskæftige sig med og man er gået glip af en række gode redskaber, som man opbygger når man uddanner sig. Være struktureret, planlægge, lære at formulere sig. Biting ved siden af det uddannelsen virkelig handler om - men forudsætningerne for at kunne begå sig.

Samtidig kan man med en uddannelse skabe kontakt til andre, være ude i marken og fornemme hvad folk efterspørger, samtidig med at man får en uddannelse som man kan falde tilbage på, hvis idéen om at starte egen virksomhed som 18 årig på sigt ikke er lykken.
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/7/2006 5:37:22 AM Forfatter: Mads Bro - MMSBureau.com  
Niksen Bixen Karen Blixen, uden uddannelse går den ikke !
Har man en drøm om at starte for sig selv skal man ikke ret højt op af rangstien før det koster knaster at starte op og står man og har brug for en kapital indsprøjtning, ville jeg da helt klart, hvis det var mig der skulle skyde penge i forvente at den sidste bog vedkommende læste ikke var Jeppe på Bjerget..! for første gang i hvert fald !
Selvfølgelig er der undtagelser men mærkelig nok kan vi alle navnene på dem, Hvorfor mon ?
Derudover bliver man alt for hurtig voksen, hvis man ikke er mere en 18 år og starter for sig selv og en gammelklog sælger er ikke det bedste.

Den må stå for egen regning! Jeg har altid oplevet at det er mine kompetencer og sandsynligheden for at jeg kan køre projektet igennen, investorer har spurgt til. Aldrig om min uddannelse, eller mangel på samme.
 
Jeg kender iøvrigt flere succesfulde iværksættere uden en lang videregående uddannelse end iværksættere med en lang videregående uddannelse... Jeg kan huske at jeg engang så en undersøgelse som pegede på, at iværksættertrangen i folk faldt jo flere års uddannelse man får.
 
mvh Carsten
 
 
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

At man skal have en uddannelse for at blive iværksætter, er en værre gang vrøvl. Jo tidligere man starter, des bedre. Start som 15 årig og afsted det går. Der er INTET du kan lære bedre på en skole, end ude i det virkelige liv. Fint at man tager en uddannelse, det er både hyggeligt og man får et fint socialt netværk, men lære noget om at være iværksætter gør man ikke.

De fleste succesrige iværksættere jeg kender, har i bedste fald en 9. klasse bag sig og intet andet. Min makker Henrik der var adm. direktør i Jubii og nu også er det for SPAMfighter, kalder vi for kloge. Han har nemlig 10. klasse med...

Dbh Martin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :
>Jeg kan huske at jeg engang så en undersøgelse som pegede på, at
>iværksættertrangen i folk faldt jo flere års uddannelse man får.
 
Det kan vi hvis ikke blive uenige om :)
Det vil altid være et mere logisk skridt at blive iværksætter, hvis man er udannet tømrer/murer/elektriker eller lignende - hovedparten af iværksættere kan derfor meget vel have en kort uddannelse, eftersom der trodsalt også uddannelse flere af disse. Der er ikke den samme tradition for at en uddannet Cand.Merc''er starter op indenfor et specifikt brancheområde.
 
Hvis man kigger på Erhvervsbarometeret2005 som er udgivet af Ministeriet for Vidensskab, Teknologi og Udvikling, så ser tallene således ud:
Studerende der ønsker at starte eget firma, spurgt ved uddannelsens begynde: 35,6%
Studerende der ønsker at starte eget firma, spurgt ved uddannelsens afslutning: 64,4%
Det er på grundlag af 1.355 adspurgte universitetsstuderende. Alt andet lige, så er der mange der procentmæssigt ønsker at starte som selvstændige - de udgør bare ikke en ret stor gruppe af befolkningen samlet.
 
>Jeg kender iøvrigt flere succesfulde iværksættere uden en lang videregående
>uddannelse end iværksættere med en lang videregående uddannelse..
 
Mon ikke også du kender flere mennesker uden en lang videregående uddannelse, end med? Desuden er din omgangskreds nok for lille til at være et repræsentativt udsnit af hele Danmark
Jeg kunne godt tænke mig en oversigt over, hvem der har størst chance for at overleve (fordelt på uddannelsesvarighed) - men kan ikke finde en umiddelbart. Endnu mere interessant: Hvilke uddannelser har størst statistisk chance for at ende som vækstiværksættere?
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fuldkommen enig, Martin. Jeg er iøvrigt en af dem der kun har 9. klasse. Min gamle far, og skolelære, blev iøvrigt meget stolt, da jeg få år efter jeg forlod skolen blev inviteret ud til Danmarks Lærehøjskole for at holde et fordrag om det jeg dengang beskæftigede mig med: Videoproduktion. Selv lærerne ved godt at man ofte kan lære meget mere udenom skolen end indenfor :)

 
> man får en uddannelse som man kan falde tilbage på
 
Der er få udtryk jeg hader rigtig meget - oventsående er et af dem. Det falder i samme kategori som "gode danske rodfrugter" og "man kan ikke blæse og have mel i munden" - det sidste er i øvrigt noget vrøvl. Det kan man sagtens! Det sviner bare ad helvedes til :)
 
Folk der bruger hele livet på at have "noget at falde tilbage på" kommer aldrig til tops. Man bliver tung i røven hvis man skal løbe rundt med en blød pude fastspændt bagpå, faldskærm og sikkerhedsko!
Side 4 ud af 17 (162 indlæg)