|
Hej Martin,
|
Hej Martin, En postand bliver ikke sand af at blive gentaget. Der er forskel på salg og markedsføring også selv om du ikke kan se det...;o))
Se selv hvor svært det er at tolke markedsføringsloven. Klik link: http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=29677
|
Hej Palle Jeg forstår ikke din sammenligning. Jeg kan følge dig så langt som du er lidt skadefro og det skal du da være mere end velkommen til at være. Men her er der blot tale om en avis der har fået en henvendelse fra en læser der ikke forstår vores koncept og så skriver de en artikel. Forbrugerombudsmanden har ikke på noget tidspunkt henvendt sig til os, så de kan nok godt tolke loven korrekt og vi kan sagtens følge den. Martin |
Men kunne godt tænke mig at disse instanser, som f.eks. forbrugerombudsmanden og forbrugerstyrelsen ville se på en case up-front i stedet for at afvente konkrete klager. Kan godt være at dialogen skal ske mellem brancheforeninger (eller ligne) og forbrugerombudsmanden således de ikke får 1,2 millioner henvendelser om dagen. men det kunne fritage os for en masse efterfølgende bøvl … men er da også forstående overfor at et skøn fra deres side efterfølgende kan omstødes.. de kan jo også begå fejl eller overse uhensigtsmæssige forhold. Det var mit budskab med mit indlæg …. Ikke at vi skal have et totalt frit markedet ! |
Du skriver en påstand ikke bliver mere sand af at blive gentaget? skal det tolkes som at MLM ikke bliver mere lovligt af at i prædker konstant om det? Lad os nu slå røven i sædet og vente på forbrugerombudsmanden svarer, det er trodsalt ham der har en afgørende rolle ved den slags sager. |
Hej Martin, Nej jeg er ikke det mindste skadefro. Jeg synes blot det illustrerede hvor svær en paragraf i markedsføringsloven vi har med at gøre og som vi jo debaterer ivrigt her...;o) Naturligvis kan det sagtens ende med at der ikke er kød på Computerworlds historie. Men som du også skriver "ikke forstår vores koncept...;o))" tror jeg vi er på vej mod en forståelse af hele denne debat. Sådan som jeg ser det "forstår og vil I ikke forstå dette koncept (NM)" fordi det vil I altså ikke, men holder på en primitiv og restriktiv fortolkning af markedsføringslovens prgf. 6a. Som jeg flere gange har henåndet... lidt opgivende... at verden som regel ikke er så firkantet, som vi gerne vil have den til at se ud. Og sådan har du det jo osgå selv når der sås tvivl om hvorvidt din virksomhed overtræder markedsføringslovens prgf. 6a. Det var såmen bare det jeg mente...;o))
|
Hej Martin,
Når vi kommer til det punkt i en diskution hvor vi ender med at jeg siger: "Nej det er det ikke" og min modpart siger: "Jo det er det" og jeg så siger: "Nej det er det ikke" og og min modpart siger: "Jo det er det" uden i øvrigt at berige debatten med yderligere agumenter, så er min udtalelse på sin plads...;o)) |
Som jeg læser din kommentar, så er det at du har ret og vi andre tager fejl, og det kan bestemt ikke diskuteres. |
Tak for din e-mail Jeg kan oplyse, at selvom Multi-level Marketing som udgangspunkt er en lovlig salgsform - i modsætning til pyramidespil - er Forbrugerombudsmanden generelt betænkelig over for Multi-level Marketingkoncepter, fordi de kan indebære overtrædelser af markedsføringslovens bestemmelser om god markedsføringsskik samt være i strid med forbudene mod utilbørlige markedsføringsmetoder og vildledende oplysninger. Det er således efter Forbrugerombudsmandens opfattelse især betænkeligt, hvis konceptets opbygning er svært gennemskueligt, lægger op til anvendelse af påtrængende hvervemetoder, mangler rimelig afbalancering af parternes pligter og rettigheder eller indeholder urigtige, vildledende eller urimeligt mangelfulde oplysninger om blandt andet indtjeningsmuligheder. Andre problemer er, at koncepterne også nogle gange lægger op til en overtrædelse af anden lovgivning. Det gælder - sådan som du selv nævner - fx forbrugeraftalelovens forbud mod uanmodet telefonisk eller personlig henvendelse til forbrugere - også til familie og venner. Men det gælder også forbudet mod vennehvervning i forbindelse med hvervning af nye forhandlere, som efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er i strid med markedsføringslovens § 1 og næringslovens § 10, der forbyder salg af varer eller bestillingsoptagelse i private hjem. Disse regler gør, at det kan være vanskeligt at lovligt at agere i et MLM koncept. Forbrugerombudsmanden har derfor udarbejdet og offentliggjort en vejledning om MLM, som er udfærdiget på baggrund af det omfattende erfaringsmateriale på området. Vejledningen kan ses her: http://www.forbrug.dk/markedsforing/love/forbrugerlove/mfl-loven/retningslinier/mlm/ Se navnlig punkt 3.2.1 i vejledningen Med venlig hilsen Katrine de Neergaard 3. 2. 1. Forbud mod dør- og telefonsalg: Det er således efter forbrugeraftalelovens § 6 forbudt at rette uanmodet telefonisk eller personlig henvendelse til en forbruger på dennes bopæl eller arbejdsplads eller et andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang. Der er nogle få undtagelser fra dette forbud. Sælgere må således godt henvende sig telefonisk uden forudgående anmodning, hvis det gælder salg af:
Overtrædelse af forbudet mod dørsalg straffes med bøde og en aftale, der er kommet i stand ved en sådan ulovlig henvendelse, er ikke bindende for forbrugeren. Forbrugerbegrebet i forbrugeraftaleloven kan formentlig udstrækkes til også at omfatte ejerforeninger, ikke-erhvervsmæssige sportsklubber, amatørforeninger mv. En forhandler må således heller ikke uden forudgående anmodning rette henvendelse til familie og venner for at sælge sine produkter. Det er kun, hvis vennerne/familiemedlemmerne forudgående har anmodet forhandleren om at blive kontaktet med netop det formål at høre om og eventuelt købe produkterne, at en sådan henvendelse er lovlig. |
|