Jeg blev også ringet op af Buy-Aid for et par uger siden. Da jeg blev spurgt hvorfor jeg ikke ville købe sagde jeg at jeg ikke ville støtte et firma der kun gav 10% af mit køb. Så sagde sælgeren (som ikke selv havde oplyst det med de 10%) hvor jeg havde hørt det,- for det passede ikke,- det måtte være et andet firma end Buy-Aid. Så i mit tilfælde blev der ikke oplyst om de 10% og da jeg gjorde opmærksom på det blev fakta benægtet. I øvrigt ringer Buy-Aid ca hver 6-9 måned tror jeg. Måske fordi jeg for 3 år siden rent faktisk købte penne af dem. HVER eneste gang beder jeg om at blive taget af deres telefonliste og siger at de aldrig nogensinde skal ringe igen,- men det virker åbenbart ikke. Til dig fra Buy-Aid,- hvordan får man slettet sit telefon nummer fra jeres call lister? |
deMib skriver:
"Jeg synes det er problematisk at konstruktioner som buy-aid, og en god sag, i sidste ende kan forgylde ejerne uden øvre loft. Og jeg synes det er problematisk at foreningerne på denne måde "outsourcer" udgifterne for at få nogle pænere regnskaber. Begge dele smitter negativt af på almindelige menneskers tillid til disse foreninger og deres lyst til at støtte."
Vi har ikke deltaget generelt i denne debat, men når ENGODSAG.DK nævnes, er vi naturligvis nødt til at svare. Og i øvrigt tak for de venlige ord fra flere andre brugere herinde.
ENGODSAG.DK lægger meget stor vægt på åbenhed og gennemskuelighed. Derfor har vi sørget for, at:
- alle regnskaber er offentligt tilgængelige
- regnskaberne godkendes af Deloitte''s ekspert indenfor netop dette område (charity)
- ISOBRO, Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation, er repræsenteret i vores bestyrelse og i øvrigt har godkendt os som samarbejdspartner - som den første virksomhed nogensinde
- al kommunikation foregår åbent og ærligt
- vi har udviklet et koncept, som organisationerne ikke selv kunne have løftet og som derfor tilfører dem noget nyt og unikt.
Vi har i første regnskabsår skabt donationer til organisationerne på godt 650.000 kr. og tjente i samme regnskabsår 3000 kr. Nøgleordene var og er:
- ærlighed og åbenhed i alt der kommunikeres
- gennemskuelighed
- forretning og velgørenhed kan godt kombineres, men det skal være gennemskueligt.
Fordelingen af midlerne hos ENGODSAG.DK er 75% ubeskåret til organisationerne og 25% til ENGODSAG.DK. Altså doneres 3/4 af indtægterne ubeskåret videre til den hjælpeorganisation, som forbrugeren ønsker at hjælpe. P.t. bakker 95 organisationer op omkring ENGODSAG.DK.
Samtidig skaffer vi penge, der ellers ikke ville være kommet ind til hjælpearbejdet, da vi ikke går ind i eksisterende indsamlingsformer (landsindsamlinger, lotteri etc.), men har udviklet en ny form for velgørende koncept takket være danskernes nethandel og velvilje. Og hvor det vel at mærke er gratis for forbrugerne at hjælpe. 35.000 har allerede hentet Det Gode Program, 15.000 besøger websitet hver eneste dag og flere kommer hele tiden til.
Endelig vil jeg tilføje, at der er skrevet over 500 artikler om ENGODSAG.DK i medierne - og samtlige har været positive! Det viser også, at der er forståelse for og opbakning til at kombinere forretning og velgørenhed så længe, at det gøres på en åben og ærlig måde, hvor man også kan stå inde for fordelingen af de penge, der kommer ind - samt kan se idéen i, hvorfor konceptet er unikt og perspektivrigt.