Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad har I som iværksætter af udd. bag jer?

Side 5 ud af 17 (162 indlæg)
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/7/2006 12:23:16 PM Forfatter: Tommy

Mon ikke også du kender flere mennesker uden en lang videregående uddannelse, end med? Desuden er din omgangskreds nok for lille til at være et repræsentativt udsnit af hele Danmark

Nej, det er nogenlunde 50/50... Men jo, min omgangskreds er nok ikke stor nok til at tegne et landsdækkende billede

mvh Carsten
Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 684
Skrevet kl. 13:35
Mikkel DiMib syntes det meget normalt det er dem uden uddannelse som råber højest i sådan en diskution som denne, og det er det jo også her må man sige :)

Jeg tror ordsproget "Så har man noget at falde tilbage på" Menes at man altid kan gå tilbage til sin uddannelse og sit fag. Hvorimd jer som ingen uddannelse har, kan ikke rigtig gå tilbage til noget.

Det vil sige går man nedenom og hjem, efter et år, så har jeg med min uddannelse en chance for at rette op på min økonomiske situation, samt arbejde med noget som intressere mig. Da jeg med min uddannelse i hånden, får en løn som er noget højere end kasse damen i Netto. Eller fiskeri arbejderen ude på fiskerifabrikken og så har de fleste taget sin uddannelse ud for intresse.

Hvad ville jeres muligheder være ? Medmindre i har 10 års erfaring og åbnet en dansk internet portal med success ;)

Det selvfølgleig sat lidt hårdt op, men det var for at vise hvad ordsproget kan betyde, ikke nødvendigvis betyder.

Jeg havde samme opfattelse som dig inden jeg tog min uddannelse. Men tro mig har ikke fortrudt et sekund, det en kæmpe fed oplevelse.

Så som jeg ser det, så er verden åben for mit vedkommende, nu skal der så bare lige betales en SU gæld tilbage

Ikke sagt at din måde er dårligere eller bedre.
Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 14:06
Der har været en række undersøgelser, der har påvist, at uddannelse dræber entreprenørskaben. Dvs. jo længere uddannelse desto mindre chance for at man tager Springet. Hvis man ser bredt så er mange af verdenens mest succesfulde iværksættere, der er "drop outs".
Alt er relativ og det er uddannelse også. Nogle uddannelser er livsnødvendige for at begå sig indenfor sit interessefelt. Det er derfor også vigtig at gøre op med sig selv, hvor man gerne vil hen, og man har altså også muligheden for efteruddannelse på et senere tidspunkt. Det er dog fakta, at blandt Danmarks 100 topledere er der praktisk talt ingen, der ikke er cand.oecon, cand.merc, cand.jur eller har en HD. Men igen de er ikke iværksætter, de har derimod knoklet sig til toppen.  
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:06

Jeg ved godt hvad der menes med  "Så har man noget at falde tilbage på"  - og det er netop derfor jeg synes det er noget vrøvl :)

Jeg tror nemlig ikke på, at du har mere at falde tilbage på ved at tage en uddannelse. Jeg tror man har mere at falde tilbage på ved at lære, hvordan man klarer sig selv - uanset hvad der så lige skal til. Lære at overleve - eller "dø" og prøve igen :) Ved selv at skulle tilegne sig de ting man bliver nødt til at kunne, lærer man meget mere om at lære, om at tilpasse sig og om at fokusere sin tid der hvor det giver kroner på bundlinien.

> Men tro mig har ikke fortrudt et sekund, det en kæmpe fed oplevelse.

Ja, det tror jeg gerne, men det er jo bare ikke pointen ved ovenstående ordsprog - det hedder jo ikke "Så har man noget at hygge sig med" :)

Spørgsmålet er om du ville have lært mere eller mindre som vil give dig success som selvstændig ved at bruge de 3-6 år på uddannelse, frem for hvis du havde prøvet dem af med dine egne projekter og lært undervejs. Jeg er ret overbevist om, at du lærer mere brugbart om at være selvstændig, ved at være selvstændig - frem for at sidde på en skolebænk.

