Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Børnetøjsmarkedet - Hvad sker der ???

Side 19 ud af 24 (231 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Lone S. Hansen:

Hvordan skal man konkurrere med nogen, der bruger ufine metoder, gratis porto, markedsføring og samtidigt sidder på varelageret?
Er den eneste løsning at give op?

Med al respekt, så forstår jeg ikke helt at man tør gå ind i den så absolut mest overfyldte online branche - tøj og børnetøj, uden at have en ekstremt agressiv og udfarende strategi. Det er et overfyldt marked, og med sådanne markeder skal man altså være usædvanlig smart for at trænge igennem.

Jeg tror iøvrigt mange flere kommer til at skulle venne sig til, at grosisterne sælger direkte på nettet også. Se det fra deres side: Hvorfor skulle de ikke gøre det? Så jeg tror det bliver en fortsat sværere kamp at lede efter leverandører der ikke gør det - før eller siden.

> Hvordan skal man konkurrere med nogen, der bruger ... markedsføring

Helt ærligt, hvis man ikke kan klare sig imod andre der markedsfører sig, men kun mod de konkurrenter der ligger sig flat ned på ryggen og venter på du kører over dem, ja så tror jeg ikke der er mange brancher man overlever i :)

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 08:53
Mikkel:
Jeg har aldrig lagt skjul på, at jeg synes du er skøn og at dine (til tider, mavesure) indlæg på Amino er morsomme og forfriskende, men alligevel synes jeg, at du har lagt lidt voldsom vægt bag, når du sparker ud i denne tråd.

Ja, vi sælger tøj og børnetøj. Gah. Det er kedeligt ad helvede til - og vi kunne sikkert tjene flere penge andetsteds, men nu har vi tilfældigvis valgt det varesortiment og må gøre det bedste ud af det - og vi tjener penge.
Jeg sidder ikke og piver i et hjørne over, at der er så mange konkurrenter - jeg indrømmer at jeg piver lidt over, at leverandørerne decideret stjæler privatkunder fra deres engroskunder - og bruger ufine metoder (som eksempelvis at tilbageholde varer og forsøge at diktere priserne, hvlket du tilsyneladende ikke virker synderligt forarget over, til trods for, at du var ved at falde ned af lovparagraf-hesten da der en eller anden bare udåndende ordet "kartel" i en sidebemærkning).

Mht. "Markedsføring" mistolker du bevidst mit indlæg. Jeg har intet problem med folk der benytter sig af markedsføring - jeg har et problem med, at mine leverandører, der tjener mange, mange flere penge pr.. salg end jeg gør, bruger nogle af de penge på at stjæle kunder fra mig - og også gør det, via gratis porto.

Hvis jeg havde gratis porto i min shop, havde du sikkert også losset ud, og forklaret stolpe op og stolpe ned om, hvor amatøragtigt og uholdbar en løsning det er. Så spørgsmålet Mikkel, var - hvordan skal jeg konkurrere med en shop (leverandør) hvor store markedsføringsbudgetter, prisnedsættelser og gratis porto IKKE er en uholdbar situation?
Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 09:04

Lone S. Hansen:

Hvordan skal jeg konkurrere med en shop (leverandør) hvor store markedsføringsbudgetter, prisnedsættelser og gratis porto IKKE er en uholdbar situation?

Allerførst: Lone, det er dejligt at se, at du har rejst dig op og er begyndt at kæmpe igen. Det tager jeg hatten af for. Yes

For at svare på spørgsmålet, så har jeg faktisk skrevet en hel artikel om det overordnede problem.

Artiklen er en direkte følge af at have fulgt med i netop denne tråd på Amino: Det røde hav og det blå hav.

Håber, at du og mange andre i en lignende situation kan bruge det til noget.

