Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Børnetøjsmarkedet - Hvad sker der ???

Side 14 ud af 24 (231 indlæg)
Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 01:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Finkena:
I lige dit tilfælde, sætter du ubevidst i dit oprindelige indlæg, fingeren direkte ned i kernen af problemet. Først beklager du dig over, at kunderne kommer ind i din fysiske butik, prøver tøjet og går hjem og køber det på Trendsales eller webshops med tilbud, og at de i jeres webshop skriver til jer, at de kan få det billigere andre steder og dermed tvinger jer til at sætte priserne ned. Du skriver, at kundeservice ikke er løsningen, da kunderne ikke er loyale.
Et par paragraffer længere nede, skriver du, at I ikke har turdet skille jer af, med det problematiske mærke, da I har bygget forretningen op omkring det.

Hvis kunderne ikke er loyale, hvad er der så at være bange for, ved at miste det opbyggede brand?
Hvis mærket er underskudsgivende, plus at det er blevet et "skodmærke", hvorfor ønsker du så overhovedet at det skal være essensen i jeres brand og forretning?

Du skrev selv, at I var bange for at gøre det - og det kan jeg sagtens sætte mig ind i. Men det er dér, du skal angribe. Ikke i konkurrencelovens paragraffer. Det er dig der ikke tør kaste dig ud i det, selv når du kan se, at forretningen er på vej ned i de røde tal. Det er dét, der er problemet.
Omstændighederne der har bragt dig i den situation, har du muligvis ikke været herre over, men du er i høj grad i en position til at vende skuden. Du skal bare turde gøre forsøget. Det gør du ikke nu, når du fortsætter med mærket, og blot beklager dig over dets negative effekter på din forretning.

Jeg skal indrømme, at jeg blev nysgerrig og stak en pind i Google og fandt frem til din forretning - og jeg blev overrasket over at se på din webshop at I faktisk kun fører 2 mærker og at alle - samtlige - af jeres produkter er på tilbud. De fleste med minus 50%, men enkelte med helt op til 70%.
Det er mange æg, at lægge i én enkelt kurv, kun at føre to mærker, synes jeg. Især når du på forhånd ved, at det ene aldrig vil kunne komme til at få penge på kontoen.
Som Mikkel siger, er det de mest kreative der kommer til at overleve - men også de modigste. Så løft panden, kig på din forretning, klip en hæl, hug en tå (og drop et mærke), lad dig inspirere af tråden og find ud af, hvordan du kommer videre.

For det gør du kun, hvis du tør.
Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 02:03

Hej Finkena

Kan godt se og forstå din fustration, men som Mikkel er inde på, så er det fordi der er for mange om fadet - og ligenu er der også flere, som holder ophørsudsalg indenfor børnetøj og de sætter også de helt nye kollektioner ned med helt op til 50%. Det er selvfølgelig brand ærgeligt, men omvendt, så kan man også se det, som at de sælger ligenu, men så er de også væk og de kommer nok ikke lige sådan tilbage igen. Der går nok noget tid inden markedet falder helt til ro, men jeg tror ikke at der er så mange, der starter op mere, som for bare et år siden. Mange er efterhånden (forhåbentlig) klar over at det kræver noget at drive en forretning også selvom det "bare" er på nettet...

Hvad svarede dine konkurrenter da du spurgte hvorfor de satte deres varer ned ? Var det fordi de holdt ophørsudsalg eller var det fordi det var en god forretning for dem eller hvad? - Og hvad gør du ? Holder du fast i priserne af princip eller har du også sat dem ned ?

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Mar 06
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 08:01

Jeg synes da bestemt ikke det er irrelevant at blande dametøjsbranchen ind i tråden her - problemet ser jo ud til at være det sammen begge steder, og løsningsmodellen vil nok være brugbar begge steder (den mangler vi så lige... ha ha)

Jeg vil helst heller ikke sidde og hænge nogen leverandører ud herinde - det mener jeg ikke er fair overfor nogen. Den ene leverandør vi virkelig har problemer med, har vi jo på den ene side selv lagt ordren hos, så vi har også selv et ansvar...

Jeg har et lille indspark mht. Trendsales o.lign: Vi var så heldige at få eneforhandling på et mærke for 1½ år siden (på nettet altså), og derfor har vi indtil nu været gode kunder hos denne leverandør. Vi har helt klart kalkuleret med en stor omsætning lige netop dér, men så var det vi opdagede, hvordan mindst 5-6 andre webshops fik omgået dette på alle mulige mere eller mindre kreative måder. Blandt andet ved at bruge Trendsales og ved at vise produkterne på deres webshops alligevel og tilbyde, at man kunne bestille ved at ringe til dem...

