Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Børnetøjsmarkedet - Hvad sker der ???

Side 11 ud af 24 (231 indlæg)
Fra Brønshøj
Tilmeldt 1. Oct 06
Indlæg ialt: 446
Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

En god debat. :-)

Det er jo så ikke kun webshops med børnetøj der lider  af før udsalg. Det være sig her midt i julen eller om det er før sommeren er gået igang...

Modebranchen ( og her høre børnetøjet i den grad hjemme ) lider af et ekstremt stort udbud. Her er der plads til outlet, alm. og specialiseret butikker. Jeg tror det handler om at finde sin plads - hvad er det du vil med din butik og hvem er dine kunder...

Har i en kundegruppe der ikke kun handler hos jer pga. prisen... kan jeg komme med et par eksempler på hvad man gør i de fysiske butikker, som kører med det gammeldags udsalg.

Fordelsklub:
Kundeaften / stylist vejledning
Kundeaften med introduktion til den nye sæson og her mulighed for at få en rabat på denne aften
Førudsalg mulighed for at komme først...

Omkring jeres leverandører
Helt korrekt at der er meget få der vil bryde sig om at deres sortiment bliver sat på udsalg i utide...
Der er flere mekanismer der træder i kraft. Og selvfølgelig har leverandørene et ansvar i ikke at overmætter marked - det regulere typisk sig selv i løbet af et år...
Men jeg hæfter mig også ved at der bliver påpeget at kunderne kun vil have de blåstemplet produkter og det fik mig til at tænke følgende...
De fysiske butikker er dem der oparbejder et marked og derfor har mange leverandøre en større loyalitet til dem... De fysiske butikker reagere prompte, når der er en konkurrent der sælger til under den vejledende udsalgspris.
Som leverandør har jeg ikke lyst til at miste en god kunde, fordi en webshop ikke har lyst / råd til et varelager over 2 mdr. Samtidig har jeg heller ikke lyst til at have et 2. rangs produkt fordi det konstant er på udsalg...
Jeg kan anbefale at i prøver at oparbejde et forhold til jeres leverandøre - der mere er et samarbejde...
Lav kampagner i stedet for et generelt udsalg...

Personligt tror jeg på det at have en blanding af det meget kommercielle og på nicher... Find små enkle varegrupper, der ikke kan fås hos andre. Find nogle leverandøre der gerne vil ind på det danske marked eller tag en tur til Amsterdam o.lign. Indhent noget - lige specielt for din kundegruppe...

Kartel - pjat ...
Der er mange fysiske butikker der samarbejder om alt og ikke for at fast fryse prisen, men for at få en bedre forretning...

God weekend

Anne Fogel - smykker med mod
Tilmeldt 22. Feb 07
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Anne Fogel:

De fysiske butikker reagere prompte, når der er en konkurrent der sælger til under den vejledende udsalgspris.
Som leverandør har jeg ikke lyst til at miste en god kunde, fordi en webshop ikke har lyst / råd til et varelager over 2 mdr.

Hvad mener du præcis med det? På mig lyder det altså som om du anbefaler, at man skal henvende sig til leverandøren hvis man opdager en konkurrent der sælger for billigt, og lægge pres på leverandøren for at få ham til at stoppe det: Enten mister han dig eller også vælger han selv den anden kunde fra.Det kan godt være, at an kan gøre det inden for lovens rammer, men det gør det jo ikke mere rigtigt. Hvad ville man f.eks. selv sige, hvis en leverandør pludselig stoppede samarbejdet fordi man solgte sine varer for billigt. Jeg ville personligt blive rasende og klage min nød her på Amino.

Edit: Og som leverandør må man også være sin opgave voksen. Man kan ikke sælge løs til 342 netbutikker og når de så ikke kan komme af med varerne, så hænger de selv på den. Hvis man vil undgå at butikkerne dumper ens vejl. priser, må man sørge for ikke at tage flere ind end det kan bære, det andet er ikke fair. Men er problemet ikke også størt med de helt nye (butikker såvel som leverandører) fordi det lige tager et års tid inden de har skudt sig ind på hvad de kan sælge. Hvis man har solgt 2 treddiedele af sine varer uden fortjeneste laver man nok ikke den samme brøler igen.

/martin

Ferie i Grækenland til sommer? Overvej Sifnos - en autentisk og charmerende perle i Det Græske Øhav. Tjek denne rejseguide: Sifnosguide.dk

Fra Brønshøj
Tilmeldt 1. Oct 06
Indlæg ialt: 446
Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

DU læser kun noget af det jeg skriver, så jeg gentager...
En leverandør har et ansvar for ikke at overmætte marked, men det ansvar har butikkerne også... Så mange laver den samme fejl mange gange på et år, fordi de vælger det de tror er sikkert. Og sikkert i deres øjne er det alle andre har... Det er noget med at blæse og have mel i munden... De fysiske butikker har andet end highlights dvs. at de hele tiden afsøger hvor grænsen ligger for det salgsbare og ikke bare det sikre...

