Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Børnetøjsmarkedet - Hvad sker der ???

Side 13 ud af 24 (231 indlæg)
Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Mar 06
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm temmelig interessant tråd - her sidder jeg jo og kan ligesågodt indrømme blankt, at jeg var blandt dem, der virkelig gik i panik og lod mig rive med før jul. Og hvad har vi så lært af det? Tjah... vi har hverken solgt mere eller mindre end vi "plejer" - vi har bare tjent mindre på det, og toppen er blevet taget af januar-udsalget, som derfor er lidt for stille og roligt ifht. sidste år (For hvorfor skulle kunderne dog købe "gamle" varer nedsat nu, når de ved at det nye sommertøj sandsynligvis kommer på tilbud før solen overhovedet er begyndt at varme?)

Resultat: Vi holder udsalg pt hvor vi må sælge ud til under indkøbspris for at få bragt lageret ned på et acceptabelt behov Confused

Tænk på, at hele denne branche er præget af et flertal af kvinder (OG mænd Wink), som faktisk ikke har en sk*d forstand på at drive forretning. Det er så nemt at sætte sig ned ved en symaskine, lave en fin kjole, som veninderne i mødregruppen også vil have til deres poder og VUPTI... Straks har man set for sig, hvordan millionerne ruller ind og åbnet en webshop - det taget jo ikke mere end et par timer! (Og ja - det er nu jeg skal krybe til bekendelse og afsløre, at det var også sådan det hele startede for mig...)

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det kommer til at sætte sit præg på tingene, at vi, der er ved at være lidt "garvede" på markedet, fremover vil blive langt mere hårde i filten! For børnetøjsbranchen er altså ikke en lille hyggelig kaffeklub, hvor forhandlere, leverandører og konkurrenter skal sidde og være bedste veninder og sluge kameler, fordi man ikke kan lide at sige fra!

Jeg (og min kompagnon) har i allerhøjeste grad været aaaalt for "flinke" indtil nu, og det betaler vi for i øjeblikket. Det duer jo ikke, at man siger "ja ja ok" og lægger en ordre på 80.000 hos en leverandør, hvis hovedparten af dennes varer altid ender med at komme på udsalg. Eller at man accepterer at modtage for 120.000 kroner varer få dage efter, man har opdaget at naboen lige har fået det samme!

Jeg siger ikke, jeg sidder med de vises sten, men (som flere er inde på) man får ikke en sund, overskudsgivende forretning ud af at købe såkaldt eksklusive varer ind, som kan købes i et hvert supermarked til spotpriser. Leverandørerne har et stort ansvar for at have oversolgt sig selv. Men vi forhandlere har så sandelig også et ansvar for at slå i bordet og stille krav fremfor at æde kameler for at behage vore leverandører.. jeg mener hvem er det egentlig der er kunde og skal plejes i dén konstellation??

Det duer heller ikke, at vi allesammen hopper på smarte SEO-løsninger for så at opdage at alle konkurrenterne har samme løsning. Eller at alle webshops i DK annoncerer i det samme magasin måned efter måned for bare at drukne i mængden, mens de tjener nemme penge på vores "get rich quickly"-drømme. Vi er nødt til at begynde at tænke som forretningsfolk, sparre med hinanden og stille krav til alle dem, der tjener fedt på vores friværdi (sådan groft sagt) Wink Jeg følger spændt med og er gerne blandt de første til at melde mig ind i en branche-forening som har mod på at forholde sig til udviklingen fremfor bare at lade sig rive med eller stå af toget...

Tilmeldt 9. Nov 06
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 14:37

Hej Anne

Sk... godt indlæg. Det er nemlig vigtigt at vi formår at drive en rigtig forretning - og stiller krav til leverandører, annoncører og alle de andre som tjener på vores forretning. Vi kan nemlig ikke leve af at være åh så søde.

Jeg melder mig også gerne ind i en brancheforening:)

Med venlig hilsen Bettina www.Styledelux.com

Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Mar 06
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 15:46

Hej Bettina,

Tak skal du have! Det er virkelig en kæphest for mig, at ingen tør sætte sig op mod de regler der er ligenu - det kan jo godt være at udbuddet af børnetøj er stort ligenu, men set fra leverandør-siden, er efterspørgslen jo endnu større, og vi som kunder skal helt ned i støvet for at "behage" så vi kan få lov at få de rigtige mærker. Jeg gad godt se, hvad der skete, hvis vi gjorde det samme mod slutbrugeren Cool

Vi har virkelig brændt nallerne på en af de leverandører, der har oversolgt - vi lå på knæ for at få lov til at annullere vores ordre (efter vi fandt ud af, at hele TO!!! butikker indenfor en radius på 50 meter havde fået det mærke ind), men de var hverken til at hugge eller stikke i. Resultatet er jo så, at vi har måtte luge ud andre steder for at kunne betale regningen Super Angry - "næste gang" ville jeg nok have kæmpet lidt mere og holdt dem op på, hvorvidt de mon havde overholdt deres del af aftalen...