(Jeg kan også tilbyde hjælp på vores Rundbordsmøder )

Venlig hilsen,
Christian

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:12

Konkurrencelovgivningen skal absolut overholdes, og diktering af priserne er naturligvis ikke acceptabelt. Men jeg forstår ganske enkelt ikke at du i den grad kan blande tingene sammen. At "stjæle" noget betyder, at man begår lovbrud ved at tage noget der tilfører nogle andre. Men kunderne tilfører altså ikke dig! Det var dog en meget højrøvet holding. Kunderne tilhører den virksomhed der kan overbevise kunderne om at de skal handle hos dem. Og det sker bl.a. gennem markedsføring, hvilket der intet ulovligt eller umoralsk er ved.

Ja, grosister tjener mere på varerne end du gør - men det er der sikkert også konkurrenter der gør, f.eks. fordi de køber mere og dermed får bedre priser, fordi de har lavere omkostninger eller noget helt andet. Det gælder for alle brancher.

> Hvis jeg havde gratis porto i min shop, havde du sikkert også losset ud ...

Næhh, på ingen måde. Hvis det er den måde du kan possitionere dig i markedet så kan jeg da ikke se noget problem i det. Det ligger helt indenfor rammerne af den fri konkurrence, som jeg synes er vigtig at holde fast ved.

Det som jeg ikke kan lide ved hele denne tråd er, at det virker somom, at der er en hel masse firmaer i et overfyldt marked, som mener at lovgvning og alt muligt andet skal ændres for at de kan overleve. Sådan spiller klaveret altså ikke. Er der for mange i jeres branche til at overleve, ja så må nogle altså dø. De smarteste og stærkeste vil overleve. Det kan altså ikke være så meget anderledes. Spørgsmålet er så om man gider at kæmpe i en branche der er så svær. Men at blive der, og ikke rigtig gide kæmpe, det er altså ikke særlig smart. Det kommer man ingen vegne med.

> men nu har vi tilfældigvis valgt det varesortiment og må gøre det bedste ud af det

Hvorfor det? Jeg forstår ikke den fastlåste holding til markedet. Hvis de varer du køber er for svære at tjene penge på, så køb da nogle andre.

I betragtning af hvor kreativ du ellers er, Lone, synes jeg du virker meget fastlåst her. Der er altid muligheder for at konkurere, hvis man kigger sig godt nok omkring ...

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:14

Hej Lone

- hvis mærket sælger godt - så fortsæt med det og ignorer leverandørens webshop.

- hvis mærket sælger halvdårligt eller af h. til - så drop det og find en bedre leverandør som vil samarbejde med dig i stedet for at modarbejde. 

Mikkel - nogen gange har jeg dig nu også mistænkt for at du bare vil sætte nogle vande i kog :·)))  men det er jo også sjovt når man får nogle op af stolene.!

Mange hilsener Helle

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Skrevet kl. 09:33
Hej Mikkel.

Ja, ordet "stjæle" var måske det forkerte at hive frem fra ordforrådet - men denne situation svarer i realiteten til, at Peter Friis sparkede døren op hver gang du var midt i et kundemøde eller en salgspræsentation og proklamerede: "Jeg er fra Google. Jeg kan sælge jer præcis samme produkt, som den der grønskolling tilbyder - jeg kan bare gøre det billigere og kun hos mig, får I de nyeste tiltag - følg efter mig"
Så ville jeg ikke løfte et øjenbryn, hvis du slukøret spurgte dine seo-kolleger/konkurrenter, der sidder med nøjagtigt samme problem med den åbenbart allestedsnærværende, dørindsparkende, underbydende lurendrejer Peter Friis om de mon kendte til en metode, hvor man kunne snige folk ind af bagdøren til mødelokalet, uden Peters røntgensyn opfangede det. (At du muligvis ikke ville gøre det, er en anden sag), men jeg ville i hvert fald ikke lægge nakken tilbage og le hånligt mod loftet over, at du havde valgt at kaste dig ud i et erhverv hvor én spiller sidder så tungt på markedet - faktisk ejer det.

