Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fuck rygeloven?

Side 9 ud af 30 (298 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronnikc:

Biler er også farlige for andre, det viser statistikkerne jo tydeligt.

Fulde mennesker er også farlige for andre, er du klar over hvor mange mennesker der får bank / bliver overfaldet m.v. hvor alkohol er den direkte årsag hver evig eneste weekend?

Når vi nu er igang med tåbelige sammenligninger så lad mig da tilføje dette:

1. Når jeg kører andre mennesker ned pga. uforsvalighed bliver jeg straffet
2. Når jeg slår et andet menneske med eller uden alkohol bliver jeg straffet.

... når jeg ryger et andet menneske op i hovedet og udsætter ham for en sundhedsrisiko, hoster han!

Kan du ikke se hvor tåbeligt det lyder?

Men det er desværre typisk argumentation når noget tages fra én, at man straks begynder at pege fingre, i stedet for at forholde sig til hvorfor man har mistet noget!

Og ja.. vores samfund har ikke godt af, at så mange mennesker bliver fanget i deres brug/misbrug af usund mad og alkohol - og det bør vi også gøre noget ved. Så langt kan vi blive enige! Og her skal også gøres noget for de mennesker der bliver ufrivillige ofre for usund levevis - altså børn. MEN, her består forskellen altså i, at vi ikke kan forbyde folk at gøre noget i privaten. Ligesom vi heller ikke kan forbyde folk at ryge i hjemmet. Men herfra skal der da lyde et stort ønske om f.eks differentieret moms på sunde fødevarer, overpriser på det usunde og hvad man ellers kan finde på... og ja.. er ked af at sige det, højere pris på alkohol.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 12:15

Nej det er ikke tåbelige sammenligninger - overhovedet.

Det er langt fra alle der bliver straffet for at være involveret i trafikuheld m.v.

Det er langt fra alle der bliver straffet for vold (tværtimod).

Men det principielle er stadig om det er noget staten skal bestemme - du skriver staten ikke skal bestemme i eget hjem, men det gør staten jo immervæk for dagplejemødre også selvom de ikke ryger i samme rum som børnene. Staten bestemmer desuden om en lille virksomhed med få ansatte må tillade rygning eller ej uanset om folk så er rygere eller ej.

Som du selv nævner vælger børn ikke selv - men børn der får usund mad og en usund levestil med fra hjemmet kan se frem til en forkortet levetid der er værre end hvis de var udsat for passiv rygning og aligevel er der ingen lovgivningsmæssige tiltag over for det - Ja der er ligefrem en politisk modvilje imod at lave sund mad ordninger i børnehaver skoler m.v. fra visse partier.

Hvis voksne mennesker i et voksent miljø selv har truffet et valg om at ryge og alle personer på arbejdspladsen har gjort det, hvorfor skal der så lovgives om det? I der ikke vil udsættes for røg bliver det jo ikke og det er fint nok med mig jeg tager selv hensyn til ikke rygere og ryger f.eks. aldrig i mit hjem, men derimod kun på terrassen fordi mine unger ikke skal udsættes for røg og det er fint nok - Men hvis jeg selv og andre voksne mennesker nu har truffet et valg om at vi vil ryge hvorfor skal i så blande jer i det og hvorfor skal staten blande sig i det?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:35

> Ronnikc, DeMib og andre der gerne ser andre sunhedsfarer forbudt.

Det har jeg altså ikke sagt.

Men, hvis der endelig skal være forbud, så jeg hellere, at der blev forbud på mod usund mad på skolerne, for som sagt ser jeg det som en langt større risiko for mine børns fremtidige helbred. Faktum er, at hvis de "smarte" børn i skolen fylder sig med wienerbrød, cola og chips, ja så vil alle de andre unger også have det.

Men som mange andre har sagt, synes jeg de fleste af den slags ting løses langt bedre i dialog, og jeg synes det er direkte pinligt at folk mener de skal have en forbudslovgivning for at kunne blive enige med deres partnere og kollegaer.