Og så opfordrer jeg ikke - konstatere hvordan det er i dag... Og forklarer hvorfor, at en leverandør reagere som han/hun gør. Som jeg starter med sige, enig i at en leverandør heller ikke skal blæse og have mel i munden...

Alt hænger sammen og alle skal passe hver deres ansvars område.
Desværre har mange leverandører, været i kløerne på webshops, som egentlig mere er outlets... Derfor har de en opfattelse af webshop er wannabies butikker og derfor nægter de at handle med dem idag...
Jeg tror at branchen trænger til lidt åbne kort på bordet både fra butikkernes side og fra leverandørenes side... Og får ændret fokus til at det ikke bare er en samhandel - men et samarbejde...Ingen klare sig unden den anden...

Jeg har et ansvar, som leverandør, for ikke at overmætte marked, men også et ansvar overfor at bevare mit gode navn/produkt - og ikke kun for mig selv, men også over for andre samarbejdspartner, der har brugt penge og energi på at sælge produktet. 

Anne Fogel - smykker med mod
Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 01:20
Hvor mange stjerner giver du? :

House of kids:

 Rettelse: Det må være enhvers ret at prissætte sit EGET produkt Jeg modsiger ikke mig selv - havde blot ikke udtrykt det ordentligt.

En lille case til dig Mikkel :·)

Du har brugt dage, nætter og weekender på at designe en tøjkollektion. Du har haft fat i producenter i udlandet, du har kørt landet tyndt for at sælge din kollektion. Din vision var klar fra starten: Din kollektion skulle være af høj kvalitet, gode materialer og den skulle ramme den lidt kræsne målgruppe. Kollektionen bliver produceret og kommer i butikkerne og også online. Efter 2 måneder bliver dit tøj nedsat med 30% overalt på nettet. De første fysiske butikker kontakter dig at de vil aflyse kommende messeaftale fordi de ikke kan sælge dit tøj. Kunderne køber det online til meget nedsat pris. Deres kunder spørger endda i butikken om der er noget galt med tøjet siden folk sælger ud.... Flere fysiske butikker afstår fra at bestille næste kollektion - de tør ikke investere i dit tøj da de ikke kan få en ordentlig avance på det.

Her står du så nu... alt dit arbejde er ødelagt for dine fysiske butikker er nu halvveret. Online butikkerne holder sig også tilbage - for hvem gider at sælge varer man ikke tjener penge på.

Hvis du skulle overholde lovgivningen - hvordan vil du så redde din virksomhed?

Mange hilsener Helle 

Hej Helle,

Det er jo en meget interessant problemstilling. Jeg har for noget tid siden tænkt  det samme, og kan rundt omkring i verden se hvilken løsning designerne kommer op med: Egne Brand-butikker. Eneste dårlige nyhed er at det er overordentlig svært at bruge den løsning når man som dig er lille aktør i et stort og benhårdt marked. Jeg har i min blog skrevet lidt om mine observationer på mærkevare-markedet. Måske ikke løsningen på netop dit problem - men du er ikke alene med problemet.

http://blog.razormanagement.com/index.php?/archives/15-Mrkevareproducenter-vil-have-egne-butikker.html

Noget helt andet er Inditex SA. Bedre kendt som virksomheden bag Zara-butikkerne. For nogle år tilbage læste jeg om dem, og hæftede mig ved et element i deres strategi som jeg syntes var genialt: HASTIGHED. Det har givet mig et aktieafkast af de helt store. De slår H&M med banelængder for tiden.

Inditex kan have varerne i butikkerne ca 1 måned efter at et design forlader deignerens bord. De producerer KUN små kollektioner, og ikke de samme kollektioner til de samme markeder. Det betyder at deres varer (deres designs) aldrig bliver hyldevarmere. Alting sælges hurtigt - og man møder ikke 10 andre mennesker med den samme skjorte som f.eks. er tilfældet med H&M. Inditex har rullende kollektioner ofte 5-7 gange hen over et år. Eneste hage for dig er at de også har egne butikker :-(

Jeg vil ikke opmuntre dig bare for at opmuntre dig -  så min ærlige og måske lidt kontroversielle holdning er:

Hvis DU ikke er et kendt BRAND som designer - så er der meget langt hjem. Hvordan bliver du kendt? Højest sandsynlig ved at designe for andre indtil du får et navn. Når du har navnet så kan du måske komme videre fra det ståsted. Skal du designe - producere - markedsføre/afsætte produkterne, så er du inde i øretævernes trivielle rundkørsel.

