Det med at opkøbe kollektioner fra de der dumper priserne, synes jeg er en rigtig god ide. Men ikke alle leverandører har pengene til at hente disse hjem igen, og har du spredt dine forhandlere over 30-40stk hvor halvdelen af dem dumper priserne, så kan det hurtigt blive en dyr affære.
Jeg tror måske netop, at leverandørerne slipper for at skulle tage stilling til 30-40 forhandlere, der dumper priser, hvis de reagerer prompte :-) - og i dette tilfælde var det nok også en hjælp for forretningen, der så ikke skulle af med heltså mange varer.
Jeg går ikke ind for en lempelse af konkurrencelovgivningen, og jeg synes det er fint nok hvis folk afviger fra de vejledende udsalgspriser. Til gengæld ligner det falsk varebetegnelse at give kunderne indtryk af at man holder "udsalg" med 35-50% rabat på noget, man aldrig har taget fuld pris for. Så hellere være ærlig og sige, at det er den pris man sælger det til.
Men altså: Som det er nu, kan leverandørerne jo vælge at finde andre grunde til ikke at levere til en kunde, der ikke holder priserne. Det er enormt svært at bevise, at det skyldes priserne (og et eller andet sted er jeg heller ikke interesseret i en verden, hvor jeg ikke har indflydelse på, om jeg vil sælge en vare til 345 eller 359 kroner ;-) )
Netop, det er jo ikke de 10-20kr der gør forskellen.
Havde hende i mit tilfælde skrevet at hun kørte ophørs udsalg eller lignende, så kunne jeg forstå det. Men det gjorde hun ikke, og derfor indikerede det overfor kunderne, at tingene ikke var mere værd. Som kunde tænker man vel også, at kan det sælges så billigt fra start, så må der sgu være kæmpe fortjeneste ved det, og derfor ingen interesse i at betale dét, det i realiteten koster.
Det er korrekt at leverandørerne skulle reagere promte, men de må jo ikke gribe ind og diktere priserne, så de er vel stillet lige så dårligt som vi andre.
Jeg går ikke ind for en lempelse af konkurrencelovgivningen, og jeg synes det er fint nok hvis folk afviger fra de vejledende udsalgspriser. Til gengæld ligner det falsk varebetegnelse at give kunderne indtryk af at man holder "udsalg" med 35-50% rabat på noget, man aldrig har taget fuld pris for. Så hellere være ærlig og sige, at det er den pris man sælger det til.
Det er jo så heller ikke lovligt. Det kostede Fona-gruppen et par millioner for ganske få år siden.
Lige netop - men det er altså meget udbredt i tøj-branchen, hvor man bare læner sig op af de vejledende udsalgspriser...
Netop, det er jo ikke de 10-20kr der gør forskellen.
Havde hende i mit tilfælde skrevet at hun kørte ophørs udsalg eller lignende, så kunne jeg forstå det. Men det gjorde hun ikke, og derfor indikerede det overfor kunderne, at tingene ikke var mere værd. Som kunde tænker man vel også, at kan det sælges så billigt fra start, så må der sgu være kæmpe fortjeneste ved det, og derfor ingen interesse i at betale dét, det i realiteten koster.
Det er korrekt at leverandørerne skulle reagere promte, men de må jo ikke gribe ind og diktere priserne, så de er vel stillet lige så dårligt som vi andre.
Vi har overraskende mange kunder, der tror vi stadig tjener på tøjet, når det er nedsat med 60%... så det tror jeg er en meget normal opfattelse.
Leverandørerne behøver jo ikke diktere priserne - men de kan vælge at sende et signal ved at stoppe samarbejdet med de butikker, der starter med at holde udsalg. Man kan jo altid bare påstå, at samarbejdet ikke fungerer ;-)
Det er 100% selvmål, og i sidste ende selvmord, at fortsætte med at køre ud af det spor! Hvis I tror i kan rede jeres forretning ved at omgå landets love, så synes jeg hellere I skal droppe iværksætterlivet.
Det er 100% selvmål, og i sidste ende selvmord, at fortsætte med at køre ud af det spor! Hvis I tror i kan rede jeres forretning ved at omgå landets love, så synes jeg hellere I skal droppe iværksætterlivet.
Sorry, men det er satme trist at se på!
Mikkel, jeg prøver slet ikke at omgås loven, jeg spørger hvad der kan gøres, ikke kun fra forhandlers side, men også leverandørens. Er skam ikke ude i at gøre noget ulovligt, men blot blive klogere på hvad man må og ikke må.
Jeg har et andet firma hvor vi tilbyder konsulent timer. Her er der ingen problem, for prisen afhænger meget af hvad der ligger i selve ydelsen. Men jeg troede det var anderledes når 2 mennesker har nøjagtig den samme vare og tilbyder kunden nøjagtig det samme.
Så jeg tager debatten som en oplysning, ikke en mulighed for at omgås loven;0)
Sorry, men det er satme trist at se på!
Jeg er bestemt ikke interesseret i at omgå lovgivningen - men så længe man ikke kan få foden indenfor med mindre, man overholder en bunke "uskrevne" regler, er det svært at tjene penge, når nogen vælger at sk*de på dem.
Jeg kan godt leve med at nogen vælger discount udgaven og sælger varerne til indkøbspris - hvis de så gad stå ved det i stedet for at kalde det "tilbud" på noget, der aldrig har kostet mere i lige netop den butik. Dét er nemlig ulovligt!
Men jeg vil til enhver tid forbeholde mig retten til at stoppe samarbejdet med de leverandører, der sælger til disse "discount"-butikker, hvis det betyder, at jeg ikke kan sælge varen til den pris, jeg vil have for den. Og jeg tager altså hatten af for dem, der gider forholde sig til, at deres mærke devalueres på denne måde - om de så gør det ved at tilbagekøbe partier eller ved at tage konsekvensen og sænke priserne (for det bliver nok det næste, og dét tror jeg sgu at både slutbrugere og forhandlere vil klappe i hænderne over)
Så forstår jeg bare slet ikke hvorfor du igen og igen kommer med kommentarer til hvordan du mener man kunne omgås loven, som f.eks.: "Man kan jo altid bare påstå, at samarbejdet ikke fungerer ;-) ..."
Jeres fokus er simpelt hen det helt forkerte sted, og I kommer aldrig ude af jeres krise hvis ikke I får flyttet fokus.
Så forstår jeg bare slet ikke hvorfor du igen og igen kommer med kommentarer til hvordan du mener man kunne omgås loven, som f.eks.: "Man kan jo altid bare påstå, at samarbejdet ikke fungerer ;-) ..."
Jeres fokus er simpelt hen det helt forkerte sted, og I kommer aldrig ude af jeres krise hvis ikke I får flyttet fokus.
Nej nej - du misforstår mig (og jeg har ikke formidlet det ordeligt kan jeg se :-) )
Det er såmænd bare det, leverandørerne praktiserer nu - og jeg forstår dem godt, for hvis de i sidste ende mister ordrer, fordi nogen gør det for surt for andre, så overlever de jo heller ikke i længden.
Det har jeg nu heller aldrig udtalt. Men nu er du en garvet rotte indenfor erhvervslivet, hvad ville du gøre i disse tilfælde?
Du taler om at flytte fokus, men hvor skal det flyttes hen?