I gamle dage kaldte vi Sverige for "forbuds-Sverige" - men Danmark er ved at overhale Sverige indenom på det punkt. Og jeg undres stadig over, at denne udvikling har været drevet af en regering der kalder sig liberal. Det matcher simpelt hen ikke min opfattelse af hvad liberal er.

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 13:18

MetteSkagen:

Mht rygning - så siger jeg bestemt ikke at rygerne selvfinansierer - faktisk siger jeg det STIK modsatte - prøv at læse min post igen

Det beklager jeg, men så tydeligt fremgik det nu ikke af din tidligere post. Efter at have forsket lidt i det har jeg fået revurderet mit hidtige indtryk.

Følgende ansætter de årlige afgiftsindtægter til 7,5 mia: http://www.skm.dk/publikationer/udgivelser/1723/1730/

Følgende ansætter direkte såvel som indirekte udgifter af rygning til 28 mia kr: http://www.business.dk/article/20071127/okonomi/711270050/

Så den årlige omkostning af rygning ligger altså åbenbart i omegnen af 20 mia.

Mvh Jesper

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:31

Jeg kunne godt tænke mig at se talene får konsekvenserne af dårlig kost. Jeg ved i hvert fald at det koster samfundet kassen med konsekvenserne af fed og usund mad, og da der ikke er nær så mange afgifter på den slags, som på f.eks. cigaretter, alkohol og benzin, så tvivler jeg på, at regnestykket ser godt ud. Det ville ikke undrer mig at det så meget værre ud end regnestykket for cigaretter.

Men egentligt synes jeg denne type regnestykker er lidt farlige. Hidtil har vi ikke haft for vane at snakke om "skyld" i sundhedssystemet. Faktum er jo, at langt, langt, langt de fleste omkostninger i sunhedssystemet kan tilskrives de (dårlige eller uheldige) valg folk selv har taget: De har spist for fedt, drukket for meget, faldet ned fra klipper de ikke burde bestige, kørt galt uden styrthjelm på motorcykel osv, osv, men alligevel er det stort set kun når der snakkes på rygning af skyld bringes ind i regnestykket.

Hvis vi fjernede den gratis behandling for alle de lidelser, der kunne henføres til en eller anden grad af egen skyld, ja så tror jeg vi kunne spare rigtig mange penge ... og vi ville få et forbandet dårligt samfund :)

Dermed ikke være sagt, at vi ikke som samfund skal forsøge at reducere de omkostninger vi har til sygdomme, som vi måske kunne undgå. Men her er det så bare, at jeg ikke altid mener, at vi ser på de vigtigste ting, og jeg synes ikke altid vi gør det på den rigtige måde - som det er tilfældet med den nye rygelov.

Iøvrigt MÅ der da snart omme en modreaktion - evt. fra nogle kvikke iværksættere. Hvad med f.eks. et pensionsselskab der giver RABAT til rygere og alkoholikere - de lever jo ikke så længe, siger nogle. Der skal så, naturligvis, være dokumentationskrav for, at man nu også ryger nok og drikker nok til at bibeholde sin særligt begunstigede status :)

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 14:55

[Derfor er det jo stadig hyklerisk hvis man forbyder en ting f.eks. rygning og ikke andre ting der er lige så farlige.]

Ja, men jeg ville gerne holde debatten på sporte, nemlig i forhold til rygning. Debatten om alkohol og debatten om hvad der skal forbydes, var ikke et direkte oplæg i denne tråd :-)

Men derfor er den stadig interessant.

Jeg vil derfor også gerne nævne et projekt vi har haft i den gamle Skagen kommune. Det er desværre stoppet nu på grund af sammenlægningen, men det kan være det kan inspirere:

Alle børn bliver fulgt af sundhedsplejersken - også ind i skolen. Hvis deres vægtkurve viser overvægt i 3. klasse kommer familien til et foredrag med en diætist, en familiesamtale med en diætist og børnene starter til motion - nye ting hver uge i 10 uger, så de kan blive inspireret til selv at vælge et eller andet. Hvis ikke kurven er knækket efter et år, får barnet lov til at fortsætte året efter og familien tages ind til samtaler - eventuelt får de hjælp til madlavning og inspiration.

