Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kommer MLM ud over MF-loven �6a?

Side 14 ud af 18 (173 indlæg)
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej James

Jeg tror desværre at debatten er kørt lidt fast, for det kan jo ikke passe at vi skal blive ved med at komme med bedre og bedre argumenter og udpensle det mere og mere, hvor de bare kan nøjes med at sige: Den holder ikke ifølge hvordan jeg tolker 6a.

Hvis den lov virkelig er så stram som nogen herinde tolker den, er der store brancher der godt kan lukke ned. Det har altid været brugt kunde-referæncer(mulig stavebøf) indenfor direkte salg. Dvs. at en kunde anbefaler produktet til deres vennner, enten ved at udlevere navn, addresse og tlf. til sælgeren hvorved at sælgeren så kan kontakte vennerne og få et møde i hus. Eller som andre virksomheder gør, man får en gave hvis man fx. har 5 venner de må kontakte.

Så hvis kunde-referænce er ulovligt i danmark, så kan de fleste virksomheder godt lukke ned, for de fleste bruger det i større eller mindre omfang.

faktisk tror jeg slet ikke det er et spørgsmål for kritikkerne herinde om det er lovligt eller ej. For jeg tror at selvom de blev overbevist helt ind til det inderste om at det er lovligt, vil de stadig sidde tilbage om sige: Jamen så er det noget andet uldent ved det. Det er ihvertfald for godt til at det kan være sandt osv.

For det er jo tydeligt at folk hører hvad de vil høre, for selvom vi sidder og forklarer forretningen (endda efterhånden i detaljer) så virker de svar de kommer med, som om de ikke hører efter, men bliver ved med at hænge fast i de fordomme som cirkulerer omkring mlm.

De tror åbenbart mere på fætter Erik som lige har mistet 1000kr. på en startpakke og ikke har fået den million tilbage som han var blevet lovet, og han har endda været med i 2 måneder nu.
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:56

Dato: 9/7/2005 10:42:43 AM Forfatter: Lougan  De tror åbenbart mere på fætter Erik som lige har mistet 1000kr. på en startpakke og ikke har fået den million tilbage som han var blevet lovet, og han har endda været med i 2 måneder nu.

Pudsig argumentation:
En MLM-virksomhed kan på et hvervemøde bruge den udokumenterede historie om "en svensker" der har været med i nogen tid og nu kører i BMW, som argument for at det er en god forretning (min egen oplevelse fra et hvevemøde).
Men en skeptiker må ikke lytte til sin fætter Erik, som har dårlige oplevelser?

Man må gerne argumentere for MLM med andenhåndsviden, men ikke imod?

For mig lyder det egentlig som om der er flere parter her, der nægter at lytte.......

Well - vi får jo heldigvis snart noget saglig feedback omkring lovligheden af kundekontaktmetoder - som jo var det egentlige emne for denne tråd.

mvh Hans
Tilmeldt 1. Sep 05
Skrevet kl. 11:50

Om du vil bruge fætter Erik''s analyse siger måske mere om dig end firmaet. Jeg mener at hvis jeg skulle ud og starte min egen virksomhed, ville jeg aldrig bruge fætter Erik''s markedsanalyse, om det kan lade sig gøre, til noget. jeg vil nok hente mine oplysninger fra flere pålidelige kilder. Ikke det at fætter Erik ikke er pålidelig, men måske har han ikke forstand på forretning, og det er jo ikke det samme som at det ikke kan lykkes for mig.

Men hvis derimod at Erik har tjænt kassen og kan vise at der står en BMW ude i garagen, vil jeg nok tænke: måske kan det også lykkes for mig. Det er selvfølgelig ikke sikkert, for måske er Erik en bedre forretningsmand end mig, men jeg vil da have en mere positiv indstilling til at starte med.