Jeg har ikke noget imod konkurrence, men når man får lovning på eneforhandling, så bør leverandøren reagere prompte, når den slags sker! Det har de så valgt ikke at gøre særlig konsekvent med det resultat, at vi nu kun lægger halvt så store ordrer og på meget færre styles hver gang. Surt for leverandøren, og det er sådan vi skal tænke mener jeg! For hvis vi begynder at presse vore leverandører i stedet for at de presser os, så er de nødt til at handle.

Jeg ved at Nanoou (dansk børnetøjsmærke) tilbagekøbte en stor del af det, de havde solgt til en webshop, da denne startede ophørsudsalg i oktober - det synes jeg kun er rimeligt! For sådan sender man altså et signal til sine øvrige forhandlere om, at man tager dem alvorligt ;-)

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 09:10

Godmorgen Lone,

Jeg vil lige starte med at sige, at vores webshop slet ikke er optimal. Vi startede webshoppen op for et år siden og havde kun den. Men som konkurrencen, eller dumpningen af priserne startede, valgte vi egentlig ikke at fokusere så meget på den, men koncentrere os om vores butik, da vi lige pludselig blev over det dobbelte antal webshops, og butikkerne selv gik på Trendsales og lign. steder.

Jeg vil give dig ret i det med kundernes loyalitet, i bund og grund burde vi være ligeglade og droppe mærket - eller ikke fokusere så meget på det, men vi har lagt store ordre resten af året, og har ikke råd til at gå ud og finde et nyt brand, kassekreditten er trukket max op, og samtidig vil jeg ikke blot forhandle et mærke du kan få alle andre steder.

Finkena

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Skrevet kl. 09:32

Christobel:

Hej Finkena

Kan godt se og forstå din fustration, men som Mikkel er inde på, så er det fordi der er for mange om fadet - og ligenu er der også flere, som holder ophørsudsalg indenfor børnetøj og de sætter også de helt nye kollektioner ned med helt op til 50%. Det er selvfølgelig brand ærgeligt, men omvendt, så kan man også se det, som at de sælger ligenu, men så er de også væk og de kommer nok ikke lige sådan tilbage igen. Der går nok noget tid inden markedet falder helt til ro, men jeg tror ikke at der er så mange, der starter op mere, som for bare et år siden. Mange er efterhånden (forhåbentlig) klar over at det kræver noget at drive en forretning også selvom det "bare" er på nettet...

Hvad svarede dine konkurrenter da du spurgte hvorfor de satte deres varer ned ? Var det fordi de holdt ophørsudsalg eller var det fordi det var en god forretning for dem eller hvad? - Og hvad gør du ? Holder du fast i priserne af princip eller har du også sat dem ned ?

Hejsa,

Vores leverandør har også luget rigtig godt ud i deres forhandlere, problemet er desværre bare, at det kommer over et halvt år for sent, og de forhandlere der kørte på med procenterne, kunne ikke springe fra deres ordre. Så specielt én, valgte at køre 35% med det samme, og så var resten af kollektionen  ødelagt for alle os andre, for selv om hun fik udsolgt, ja så var tøjet jo ikke mere værd når man kunne få det med 35%! Så i mit tilfælde har det været en ond cirkel.

Da vi indbyrdes tog dialogen, var alle enige med mig i, at prisniveauet faldt meget hutrigt, og vi måske i fælles front skulle arbejde på at få vendt skuden, ikke at vi aftalte priser, men var enige om at kunderne ikke skule kunne gå det ene sted hen og få 35-50% allerede ugen efter kollektionerne kom på gaden. Alle undtagen en enkelt forhandler var enig, men hun stod i den situation at hun ikke kunne annullere sine ordrer, men ikke kunne sælge til fuld pris, så hun var tvunget til at sælge hurtigt og billigt ud.

Finkena

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:40

> men var enige om at kunderne ikke skule kunne gå det ene sted hen og få 35-50% allerede ugen efter kollektionerne kom på gaden.

Pas på! I bevæger jeg faretruende tæt på at overskride konkurrencelovgivningen, såvidt jeg forstår den. Og det øger risikoen væsentligt at I fortæller om det her. Myndighederne læser også Amino :)

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Skrevet kl. 09:42

AnneB:

Jeg synes da bestemt ikke det er irrelevant at blande dametøjsbranchen ind i tråden her - problemet ser jo ud til at være det sammen begge steder, og løsningsmodellen vil nok være brugbar begge steder (den mangler vi så lige... ha ha)

Jeg vil helst heller ikke sidde og hænge nogen leverandører ud herinde - det mener jeg ikke er fair overfor nogen. Den ene leverandør vi virkelig har problemer med, har vi jo på den ene side selv lagt ordren hos, så vi har også selv et ansvar...