Børnene blev chekket til dette projekt igen i 6. klasse.

Dette projekt formåede i løbet af de 5 år det fik lov at køre, at knække vægtkurven hos børnene med 60% - altså 60% af de børn som så ud til at blive overvægtige var det ikke i 6. klasse.

Det er en fantastisk succes rate og vi snakkede om at projektet skulle udvides til at omfatte forældremotion og madlavningskurser allerede i starten af skoleforløbet.

Det er penge givet godt ud - forløbet kostede lige omkring 10.000 om året - og jeg tør slet ikke tænkte på hvor mange penge det har sparet - for slet ikke at tale om de menneskelige fordele :-)

Mette

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 16:01

Mette har fuldstændig ret i, at statistikkerne er et vidundermiddel til at konstatere, at rygning er yderst farligt..

Uden statistikkerne, ville politikerne skulle gætte sig til rygernes skadelige omfang og det ville nok ikke gavne nogen.

At man bruger statistikkerne til visse formål er ganske normalt og til egen fordelagtighed er også ganske normalt..men derfor er tallene også ganske rigtige i antal og tid.

At der så er mangler i nogle manglende årsager og tal, bliver nok udbygget i de kommende år..

Forstår man at læse tallene vil man opleve skræmmende oplysninger..

Geeked

Tilmeldt 14. Jun 07
Indlæg ialt: 376
Fra  SEOVIS Skrevet kl. 00:49

Jeg synes passive rygere skal sættes op i skat - de får jo røgen gratis! ;-)

Fra Horsens
Tilmeldt 28. Jan 07
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 02:07

Før rygeloven blev indført gik det ud over ikke-rygerne, der blev udsat for ufrivillig røg og nu er det så rygerne der må finde sig i at stå i kulden foran værtshusene og vende tilbage til en optaget plads.

Rygning skaber splid i befolkningen og som man kan se i denne tråd stiger aggressiviteten mellem fronterne. Hensyntagen er et fremmedord for begge parter og ingen argumenter holder helt i virkeligheden.

Jeg, som ryger, er holdt op med at gå i restauranter og værtshuse, da jeg ikke gider alt det til-og-fra-bordene. Jeg elsker at få en cigaret eller en pibe tobak efter maden eller til en kop kaffe eller øl og agter ikke at holde op med det. Jeg er udmærket godt klar over, at rygning er usundt, men det er der så mange andre ting der også er. Andre har det med garanti på samme måde.

Så hvis man virkelig vil dette til bunds bliver man nødt til at stramme rygeloven til helt at forbyde salget af tobak. Hvis dette er til gavn for størstedelen af befolkningen kan jeg ikke forstå, at dette ikke bliver gennemført. Hvorfor er der ingen partier der har taget dette op i deres valgprogram? Er tobaksindustrien så stærk at man ikke "tør" dette?

Ihvertfald har denne tråd deprimeret mig en del.

Klaus

Tilmeldt 10. Apr 06
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 09:00

Det enda riktiga är ju att förbjuda tobak i alla former! Men det är nog ingen intresserad i därför är detta dubbelmoral. Som jag har sagt tidigare så infördes denna lag allt för tidigt. Om man ska ha en lag så ska den kontrolleras från dag 1. Nu är det många som rent faktiskt blåser på lagen och låter sina gäster röka. Dom som följer lagen tappar mycket pengar på det då rökare söker en lokal där dom får röka.

( jag förstår dom som blåser på lagen )

Jag driver själv en pub och har sedan 15 aug följt lagen vilket jag idag förtryder. Det är dyrt att följa denna lag och eftersom icke rökarna inte fyller det tapp som rökarna har lämnat efter sig så ja, vi får se vad som händer nu i Januari.

Ska det vara rökfritt så ska det vara rökfritt överallt! Även lokaler under 40 m2. Alla ska förlja lagen så kanske vi får det normalt igen om ett par år. För dom som inte har gått i konkurs innan. Men det betalar väl staten? All tappad omsättning?

Fuckrygeloven.com ?

Side 9 ud af 30 (298 indlæg)