Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fuck rygeloven?

Side 6 ud af 30 (298 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12319
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronnikc:

Hvis der arbejder 5 personer i et firma og alle 5 ryger hvorfor f***** skal de så ikke have lov til det?

Fordi rygning er skadeligt og koster samfundet milliarder af kroner og lade nu være med at skrive at rygerne selv betaler for det. De betaler nogle få procent ved de afgifter der er på cigaretter, men den samlede regning er langt, langt større. Dertil Kunne det jo være at et par af rygerne ønskede at holde op, men hvordan skulle de lige forklare de andre rygere, at de nu skulle til at ryge uden for. Ja det er rigtigt, det ville aldrig ske.
Jeg er som nævnt liberalist af sind, men her er et eksempel på at der skal regler til på nogle områder, det har rygerne så tydeligt slået fast med syv tommer søm.
Så tak for rygeloven og god jul til jer alle, også jer rygere, i er jo nu til at være i stue med :-)

Dbh Martin
Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 14:29

Man kan altid hive tåbelige eksempler frem, men selv i et firma med 5 rygere, er der måske en der ryger ganske lidt eller gerne vil holde op, men finder det svært hvis personen står i røg og damp hele dagen. Så kan man argumentere for at personen er svag, men faktum er at loven skal beskytte de dem der ikke ønsker røg mod røgen. Det mest fornuftige folketinget har lavet i årtier, ser bare frem til at alle undtagelserne bliver fjernet også, der er ikke mange andre vaner, der går ud over andre en en selv, men lige præcis denne gør.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:34

> Fordi rygning er skadeligt og koster samfundet milliarder af kroner

En endnu større udgiftspost kommer som følge af, at folk spiser for dårligt, for meget burgermad og bevæger sig for lidt. Så må du jo med samme logik i tankerne også ønske et forbud mod usund mad og et påbud om at vi alle SKAL løbe de der 20-30 minutter hver dag. For de to ting koster langt mere end rygningen.

Jeg tror det ville gavne den generelle folkesundhed langt mere hvis man f.eks. indførte ordentlig skolemad og tvungen motion hver dag. Men regeringen vil ikke - de vil ikke engang indføre en lavere moms på sund mad. Hvor er logikken i det henne? De synes vi skal have "frihed" til at opfostre vores børn på fed burgermad og uden motion - for det er jo liberalt, men de vil gerne bestemme om vi må ryge. Det er der altså ikke sammenhæng i.

Jeg har også været ikke ryger, men det generer personligt mig 100 gange mere når der er nogle der hiver en ulækker burger frem til frokosten på kontoret, end at de ryger end smøg på deres eget kontor.

Og som sagt mener jeg fortsat at der er flere åbne spørgsmål om netop rygning end der er svar. At nogle dele af videnskaben og de fleste politikere vælger helt at se bort fra vigtige forhold bare fordi de er noget sværere at måle på, gør altså ikke at de resultater der så står tilbage er sande.

Og hvordan kan politikerne forklare, at vi i de sidste 100 år har spist mere usundt, bevæget os mindre og mindre og røget flere og flere smøger - alligevel bliver vi ældre og ældre og den tid vi lever i er vi mindre syge ...?

Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 14:41

Ronnikc:

Hvis der arbejder 5 personer i et firma og alle 5 ryger hvorfor f***** skal de så ikke have lov til det?

Fordi 3 af de 5 helt sikkert har forsøgt at holde op flere gange ;-)

Spøg til side. Jeg synes ikke man kan lave en lov der på den måde formuleres a'la "Der må ikek ryges på kontorer... med mindre I altså bliver enige om at I genre må alligevel". Hvem skal så være dommer over om der ér enighed om dette på et kontor?

Jeg kan også se et scenarie hvor d 5 mand nu skal have en ny kollega. Så bliver det pludselig til et afgørende punkt i ansættelsessamtalen om vekommende er ryger. Hvis ikke, så skal de andre 5 jo til at tage hensyn og ryge udenfor. Og så ender det vel et eller andet sted med positiv særbehandling af rygere på disse arbejdspladser? Måske et tænkt eksempel, men vel ikke så langt fra virkeligheden igen?

