Hmm temmelig interessant tråd - her sidder jeg jo og kan ligesågodt indrømme blankt, at jeg var blandt dem, der virkelig gik i panik og lod mig rive med før jul. Og hvad har vi så lært af det? Tjah... vi har hverken solgt mere eller mindre end vi "plejer" - vi har bare tjent mindre på det, og toppen er blevet taget af januar-udsalget, som derfor er lidt for stille og roligt ifht. sidste år (For hvorfor skulle kunderne dog købe "gamle" varer nedsat nu, når de ved at det nye sommertøj sandsynligvis kommer på tilbud før solen overhovedet er begyndt at varme?) Resultat: Vi holder udsalg pt hvor vi må sælge ud til under indkøbspris for at få bragt lageret ned på et acceptabelt behov Tænk på, at hele denne branche er præget af et flertal af kvinder (OG mænd Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det kommer til at sætte sit præg på tingene, at vi, der er ved at være lidt "garvede" på markedet, fremover vil blive langt mere hårde i filten! For børnetøjsbranchen er altså ikke en lille hyggelig kaffeklub, hvor forhandlere, leverandører og konkurrenter skal sidde og være bedste veninder og sluge kameler, fordi man ikke kan lide at sige fra! Jeg (og min kompagnon) har i allerhøjeste grad været aaaalt for "flinke" indtil nu, og det betaler vi for i øjeblikket. Det duer jo ikke, at man siger "ja ja ok" og lægger en ordre på 80.000 hos en leverandør, hvis hovedparten af dennes varer altid ender med at komme på udsalg. Eller at man accepterer at modtage for 120.000 kroner varer få dage efter, man har opdaget at naboen lige har fået det samme! Jeg siger ikke, jeg sidder med de vises sten, men (som flere er inde på) man får ikke en sund, overskudsgivende forretning ud af at købe såkaldt eksklusive varer ind, som kan købes i et hvert supermarked til spotpriser. Leverandørerne har et stort ansvar for at have oversolgt sig selv. Men vi forhandlere har så sandelig også et ansvar for at slå i bordet og stille krav fremfor at æde kameler for at behage vore leverandører.. jeg mener hvem er det egentlig der er kunde og skal plejes i dén konstellation?? Det duer heller ikke, at vi allesammen hopper på smarte SEO-løsninger for så at opdage at alle konkurrenterne har samme løsning. Eller at alle webshops i DK annoncerer i det samme magasin måned efter måned for bare at drukne i mængden, mens de tjener nemme penge på vores "get rich quickly"-drømme. Vi er nødt til at begynde at tænke som forretningsfolk, sparre med hinanden og stille krav til alle dem, der tjener fedt på vores friværdi (sådan groft sagt) |
Hej Anne
Sk... godt indlæg. Det er nemlig vigtigt at vi formår at drive en rigtig forretning - og stiller krav til leverandører, annoncører og alle de andre som tjener på vores forretning. Vi kan nemlig ikke leve af at være åh så søde.
Jeg melder mig også gerne ind i en brancheforening:)