Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min spådom omkring 2008

Side 4 ud af 5 (44 indlæg)
Tilmeldt 23. Feb 07
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 02:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:
Ja, der er mange offentlige ansatte som går på pension, men omvendt kommer der også nye til. Der er dog det problem at der absolut ikke kommer så mange til som der er behov for - og det problem bliver rigtigt nok større og større for hvert år. MEN, der er dog at andet problem i forbindelse med dette, og det er at det ikke er længere er mange som GIDER at være sygeplejeske, sosu'er, lære, kommunalarbejder m.m. Der er ingen status i det og rigtig rigtig mange gider desværre ikke længere at have et arbejde som der ikke er forbundet med fancy titler, høj løn, flexible arbejdstider, tonsvis af frynsegoder, firmabil m.m. Så hvis vi skulle ende ud i at der var tonsvis af ledige stillinger inden for det offentlige, så er jeg sikker på at der alligevel ville være mange arbejdsløse - arbejdsløse som egentlig sagtens kunne udfylde en stilling inden for det offentlige, men som ikke gider...

Der går ikke mange år for der ikke er noget der hedder ”gider” mere.

Fremtiden bliver, vil du spise så må du yde.

Fra 2011 og frem, går der så mange ”babyboomer” på pension, at udgifterne i den offenlige sektor i løbet af få vil vokse med en fart som aldrig før. Så er der ikke længere penge til af forsørge unge ”jeg gider ikke”

Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 11:30

Det er sjovt, at der hersker sådan en pessimisme. Mange af indlægene er centreret omkring, at vi går fra højkonjuktur til lavkonjuktur, hvilket i følge diverse økonomiske beregninger ikke bliver tilfældet. Vi står overfor mange udfordringer i 2008, og vi kommer ikke til at opleve den samme stigning, som vi efterhånden har gjort i nogle år - det er er enighed om. Men en deciseret lavkonjuktur er det kun de færreste, der forudsiger. Vi kommer derimod til at komme ned på et mere normalt leje, og pga. stigende offentlige udgifter samt stigende råvarepriser, så skal inflationen kontrolleres. Mht. arbejdsmarkedet, så vil den faldende efterspørgsel pga. tabt konkurrencedygtighed gennem de seneste år blot aftage noget af det store pres, der har været. Det vil jeg mene, er sundt for Danmark og virksomhederne. Mange virksomheder skal måske ikke i så høj grad kæmpe for at tiltrække og fastholde medarbejderne, og kan i stedet bruge disse ressourcer anderledes og dermed. Boligmarkedet deler også vandene, man kan ikke blive enige om prisfaldene. Statistisk set så er der ingen de seneste 50 år, som har tabt penge på et huskøb, hvis huset har været beholdt i over 5 år. Så statistisk set er der gode muligheder for at huskøberne, og dem der har belånt huset op til skorstenen, kan komme ud af det med skinnet på næsen på sigt. De analyser jeg har set mht. priserne tegner en svag vækst, og den svage vækst er hovedsagligt betinget af en højere inflation - dvs., at den højere inflation spiser en del af prisstigningerne. Hvis vi igen ser på det historisk, så er denne højkonjuktur også mere fredelig end de forgående. Der er ikke nogen tegn - endnu - på at det kommer til at gå helt galt, så der er stadig ikke udsigt til hverken kartoffelkurer eller pinserpakker, men det kan stadigvæk nå at komme.. Jeg tror, at man er forblindet af, at det kun skal gå op og op, men som alt andet, så går det altså og ned og ned. Og i dette tilfælde er det altså også kun sundt og naturligt. Vi har haft et overophedet boligmarked og jobmarked, og hvis vi skal have en blød landing og undgå en decideret nedtur, så bliver de omtalte nedgange en nødvendig, og disse nedgange bliver efter min mening bare gjort langt værrere end de i måske virkeligheden er.

Der er ingen tvivl om, at 2008 bliver et skæbnesår, hvor det vel nok bliver afgjort, om det bliver en blød landing, og hvordan landingen bliver. Dertil er der en masse faktorer i omverdenen, som bliver toneangivne. Om der opstår flere subprimekriser og det amerikanske samt europæiske boligmarked bliver vigtige faktorer.   