Hele humlen i dette er at hvis man kun lytter til alle dem der mislykkedes (det gælder i alle sammenhæng) så vil det nok heller ikke lykkes for dig. Men hvis du lytter til dem der er lykkedes, har du som udgangspunkt en større chance for at lykkes.

Så lytter du til alle de skeptiske og negative mennesker, kan det være at du snyder dig selv for mange chancer. Du får selvfølgelig heller så mange knups her i livet som mange nysgerrige har fået inden de fik succes.

Man bliver ikke rig af at være i komfortzonen, man skal ud og tage chancer.
Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:59
Dato: 9/7/2005 11:49:41 AM Forfatter: Lougan Om du vil bruge fætter Erik''s analyse siger måske mere om dig end firmaet. 
(..... ) (......)
 Du får selvfølgelig heller så mange knups her i livet som mange nysgerrige har fået inden de fik succes. Man bliver ikke rig af at være i komfortzonen, man skal ud og tage chancer.

.... og hvem siger det så noget om, hvis man baserer sin virksomhed på, at man på anden hånd har hørt om en svensker, der har købt en BMW?

.... for mig går det nu meget godt med at drive virksomhed uden at være i et MLM-koncept. Måske bliver jeg endda rig af det engang. Jeg får i hvert fald masser af chancer for at deltage i spændende projekter. Jeg får også knubs på grund af min nysgerrighed - f.eks. har jeg spildt tid på at være til MLM-hvervemøde for et koncept, som jeg endte med ikke at ville deltage i.

Hvis jeg baserer min virksomhed på analyser, skal de være troværdige.
Hvis jeg baserer min virksomhed på følelser og fornemmelser, skal de være gode og mine egne.
Hvis det på et tidspunkt indebærer at deltage i et MLM-koncept, så har jeg ikke noget problem med det.
Jeg synes bare ikke, man skal argumentere med andenhåndsviden.

mvh Hans
Tilmeldt 1. Sep 05
Skrevet kl. 12:24
Hans Stokholm Kjer

Jeg tror du misforstår mit indlæg så. For du hører jo ikke til den gruppe af mennesker der ikke turer noget. Du har bygget dit eget firma op, om det så er mlm eller ej, det er da lige meget.....respekt for det

Men uden at kende dig, vil jeg næsten garantere at selvom en god ven til dig havde sagt: "Hans det går squ ikke, det går du på røven med, der er så mange der er gået på røven med det før dig". Så havde du garanteret prøvet alligevel, for det kendetegner ivæksættere.

Men jeg synes at det er synd at du sætter mlm i bås. Det er fair nok at det koncept du blev præsenteret for ikke lige var dig, men derfra at sige at alt mlm er det samme kan man ikke. Q8 og Bilka er jo heller ikke det samme, selvom det er detail.
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 13:00

Jeg sidder pt og støber på en videreudvikling af et eksisterende koncept, som jeg efterhånden har arbejdet med i 5 år, dette henvender sig langtfra til alle, men de der kunne have fordel af at købe dette er rimeligt nemme at identificere, min begrænsning består i at komme i kontakt med disse.

Dette er grunden til at jeg bruger tid på denne debat, for evt.at finde nogle guldkorn,
Og fordi man stiller mere end et kritisk spørgsmål, behøves man ikke være sortseer, og ude af stand til at se "lyset"
Udsagn som at NM ikke er salg, men omlægning af forbrug med positive resultater til følge for den enkelte,
Får i bedste fald min hjerne til at tænke at dette nok er lidt mere kreativt end som så
Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:18

Lougan

Jeg synes faktisk ikke, jeg sætter mlm-folkene i bås. Jeg synes faktisk at jeg gentagende gange har sagt, at der findes både gode og onde mlm''ere, ligesom der findes gode og onde bagere, slagtere, tømrere, statsministre, dagplejemødre osv.

Derimod synes jeg, at du sætter mlm-skeptikerne i bås ved at påstå, at man hører, hvad man vil høre. Det følte jeg mig ramt af, og da jeg oplevede din argumentation som usammenhængende, så anfægtede jeg dette.

