I lige dit tilfælde, sætter du ubevidst i dit oprindelige indlæg, fingeren direkte ned i kernen af problemet. Først beklager du dig over, at kunderne kommer ind i din fysiske butik, prøver tøjet og går hjem og køber det på Trendsales eller webshops med tilbud, og at de i jeres webshop skriver til jer, at de kan få det billigere andre steder og dermed tvinger jer til at sætte priserne ned. Du skriver, at kundeservice ikke er løsningen, da kunderne ikke er loyale. Et par paragraffer længere nede, skriver du, at I ikke har turdet skille jer af, med det problematiske mærke, da I har bygget forretningen op omkring det. Hvis kunderne ikke er loyale, hvad er der så at være bange for, ved at miste det opbyggede brand? Hvis mærket er underskudsgivende, plus at det er blevet et "skodmærke", hvorfor ønsker du så overhovedet at det skal være essensen i jeres brand og forretning? Du skrev selv, at I var bange for at gøre det - og det kan jeg sagtens sætte mig ind i. Men det er dér, du skal angribe. Ikke i konkurrencelovens paragraffer. Det er dig der ikke tør kaste dig ud i det, selv når du kan se, at forretningen er på vej ned i de røde tal. Det er dét, der er problemet. Omstændighederne der har bragt dig i den situation, har du muligvis ikke været herre over, men du er i høj grad i en position til at vende skuden. Du skal bare turde gøre forsøget. Det gør du ikke nu, når du fortsætter med mærket, og blot beklager dig over dets negative effekter på din forretning. Jeg skal indrømme, at jeg blev nysgerrig og stak en pind i Google og fandt frem til din forretning - og jeg blev overrasket over at se på din webshop at I faktisk kun fører 2 mærker og at alle - samtlige - af jeres produkter er på tilbud. De fleste med minus 50%, men enkelte med helt op til 70%. Det er mange æg, at lægge i én enkelt kurv, kun at føre to mærker, synes jeg. Især når du på forhånd ved, at det ene aldrig vil kunne komme til at få penge på kontoen. Som Mikkel siger, er det de mest kreative der kommer til at overleve - men også de modigste. Så løft panden, kig på din forretning, klip en hæl, hug en tå (og drop et mærke), lad dig inspirere af tråden og find ud af, hvordan du kommer videre. For det gør du kun, hvis du tør. |
Hej Finkena
Kan godt se og forstå din fustration, men som Mikkel er inde på, så er det fordi der er for mange om fadet - og ligenu er der også flere, som holder ophørsudsalg indenfor børnetøj og de sætter også de helt nye kollektioner ned med helt op til 50%. Det er selvfølgelig brand ærgeligt, men omvendt, så kan man også se det, som at de sælger ligenu, men så er de også væk og de kommer nok ikke lige sådan tilbage igen. Der går nok noget tid inden markedet falder helt til ro, men jeg tror ikke at der er så mange, der starter op mere, som for bare et år siden. Mange er efterhånden (forhåbentlig) klar over at det kræver noget at drive en forretning også selvom det "bare" er på nettet...
Hvad svarede dine konkurrenter da du spurgte hvorfor de satte deres varer ned ? Var det fordi de holdt ophørsudsalg eller var det fordi det var en god forretning for dem eller hvad? - Og hvad gør du ? Holder du fast i priserne af princip eller har du også sat dem ned ?