Min pointe er, at hvis man bruger hele livet på at "sikre" sig, så er båden sgu sejlet inden man når frem til målet. For det stopper jo ikke ved uddannelsen, vel? Hele det der med at "sikre" sig er et spørgsmål om livsholding og det skinner igennem i mange andre valg folk laver. Tør du f.eks. satse alt hvad du ejer og har (+ et par millioner mere) på dine egne ideer? Tør du tage chancen eller vil du heller lige være sikker ...? Tør du pantsætte huset? Tør du tro på dig selv? Tør du droppe pensionsindbetalingerne til fordel for forventet vækst i din virksomhed?

Det tager ufatteligt meget tid og resourser at sikre sig selv ordentligt - uddannelse, arbejde, opsparing osv.

Jeg er vokset op med skolelærerforældre i faste tjenestemandsstillinger og god pension. Så jeg kender til hudløshed alle de gode argumenter for at sikre sig ordentligt - og konsekvenser af det. Nu kom min familie, som så mange andre, fra trange ufaglærte kår før og under krigen  så det at sikre sig har naturligvis været meget mere i fokus for dem. Og jeg er da på ingen måde utaknemmelig for deres valg - jeg har sgu haft en både rigere og bedre barndom end de har. men jeg kan da også godt se, hvordan det har bundet denne generation op på hænder og fødder i et stift liv som ikke passer mig.

Så jeg hoppede ud i det så snart jeg kunne - da jeg var 18 år. Det er nu over 20 år siden! Noget er gået godt, andre ting skidt. Jeg har tabt mange penge, men jeg har også tjent mange. Heldigvis en del flere end jeg, alt i alt, har tabt :)

På nuværende tidspunkt vil jeg påstå at min sikkerhed - sikkerhed for fortsat at kune forsørge min familie, er LANGT højere end folk med flotte uddannelser og fine stillinger. Alle kan fyres fra et job! Bankfunktionærerne troede indtil for få år siden at de var sikre - de var de ikke. Akademikere generelt har heller ikke altid haft det for let. Og hvis du er på bistand er det sgu lige sur røv om man har en kort eller en lang uddannelse!

Jeg har lært at klare mig selv - frem for at udfylde et job andre har skabt til mig. Det er det jeg kan. Sålænge der er nogle der vil give dig et job, med din fine uddannelse, er det jo fint, men det sikrer dig bare ikke en skid den dag ingen vil have dig. Den bedste sikkerhed for at kunne forsørge dig selv er at vide hvordan du selv kan skabe din arbejdsplads :)
Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Jan 06
Skrevet kl. 14:32
Det er det jeg mener. Så har du jo dit på det tørre, og så kan jeg godt forstå dine udtagelser.

Men havde du som 25 årige sat med en kæmpe gæld, konen var skredet og det samme var huset, bilen og spa badet, ja så havde du måske tænkt anderledes.

Men er da enig tror man på det så skal man gå efter det, det så bare de færreste det lykkes for, og den del som ikke lykkes for, ville så havde haft den mulighed at de ville havde haft noget at falde tilbage på. Det klart står man på toppen så tænker man nok ikke så meget over det, ville jeg nok heller ikke selv.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:39

Jeg er altså ikke født på toppen :)

Som sagt startede jeg da jeg var 18 - uden penge med hjemmefra. Og mit syn på sagen har såmænd ikke ændret sig så meget i den tid. Så det er på ingen måde bare fordi jeg står hvor jeg gør i dag at jeg har denne holding!

Fra Agerbæk, Vestjylland
Tilmeldt 21. Aug 05
Indlæg ialt: 500
Fra  Jesper CC Skrevet kl. 14:45
Jeg mener ogs� at uddannelse ikke n�dvendigvis er vejen til succes som iv�rks�tter. Jeg tror at iv�rks�ttergenet udvikles meget tidligere. De iv�rks�ttere jeg kender, som har startet en virksomhed, siger alle, at det jo er det, de har altid har dr�mt om...Nu skulle det bare v�re! Det der er afg�rende for succes er selvf�lgelig de helt basale ting som knoklearbejde, vilje, tro, selvtillid osv. som man skal have for at f� succes uanset hvilken form for virksomhed, man vil drive.