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 11:36

skovkjer:

Der går ikke mange år for der ikke er noget der hedder ”gider” mere.

Fremtiden bliver, vil du spise så må du yde.

Fra 2011 og frem, går der så mange ”babyboomer” på pension, at udgifterne i den offenlige sektor i løbet af få vil vokse med en fart som aldrig før. Så er der ikke længere penge til af forsørge unge ”jeg gider ikke”

Det kræver jo så blot at vores kære regering får fingeren ud og være en tand mere proaktive i stedet for reaktive. For sådan som systemet kører i dag, så kan "gider ikke'ere" få lov til at sidde på deres flade og hive penge ind. Tag f.eks. nogle af de eksempler der lige har været i nyhederne med kunstnere, skuespillere, musikkere m.m. som ikke kan leve fuldtids af det som de laver og derfor får tildelt supplerende dagpenge uden at skulle stå til rådighed for arbejdsmarkedet.

Der er også mange som kører rundt i det offentlige system, hvor de så bliver sendt ud i et arbejde, hvor de gør alt (eller intet overhovedet) for at miste arbejdet igen - for så kan de nemlig komme hjem igen og sidde foran flimmerkassen og hive penge hjem fra det offentlige. Jeg har oplevet folk der er kommet ind af døren og direkte har meldt ud at "Jeg skal bare være her en fuld dag. Når jeg har været det, så kommer jeg nemlig tilbage i køen igen og så går der en 2-3 måneder med dagpenge før jeg bliver sendt ud igen." Sålænge dette også er en mulighed, så vil vi også stadig have "gider ikke'ere".

/Jesper
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:01

Den nyligt gen-opståede diskusion om supplerende dagpenge - særligt indenfor de kunsteriske fag, er bestemt aktuel, men den har bare en slagside, som politikerne ikke helt ser i øjnene. Rigtig mange af de stillinger, som gør det nødvendigt at supplere med dagpenge, findes nemlig ikdenfor det offentlige selv! Og mange af de ansatte på disse deltidsstillinger ville meget gerne have fuldtidsansættelse i stedet, men den offentlige arbejdsgiver de har vil ikke give dem det. Lovgiverne, stat, regioner og kommuner burde koordinere deres strategier lidt bedre her, så der er sammenhæng mellem hvad den ene og den anden ende gør.

En anden stor synder i disse sager er en meget stor halv-offentlig virksomhed: Danmarks Radio!
Som jeg skrev om på min blog for et stykke tid siden bondefanger og bagbinder DR tusindvis af unge musikere med deres X-Factor program. Her SKAL alle deltagere love at møde op nårsomhelst til arrangementer et helt år efter - men UDEN at få løn for det. DR regner naturligvis med, at de bare kan høæve dagpenge eller bistand imens.

Hvis regeringen virkelig mener noget med det de siger, så bør de med det samme gå ind og tvinge DR til at annulere alle disse kontrakter - i hvert fald de pounkter der tvinger kunstnerne til at arbejde uden at få løn for det!

Det samme gælder iøvrigt en række private arbejdsgivere indenfor kulturen. Jeg sad selv i flere år og skrev kontrakter for Virgin Records i Danmark, og her var det en helt klart strategi (som på alle andre pladeselskaber), at udnytte de fleksible dagpenge- og bistandsregler, til at betale løn til de kunstnere der blev skrevet kontrakt med. Når de er i studiet, på promotion tur, laver videoer osv, regner padeselskaberne som udgangspunkt med, at de bare kan hæve dagpenge. Socialbedrageri er simpelt hen en integreret del af den måde der drives forretning på i den branche!

Og når vi snakker netop pladeselskaberne, så er det jo for de flestes vedkommende ikke små stakkels og udsultede kulturvirksomheder - det er store multinationale underholdingsmastodonter. De sidder garanteret ovre i Hollywood og griner i deres skæg over, at de i Danmark kan spise kunstnerne af med statsstøttet bistandshjælp, så de slipper for at betale løn til de folk der producerer de varer de sælger og tjener penge på.