Jeg har i øvrigt en kommentar til hele debatten omkring tilbudsklubber og deslige - det kræver jo en enorm kapital i ryggen at være firstmover på sådan et projekt! For det første er der altid risikoen for at det slår fejl (hvilket vil resultere i at både kunder og leverandører ender med at opfatte en som dybt useriøs - og så har man tabt). For det andet skal man GODT nok vide hvad man gør, før man går ud og markedsfører sådan en idé - for der skal en del medlemmer til at bære den (og et ret stort varelager, hvis de skal føle de får valuta for pengene). Og hvad er så rimeligt for et medlemsskab?? Er det 100 kroner? 500 kroner? 2000 kroner?

Jeg tror godt nok at mine leverandører ville løbe skrigende væk og smække med døren, hvis jeg kom med sådan et påfund - det er branchen slet ikke klar til endnu!

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 21:08

Hej alle sammen,

Jeg driver heller ikke en børnetøjsbutik, men både webshop og nu fysisk forretning med designer dametøj, og jeg tror det er generelt over hele linjen dette problem er.

Jeg ved godt at det ikke er lovligt at aftale indbyrdes, hvad tingene kan koste, men som mange andre er inde på, så kan det sgu ikke passe at alle forhandlere ikke er interesseret i at tjene så meget som muligt, og hvis alle forhandlere holder pris niveauet, så er kunden tvunget til at købe til fuld pris.

Min historie går nøjagtig et år tilbage. Vi fik som den tredje webshop i Danmark lov til at forhandle et eksklusiv mærke, og tænkte YES, nu kommer der penge i kassen.

Desværre var der nogle fysiske butikker der ikke kunne sælge dette mærke, så de dumpede prisen. Ikke kun i butikken, men gik på diverse qxl, Trendsales osv og solgte til omkring indkøbsprisen. Kunderne var sgu snu og fandt frem til disse sider, og nøjedes med at gå i de fysiske butikker og prøve tøjet, for derefter at presse os webshops til at sælge tingene til billigere penge, ellers ville de bare købe de andre steder på nettet.

I mellemtiden fik vi som eneste forhandlere lov til at starte en fysisk butik i vores område op. Det gik nogenlunde, men folk nævnte at de kunne få tøjet til billigere penge på nettet, og desuden kunne de blot vente en måneds tid efter de nye kollektioner kom, så ville de blive nedsat fordi kundernes manglende interesse for at give fuld pris for varerne, gjorde de ikke kunne sælges.

Vi slæber lige nu med så stort et underskud, at vi ikke ved hvor vi er om blot 2 måneder, bare fordi nogle forhandlere valgte at sætte tingene ubeskrivelig meget ned - ja, for dette mærke har de sådan set ødelagt markedet. Vi har lagt ordre til resten af året, og er tvunget til at købe varerne. Men vi sælger dem bare ikke til fuld pris, og derfor er det svært at holde løn og husleje hjemme. Nogle nævner at det ikke kun er prisen man skal tænke på, men også den kundeservice man giver. Den holder desværre ikke ret langt, for kunder i dag er ikke loyale over for os der driver forretning, de er tilbuds jagtere, og det er jeg da også selv.

Men hvem skal vende det hele om? Er det i bund og grund ikke leverandørerne der skal sætte en stopper for dem der ødelægger det for alle andre? Det mener jeg. Vi speciel butikker har ingen store mærker i ryggen der kan bakke op om os lige så snart der er brug for det, og jeg mener det er en fejl de begår, for det kan hurtig vende. Måske har de mange der står i kø for at få lov at sælge deres varer, men det rygtes hurtigt hvis 2-3-4-5 mennesker i samme by ikke har kunnet få fuld pris for deres varer - hvem gider så blive ved med at forhandle?

Vi skulle også have sagt stop, men desværre så vi ikke dette problem komme før vi stod i det, og vores forretning er bygget op omkring dette mærke, så vi er bange for helt at afskaffe det, da det er dét kunderne kender os på.

Måske skulle historien have været i en helt anden tråd, men så må os der lider under dumpning af priser, udsalg-året-rundt og køb-3-betal-for-2, starte en tråd hvor vi kan give hinanden gode råd om hvordan vi vil vende møllen hvis ikke vores leverandører vil;0) 

Finkena

Tilmeldt 9. Nov 06
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 21:59

Hej Finkena

Det er ganske problematisk som du beskriver, og lige præcis det som er sket i efteråret for både børnetøj og dametøj.

