Jeg har før skrevet om min baggrund, men jeg gør det gerne igen
![]()
I folkeskolen var jeg kun god til de fag som virkelig interesserede mig - fysik og engelsk. De andre fag sagde mig ikke en dyt, men jeg fik da trods alt 6-7-8 taller i dem til eksamen
![]()
Jeg vil ihvertfald ikke påstå jeg var god til fagene. Primært var det nok fordi jeg ikke så noget som helst formål med at kunne de ting vi lærte.
Jeg gik ud af 9 klasse og på gymnasiets matematiske linie, primært pga. at mine forældre også havde gået i gymnasiet og fordi at min farfar havde været rektor på det gymnasium jeg skulle gå på. Så det lå nærmest i kortene allerede fra da jeg blev født.
Problemet var så, at jeg absolut ikke egnede mig til gymnasiet. Jeg kedede mig mildest talt og kunne overhovedet ikke se noget formål med at gå dér heller. Det endte med at jeg stoppede efter et halvt år.
Inden da havde jeg været til studie"vildlederen" 117 gange og vedkommende mente blot - ligesom alle mine lærere - at mine drømme og ønsker om at arbejde med computere og grafik blot var uden hold i virkeligheden. De prøvede alle at overbevise mig om at man absolut ikke kunne blive til noget i denne verden hvis man havde det synspunkt.
Jeg vendt tilbage til min gamle skole og afsluttede 10 klasse. Derefter gik jeg på teknisk skole og mødte for første gang nogle elever som havde samme indgangsvinkel som mig selv. Fagene på denne skole tiltalte mig da også en hel del mere end biologi, dansk og geografi. Jeg fik endda blod nok på tanden til at gå videre på HTX hvor jeg fik min studentereksamen med speciale i engelsk og digitalelektronik.
Det var så også dér hvor min skole-mæssige uddannelse stoppede og min erfaringsmæssige "uddannelse" startede i stedet
![]()
- det er nu 13 år siden.
Jeg stiftede min første virksomhed for 8 år siden og jeg må indrømme at jeg siden da, gentagende gange, har måtte sande at jeg nok burde have hørt bedre efter i timerne. Bl.a. var jeg absolut ikke god til at stave og formulere mig på skrift. Og det dur simpelthen bare ikke, hvis man skal prøve at få sin virksomhed til at virke seriøs. Jeg måtte derfor bide i det sure æble og simpelthen lære mig selv at stave og formulere mig bedre.
Det samme problem dukkede op omkring min manglende matematik - der var nogle ting som jeg pludselig stod og havde brug for og måtte lære igen, da jeg overhovedet ikke havde fulgt nok med i timerne til at kunne det.
Mange af de ting som jeg siden hen har måtte lære mig selv, er noget som jeg nu godt kan se i bakspejlet var noget som er basal viden, og noget som jeg sagtens ville kunne have lært tidligere - hvis jeg bare havde hørt efter.
Min undskyldning er nok, at jeg blot ikke dengang vidste at jeg ville få brug for det i fremtiden. Men det var måske nok også fordi der aldrig var nogen som fortalte mig at jeg kunne gå hen og få brug for det.
Derfor: Undervurder aldrig en uddannelse - ligesom den heller aldrig bør overvurderes. Du kan f.eks. ikke lære på Handelsskolen hvordan du bliver regnskabschef. Men du kan få nogle basale værktøjer, der sammen med videre uddannelse og erfaring potentielt vil kunne løfte dig op til regnskabschef.
Omvendt kan det blive en sej og måske endda umulig kamp op af bakke, hvis man blot går ud af folkeskolen med et mål om at blive regnskabschef - det kan nok godt lade sig gøre, men det går nok lidt lettere med noget mere viden i baggagen
![]()
.