Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min spådom omkring 2008

Side 3 ud af 5 (44 indlæg)
Fra Horsens
Tilmeldt 28. Jan 07
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man kun tjener 6 % på at investere i fast ejendom, så skal man lade være med at gøre det! Man glemmer lige, at huset skal vedligeholdes med nye køkkener, vinduer, tage, maling, varmefyr osv. Så er de 120k hurtig slugt op ved en hus/lejlighedspris på 2 mill. Bortset fra, at de fleste ikke har råd til de vedligeholdelser og tager lån i en evtl. friværdi.

Køb af fast ejendom er en satsning som al mulig anden form for investering. Og har man ikke forstand på byggeri og boligmarkedet kan det meget hurtig give bagslag.

Klaus

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 22:11

6% gennemsnitligt afkast på ejendomme årligt er ganske fint, og det er en fin forretning - For det er jo ikke hvert år der skal skiftes køkken? (Håber jeg ihvertfald ikke for jer) ;)

Hvis du køber en hytte til 2 mio, og sætter denne istand for 120.000 burde prisen allerede være steget en smule + dine 6 % årligt - dvs 120.000 i stigning allerede første år. 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:15

Når man ser på de historiske kendsgerninger, så synes jeg altså ikke at man kan sige at ejendomsinvestering er hverken specielt risikabelt eller dårligt. Det har gennem tiden været en af de mest stabile, sikre og fornuftige investeringer.

Naturligvis er der ind imellem folk der sætter sig for hårdt, eller mister jobbet, og som det går galt for - men i det store billede er det altså ikke mange. Langt de fleste husejere har en god, sund og solid investering med en fast ejendom, og langt de fleste kommer ud af det med penge i hånden - nogle gange meget og andre gange lidt mindre. Men køber du et hus når du er 30, med 30 årrige lån, så sidder du altså med en væsentligt bedre formue når du er 60, end hvis du i stedet lejer en lejlighed, og bruger forskellen på en pensionsopsparing.

Udover de teoretiske udregninger jeg har hørt fra folk der er meget klogere på økonomi end mig, så synes jeg da også at jeg kan se det ret tydeligt i min omgangskreds. Min far og hans generation af venner er sådan en typisk middelklasse. Nogle har har lejet det meste af livet - og andre har ejet. De fleste af dem der har ejet sidder i dag - nu som over 60-årrige, da væsentligt bedre i det end dem der har lejet. Ikke at det så nødvendigvis gør den ene eller anden part mere eller mindre lykkelig - men det er jo en helt andetn snak :)

Og så lige en kommentar til procentberegningerne ...

Hvis vi antager at det passer med de ca. 6% pr. år i snit, så vil mit hus stige ca. 210.000 første år (gav ca. 3,5 mill for det for 1½ år siden) - og så naturligvis mere år for år med renters rente. Så meget bruger jeg altså ikke på vedligeholdelse af dette hus! - Og så er priserne som sagt steget en del mere end de 6% herude i de sidste par år ...

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 22:26

Se paa dem der koebte lige foer kartoffelkuren kom i 80erne - saa kan du nok see hvad der er ved at ske igen.

Men selvfoelgelig er det ikke dumt at koebe hus hvis man ikke sidder for haardt og skal bo der i 30 aar skal det nok vaere en fin forretning.

Fra Horsens
Tilmeldt 28. Jan 07
Skrevet kl. 22:40

Der er blevet nævnt før i denne tråd, at forretningen først er god, når man har boet i sin hybel (eller holder på sine aktier/obligationer) i flere år. Og i disse år fornyer man altså tingene for enten bare at have noget nyt eller fordi det er en nødvendighed.

Nye køkkener og badeværelser fører dog sjældent til stigende huspris alene, da de nye købere alligevel vil skifte det ud til deres ejen behov og smag. Det er altså investeringmæssigt en dårlig forretning at fornye.

Det der giver stor fortjeneste i bolighandelen er 3 ting beliggenhed-beliggenhed-beliggenhed. Derfor vil jeg give Mikkel ret i at man burde købe lejligheder i Kbh. eller Århus i år. De kan let give en fortjeneste på 20 % og mere hvis man ellers kan få dem lejet ud og holde udgiften til dem hjemme. Andre byer er uinteressante efter min mening.