Problemet med al detail er awareness. Hvis ingen kender dig så sælger du ikke noget - og hvis du ikke sælger noget så er der ingen der kender dig. Med den ene undtagelse der hedder MARKEDSFØRING (og/eller PR). Uanset hvad skal du frem i rampelyset ligesom hende den polske designer/iværksætter der vandt et eller andet TV-iværksætter-show, eller (uden det er mit råd at følge hendes "karriere") som Katja K. Alle ved hvem hun er. Sådan et spark bagi er livsnødvendigt - og hvordan du skaffer DET er kimen til din forretning - i langt højere grad end dit design i sig selv.

Selvom du laver eksklusive produkter så skal du have noget "product placement" - dit mærke skal i spil i markedet, - nogen eller noget skal trække dig frem. God rollemodel må være Christian Stadil med Hummel. Fik et par kendisser til at gå med tøjet - og så rullede toget (stærkt simplificeret).

Hvad med en totalt anden distributionsmodel end den klassiske? Start med at lave home-party tilbud/kollektioner til dagplejemødre? Ram kunderne fra en vinkel de normalt ikke rammes. Giv halvdelen af butikkens del af lagkagen til dagplejerens legetøjskasse eller andet "fælles formål". Kanal-salg med lidt godgørende elementer i ? Du skal ud over rampen i en helt anden skala end før. Giv dagplejemødrene mulighed for at give forældrene "rabatkuponer" til din shop. En god måde at få sparket et marked i gang på er at finde dem som allerede servicerer din målgruppe - men med en helt anden ydelse end din - og så piggybagge på deres relation.

Det var mit input her en sen aften. Held og lykke!

"People can learn to recognize and take advantage of opportunities others don't think exist" --Michael Dell

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allan

Tak for dine mange ideer og observationer :·) Jeg vil dog lige nævne at jeg ikke er leverandør eller designer - jeg har blot en webshop hvor jeg forhandler børnetøj :·)

Det du har læst er blot en »case« - som jeg lavede for at folk kunne prøve at sætte sig i en evt. leverandør's sted. Hvordan det må føles når folk sælger ud af ens varer tidligt i sæsonen - og hvordan mærket så taber i værdi. Så det var ikke min historie - men en fiktiv :·)

Men interessante ting du fortalte alligevel!!! 

Mange hilsener Helle 

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Ahh OK. Jeg følte mig lige inspireret af din "case" en sen nat :-)

MvhAS

"People can learn to recognize and take advantage of opportunities others don't think exist" --Michael Dell

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

 Nu har jeg tænkt nogle dage over det med medlemsklub og særlige tilbud og fordele. Men uanset hvordan jeg vender og drejer det, kommer jeg frem til, at jeg i hvert fald selv synes at log-in er det mest irriterende.... men måske der ikke er så mange som har det sådan???  Derudover er jeg også typen som bliver generet af at hvis jeg ikke gider logge ind - så mister jeg de gode tilbud. Faktisk dropper jeg sådanne sider med det samme - for hvis ikke jeg kan handle på lige vilkår uden det skal besværliggøres - så finder jeg bare nogle andre at handle ved. Jeg har aldrig selv været pluskunde eller guldkunde eller noget som helst - mest fordi det irriterer mig at folk forsøger at prakke mig noget på. Det samme med tilbud som: køb i dag og få en malebog gratis - det tricker mig at folk tror jeg hopper på den :·) men måske det bare er mig.......?

Derimod køber jeg altid mit tøj i den samme shop - fordi den er lækker, de har et bredt udvalg og en god kundeservice. Jeg er ret ligeglad med om jeg får 10% et andet sted - for lige det her sted - det tiltaler mig. 

Hvis jeg skal købe støvsugerposer, fjernsyn eller printerpatroner - så kan jeg gå med til at lede efter det billigste sted - i sær via prisportalerne. Men er det dyrt tøj, ting til hjemmet etc. så ser jeg mere på om jeg får en god oplevelse og at det ser seriøst ud - og ikke mindst at jeg kan shoppe hurtigt og nemt uden forhindringer.

Når jeg så læser denne artikel om e-handel og at størstedelen af de som shopper online faktisk ikke går efter prisen - så kan jeg godt tænke.... er det pengene værd at lave en masse tidskrævende systemer, log-in procedure og særlige tilbud??? Eller skal man hellere fokusere på andre steder, som eks. lækker forsendelse, hurtig og præcis levering, større udvalg, endnu mere kundeservice - både online og telefonisk, osv. ?