Jeg synes det er helt fint med den nye rygelov. På mit stamsted er det selvfølgelig også trådt i kraft, men de har så bare en stor opvarmet gårdhave hvor man kan sidde og ryge hvis man vil det, og så kan man ellers være indenfor uden at få vand i øjnene, som ellers ofte var tilfældet før.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 14:45

Martin dit rationale betyder jo så også at vi må drage konsekven og samtidig forbyde ting som Biler, Slik og andet usundt, Øl, Alkohol osv. osv.

Hvis det skal være statens opgave at håndhæve det enkeltes ret til at vælge sin egen død (groft sagt) så er det ihvertfald ikke liberal du er - For den som giver kald på individets ukrænkelige ret til at styre sit eget liv (vel at mærke så længe det ikke sker på bekostning af andres) kan vel umuligt være liberal.

Nej jeg tror i er flere der skal tage en smut over til Neo-Konservatismen istedet, der findes de nymoralske totalitære "borgerlige" tendenser om kontrol over individernes liv.

Lad mig lige slå fast - jeg er fuldstændig enig at man skal tage hensyn til ikke rygere og folk der ikke ønsker røg, hvis de ikke ønsker det i deres liv er min ret til røg ikke så stor så den kan krænke deres ret til selv at vælge - Men hvis voksne individer i et samfund selv vælger røgen eller silkket eller det usunde mad så kan da det aldrig blive samfundets opgave at lovgive om den slags, og hvis det skal være så må vi også tage konsekvensen fuldt ud og forbyde alle de andre usunde og dyre ting for samfundet - Jeg foreslår vi starter med øl, vin, alkohol og biler.

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 14:51

Som tidligere sundhedskoordinator kan jeg fortælle jer med sikkerhed at rygerne gennem cigaretterne betaler omkring 30% af sundhedsudgifterne - og det er kun dem der direkte relateret til rygning. At rygerne gennemsnitligt er mere syge end ikke-rygere med influenza, forkølelse m.m. er ikke taget med i statistikken.

Derudover er der det faktum at rygeres børn oftere er syge og oftere er allergikere, ikke bare overfor røg, men også pels, støvmider, parfume osv. Og de bliver også oftere syge som voksne - også selvom de ikke ryger. Det er heller ikke med i statistikken.

De to ting der fylder mest i kroner og øre på vores sundhedsbudget i DK er KOL og depression - så hold op med at ryge og gå en tur - det vil spare samfundet for mange penge - penge som kommer dig og dine børn til gode.

Til sidst kan jeg glæde alle rygere med at de lever i gennemsnit 7 år kortere (ved 20 om dagen i 40 år) end ikke-rygere - og at de sidste 10 år - i gennemsnit - er fyldt med sygdom i en sådan grad at de er afhængige af sygehusvæsnet. Og husk så, at hvis du siger "Min onkel røg 60 om dagen hele sit liv og blev 102" så er der en ryger et andet sted - måske en familiefar, som kun blev 40 år - for tallene angiver jo et gennemsnit.

Glædelig jul til alle - rygere og ikke-rygere

Mette - som stoppede i 2001

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 14:54

Mikkel deMib Svendsen:

Og hvordan kan politikerne forklare, at vi i de sidste 100 år har spist mere usundt, bevæget os mindre og mindre og røget flere og flere smøger - alligevel bliver vi ældre og ældre og den tid vi lever i er vi mindre syge ...?

Tjah bum bum - opfindelsen af penicillin for eksempel.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:59

> Tjah bum bum - opfindelsen af penicillin for eksempel.

