Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min spådom omkring 2008

Side 2 ud af 5 (44 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronnikc, jeg er ikke helt sikker på jeg forstår dig rigtigt, men mener du at huspriserne for første gang i historien i Danmark har passeret det højeste punkt nogensinde? Tror du aldrig at de kommer op på et niveau der er højere end før de begyndte at falde?

I så fald er vi i hvert fald helt uenige. Jeg tror ikke på at huspriserne for første gang nogensinde ikke vil stige igen. Det har de altid gjort. I mit snart lange live har jeg flere gange oplevet huspriserne stige voldsomt, for derefter at falde i en periode, for så at komme endnu højere op end de var før. Og hver gang priserne peaker siger nogle at de aldrig kan komme højere op. Men sidste gang jeg hørte det var priserne under 1/3-del af det de handles til nu - selv efter de seneste fald.

Jeg er nok ike pessimist nok til at tro på den slags :)

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 16:04

Jeg mener at huspriserne set relativt i forhold til indtægterne (løn) er stedet så voldsomt så der er et for stort mismatch. Derfor skulle markedet allerede have reguleret sig men pga. højkonjunkturer og nye låneformer over flere omgange er priserne bare blevet ved med at vokse istedet for at finde deres naturlige leje.

Det betyder at på trods af højkonjunkturerne ser vi nu et markede med reelle prisfald og i samme øjeblik konjunkturene vender vil de prisfald først manifestere sig for alvor.

Selvfølgelig vil priserne stige over tid - på 50 år vil et hus stige uanset hvad næsten, men det er ikke sikkert at mange at de huse der peakede prismæssigt for ca. 12 måneder siden kommer i nærheden af den pris igen de næste 10 år og med mængden af boliger til salg - samt potentielle købere som reelt ikke har råd til at købe nu vil vi helt sikkert snart se en kraftig stigning i antallet af tvangsauktioner.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:18

> men det er ikke sikkert at mange at de huse der peakede prismæssigt for ca. 12 måneder siden kommer i nærheden af den pris igen de næste 10 år

Såvidt jeg har kunne finde ud af ville det så være første gang i dansk historie at det ville ske. Og det er det jeg tvivler på. Jeg tror ikke vi står overfor en krise af historiske dimensioner, men blot overfor lidt småjusteringer - op og nedture, som vi altid har set. Og hvis det er sandt, ja så vil vi allerede om 3-8 år se huspriser der er højere end de var for 2 år siden.

Og så er der naturligvis, som du også selv er inde på, den forskel der ligger i de forskellige dele af landet. Når huspriserne fortsat stiger i store dele af Vestsjælland, så er det naturligvis fordi de ikke er steget ligeså voldsomt som dem tættere på byerne i de foregående år.

Da jeg var barn flyttede folk ud til bl.a. Bagsværd og Ballerup, fordi de der kunne få bedre boligere til samme pris som inde i byen. Da jeg blev større måtte folk flytte helt til Roskilde eller Helsingør for at finde noget til samme pris. Og i de seneste par år er folk så begyndt at flytte "helt ud" til Vestsjælland. Og her ER det faktisk stadig billigt. Og derfor tror jeg at vi her vil se en fortsat stigning i huspriserne. Markedet skal falde ekstremt meget, før jeg tror det vil påvirke prisudviklingen væsentligt herude.

For det er jo i virkeligheden ret groteskt så stor prisforkskellen er. Det koster stadig næsten 1 million mindre pr. 5-10 minutter du kører i bil ud af byen - i hvert fald hvis man ser på prisforskellen mellem mit hus i Ugerløse og så et tilsvarende hus i f.eks. Bagsværd eller Lyngby.

Tilmeldt 23. Feb 07
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 18:40

Mikkel har fuldstændig ret, hvis vi kigger tilbage i historien, hvor stor en del af en indtægt der gik til betaling af en hus for vores forældre, eller bedsteforældre så er det i dagens Danmark stadig meget billigt at få fod under eget tag.

Der er dog en alt for stor forskel på huspriserne i storby områderne og mange land områder og det vil vi nok se blive jævnet en del mere før en f.eks København igen tager de store prisstigninger.

Siden man begyndte at føre optegnelser over huspriser, er boligmarked gennemsnitlig steget med ca. 6% årligt.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:48

> Der er dog en alt for stor forskel på huspriserne i storby områderne

Ja, specielt i betragtning af at der stort set er mangel på arbejdskraft i hele landet. Rigtig mange mennesker kan i dag finde et ligeså spændende job indenfor deres branche i Roskilde, Helsingør eller Holbæk, som de kan i København eller Århus centrum. Lønnen er næsten den samme - men boligen koster under det halve.

Det er derfor meget muligt at vi vil se en periode, hvor huspriserne i storbyerne falder eller stagnerer, mens de i de billige - og erhvervsaktive, områder af landet vil se fortsatte - omend moderate, stigninger.

> Siden man begyndte at føre optegnelser over huspriser, er boligmarked gennemsnitlig steget med ca. 6% årligt.