Du har ret i, at markedet er overfyldt - umiddelbart uden at kende ret meget til situationen virker SEO-markedet også ganske pænt fyldt op, men du og andre overlever på at være dygtige, gode sælgere, servicemindede, have et stort netværk, et stort markedsføringsbudget eller hvad i nu end må have valgt at positionere jer på - og det samme foregår i denne brance. Nogle må dø, andre vil overleve og man må finde en niche, bruge mange penge eller være bedre end andre, for at være en af dem der kommer ud på toppen. Det er jeg fuldstændig indforstået med - og det er da også noget af det, der for mig personligt (der kun laver webshop og ikke har at gøre med indkøb, varelager, udsendelse af varer, kundekontakt osv.) gør det sjovt at være med. At man skal forsøge at gøre ting de andre ikke gør. At man så ikke altid kan nå alt det man gerne vil - eller har evnerne til det, er en anden sag.

At jeg kun står for det tekniske mht. shoppen, gør netop at jeg har den låste holdning til varesortimentet. Det er simpelthen ikke mit bord. Jeg havde personligt ikke valgt den branche, hvis det var mig der havde siddet med indkøbs-pungen - jeg tilbød blot at hjælpe med at optimere en pissegrim Scannetshop for min mor og søster og blev lidt interesseret i det, undervejs. Så derfor sidder jeg hér nu... og derfor forarget jeg mig selv, når jeg kan genkende et børnetøjsmærke en snotnæset pode kommer løbende i, nede på den lokale legeplads - og når jeg sidder hér og beklager mig! :-)

Så Mikkel - tro ikke, at jeg ikke konkurrerer på andre måder - eller har planer om at gøre det.
Men netop på prisen, er det altså overordentligt svært at konkurrere med en leverandør, der ikke ser sine engroskunder som førsteprioritet,.. og det indrømmer jeg da, at jeg godt kan gumle på en tudekiks over! :-)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:51

> er fra Google. Jeg kan sælge jer præcis samme produkt, som den der grønskolling tilbyder

Lone, det gør Google hele tiden - og det har de altid gjort. Og det gør det over hele verden. Så det er der altså intet nyt i, og det har IKKE forhindret mig (og mange andre) I at tjene gode penge - bl.a. fordi jeg har kunne bevise overfor kunderne, at vi ganske enkelt gør det bedre end Google. Og fordi jeg kan tilbyde ting som Google ikke kan tilbyde.

Så nej Lone, jeg er ikke bange for konkurrence - heller ikke i min egene branche, for jeg ved jeg er den bedste til det jeg gør, og det kan jeg sagtens overbevise kunderne om. Hvis jeg ikke kunne det fandt jeg på noget andet at lave. Penge skal jeg nok tjene.

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Skrevet kl. 10:10
Mikkel deMib Svendsen:

Lone, det gør Google hele tiden - og det har de altid gjort. Og det gør det over hele verden. .

Årh, pis! ;-P
Jeg må indse, at det nok bare er mig der er smålig, når jeg har lyst til at investere i en hest, blot for at gallopere ud til leverandøren og kværke hende i nattens mulm og mørke.

Til Helle:
Vi sælger udmærket af mærket - nogle af varene bedre end andre.
Præcis som med dit Januarsalg, så har man en formodning om, at det kunne gå bedre, "Hvis bare...". Vi har kæmpet os op af rangstigen på Google og ligger øverst, når man søger på en stor del af varene fra mærket. Når andre så køber sig til pladser over mig, kan jeg jo så blot lune mig ved tanken om, at min placering ikke koster mig en krone - til gengæld bliver jeg som sagt lidt lang i næbbet, når jeg opdager at det er leverandøren der ligger deroppe, på betalingspladserne og ruller sig i reklamekroner. Nuvel