Det eneste vi så alle sammen skal huske på er, at hvis der for alvor sættes ind med en stramning her, hvilket jeg synes ville være rimeligt nok, så kommer vi altså alle sammen til at skulle betale lidt mere for f.eks. teaterbilletter og koncerter. For hvis ikke kunstnerne kan hente "løn" over dagpengesystemet eller bistanden, så skal arbejdsgiverne af med mere - og det er der kun en til at betale: Kunderne. Så udgiften bliver ikke nødvendigvis miondre, den omfordeles bare fra skat til brugerbetaling. Men det er måske heller ikke så dumt. Jeg har altid synes at det var skidt - også for kunsten selv, at vi i Danmark i alt for høj grad har vennet publikum til at kunst, det er sådan noget man får gratis med når man køber en bajer eller caffe latte - eller når man har betalt sin skat. Det ville nok være meget godt for alle, om folk faktisk begyndte at forstå, at god kunst koster, og det skal der betales for.

Til at starte med synes jeg folketinget skullevedtage en lov, der forbyder arbejdsgivere at indgå aftaler med folk, der gør at de skal arbejde for dem, eller stå til rådighed, uden at få løn for det. Så ville størstedelen af alle pladekontrakter og andre lignende aftaler med et slag blive ugyldige, og hele branchen ville blive nødt til at gentænke financieringen.

Jeg er i hvert fald porsonligt forbandet træt af at skulle betale bistandshjælp til de kæmpe Amerikanske underholdingskoncerner. EMI, Virgin, Warner og Universal har ikke i mine øjne en skid mere berettigelse end alle mulige andre virksomheder. Og hvis ikke de har råd til at betale løn til de folk der arbejder for dem, så må de bare lukke deres forretninger. Jeg vil ikke betale for at de så kan sidde i den anden ende af verden og score kassen.

Fra Køge
Tilmeldt 3. Feb 07
Indlæg ialt: 146
Skrevet kl. 14:19

Det er jo altid svært at spå - især om fremtiden.

Statens indtægter på f.eks. olie er stærkt stigende. Hvis den nuværende pris holder i hele 2008, vil staten få en ekstraindtægt på 40 milliarder (http://www.business.dk/article/20080103/okonomi/701030058/). Hvis det som antaget i trådens første indlæg bliver til en stigning i priserne på 40-60 % på olie og benzin, vil statens indtægter stige endnu mere på dette område.

Jeg har ikke fulgt med i, hvad det vil koste at give de offentligt ansatte mere i løn, men mon ikke alene de stigende olieindtægter vil kunne dække ind for dette?

I aviserne bliver huspriserne ofte vurderet ud fra "hr. og fru sygeplejerske og politibetjent", og hvad de har råd til at bo i i f.eks. København. Hvis overenskomsterne medfører "store" lønstigninger til mellemklassen, eller hvor de nu hører hjemme, så bliver der potentielt igen flere om udbuddet af lejligheder i hovedstadsområdet, og så bliver boligpriserne nok ikke påvirket så voldsomt på den negative side alligevel.

Samtidig indser mange, at de ikke får den forventede "nemme" gevinst på deres bolig, så jeg tror, at der ryger en del boliger af markedet på den konto.

For nylig læste jeg et sted, at over halvdelen af de danske virksomheder forventer fortsat fremgang i 2008 og investerer derefter.

Så det er svært at bevare pessimismen for alvor. :-)

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 14:27

Det er jo fint nok at være positivt indstillet men de nyeste tal viser en halvering af overskuddet på betalingsbalancen. Aftalen om nordsøolien med Mærsk er så elendig at den er baseret på priser der er næsten 1/4 af de reele priser - Så ja hvis nu olien steg voldsomt i pris ville det ikke være helt dumt for staten - desværre så er det kun en brøkdel af den reelle prisstigning der tilgår statskassen fordi nogle tåber i folketinget har forhandlet en ny aftale i land som er så dårlig så hvis de var direktører eller bestyrelsesmedlemmer i en privat virksomhed ville de have et problem i forhold til misbrug af betroede midler.

Jeg håber da også det hele går - og det gør det såmen nok også, men jeg tror bare at boligejerne kommer til at æde en halv ged i 2008 - specielt dem som har sat sig på grænsen til for hårdt.

