En god debat. :-) Det er jo så ikke kun webshops med børnetøj der lider af før udsalg. Det være sig her midt i julen eller om det er før sommeren er gået igang... Modebranchen ( og her høre børnetøjet i den grad hjemme ) lider af et ekstremt stort udbud. Her er der plads til outlet, alm. og specialiseret butikker. Jeg tror det handler om at finde sin plads - hvad er det du vil med din butik og hvem er dine kunder... Har i en kundegruppe der ikke kun handler hos jer pga. prisen... kan jeg komme med et par eksempler på hvad man gør i de fysiske butikker, som kører med det gammeldags udsalg. Fordelsklub: Omkring jeres leverandører Personligt tror jeg på det at have en blanding af det meget kommercielle og på nicher... Find små enkle varegrupper, der ikke kan fås hos andre. Find nogle leverandøre der gerne vil ind på det danske marked eller tag en tur til Amsterdam o.lign. Indhent noget - lige specielt for din kundegruppe... Kartel - pjat ... God weekend |
Anne Fogel:De fysiske butikker reagere prompte, når der er en konkurrent der sælger til under den vejledende udsalgspris.
Som leverandør har jeg ikke lyst til at miste en god kunde, fordi en webshop ikke har lyst / råd til et varelager over 2 mdr.
Hvad mener du præcis med det? På mig lyder det altså som om du anbefaler, at man skal henvende sig til leverandøren hvis man opdager en konkurrent der sælger for billigt, og lægge pres på leverandøren for at få ham til at stoppe det: Enten mister han dig eller også vælger han selv den anden kunde fra.Det kan godt være, at an kan gøre det inden for lovens rammer, men det gør det jo ikke mere rigtigt. Hvad ville man f.eks. selv sige, hvis en leverandør pludselig stoppede samarbejdet fordi man solgte sine varer for billigt. Jeg ville personligt blive rasende og klage min nød her på Amino.
Edit: Og som leverandør må man også være sin opgave voksen. Man kan ikke sælge løs til 342 netbutikker og når de så ikke kan komme af med varerne, så hænger de selv på den. Hvis man vil undgå at butikkerne dumper ens vejl. priser, må man sørge for ikke at tage flere ind end det kan bære, det andet er ikke fair. Men er problemet ikke også størt med de helt nye (butikker såvel som leverandører) fordi det lige tager et års tid inden de har skudt sig ind på hvad de kan sælge. Hvis man har solgt 2 treddiedele af sine varer uden fortjeneste laver man nok ikke den samme brøler igen.
/martin