Bare lidt tanker!!!

Mange hilsener Helle 

 

Fra Brønshøj
Tilmeldt 1. Oct 06
Indlæg ialt: 446
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Helle

Jeg er så i den samme kategori som dig og jeg tror der er rigtig mange der er der..
Og tror det er det rigtige i længden...

Jeg har flerer kunder, der har haft det lidt svært i juni måned, siden deres konkurrenter begyndte at have udsalget der. Nu er der gået en del år og de melder, at en stor del af deres kunder slet ikke gider udsalgs hysteri....(det er fysiske butikker)

Hvis jeg var i dine sko, ville jeg forfine servicen og satse mere på udvalget... Måske forkæle den gode kunde, med et eller andet...

Fortsat god vind i din shop

Anne Fogel - smykker med mod
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt enig med dig i, at pris ikke nødvendigvis behøver at være den vigtigste faktor. Det kommer helt an på hvordan du vælger at possitionerer dig. Men der er i de fleste markeder altid en plads til den der er billigst - og kan overbevise målgruppen om at de er det. "Billigst" er en af de klassiske possitioner du kan indtage - og den kan være meget lukrativ, hvis det gribes rigtigt an. Men som sagt, det er bestemt ikke den eneste mulighed.

> log-in er det mest irriterende

Så er det fordi du har brugt nogle sites om ikke har lavet en særlig elegant løsning. Logins til en f.eks. kundeklub kan gemmes i en cookie og så skal du ikke gøre noget som helst - hver gang du kommer tilbage til websitet "husker" det dig

Det er meget sværrt at positionere sig alene på "god service" - det er simpelt hen en alt for stor kasse. Det skal konkretiseres meget mere. Leasy har gjort det godt på det punkt ved at fokusere på "peter går aldrig før det virker ..." - det virker! Det er meget mere konkret end bare "vi leverer god service ..."

Lånebranchen har også gjort det godt. Folk låner milliarder hvert år til renter der er 5-10 gange så høje som de fleste af dem kunne få det til nede i banken. Alligevel vælger mange de her hurtiglån, fordi det netop er hurtigt og let

Det er en kæmpe kreativ udfordring at finde en god position i en branche, som det er realistisk at kæmpe for. Men værdien af en stærk positionering er enorm. Så det er værd at arbejde med.

Fra Hinnerup
Tilmeldt 26. Oct 05
Indlæg ialt: 707
Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Anne Fogel:

Hej Helle

Jeg er så i den samme kategori som dig og jeg tror der er rigtig mange der er der..
Og tror det er det rigtige i længden...

Havd der er rigtigt og hvad der er forkert i denne sammenhæng, tror jeg ikke der er noget der hedder. Der er flere kundesegmenter, som handler ud fra forskellige tanker. Man skal "bare" som sælger beslutte sig til hvad der er det rigtige for en selv. Den er denne opgave, som til tider kan være svær.

Jeg har været en del år i detailhandlen, og det jeg specielt har lagt mærke til er mange danskeres iver efter rabat. Kort sagt de køber rabatten og kigger ikke efter hvad de rent faktisk giver for varen. Eksempel: Kunden ser på en varer til 5000,- får 1000,- i rabat, og slår til uagtet at en identisk vare kan købes længere nede af gaden for 3000,- Når kunden forlader butikken ringer han/hun hjem til partneren (kan ikke vente med at fortælle det) og fortæller slet ikke hvad det har kostet, men at han/hun fik 1000,- i rabat. Denne scene har jeg selv set udspille sig et utal af gange foran eller sågar inde i butikkerne en hel del gange.

Jeg tror personligt på at der er plads til alle, men at man som sælger skal være sig bevidst om hvilken kategori butik man tilhører. De fysiske butikker som jeg tror på vil klare sig godt i fremtiden er dem, som kommer væk fra detailhandlens ide om at mindsteløn = standardløn og på den måde får de bedre kvalificerede medarbejdere. Når man har de gode medarbejdere kan man også bedre give dem frie hænder til at "handle" med kunden.

Mht. til netbutikker, så tror jeg at der er 2 større kundegrupper.

1) Kunder som synes det er billigere på nettet og går efter de gode tilbud.

2) Kunder som forventer en høj grad af service og ikke tænker så meget på prisen. For disse kunder er det ofte tanken om at det er nemt og handle på computeren, f.eks mens man er på arbejde eller i weekenden.

Andre kundegrupper kan f.eks være ude efter nicheprodukter som kan være svære og finde i danske butikker.

 

Side 11 ud af 24 (231 indlæg)