Klaus

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:43

Jeg kan huske da jeg købte min første ejerlejlighed i starten af 90'erne. Jeg fik den til omkring 350.000 kroner. Dem der havde købt i slutningen af 80'erne havde givet omkring 500k. De var ikke glade, og mange solgte i panik. Få år efter var lejlighederne dog oppe over 500k og da jeg solgte bare 3 år efter jeg købte fik jeg omkring 800k. I dag står de samme lejligheder til 1,5-1,8 millioner på bl.a. Home.dk

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 22:53

Hej Klaus,

Du kan desværre ikke "afskære" alle andre byer, da der også sker MEGET udvikling i andre byer - Jeg bor i en kommune hvor der virkelig er tryk på, og her stiger huspriserne også, idét at flere virksomheder flytter hertil, samt en forholdsvis kendt fodboldklubejer er igang med et mindre byggeprojekt :)

Personligt mener jeg derfor ikke at gevinsterne kun ligger i de store byer, men de ligger OGSÅ der :) 

Fra Horsens
Tilmeldt 28. Jan 07
Skrevet kl. 23:04

Mikkel deMib Svendsen:

Jeg kan huske da jeg købte min første ejerlejlighed i starten af 90'erne. Jeg fik den til omkring 350.000 kroner. Dem der havde købt i slutningen af 80'erne havde givet omkring 500k. De var ikke glade, og mange solgte i panik. Få år efter var lejlighederne dog oppe over 500k og da jeg solgte bare 3 år efter jeg købte fik jeg omkring 800k. I dag står de samme lejligheder til 1,5-1,8 millioner på bl.a. Home.dk

Jeg antager, at det er en lejlighed på ca. 60 kvm, da priserne ligger omkring de 30000/kvm i Kbh. for tiden. Problemet med de høje priser er så bare, at der ingen er, der vil give 10000/mdl + forbrug for en sølle 60 kvm lejlighed, hvis man vil leje den ud som investering og når man ikke vil sætte penge til hver måned.

Klaus

Fra Horsens
Tilmeldt 28. Jan 07
Skrevet kl. 23:14

Jesper N. Jepsen:

Hej Klaus,

Du kan desværre ikke "afskære" alle andre byer, da der også sker MEGET udvikling i andre byer - Jeg bor i en kommune hvor der virkelig er tryk på, og her stiger huspriserne også, idét at flere virksomheder flytter hertil, samt en forholdsvis kendt fodboldklubejer er igang med et mindre byggeprojekt :)

Personligt mener jeg derfor ikke at gevinsterne kun ligger i de store byer, men de ligger OGSÅ der :) 

Jeg er selv flyttet fra Århus C til Horsens by for 3 år siden, fordi jeg her kunne købe en firlænget gård til 1,3 millioner. Horsens er nok den by med den største tilvækst lige nu, men boligpriserne stiger ikke nær så markant som i de to største byer. Og det vil den aldrig komme til - ligegyldig hvem der investerer her.

Jeg vil ikke sige, at jeg har fortrudt flytningen, men når jeg kigger på hvad lejlighederne i Århus er steget i bare de 3 år i sammenligning med Horsens skulle jeg nok af den grund have blevet i "min" by.

Klaus

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 23:28

Ronnikc:
Så mere arbejdsløshed? Næh - ikke på denne side af 2040-2050 de dør og pensioneres simpelthen for mange og jer med ansatte bør seriøst overveje hvordan i kan øge loyaliteten hos medarbejderne for det bliver den knappeste ressource i meget lang tid (baseret på velfærdskommisionens demografiske fremskrivning af befolknings tilvækst og udvikling frem til 2040) - I hurtigere tal vil tæt ved halvdelen af befolkningen være pensionister i år 2040. (Nogen der sagde ældresagen?).

Jeg tror nu desværre ikke at det komme til at gå sådan. Min krystalkugle er pakket væk for denne gang og kommer først frem igen i slutningen af året, men min umidlbare tanke er følgende:

Ja, der er mange offentlige ansatte som går på pension, men omvendt kommer der også nye til. Der er dog det problem at der absolut ikke kommer så mange til som der er behov for - og det problem bliver rigtigt nok større og større for hvert år. MEN, der er dog at andet problem i forbindelse med dette, og det er at det ikke er længere er mange som GIDER at være sygeplejeske, sosu'er, lære, kommunalarbejder m.m. Der er ingen status i det og rigtig rigtig mange gider desværre ikke længere at have et arbejde som der ikke er forbundet med fancy titler, høj løn, flexible arbejdstider, tonsvis af frynsegoder, firmabil m.m. Så hvis vi skulle ende ud i at der var tonsvis af ledige stillinger inden for det offentlige, så er jeg sikker på at der alligevel ville være mange arbejdsløse - arbejdsløse som egentlig sagtens kunne udfylde en stilling inden for det offentlige, men som ikke gider...

/Jesper

Side 3 ud af 5 (44 indlæg)