Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fuck rygeloven?

Side 16 ud af 30 (298 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolai Lønne:

Jesper Jørgensen:
For min skyld kan rygere gøre som de vil så længe de er omkostningsneutrale for omverdenen

Jeg bliver nødt til at spørge så, hvis rygerne så, som følge af deres last, dør i den tidlige del af alderdommen, skal deres arvinge så have udbetalt hvad disse personer ikke påfører samfundet af udgifter som "ældrebyrde"?
Det må da virke mest fair, når nu den økonomiske målestok kun diskuteres i milimeter...

Hej Nicolai

Selvom rygere dør tidligere end andre har de mindst lige så mange år med sygdom m.m. som ikke rygere, det indtræder blot tidligere. Så det er nok ikke så meget der spares på den konto. Men ellers er jeg da enig i at beregningen i så fald skal være alt inklusiv.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:19

> Jeg har oplevet rygernes tyrani i mange år og jeg må indrømme at jeg fucking fryder og glæder mig over den nye lov!

Jamen det er da klart, når man nu har en partner man ikke kan snakke sig til rette med, og nogle medarbejdere der ikke gider lystre chefen, så har man jo brug for en sutteklud :)

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Skrevet kl. 23:22

Peder TakeTwo.dk:

Så; super med en rygelov, men hvornår får bilerne kniven?

Hej Peder

Jeg tror godt at du kan regne med at hvis vi afskiffer motoriserede køretøjer, så kommer det til at koste betydeligt mere end 25 mia årligt på BNP. Også når man indregner alle dem der ikke bliver kørt ned og de deraf følgende positive effekter af sådan et indgreb. Så de økonomiske argumenter for sådan et indgreb mangler. Så det er nok en kynisk kalkulation fra vores politikere der ligger bag. Men det at man skulle cykle hver gang at man skulle på hospitalet kunne nok også koste et dødsfald i ny eller næ.

Mvh Jesper

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:22

> kan lægerne så i mange tilfælde kigge på en lungekræft og give storrygning som dødsårsag,

Jeg må stille mig meget tvivlende overfor, om lægerne kan skelne mellem forskellige årsager til lungekræft - og hvis det er røg, hvilken form for røg det er: Bilos, svejserøg, passiv rygning, rigtig rygning osv. Jeg tror iøvrigt i høj grad lægerne gør, som jeg personligt har oplevet det, da de skulle registrere årsagen til en alvorlig lidelse jeg fik for mange år siden - de valgte det letteste svar, uden synderlig interesse for sandheden.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12319
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 23:27

Min partner har været et problem ja og på den etage han har huseret har mine kolleger røget, det har de så ikke der hvor jeg har været ;-)
Jeg kan godt forstå din frustration, at være afhængig af et rusmiddel kan ikke være let.

Dbh Martin

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 23:32

Jeg er slet ikke uenig med dig og er da også næsten sikker på du har ret. Men med mindre alle de mulige variabler der spiller ind er blevet analyseret kan det nok ikke føres som bevis. Man kan jo været genetisk disponeret for at få kræft og man kan være genetisk disponeret for at have øget tendens for afhængighed og jeg tror ikke rigtig der er nogen der kan sige om der er en sammenhæng (der er nok ikke en sammenhæng, men så kunne det jo være så meget andet).

Jeg tror da din konklusion holder, så det er bare det principielle i argumentation jeg angriber.

Peder 

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12319
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 23:37

Mikkel deMib Svendsen:

> kan lægerne så i mange tilfælde kigge på en lungekræft og give storrygning som dødsårsag,

Jeg må stille mig meget tvivlende overfor, om lægerne kan skelne mellem forskellige årsager til lungekræft - og hvis det er røg, hvilken form for røg det er: Bilos, svejserøg, passiv rygning, rigtig rygning osv. Jeg tror iøvrigt i høj grad lægerne gør, som jeg personligt har oplevet det, da de skulle registrere årsagen til en alvorlig lidelse jeg fik for mange år siden - de valgte det letteste svar, uden synderlig interesse for sandheden.

Jeg har det på samme måde med alle dem der hoppe ud fra høje bygninger. Det er ikke helt til at vide hvad de døde af. Gad vide om ikke de blot blev ramt af meteorer, eller kørt ned efter de ramte asfalten?
Sund fornuft er nu aldrig af vejen Mikkel, den rammer som oftest ikke helt ved siden af.

Dbh Martin
Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Skrevet kl. 23:39

Peder TakeTwo.dk:

Meeeeeeeeen, det er et forrygende stort antal mennesker som sagtens kunne klare sig med busser eller cykel, for hvem det blot ville være en lille smule ubelejligt at lade bilen stå. I de tilfælde har jeg en smule svært ved at se hvordan de moralsk er bedre end den hensynsløse ryger.

Det er absolut ingen ønskesituation at folk stiller bilen og tager bussen i stedet. Mig bekendt kører busserne på diesel, og partiklerne fra diesel er langt farligere end fra benzin. Så jeg tror næppe man kan sige at problemer bliver mindre af at folk tager bussen istedet. Se følgende:

http://www.frederiksberg.dk/Borgerservice/Byplan,%20trafik%20og%20parkering/Trafiksikkerhed/Trafik-%20og%20miljoehandlingsplan/Stoej%20og%20luftforurening%20-%20anbefalinger%20fra%20arbejdsgruppen/Bilag%202.aspx

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 23:44

Jesper Jørgensen:

Peder TakeTwo.dk:

Så; super med en rygelov, men hvornår får bilerne kniven?

