Jeg synes at i der har en service baseret virksomhed egentlig glemmer det dét her handler om.
For os webshops/butikker der har NØJAGTIG samme varer som vores leverendører der selv bryder ud og laver webshops eller som konkurrenterne der dumper priserne, der kan vi altså ikke konkurrere på servicen alene!
Det kan godt være jeg kan give kunderne længere kredit på deres køb, lægge en slikkepind ved ordren eller hvad hulen jeg gør, men det ændrer ikke på det faktum at kunden vælger dét sted hvor de kan få varen til billigste penge!
Jeg kan også følge mine konkurrenters strategi ved at sætte mine varer ned med det samme de kommer ind ad døren, men ved i hvad der sker? Mine leverandører har pludselig ikke flere varer til mig! Det er dét der er sket for mine konkurrenter der har nedsat deres varer med det samme de kommer ind ad døren. Problemet her er når vi er kendte på de mærker vi sælger. Vi sælger ikke nok af dem, men når vi så endelig sælger, så er det disse kunderne kommer for at købe, og så vil det være surt lige pludselig ikke at forhandle dem mere.
I må ikke tro vi forhandlere vil lave om på konkurrence loven eller sætter os ned i et hjørne og begynder at tude fordi vi synes det er uretfærdigt nogle sælger mere end os, men i må forstå at vi ikke bare kan bryde ud af den onde spiral vi er i, for vi har handlet varer ind til resten af året.
Jeg har fuld forståelse for at kunderne feks kan købe på Smartguy, Smartgirl osv som ALTID vil være de billigste på nettet med en besparelse på 50kr, men der er sgu forskel på en 50'er og 25-30% som kunderne altid kan få hvis de henvender sig til konkurrenten - i mit tilfælde da det er dyre varer vi har.
Kunden er ligeglad med om de får sendt deres vare i en boblekuvert eller en flot æske med silkepapir hvis de bare varen er billig nok, så der skal være lidt mere forståelse for hvad hele problematikken handler om - vi hænger på nogle ordrer der er blevet langt lang tid før end problemerne sommetider opstår, og så er det svært at sadle om - eller løbe over i det andet hjørne som Mikkel siger, hvis alle de midler du har, i forvejen er bundet i et varelager du ikke tjener en sk.. på