Ronnikc, jeg er ikke helt sikker på jeg forstår dig rigtigt, men mener du at huspriserne for første gang i historien i Danmark har passeret det højeste punkt nogensinde? Tror du aldrig at de kommer op på et niveau der er højere end før de begyndte at falde? I så fald er vi i hvert fald helt uenige. Jeg tror ikke på at huspriserne for første gang nogensinde ikke vil stige igen. Det har de altid gjort. I mit snart lange live har jeg flere gange oplevet huspriserne stige voldsomt, for derefter at falde i en periode, for så at komme endnu højere op end de var før. Og hver gang priserne peaker siger nogle at de aldrig kan komme højere op. Men sidste gang jeg hørte det var priserne under 1/3-del af det de handles til nu - selv efter de seneste fald. Jeg er nok ike pessimist nok til at tro på den slags :) |
Jeg mener at huspriserne set relativt i forhold til indtægterne (løn) er stedet så voldsomt så der er et for stort mismatch. Derfor skulle markedet allerede have reguleret sig men pga. højkonjunkturer og nye låneformer over flere omgange er priserne bare blevet ved med at vokse istedet for at finde deres naturlige leje.
Det betyder at på trods af højkonjunkturerne ser vi nu et markede med reelle prisfald og i samme øjeblik konjunkturene vender vil de prisfald først manifestere sig for alvor.
Selvfølgelig vil priserne stige over tid - på 50 år vil et hus stige uanset hvad næsten, men det er ikke sikkert at mange at de huse der peakede prismæssigt for ca. 12 måneder siden kommer i nærheden af den pris igen de næste 10 år og med mængden af boliger til salg - samt potentielle købere som reelt ikke har råd til at købe nu vil vi helt sikkert snart se en kraftig stigning i antallet af tvangsauktioner.