Jeg kan i de sidste par indlæg se at der har været et problematisk børnetøjsmærke og et dametøjsmærke. Kunne I tænke jer at oplyse hvilke mærker det drejer sig om? Det er jo godt at være forberedt, og selv have i overvejelse om vi ikke skal gå en stor bue uden om disse, Hvis jeg selv står i den situation at et mærke pludselig kun kan sælges på tilbud, ja så ryger det altså ud. Jeg er ikke i stand til at have en ordentlig dækningsgrad på et mærke der kun kan sælges med rabat. Hvis der ikke er nogen fortjeneste, så kan jeg ikke drive forretning. Tag op til overvejelse om det er værd at være kendt på noget som kun kan sælges på udsalg. Så er det bedre at satse på andre mærker.

Med venlig hilsen Bettina www.Styledelux.com

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Skrevet kl. 23:13

Hej igen,

Jeg forstår dit spørgsmål, men vil helst ikke oplyse mærket herinde, håber du forstår.

Jeg har absolut heller ikke råd til at have mærket, men det er 150.000kr for sent, så nu er spørgsmålet så om det underskud kan vendes, ikke kun via leverandørernes hjælp, men også forhandlernes, for i bund og grund er det deres skyld.

Jeg har talt med min leverandør om problemet, og de står over for samme problematik, for de kan ikke få forhandlere, men de må samtidig ikke lave en kontrakt klausul på de eksisterende og nye kunder de har.

Egentlig synes jeg at lovgivningen er lidt forkert. Jeg har fuld forståelse for fri konkurrence, men detail branchen lider lige pt kæmpe tab - på nær af de store butikskæder der masseproducerer og har 5-600% i fortjeneste, de skal nok overleve. Men i dette tidsrum har mange iværksættere og banker tabt masser af penge;0/

Finkena

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 23:23

Lav en indkøbsfoerning for børnetøjsbutikker og spred risikoen over flere butikker... De alt for store indkøbspartier er ene og alene årsagen til de nævnte problemer.

Mvh Jesper

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:09

> Jeg har fuld forståelse for fri konkurrence, men detail branchen lider lige pt kæmpe tab

Løsningen er bestemt ikke at slække på en stram konkurrence-lovgivning. Det er meget vigtigt for den frie markedsmodel at der faktisk er fri prisdannelse - ellers bryder det system sammen. Så omend jeg godt kan forstå jeres frustrationer, så løses problemerne altså ikke ved at spænde ben for en meget vigtig brik i et frit marked. Jeg ved godt det kan lyde lidt pop-smart, men I bliver nødt til på den ene eller den anden måde at løse det her kreativt. Der er kommet en del ideer her i tråden, men det er muligt at det er helt andre ting der skal til. Dem der finder på det mest geniale vinder kampen på markedet. Ikke dem der brokker sig mest over en konkurrencelovgivning som der på ingen måde er udsigt til bliver læmpet.

Så det er ikke for at virke nedladende eller højrøvet, men der er altså ikke andre løsninger, såvidt jeg kan se, end at komme igang med at finde og afrøve nye modeller ... :) Lad de mest kreative vinde

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Skrevet kl. 00:38

Sad faktisk lige og læste en anden tråd du havde svaret på som også omhandlede diktering af priser osv...

Jeg er enig med dig i, at vi har og stadig skal have et fri prisdannelse, men fand.... kun til en vis grad. Det er unfair overfor leverandørerne at nogle forhandlere dumper priserne lige så snart varerne kommer ind ad døren. Jeg taler ikke her om 10%, herregud, men i mit tilfælde er der forhandlere der kører 25-50% på nye kollektioner. Ikke nok med de smadrer min forretning - både fysisk men også web - men de er med til at gøre mærket til et low cost produkt, og det smitter af gang på gang når kunderne kommer i butikken. Jeg kan lade være med at sælge mærket, det er jeg klar over, men har altså lagt ordrer resten af året, og har en bank der siger de ikke kan hjælpe mere, for har ikke tjent en krone på deres mærke endnu. Men hvad skal jeg gøre når kunderne kommer i butikken for at prøve varen, men går på nettet for at købe den til 35%?

Jeg har stadig min lønning, min husleje, el, telefon osv der skal betales, ikke helt samme udgifter som en webshop har.

Jeg er en af dem der har taget fat i mine konkollegaer for at høre hvorfor de satte varerne ned - jeg indikerede ikke at vi ikke skulle nedsætte varerne som jo er ulovligt, men jeg mener ikke der er grund til at forhandle et produkt som man alligevel ikke vil tjene på?

Jeg mener derfor stadigvæk, at leverandørerne skal have alt mulig grund til at afvise forhandlere og lave en form for klusul der hedder sig at der skal gå et vist antal uger før de ser varerne nedsat, for de mister også kunder = mister penge, og hvad er ideen så i at bygge en forretning op hvis dem der skulle anses for at hjælpe, rent faktisk ødelægger din forretning?

Finkena

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 01:13

Problemet er ikke konkurrencelovgivningen. Problemet er, at I er blevet alt for mange på det marked og den kommende tid vil der udspille sig en drabelig kamp som I alle andre overfyldte markeder. Det er som sagt ikke lovgivningen den skal klares med.

Side 13 ud af 24 (231 indlæg)