Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kommer MLM ud over MF-loven �6a?

Side 13 ud af 18 (173 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er ked af at sige det, men det er stadigvæk et salg.
Tager du kontakt med folk fordi du gerne vil sælge til dem og de køber af dig, så laver du et salg og det uanset hvordan du gør det. Men fred være med det, jeg er ikke moralens vogter.

Dbh Martin
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:26

Jamen Martin,

Jeg er også ked af at sige dig at du ikke har ret.

I moderne NM sælger JEG ikke noget til nogen som helst. Ligeledes KØBER de mennesker jeg kommer i positiv kontakt med heller ikke noget af MIG.

Det der rent faktisk sker er, at den der KØBER køber af NM virksomheden, som sender produkterne direkte hjem til køberen.

Vi, altså os der laver professionelt NM, laver markedsføring af forretningsideen og SÆLGER således lige så lidt som et reklamebureau, som laver markedsføringen for f.eks. et vaskepulver sælger vaskepulver.

Tja, der er jo nogle nuancer, men det er jo dem der gør livet rigt at leve...;o))

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 22:33
Palle, det kaldes at sælge og det uanset om du sælger eller markedsfører dine eller andres produkter, ideer, virksomheder, drømme eller hvad ved jeg. Om det er ulovligt aner jeg endnu ikke, men det ved vi nok i morgen

Dbh Martin
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 22:42

Palle Toft

Øhh vil det sige at hvis jeg hyrer et telemarketingfirma til at ringe rundt til potentielle kunder,
og forklare om mit produkts fortræffeligheder, hvorefter kunden bestiller hos mig, så er det lovligt at kontakte kunden uopfordret.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:45
Ja, jeg må indrømme at jeg kun kan være enig med Martin. Man kan være nok så kreativ med sin fortolkninger af hvad man laver men jeg er overbevist om at såvel retsystemet som Forbrugerombudsmanden er ret ligeglad med sådanne hjemmelavede fortolkninger.

Love er normalt formuleret så "bredt" at de dækker både nuværende og fremtidige handlinger eller produkter. Fra min tid i musikbranchen husker jeg f.eks. Ophavsretsloven der taler om "mekaniske og elektroniske apperater til frembringelse af musik" eller bare "musikbærere" - i stedet for at snakke om CD''er, DVD''er kasettebånd og alle de andre nuværende fortidige og fremtidige formater. Hvis man så laver et nyt format kan man naturligvis godt argumenterer for at det ikke hører til i bunken af "musikbærerer", men indtil der er lavet en lov som specifikt omhandler denne nye musikbærer vil den være underlagt gældende lov - uanset hvor godt den så passer ind. Det er ikke sådan, at denne nye lydbærer så bare kan bruges uden respekt for Ophavsretsloven i øvrigt, bare fordi en kreativ opfinder mener den ikke er i samme skuffe som de andre musikbærerer.

Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 00:35

Jeg undrer mig stadig over, hvordan man kan kalde det uopfordret at ringe til en ven!

"Her har du mit nummer min ven, men du skal ikke ringe."

Det kan da for søren ikke være helt uden betydning og relevans, at man har et reelt tilhørsforhold med vedkommende.

Hvad er ideen desuden i, at skulle mødes med sin ven, få tilladelse til at ringe, ringe om der er mulighed for til at mødes, for derefter at ringes ved?
Hvad er det egentlig for et cirkus I vil have, vi skal danse rundt i? For ikke at tale om vores stakkelt venner og bekendte?
Er det ikke 10 gange mere til gene for dem, at blive kørt sådan igennem rouletten og så bare fordi "nogen" betragter det som værende umoralsk, at tage den direkte indfaldsvinkel.

Hvis I kan komme, med en nemmere, simplere og hurtigere løsning for både networkere og potentielle forhandlere/kunder, hvorpå man kan etablere kontakt og formidle et koncept på en korrekt måde og stadig uden at være for meget til gene; så vil jeg da gerne høre... og det vil jeg virkelig gerne!

At en networker eller en sælger ikke bare kan kontakte "hvem som helst" må jo netop være, fordi der ikke er noget tilhørsforhold. De har absolut ingen relation til hinanden og deres metode vil dermed være gene for disse mennesker. Det vil jo for søren ikke være til gene overfor en bekendt eller en ven.

Et af de mere enkle aspekter i NM er jo desuden, at kunne tage kontakt til sin omgangskreds i første omgang. Hvis man i et NM koncept pludselig skal have sælgerhatten på, så forgår mange af de simple principper og man ville være nød til at forholde sig langt mere selektivt, i forbondelse med hvem man ønsker at arbejde sammen med. Så er det ligepludselig ikke alle der kan være med i NM og så kan firmaerne sgu ligeså godt markedsføre sig traditionelt.