Hej Peder

Jeg tror godt at du kan regne med at hvis vi afskiffer motoriserede køretøjer, så kommer det til at koste betydeligt mere end 25 mia årligt på BNP. Også når man indregner alle dem der ikke bliver kørt ned og de deraf følgende positive effekter af sådan et indgreb. Så de økonomiske argumenter for sådan et indgreb mangler. Så det er nok en kynisk kalkulation fra vores politikere der ligger bag. Men det at man skulle cykle hver gang at man skulle på hospitalet kunne nok også koste et dødsfald i ny eller næ.

Mvh Jesper

Som jeg vist har skrevet tidligere så var min udkrængning sat meget på spidsen og jeg er da udemærket klar over at det ikke er muligt at afskaffe biler. Men en meget meget stor del af trafikken kunne uden videre skæres væk uden væsentlig konsekvenser.

For nogle år siden var der en beregning fra enhedslisten (tillæg det så meget saglighed som du ønsker) som viste at gratis offentlig transport ville være omkostningsneutralt, da der ville være så væsentlige besparelser i forhold til trafikrelaterede sygdomme og dødsfald at det kunne dække de manglende billetindtægter. Og i den beregning er kun inkluderet den masse af personer som automatisk ville flytte fra privat til offentlig transport. Så vidt jeg ved blev beregningen aldrig modbevist.

Selv om den beregning ikke skulle holde 100% vand, sandsynliggør den da ganske fint at der er tale om en hel del sygdom og dødsfald forskyldt af privatbillisme.

Men om ikke andet så kan vi vel godt blive enige om at bilisme kræver en del dødsfald hvert år og vi kan sagtens minimere mængden af kørte kilometer. Hvorfor er det så sværer at sluge et statsindgreb i den personlige frihed i forhold til bilisme end det er at sluge et statsindgreb i forhold til den personlige frihed i forhold til rygning?

/Peder 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:48

Drop dit forsøg på psykoanalyser - det er du ikke særlig godt til :) 
Jeg har absolut ikke noget uønsket problem. Jeg nyder at ryge, og gør det lige så længe jeg nyder det. I perioder har jeg ikke nydt det, og har derfor ladet være.

At du er endt som nyreligiøs ekstremist på dette punkt, det fatter jeg sgu ikke helt Martin.

> det har de så ikke der hvor jeg har været ;-)

Hvad er så problemet? Altså andet end at du på linie med de ortodokse, gerne bare vil bestemme hvad andre gør... Ja, sorry, men jeg forstår det altså ikke helt - lige så lidt som jeg forstår de ortodokse religiøses behov for at bestemme hvad andre gør. Nogle af dem mener jo f.eks. at det skader deres mentale helbred SÅ meget at folk dyrker analsex eller bander, at det skal forbydes - og det bliver det så i nogle stater i USA. Men som sagt forstår jeg bare ikke hvad du laver på den hylde, for i alle andre sammenhænge ser jeg dig bestemt ikke som fortaler for den slags for formynderi. Tværtimod, opfatter jeg dig normalt som en god liberal - og pludselig, når det så handler om rygning, er du parart til at lave formynderisk lovgivning, der overhaler sharialov og kommunisme indenom.

Jeg forstår slet ikke, at du ikke kan se, at dette er en glidebane, som jeg personligt synes man skal gøre alt for at bekæmpe. Den der lyst til at skulle bestemme normen for hvad der er rigtigt og forkert - om det er er ud fra pseudovidenskab, religion eller politik er sådan set ligegyldigt. Det strider simpelt hen SÅ meget mod mit "punk-gen", iværksætterhjerte og den evige lyst jeg altid har haft til at gøre alting lidt anderledes end de fleste.

Jeg tror faktisk at dette formynderi vil føre det modsatte med sig - folk som jeg, vil holde fast i rygningen, om ikke andet så bare for at demonstrere, og for unge mennesker bliver det nu endnu mere interessant at ryge.

Lad mig slutte af med en lille sjov historie, der illustrerer det meget godt...
Som du ved har de i USA i længere tid end os, her i Danmark, været meget mere anti-rygning - altså cigaretter. For f.eks. i Californien er potrygning helt acceptabelt - også steder, hvor man ikke må ryge cigaretter. Tænder du en smøg, bliver du smidt ud, men tænder du en joint er det ok.
Jeg var så til en Beastie Boys koncert i San Francisco. Alle folk til koncerten pulsede løs på joints og diverse piper - men smøger var naturligvis helt forbudt. På et tidspunkt havde jeg bare sådan en lyst til en smøg, men måtte jo ikke tænde den indendørs. Til sidst valgt jeg at krølle min smøg lidt, og rulle den sammen i spidsen, så den helt lignede en joint - og så kunne jeg fint få lov til at ryge den :)

Side 16 ud af 30 (298 indlæg)