Nej, den forklarer på ingen måde at flere og flere bliver over 100 - både dem der ryger og dem der ikke gør. Penicilin kan altså ikke helbrede hverken kræft, hjertekar sygdomme, HIV eller sukkersyge :)

> Til sidste kan jeg glæde alle rygere med at de laver i gennemsnit 7 år kortere

Dette er et helt klassisk eksempel på statistisk manipulation. Man kan ikke påvise en årsag sammenhæng blot ved at fremvise to kurver, der ligner hinanden. Det ved enhver statistiker!

Problemet i diskusionen om rygning er netop at der alene ses på nogle faktorer, mens andre helt ignoreres. Det gør en meget stor del af forskningen på området dybt utroværdig - grænsende til videnskabelig uredelig.

Et godt eksempel på dette, som jeg så nogle statistikere bruge engang, er statistikken over rugende storke og børnefødsler i Danmark. De to kurver følger hinanden ret præcist - beviser det så at storken kommer med børnene? Ja, naturligvis - og god jul :)

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 15:02

Mette-> det er jo nemt at antage at folk, der er stoppet med at ryge nemt bliver hellige i stil med nyreligiøse, der banker på folks døre og råber, "JEG HAR SET LYSET!"

Det vil jeg imidlertid ikke blande ind i debatten (det har jeg jo lige gjort :P)

Hvis rygere lever 7 år kortere, så hjælper de jo samfundet på mange andre måder. Politikere er (usagt) jo enige om at det er et problem med den voksende ældre generation. Så i de flotte statistikker bør vi vel også indregne 7 år mindre, hvor en person skal leve af overførselsindkomst?

Økonomi har intet at gøre med retfærdigheden af en rygelov. Udelukkende sundhed. Og det er endda på et ufatteligt svagt grundlag.

Historien om, at det kan være svært at holde op med at ryge i et ikke-ryger-miljø, endsige bede sine kolleger om at ryge udenfor, handler om ren hensyn. VI SKAL IKKE LOVGIVE OM HENSYN!

Forestil jer en lov, hvor der står, "Du skal tale pænt til din næste!". Jamen, bevares... Lad os også lave love om, hvorvidt det skal tillades at være i dårligt humør. Det går da også ud over andre.

Vi er mennesker. Langt de fleste af os: voksne mennesker. Kan man ikke finde ud af at gå i dialog med sine medmennesker om et problem, så har vi nogle helt andre ting, søm bør ligge på dagsordenen.

Jeg opfordrer hermed alle til at benytte saglige argumenter for og imod rygeloven. Lad være med at drage almindeligt menneskeligt hensyn og usaglige (ubrugelige!) statistikker ind i debatten. Det tjener udelukkende det formål at farve holdninger på ufundamenteret grundlag.

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 15:07

Ronnikc:

Lad mig lige slå fast - jeg er fuldstændig enig at man skal tage hensyn til ikke rygere og folk der ikke ønsker røg, hvis de ikke ønsker det i deres liv er min ret til røg ikke så stor så den kan krænke deres ret til selv at vælge - Men hvis voksne individer i et samfund selv vælger røgen eller silkket eller det usunde mad så kan da det aldrig blive samfundets opgave at lovgive om den slags, og hvis det skal være så må vi også tage konsekvensen fuldt ud og forbyde alle de andre usunde og dyre ting for samfundet - Jeg foreslår vi starter med øl, vin, alkohol og biler.

Ronnik, det primære er ikke at rygere dør tidligere og er mere syge. Som Mette fint skriver, er de langt hen ad vejen selvfinansierende. Problemet er at alle empiri beviser at rygning IKKE er en personlig sag. Mange års henstilling til via markedskræfterne at reducere røgen i det offentlige rum har spillet fallit. Man har som ikke ryger IKKE haft valget til at finde en Cafe eller lignende hvor der ikke blev røget. Alkohol derimod er langt hen ad vejen en personlig sag, der er sgu ingen der er blevet syge af at sidde på kontor med en dranker. Det er fint at vi har frihed i Danmark, men men frihed giver ikke ret til at forpeste luften for andre.

Side 6 ud af 30 (298 indlæg)