Fra Køge
Tilmeldt 3. Feb 07
Indlæg ialt: 146
Skrevet kl. 14:43

Ronnikc:

Jeg håber da også det hele går - og det gør det såmen nok også, men jeg tror bare at boligejerne kommer til at æde en halv ged i 2008 - specielt dem som har sat sig på grænsen til for hårdt.

Det er vel kun dem, der har købt inden for de seneste 2 år, der risikerer at gå helt på røven, og kun hvis de af en eller anden grund er tvunget til at sælge eller bliver arbejdsløse (men de har det vel altid svært, uanset huspriserne - dagpengene dækker jo ikke, selvom man har købt, da husene var billige). Og det er næppe flertallet. Så er der nok også nogen, der får sig en overraskelse, når de skal forny flekslån, men hvis det er korte lån, så er renten alligevel ikke steget voldsomt siden deres seneste lånoptagelse.

Tilmeldt 3. Jan 08
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 17:11

Det bliver i hveri fald spændende.....

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:02
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Så er vi sørme ved at nærme os slutningen af 2008.

Og traditionen tro, så varer det ikke længe før jeg finder min krystalkugle frem igen for at være lidt forberedt på 2009.
Men indtil jeg lige har fået tid til at grave den frem, så vil jeg da lige følge op på denne ældre tråd, som jeg startede i slutningen af 2007 i forbindelse med mit sidste kig i kuglen:

Mit kig ind i 2008 dengang så således ud i grove træk:

- Økonomisk afmatning i forhold til den kraftige stigning de foregående år havde budt på.
- Stigning i arbejdsløshed som resultat af fald i omsætning i erhvervslivet.
- Stigning af priser på alt - der i blandt fødevarer - hvilket vil ramme direkte på forbrugerne.
- Langvarig og kompliceret konflikt i det offentlige som vil forstærke nedturen.

Mit oprindelige og mere detaljerede indlæg kan findes på side 1 i denne tråd: http://www.amino.dk/forums/t/25975.aspx?PageIndex=1

Når jeg nu sidder her og skriver dette nye indlæg, lidt over en uge før årsskiftet til 2009, så ser min kugle ud til at have vist et ret pænt billede af hvad der kom til at ske. Hvis jeg skal tage ovenstående liste nedefra og op, så er punktet omkring konflikten, det eneste som jeg direkte til sætte en finger på. Vi nåede dog at opleve en ret stor og omfattende konflikt. Den nåede dog ikke at få et så stort et omfang og det havde en direkte indvirkning på en nedtur. Men jeg vil så også tilføje at det vidst også var ret tæt på at det kunne være gået helt i hårdknude - hvilket det så gudskelov ikke gjorde.

Priser må generelt siges at være steget. Jeg syntes selv at jeg indimellem må tage mig selv i at stå og stirre på bonnen oppe i Kvickly og spekulerer på om kassedamen også har lagt den anden kundes vare på min bon, når jeg står med en enkelt indkøbspose og en bon på 332,50 kr.

Arbejdsløsheden er så småt begyndt at stige. Dog er det indtil videre centreret omkring specifikke brancher så som håndværkere og lignende. Men den er dog også begyndt at række ud i bl.a. IT-branchen (f.eks. gik Zitech her i Allerød konkurs i torsdags og mange andre er røget her inden for det sidste år).

Økonomisk afmatning er der vidst ikke længere nogen som er i tvivl om har ramt Danmark. At den så er blevet væsentligt forstærket af diverse bankkrak og andre landes økonomiske situationer, er ikke noget som har gjort situationen bedre.

Hvordan 2009 kommer til at se ud bliver spændende. Men jeg vil ihvertfald oprette en ny tråd omkring dette, så snart jeg har fundet kuglen frem Smile.

/Jesper

Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Indlæg ialt: 1044
Skrevet kl. 22:15

Kære Jesper

Mon ikke krystalkuglen kan forudse et lille nyt familiemedlem denne gang Big Smile Jeg håber alt går godt med den voksende mave hos din med-investor.

Jeg glæder mig til at høre hvad krystalkuglen forudser der sker i 2009 - For mig bliver det et meget spændende år, med stor udvikling og masser af sommerfugle i maven Smile

Side 4 ud af 5 (44 indlæg)