Når vi nu er igang med tåbelige sammenligninger så lad mig da tilføje dette: 1. Når jeg kører andre mennesker ned pga. uforsvalighed bliver jeg straffet 2. Når jeg slår et andet menneske med eller uden alkohol bliver jeg straffet. ... når jeg ryger et andet menneske op i hovedet og udsætter ham for en sundhedsrisiko, hoster han! Kan du ikke se hvor tåbeligt det lyder? Men det er desværre typisk argumentation når noget tages fra én, at man straks begynder at pege fingre, i stedet for at forholde sig til hvorfor man har mistet noget! Og ja.. vores samfund har ikke godt af, at så mange mennesker bliver fanget i deres brug/misbrug af usund mad og alkohol - og det bør vi også gøre noget ved. Så langt kan vi blive enige! Og her skal også gøres noget for de mennesker der bliver ufrivillige ofre for usund levevis - altså børn. MEN, her består forskellen altså i, at vi ikke kan forbyde folk at gøre noget i privaten. Ligesom vi heller ikke kan forbyde folk at ryge i hjemmet. Men herfra skal der da lyde et stort ønske om f.eks differentieret moms på sunde fødevarer, overpriser på det usunde og hvad man ellers kan finde på... og ja.. er ked af at sige det, højere pris på alkohol. |
Nej det er ikke tåbelige sammenligninger - overhovedet.
Det er langt fra alle der bliver straffet for at være involveret i trafikuheld m.v.
Det er langt fra alle der bliver straffet for vold (tværtimod).
Men det principielle er stadig om det er noget staten skal bestemme - du skriver staten ikke skal bestemme i eget hjem, men det gør staten jo immervæk for dagplejemødre også selvom de ikke ryger i samme rum som børnene. Staten bestemmer desuden om en lille virksomhed med få ansatte må tillade rygning eller ej uanset om folk så er rygere eller ej.
Som du selv nævner vælger børn ikke selv - men børn der får usund mad og en usund levestil med fra hjemmet kan se frem til en forkortet levetid der er værre end hvis de var udsat for passiv rygning og aligevel er der ingen lovgivningsmæssige tiltag over for det - Ja der er ligefrem en politisk modvilje imod at lave sund mad ordninger i børnehaver skoler m.v. fra visse partier.
Hvis voksne mennesker i et voksent miljø selv har truffet et valg om at ryge og alle personer på arbejdspladsen har gjort det, hvorfor skal der så lovgives om det? I der ikke vil udsættes for røg bliver det jo ikke og det er fint nok med mig jeg tager selv hensyn til ikke rygere og ryger f.eks. aldrig i mit hjem, men derimod kun på terrassen fordi mine unger ikke skal udsættes for røg og det er fint nok - Men hvis jeg selv og andre voksne mennesker nu har truffet et valg om at vi vil ryge hvorfor skal i så blande jer i det og hvorfor skal staten blande sig i det?
Bliv gratis medlem