Jeg har et lille indspark mht. Trendsales o.lign: Vi var så heldige at få eneforhandling på et mærke for 1½ år siden (på nettet altså), og derfor har vi indtil nu været gode kunder hos denne leverandør. Vi har helt klart kalkuleret med en stor omsætning lige netop dér, men så var det vi opdagede, hvordan mindst 5-6 andre webshops fik omgået dette på alle mulige mere eller mindre kreative måder. Blandt andet ved at bruge Trendsales og ved at vise produkterne på deres webshops alligevel og tilbyde, at man kunne bestille ved at ringe til dem...

Jeg har ikke noget imod konkurrence, men når man får lovning på eneforhandling, så bør leverandøren reagere prompte, når den slags sker! Det har de så valgt ikke at gøre særlig konsekvent med det resultat, at vi nu kun lægger halvt så store ordrer og på meget færre styles hver gang. Surt for leverandøren, og det er sådan vi skal tænke mener jeg! For hvis vi begynder at presse vore leverandører i stedet for at de presser os, så er de nødt til at handle.

Jeg ved at Nanoou (dansk børnetøjsmærke) tilbagekøbte en stor del af det, de havde solgt til en webshop, da denne startede ophørsudsalg i oktober - det synes jeg kun er rimeligt! For sådan sender man altså et signal til sine øvrige forhandlere om, at man tager dem alvorligt ;-)

Hej Anne,

Ja, din situation ligner meget vores kan jeg læse mig frem til.

Vi lægger heller ikke så store ordrer hos vores leverandør længere, men selve brandet(er det ikke med t?) har lidt et stort knæk, og det tager tid at få vendt kunderne til de skal betale fuld pris for varen. Omvendt er der stadig forhandlere hvis budget indeholder røde tal, så de giver gerne rabat til deres kunder for simpelthen at få solgt noget.

Så jeg vil gerne kæmpe for både mærket og min forretning, men det er sgu svært når man hele tiden møder modstand..

Det med at opkøbe kollektioner fra de der dumper priserne, synes jeg er en rigtig god ide. Men ikke alle leverandører har pengene til at hente disse hjem igen, og har du spredt dine forhandlere over 30-40stk hvor halvdelen af dem dumper priserne, så kan det hurtigt blive en dyr affære.

Finkena

Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Mar 06
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 09:51

Finkena:

Det med at opkøbe kollektioner fra de der dumper priserne, synes jeg er en rigtig god ide. Men ikke alle leverandører har pengene til at hente disse hjem igen, og har du spredt dine forhandlere over 30-40stk hvor halvdelen af dem dumper priserne, så kan det hurtigt blive en dyr affære.

Jeg tror måske netop, at leverandørerne slipper for at skulle tage stilling til 30-40 forhandlere, der dumper priser, hvis de reagerer prompte :-) - og i dette tilfælde var det nok også en hjælp for forretningen, der så ikke skulle af med heltså mange varer.

Jeg går ikke ind for en lempelse af konkurrencelovgivningen, og jeg synes det er fint nok hvis folk afviger fra de vejledende udsalgspriser. Til gengæld ligner det falsk varebetegnelse at give kunderne indtryk af at man holder "udsalg" med 35-50% rabat på noget, man aldrig har taget fuld pris for. Så hellere være ærlig og sige, at det er den pris man sælger det til.

Men altså: Som det er nu, kan leverandørerne jo vælge at finde andre grunde til ikke at levere til en kunde, der ikke holder priserne. Det er enormt svært at bevise, at det skyldes priserne (og et eller andet sted er jeg heller ikke interesseret i en verden, hvor jeg ikke har indflydelse på, om jeg vil sælge en vare til 345 eller 359 kroner ;-) )

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Skrevet kl. 09:53

Mikkel deMib Svendsen:

> men var enige om at kunderne ikke skule kunne gå det ene sted hen og få 35-50% allerede ugen efter kollektionerne kom på gaden.

Pas på! I bevæger jeg faretruende tæt på at overskride konkurrencelovgivningen, såvidt jeg forstår den. Og det øger risikoen væsentligt at I fortæller om det her. Myndighederne læser også Amino :)

Okay! Her lå ikke en aftale i det, men en dialog omkring hvad der kunne gøres, og alle var enige om at ingen havde råd til netop at dumpe priserne så meget. Ingen dikterede priser eller det der ligner, så jeg håber da ikke det bliver set på med de briller..

Finkena

Fra Hinnerup
Tilmeldt 26. Oct 05
Indlæg ialt: 707
Skrevet kl. 09:58

AnneB:

Finkena:

Jeg går ikke ind for en lempelse af konkurrencelovgivningen, og jeg synes det er fint nok hvis folk afviger fra de vejledende udsalgspriser. Til gengæld ligner det falsk varebetegnelse at give kunderne indtryk af at man holder "udsalg" med 35-50% rabat på noget, man aldrig har taget fuld pris for. Så hellere være ærlig og sige, at det er den pris man sælger det til.

Det er jo så heller ikke lovligt. Det kostede Fona-gruppen et par millioner for ganske få år siden.

Side 14 ud af 24 (231 indlæg)