Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad har I som iværksætter af udd. bag jer?

Side 2 ud af 17 (162 indlæg)
Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

My 2 cents: Vent til en videregående uddannelse med dine krav om noget "du kan bruge til noget". Jeg er sikker på at alle fagene i sidste ende giver dig noget.

Fælles for de gymnasielle uddannelser er, at de ikke primært er "kompetencegivende", men skal lære en noget om samfund, historie og kultur i forskellige former, så man får en idé om hvor man kommer fra og hvordan verden hænger sammen.

Mit råd vil helt klart være at du gør din HHX færdig. Pga. ovenstående, men især fordi den er adgangsgivende til et hav af andre uddannelser, som du kan gå i krig med den dag du skulle have lyst - eller være nødt - til det.

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu er det jo sådan at det IKKE er skadeligt at lære mere end man har brug for, og heldigvis for det.

Og det kan da godt være du synes Freud er dum, men jeg tror det ændrer lidt på folks tankegang, måske tænker du ikke lige ahh ja Freud ville nok ha sagt, men det kommer frem i det ubevidste og kan hjælpe dig på rette vej i nogle sitiuationer.

Og sådan er det også lidt med alt det andet.

Hvis du f.eks. har en dårlig lærer i EØ så er det jo bare at knokle lidt hårdere på, lærene lærer dig ikke andet end det der står i dine bøger. Men surt er det da når læreren er en nar.

Og til sidst og ikke mindst, så var det ment at du skulle tage diskutionen op med dine forældre og ikke mig

Men held og lykke med din beslutning.
Fra Esbjerg
Tilmeldt 26. Aug 05
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

#Martin Tygsen

"Hvis du f.eks. har en dårlig lærer i  EØ så er det jo bare at knokle lidt hårdere på, lærene lærer dig ikke andet end det der står i dine bøger. Men surt er det da når læreren er en nar."
>> Det er jo bare værre når læreren spørger om noget i EØ, og man svare med et svar direkte fra lærebogen, og han så siger det er forkert og omformulere det, men det stadig er det samme vi snakker om. Så får man ikke ligefrem mere lyst til at svare når han spørger om noget, når man ved han bare siger det er forkert, selvom det jo næsten direkte er fra bogen.

"Men held og lykke med din beslutning."
>> Tak
Tilmeldt 30. Aug 05
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Synes, at det er en blindgyde at tage udgangspunkt i, at man ikke behøver uddannelse, når man nu alligevel vil være iværksætter. Uddannelse er altid godt og udgøre et fundament. Visse fag kan synes ubrugelige og er det måske også set i et anvendelsesperspektiv - men danner alligevel baggrund for metoder og tænkemåder.
Man kan altid finde eksempler ala "Lars Larsen gik ud af 8. klasse", men de er efter min mening uinteressante. For det første er det de færreste mennesker, der klarer sig godt igennem livet materielt mv. med 8 års folkeskole-uddannelse. For det andet er der også et dannelsesperspektiv i at tage en uddannelse - at blive klogere på sig selv og livet. At forstå sammenhænge og årsager og analysere tingenes tilstand.
Så Martinussen - uddannelse skal tages for din egen skyld, og vil alt andet lige også klæde dig bedre på til fremtiden.
Mvh Pli, Cand. Merc SOL
 
Fra Hinnerup
Tilmeldt 22. Jun 05
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

 
Du startede ud med at spørge, hvilken uddannelse vi har, og det vil jeg gerne svare på. Jeg har lavet meget forskelligt inden jeg blev iværksætter. Jeg har også gået på handelsskolen, derefter ude at rejse, et år i børnehave og så en hel masse år på Handelshøjskolen. Siden har jeg arbejdet med noget helt andet (passet børn), og er ofte blevet spurgt, om jeg ikke har spildt min til på Handelshøjskolen. Men det har jeg helt klart ikke. Der er selvfølgelig meget jeg aldrig direkte får brug for, men meget her i opstart af virksomhed, trækker jeg på meget af den viden jeg har fået på Handelshøjskolen.
 
Hilsen

www.unik-kids.dk Webshop der henvender sig til alle småbørnsfamilier. Speciale afdeling til for tidligt fødte børn

Fra Esbjerg
Tilmeldt 26. Aug 05
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :
"Du startede ud med at spørge, hvilken uddannelse vi har, og det vil jeg gerne svare på. Jeg har lavet meget forskelligt inden jeg blev iværksætter. Jeg har også gået på handelsskolen, derefter ude at rejse, et år i børnehave og så en hel masse år på Handelshøjskolen. Siden har jeg arbejdet med noget helt andet (passet børn), og er ofte blevet spurgt, om jeg ikke har spildt min til på Handelshøjskolen. Men det har jeg helt klart ikke. Der er selvfølgelig meget jeg aldrig direkte får brug for, men meget her i opstart af virksomhed, trækker jeg på meget af den viden jeg har fået på Handelshøjskolen."
>> Jep, det er også stadig mit spørgsmål, rart lige og høre andres mening/erfaringer.  Hvad studeret du på handelshøjskolen? hvis altså du havde et speciale?
Fra Hinnerup
Tilmeldt 22. Jun 05
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

 
Jeg har læst cand.merc.int. Det er en kombinations-uddannelse med mest økonomi og en lille del sprog (engelsk og tysk). På cand.merc. havde jeg udenrigshandel som liniefag og en del valgfag indenfor organisation.
 