Christian:
Jamen tak :-) Jeg har lige sagt til Martin at jeg nok burde opdatere min "tudefjæs-tråd" (men nu har jeg jo to!) :-D
Tak for linket også - jeg kender godt teorien, og må nok tilstå, efter de svar både du og Mikkel er kommet med, at jeg ikke har udtrykt mig klart nok:

Jeg har intet problem med konkurrencen, som sådan - og jeg synes kun det er spændende at skulle forsøge at komme op med andre måder at positionere sig på - det var blot i forbindelse med leverandører der (nu skal jeg jo vare mine ord) .. spiller med... kampagnemusklerne... at jeg havde svært ved at se, præcis hvordan man skulle konkurrere - i al fald på de gængse vilkår.
Fra UK
Tilmeldt 10. Apr 05
Indlæg ialt: 367
Fra  OnApp.com Skrevet kl. 10:34

Jeg tænkte faktisk også på google som et godt eksempel, da jeg læste det her. Mange der køber bare lidt mere end normalt PPC hos dem, men køber via et SEM bureau, har prøvet at blive kontaktet direkte af Google for at høre om vi ikke bare skulle handle direkte med dem. Heldigvis for Mikkel & Co. er de ikke sindsygt gode til at optimere (ikke i UK anyway) deres egne annoncer :)

Men mange steder uden for jeres niche (tøjbranchen) er det helt normalt at grossister/producenter går direkte på markedet selv. Vi talte om rejsebranchen nogle sider tidligere i denne tråd - er det også "dårlig stil" at SAS selv sælger flyrejser, eller at hotellerne både sælger via deres egne kanaler, hotel.com og rejsebureau'erne?
I skriver at de jo tjener flere penge når de går direkte til kunden, og hentyder at det er 'unfair'? Det er jo markedet...som grossister har de sikkert givet et større commitment, og dermed taget en større risiko - og tjener derfor flere penge når det lykkedes, men taber mere når det går galt...

Hvis det ikke passer i jeres planer, så hop et led op i kæden - ja, måske to led - og begynd at importere/producere jeres egne varer...og spil på markedets præmisser. Det er som om at i forventer 'fair' spil fra jeres konkurrenter (det er tarveligt at de holder udsalg i utide), fra leverandørene (træls at de vil tjene penge på "jeres" kunder) og i er bitre over kundernenes manglende loyalitet...

Hvis denne tråd repræsenterer branchen så er der tilsyneladende stadigt et sæt uformelle 'spilleregler' som skal følges for at være en del af det 'gode selskab' - min holdning er at dem af jer der sidder tilbage og forventer at leverandører/konkurrenter/kunder opfører sig pænt vil få det vanskeligere og vanskeligere i den kommende tid i jeres branche :(

...På den anden side er det nu det bliver sjovt, det er nu at den kreative købmand kan score kassen ved at gå imod strømmen, vende det hele på hovedet og f*cke markedet :) :)

:)
D

www.onapp.com

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:44

Det er faktisk sjovt at observere forskellene på mænd og kvinder - som meget fint viser sig også i denne tråd :·)

Mænd tænker meget mere business og tingene er sort/hvide og meget kontante. Kvinderne tænker også business men har også de mere bløde værdier ind over. Alt efter branche kan begge dele vise sig at være fordele..... Indenfor børnetøjsbranchen har kunderne eks en klar forventning til personlig service og lægger vægt på de bløde værdier også - og naturligvis går de heller ikke af vejen for gode tilbud - men de lokkes ikke så nemt af det som mænd gør. Omvendt - hvis man sælger tv eller mobiltelefoner - ja, så gælder det om at have den bedste pris. Og det er typsik mændende som køber disse ting.

Selvom jeg ser de bløde værdier og lægger stor vægt på dem også - så betyder det virkelig ikke at jeg ikke kan stille skarpt og tage bukserne på når det er nødvendigt. En stor fordel at kunne finde alle dele frem i sig selv efter behov!!! 

Mange hilsener Helle 

Side 19 ud af 24 (231 indlæg)