En af de virkelige årsager til at NM er så misforstået, er folks fænomenale evne til at overanalysere. Jeg går et eller andet sted heller ikke ud fra, at nogen her på siden eller noget andet sted pludselig opdager, at NM faktisk er ulovligt.
Regeringen og stribevis af eksperter og 750.000 mennesker i hele Skandinavien opdagede det ikke. Men takket være en håndfuld tilfældige menneskers paratviden og kendskab til det relevante emne, så blev sandheden afdækket.

Jeg tvivler på, at vi står på grænsen til at skabe revolution i lille Danmark.
Som udgangspunkt mener jeg der er belæg for, at vi betragter NM som en lovlig branche. Det vi diskuterer er jo i grunden mere, HVORFOR det er lovligt, frem for OM det er lovligt. For selvfølgelig er det da lovligt. Men på samme måde som man kan lave bedrageri og snyd i andre firmaer, er tilfældet selvfølgelig det samme i NM. Der vil ALTID være svindlere og det er der ikke nogen der umiddelbart kan lave effektivt om på. Disse mennesker søler selvfølgelig branchen til og jeg mener naturligvis også, at disse mennesker ikke bare skal fanges, men også dømmes.

At nogle i branchen overtræder MF-loven §6a behøver vi ikke at diskutere. Men det er ikke fair, at disse fordægte eller uvidende mennesker skal sættet standarden for, hvordan man driver en NM forretning, for der er tydeligvis noget de har misforstået eller vælger at ignorere.

Ligesom så mange andre, så forsøger jeg at drive en reel og fornuftig forretning. Jeg sætter fokus på at være hjælpsom og informativ på godt og ondt. Men jeg sætter også fokus på at holde det enkelt og nede på jorden.
Jeg føler ikke at jeg snyder og bedrager folk overhovedet og hverken jeg eller dem føler det som en krænkelse af deres dyrebare privatliv, når jeg tager telefonen og ringer til dem.

Derudover synes jeg, at de
Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1748
Skrevet kl. 00:45

Hej. Jeg har fulgt med i jeres debat (jeg har ikke kunne finde ud af  hvordan jeg har kunnet undgå at få en email hvergang I poster noget..)

Anyway, jeg har et principielt spørgsmål (det andet denne aften, iøvrigt)..

Jeg arbejder som grafiker/designer. Jeg har flere gange kontaktet designbureaer og diverse erhversdrivende mht. at give et tilbud om et evt. samarbejde og om at optimere deres eksisterende hjemmeside. Er det ulovligt, da de ikke på forhånd har kontaktet mig?!

Ellers kunne jeg godt tænke mig at vide, hvordan man ellers vil kunne komme i kontakt med kunder som umiddelbart ikke lige tror de har brug for ens produkt/ekspertise, hvis man ikke må ringe uopfordret, sende et brev eller en email odsl.?

Som jeg forstår ud fra hvad nogle skriver i denne debat, så er alle nævnte ting ulovlige - og DET undrer mig, fordi det er trods alt en reelt brugt metode, som jeg ikke selv kan se noget forkert i at benytte sig af som godtroende forretningsdrivende..

Altså: Hvordan kontakter man udenforstående potentielle kunder på en forsvarlig måde?

Mvh David
-

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 01:08
Der er stor forskel hvilke typer henvendelser du må lave til virksomheder kontra private. Private er langt bedre beskyttet, men når det kommer til emails kræver det i alle tilfælde forhåndsgodkendelse.
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 10:10
David,

Det du gør er sikkert ikke ulovligt.

Virksomheder må uden accept kontakte andre virksomheder - emails uden accept er dog ikke tilladt. Så du må altså godt ringe til en potentiel virksomhedskunde, eller sende et salgsbrev.

For virksomheders kontakt til private gælder dørsælgerloven. Den beskytter private fra at blive kontaktet af virksomheder med henblik på salg. Der er dog visse "smuthuller" i den lov, for der er brancher der godt må kontakte private. Det er bl.a. forlag, redningstjenester, aviser og lign.

Håber at det afklarer nogle ting.

/Carsten
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 10:41
Jeg har i dag kontaktet forbrugerrådet og snakket med en venlig dame. Hun blev hurtigt klar over at jeg skulle snakke med en ekspert på området og hende har jeg netop mailet til.
Når jeg hører fra hende, vender jeg tilbage.

Dbh Martin
Side 13 ud af 18 (173 indlæg)