Hilsen

www.unik-kids.dk Webshop der henvender sig til alle småbørnsfamilier. Speciale afdeling til for tidligt fødte børn

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :
  Jeg har før skrevet om min baggrund, men jeg gør det gerne igen
 
I folkeskolen var jeg kun god til de fag som virkelig interesserede mig - fysik og engelsk. De andre fag sagde mig ikke en dyt, men jeg fik da trods alt 6-7-8 taller i dem til eksamen Jeg vil ihvertfald ikke påstå jeg var god til fagene. Primært var det nok fordi jeg ikke så noget som helst formål med at kunne de ting vi lærte.
 
Jeg gik ud af 9 klasse og på gymnasiets matematiske linie, primært pga. at mine forældre også havde gået i gymnasiet og fordi at min farfar havde været rektor på det gymnasium jeg skulle gå på. Så det lå nærmest i kortene allerede fra da jeg blev født.
 
Problemet var så, at jeg absolut ikke egnede mig til gymnasiet. Jeg kedede mig mildest talt og kunne overhovedet ikke se noget formål med at gå dér heller. Det endte med at jeg stoppede efter et halvt år.
Inden da havde jeg været til studie"vildlederen" 117 gange og vedkommende mente blot - ligesom alle mine lærere - at mine drømme og ønsker om at arbejde med computere og grafik blot var uden hold i virkeligheden. De prøvede alle at overbevise mig om at man absolut ikke kunne blive til noget i denne verden hvis man havde det synspunkt.
 
Jeg vendt tilbage til min gamle skole og afsluttede 10 klasse. Derefter gik jeg på teknisk skole og mødte for første gang nogle elever som havde samme indgangsvinkel som mig selv. Fagene på denne skole tiltalte mig da også en hel del mere end biologi, dansk og geografi. Jeg fik endda blod nok på tanden til at gå videre på HTX hvor jeg fik min studentereksamen med speciale i engelsk og digitalelektronik.
 
Det var så også dér hvor min skole-mæssige uddannelse stoppede og min erfaringsmæssige "uddannelse" startede i stedet - det er nu 13 år siden.
 
Jeg stiftede min første virksomhed for 8 år siden og jeg må indrømme at jeg siden da, gentagende gange, har måtte sande at jeg nok burde have hørt bedre efter i timerne. Bl.a. var jeg absolut ikke god til at stave og formulere mig på skrift. Og det dur simpelthen bare ikke, hvis man skal prøve at få sin virksomhed til at virke seriøs. Jeg måtte derfor bide i det sure æble og simpelthen lære mig selv at stave og formulere mig bedre.
 
Det samme problem dukkede op omkring min manglende matematik - der var nogle ting som jeg pludselig stod og havde brug for og måtte lære igen, da jeg overhovedet ikke havde fulgt nok med i timerne til at kunne det.
 
Mange af de ting som jeg siden hen har måtte lære mig selv, er noget som jeg nu godt kan se i bakspejlet var noget som er basal viden, og noget som jeg sagtens ville kunne have lært tidligere - hvis jeg bare havde hørt efter.
 
Min undskyldning er nok, at jeg blot ikke dengang vidste at jeg ville få brug for det i fremtiden. Men det var måske nok også fordi der aldrig var nogen som fortalte mig at jeg kunne gå hen og få brug for det.
 
Derfor: Undervurder aldrig en uddannelse - ligesom den heller aldrig bør overvurderes. Du kan f.eks. ikke lære på Handelsskolen hvordan du bliver regnskabschef. Men du kan få nogle basale værktøjer, der sammen med videre uddannelse og erfaring potentielt vil kunne løfte dig op til regnskabschef.
Omvendt kan det blive en sej og måske endda umulig kamp op af bakke, hvis man blot går ud af folkeskolen med et mål om at blive regnskabschef - det kan nok godt lade sig gøre, men det går nok lidt lettere med noget mere viden i baggagen .
 
Hvis j
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :
  Hold k.... et langt indlæg jeg fik skrevet...
 
Nå, men jeg håber at der er nogen som kan få noget fornuftigt ud af det.
Og ikke falder i søvn undervejs
 
/Jesper
 
Fra Esbjerg
Tilmeldt 26. Aug 05
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det var da vist et lang indlæg, men brugbart, som sagt før, rart med andres erfaringer.

"Jeg gik ud af 9 klasse og på gymnasiets matematiske linie, primært pga. at mine forældre også havde gået i gymnasiet og fordi at min farfar havde været rektor på det gymnasium jeg skulle gå på."
>> Som sagt før, så er det nok også mine forældres skyld jeg går på hhx,  altså deres mening jeg skal have en gym. udd.
 
"studie"vildlederen""
>> hehe, godt navn, det vil jeg lige huske, det er jo så vidt rigtigt! 
 
"Bl.a. var jeg absolut ikke god til at stave og formulere mig på skrift. Og det dur simpelthen bare ikke, hvis man skal prøve at få sin virksomhed til at virke seriøs. Jeg måtte derfor bide i det sure æble og simpelthen lære mig selv at stave og formulere mig bedre."
>> Nej, det er jo helt forståeligt, nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad i siger, men det går da rimeligt fint med at stave og formulere mig, ved godt jeg ikke score 11 taller i dansk, men har da en masse grundlæggende ting som jeg har lært i skolen.
 
"Det samme problem dukkede op omkring min manglende matematik - der var nogle ting som jeg pludselig stod og havde brug for og måtte lære igen, da jeg overhovedet ikke havde fulgt nok med i timerne til at kunne det."
>> Blive lige nød til at grave lidt i det, men snakker vi matematik på højt niveua du manglede eller det normale fra folkeskolen?
Jeg har tager 10. klasse, og synes selv jeg fik en del ud af det, jeg har forholdvis gode karakter i de fleste fag, mit snit er 8,9, og jeg er med i alle fag, ikke nogle fag jeg er helt dum i.
 
Side 2 ud af 17 (162 indlæg)