Et helt afg�rende punkt er evnen til at acceptere, at man ikke er verdensmester p� alle omr�der, men forst�r at finde frem til, hvad det er, man selv er god til og s� ellers f� andre til at g�re alt det andet. Det er for mange iv�rks�ttere, mig selv inklusiv, en sv�r disciplin

Jeg mener derfor, at humlen er, at har du ikke en uddannelse, skal det ikke stoppe dig som iv�rks�tter. Du skal bare alliere dig med nogle, der har de kompetencer, du ikke selv besidder. Om de s� har den rette uddannelse...? Jaeh, det er jo s� diskussionen forfra

/Jesper

De bedste hilsner

Jesper Christiansen
www.podcastnu.dk 

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Jan 06
Skrevet kl. 14:50
"Jeg er altså ikke født på toppen :)"

Nej det fik jeg fat i.

En kombination af iværksætter fra starten og med success i dag og ingen uddannelse, ihvertfal på papiret, men du har jo rigeligt med uddannelse for 20 år som iværksætter, der kommer min anden pointe så, så ville du jo heller ikke have problemer med at finde noget at lave hvis virksomheden ikke kørte. Efter 20 år, så ville du jo heller ikke kunne bruge en uddannelse til noget i dag ;)

Jeg forstår hvad du siger og forstår hvorfor du siger det
Virkeligheden ser så bare ikke sådan ud for alle iværksætter uden en uddannelse.

Edit: Og heller ikke med en uddannelse selvfølgleig ;)
Fra Agerbæk, Vestjylland
Tilmeldt 21. Aug 05
Indlæg ialt: 500
Fra  Jesper CC Skrevet kl. 15:06

Glemte i øvrigt lige at fortælle at jeg selv både har 10. klasse!!!, er uddannet planteskolegartner, brandmand og slutteligt markedsføringsøkonom. Idag driver jeg to virksomheder: et reklamebureau og et telemarketingbureau....Og hvad kan man så lære af det? Det ved jeg sgu ik rigtig! Men uanset hvad jeg har været beskæftiget med, har jeg prøvet at få forretning ud af det. Det startede allerede da jeg gik i skole, hvor jeg handlede med brugte bøger. Det udviklede sig til et lille Internet antikvariat, der blev til handel med samleobjekter og antikviteter, da jeg aftjente min værnepligt og blev brandmand. Idag har jeg et par reklamekunder, der har med planter at gøre og min svigerfar er brandmand  Jeg bruger desuden min teoretiske baggrund fra markedsføringsøkonomstudiet. Så alt i alt føler jeg ikke, at det har været spildt...men jeg tror nu ikke, at det har været afgørende for, at jeg er blevet iværksætter. Men ingen tvivl om at det har påvirket mig og haft en afg ørende indflydelse på hvilken vej jeg har valgt at gå...

/Jesper

De bedste hilsner

Jesper Christiansen
www.podcastnu.dk 

Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 15:11
Ro på...Vi kan godt blive enige om at mange iværksættere der ikke har en uddannelse er blevet succesfulde. Men det er jo ikke ensbetydende med at det er sådan man BLIVER succesfuld. Derfor anser jeg det som et dårligt råd til folk der går med iværksætterinteresser at droppe ud af skolen efter 9.kl. Medmindre man har en forretningsidé som kræver så meget tid at man bliver nød til at ofre uddannelsen for at forfølge idéen forstår jeg ikke hvorfor man skulle droppe ud. Der er vel ingen grund til at droppe den uddannelse (som man iflg. Amino ikke må falde tilbage på ) før der er en grund til det.

Jeg synes også det er en lidt bombastisk udtalelse du kommer med Thorborg. Jo tidligere man starter jo bedre. Nej man risikerer at få sig et nederlag hvis man ikke er parat og hvis man ikke har idéen. Hvis man har en idé som man tror på og det iøvrigt er uforeneligt med en udddannelse kan man overveje at droppe uddannelsen. Men at droppe uddannelsen fordi man bliver et bedre iværksætter af det (??!!) synes jeg er et virkelig dårligt signal at sende.

De statistikker i henviser til med at lang uddannelse er lig med ingen iværksætter, tror jeg mere er et udtryk for hvordan tingene er i dag og ikke hvordan de behøves at være.

Jeg har tænkt mig både at kombinere cand.merc og det at være iværksætter. Så må vi se hvem der ler sidst
Side 5 ud af 17 (162 indlæg)