Du anfægter, at man lytter efter et familiemedlem, som har erfaring med et mlm-koncept, og foreslår at man lytter efter de gode historier. Problemet med at lytte efter de gode historier er, at de der fortæller dem ofte har mulighed for at tjene penge på dig, hvis du lader dig overbevise af disse historier. Det gør de gode historier mindre troværdige (også selvom de måtte være sande).

Jeg har i hvert fald endnu ikke hørt det, jeg gerne vil høre som konklussion på denne tråd: Nemlig mlm-metodernes forhold til dørsalgsloven og markedsføringsloven.
Tilmeldt 19. Aug 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 13:20
 Synes at det har været meget spændende at læse alle disse indslag omkrign MLM.

Som jeg ser det, så udspringer MLM af pyramide(spil) – og ingen tvivl om at den form for markedsføring er kommet for at blive … men er MLM ikke blot en mere spiselige indpakning af konceptet bag pyramidespil !?

Kan ikke se problemet i at en organisation er opbygget efter pyramide konceptet. Men synes at problemet alene ligger i markedsføringen – f.eks. tjen 30.000 om måned – hvilket typisk ender med en meget lavere gennemsnitlige indtjening (hvis overhovedet nogen) til ”deltagerne”.

Ønsker ikke at kritisere MLM folket .. synes at konceptet i bund og grund er fint (bruger det dog ikke selv).

Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 13:56

Hej Basco

Jeg kunne nu snarrere forestille mig, at pyramidespil er inspireret af MLM. (Men jeg skal ikke kunne sige hvad kom først).

Men udfra min erfarring er der som regel tale om at opfinde "noget" hvorefter nogen finder en måde at misbruge dette på og ikke omvendt.

Men ved det som sagt ikke med sikkerhed.

Mvh

James

Tilmeldt 19. Aug 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 14:35
Som så mange andre venter jeg spændt på en respons fra Forbrugerstyrelsen … men har dog ikke stort tiltro til responsen!   Alene ud fra egne erfaringer.

Var tidligere beskæftiget i B2C logistik branchen (leveret serviceydelser til postordre og senere også e-handel). På et tidspunkt var der flere aktører (også nogen af vores kunder) som var lige lovlige agorasive i deres markedsføring …. hvilket medførte bøder, bøder som var latterlige lave, og derfor havde disse stort set ingen virkning !

På et tidspunkt ændrer man loven således bøderne blev meget større og at dem som medvirker til formidling eller salg også kunne dømmes … det skærpede folks opmærksomhed !

Vi var en større service-provider i branchen, derfor tog vi kontakt til Forbrugerombudsmanden (Hagen Jørgensen) på vegne af branchen .....  og alle var enig om at det var en meget uheldig udvikling/situation … og at alle var taber i dette. Derfor foreslog vi et setup som ville skabe en win/win situation.

Nemlig at postordreselskaberne kunne fremsende nye kampagner/reklamer til forbrugerombudsmanden FØR de blev sendt ud !! Derved havde Forbrugerombudsmanden mulighed for at komme med sine bemærkninger … Husker tydeligt hvor glade alle var da vi forlod Forbrugerombudsmandens kontor – også de ansatte hos Forbrugerombudsmanden.

Men da vi nåede til den første case -  som blev fremsendt til Forbrugerombudsmanden – den fik den retur uden nogen former for bemærkninger.

Forbrugerombudsmanden oplyse at man ikke, ud fra et juridisk syn, ønskede at kommentere den !!

.... kunne jo efterfølgende komme til at skulle stå til ansvar for sine handlinger…  PYHA … så heller krybe i skjul som den kujon man er !

Kommer der en respons fra Forbrugerstyrelsen vil jeg desværre tror at de anbefaler at man undlader alle former for positiv omtale af produktet/konceptet.  - Helst trykt på genbrugspapir !

Side 14 ud af 18 (173 indlæg)