Netop! På lang sigt har det altid været, og tror jeg, vil altid være en fornuftigt forretning at investere i fast ejendom

Jeg kan huske for flere år siden jeg læste en omtale af en undersøgelse som jeg mener nogle økonomistuderende havde lavet. De havde undersøgt hvilke forhold der spiller mest ind på det de kaldte "livslønnen" - altså den samlede løn fra fødsel til død. De fandt ud af af, at hverken uddannelse eller andre af de traditionelle faktorer betød nær så meget som undersøgelsen klare nummer et: Hvor tidligt man køber sit første hus! Jo tidligere man har råd til at hoppe med på ejendomsinvesteringsbølgen - jo mere ender man med at have fået, når man mange år efter dør.

Iøvrigt kan jeg ikke komme i tanke om ret mange andre investeringer der giver et stabilt 6% afkast, som man kan bo i alt imens :) Til sammenligning er f.eks. statsobligationer eller aktier jo ret ubrugelige ...

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 19:00

skovkjer:

Mikkel har fuldstændig ret, hvis vi kigger tilbage i historien, hvor stor en del af en indtægt der gik til betaling af en hus for vores forældre, eller bedsteforældre så er det i dagens Danmark stadig meget billigt at få fod under eget tag.

Der er dog en alt for stor forskel på huspriserne i storby områderne og mange land områder og det vil vi nok se blive jævnet en del mere før en f.eks København igen tager de store prisstigninger.

Siden man begyndte at føre optegnelser over huspriser, er boligmarked gennemsnitlig steget med ca. 6% årligt.

1) Det passer ikke.

For det første var der førhen typisk kun 1 indtægt per hustand - i dag er der 2 - for det andet skal der i storbyerne idag en gennemsnitlig indtægt på 800.000 - 1.200.000 kr for at bosætte sig i en gennemsnits ejer villa på 120m2.

Lad os lige slå fast at Hr og Fru Jensen med middelklasse job - og som typisk har været husejere siden 70erne ihvertfald med 2 indtægter _ikke_ har en hustandsindtægt i det niveau.

Derfor er de eneste som har råd til at bosætte sig på boligmarkedets prisniveau dem der allerede har optjent en masse tom luft i form af en friværdiforøgelse (de seneste 5 års tid specielt).

2) Huspriserne er i storbyerne _langt_ over 6% om året de sidste 5 år.

Derudover kan man jo se at visse boliger i f.eks. KBH allerede er faldet 20% og flere steder handles boligerne reelt optil 30% under udbudsprisen nu (fald på 6 måneder - så må det give et årligt gennemsnitligt fald på 60%? :P) og det ser ikke ud til at er ovre endnu - tværtimod.

Altså er priser, i de værst ramte områder, på 50% i reel salgspris nok ikke urealistisk i forhold til da markedet toppede og derved går der nok liiiige et par år inden de 6% om året er tjent ind igen Wink Men ok 10-15 år til at indhente tabet og 15-20 år til at stige 6% om året så kan man da lave en slat over tid.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:05

> Huspriserne er i storbyerne _langt_ over 6% om året de sidste 5 år.

Ja, men det er ikke det der henvises til - det er den gennemsnitlige stigning i hele landet over al den tid det har været målt. Boliger stiger stabilt, og der har ikke været nogle 10 års perioder hvor de er faldet. Det er i hvert fald den information jeg har.

Og der er stadig meget der kan skrues på på boligmarkedet. Som du selv var inde på så er der langt endnu til de låneformer, som man kender i udlandet med 50 og 60-årrige løn, længere rentefri perioder osv. Det er jeg overbevist om, at vi også vil se her - om ikke andet, så fordi EU tvinger os til det, da det jo vil være en teknisk handelshindring hvis udenlandske selskaber ikke kan sælge deres låneprodukter her.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 19:12

EU behøver skam ikke tvinge os - SDO lånene blev politisk godkendt sidste år de er dog rimeligt begrænset i forhold til f.eks. de Hollandske hvor man kan vælge at købe et hus og betale renter i 60 år hvorefter man så kan sælge huset og betale banken hvad man skylder (den oprindelige hovedstol).

Men altså hvem tjener reelt på de lån? Det er kun bankerne der gør det og et eller andet sted så ser jeg helt klart hellere at boligmarkedet regulere sig selv end at bankerne skal til at tjene endnu mere på at en masse mennesker bliver nød til at lave 60 årige SDO lån hvis skatteyderne så skal bløde 33% af huslejen i fradrag.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:52

> Men altså hvem tjener reelt på de lån? Det er kun bankerne der gør det

Hvis de nye lånetyper er forudsætningen for at boligerne kan blive ved med at stige, så er det jo ikke kun bankerne, men også den store del af befolkningen der ejer fast ejendom der tjener på det.

Som iværksætter og som husejer er det vigtigste for mig hvad jeg tjener - ikke nødvendigvis hvad andre også tjener på vejen :)

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 21:46

Du glemmer saa lidt hvor 33% af pengene kommer fra - men hvis du tror at 6% huspris stigning per aar kan opveje at 1/3 af de afdragsfrie laan betales af din skat saa vaer du blot fortsat glad :)

Side 2 ud af 5 (44 indlæg)