Hej Nanna Som udgangspunkt kan jeg sige, at vi kun tager mærker ind som folk spørger efter, og som vi ved de vil have. Jeg har prøvet masser af nye eller mindre kendte mærker - og desværre har salget været ret dårligt. Selvom vi er et folkefærd som vil have unika og noget specielt som naboen ikke har - så er det fakta, at når kunden står og skal vælge, så tager de ofte det de ved andre også kan lide. Hvis jeg personligt skulle satse på et nyt mærke skulle der være nogle fordele, som kunne gøre at jeg kunne bruge den tid det tager på at brande mærket i min shop, og få gang i salget. Det kunne være: Rabat ved køb af en større del af kollektionen, 60 dages betalingsbetingelser, max. 4 andre rene netshops og ingen net gårdbutikker, levering start januar og start august så salgsperioden er lang. Derudover et ordentligt samarbejde og evt. støtte i markedsføring i eks. børnemagasinet eller lign. En avance hvor du ganger med 2,8 vil heller ikke være af vejen. Derudover skulle jeg kunne se potentialet i at det kunne blive en bestseller. Det er superærgeligt at man ikke kan købe de varer ind man selv brænder for. Det er bestemt ikke alle vores varer jeg selv er til - men hvis de efterspørges må vi jo have dem. Jeg er selv meget til udenlandsk design - mange laver noget fantastisk tøj... men mine kunder er ikke enige :·) Du spørger til rabataftaler, prispolitikker osv. Det er jo en varm kartoffel... Jeg kan kun sige at hvis et mærke ikke er vores bestseller og det hele tiden sættes ned andre steder - så er jeg ikke interesseret i at have det... vi skal drive en forretning, der er folk som skal have løn og mange mange udgifter :·) Mange tror man tjener kassen på at sælge tøj - og jeg er ked af at sige det - men det er svært. Hvis du køber 20 bluser til indkøbspris på 100 kr. eks. moms og sælger dem for 250 kr inkl. moms.... og du har fire måneder at sælge det i inden udsalget starter. Lad os sige at du kun har solgt de 10 bluser - og så sættes de 10 andre ned til 50% ved udsalgsstart. Nu tjener du så ingenting. Efter nogle uger kommer slutspurten og så er det du begynder at smide penge afsted sammen med varen. Hvis ingen ville have den til 50% - så er du faktisk der hvor du ender i 0. Hvis du så har rigtig mange omkostninger... så er regnestykket nu altså ikke særlig heldigt :·) Det kan lade sig gøre at det går godt - men der skal godt nok være fokus - og man skal have is i maven, en god bank, og ikke hoppe med på rabatbølgerne som ruller ind i mellem - for så tjener man da slet ingen penge. Håber du kan bruge det til lidt :·) og at du får succes med dit mærke - som jeg meget gerne vil præsenteres for når du når så langt :·) Mange hilsener Helle |
Hej Helle.
Du skal have mange tak for dit svar. Der er i hvert fald mange ting som jeg kan bruge til noget, måske vil det ikke være dem alle jeg kan efterkomme fra første færd, men så har jeg noget at gå efter :0)
Jeg kan godt følge dig i det med at for mange netbutikker med ens tøj kan blive et stort problem, især for jer der skal sælge det, og så fordi der er så mange om kampen. Tror selv at jeg ville blive meget frustreret hvis jeg lige havde købt et stort parti varer hjem, og så blev nødt til at starte med at sætte det ned, fordi andre har gjort det.
Mit tøj ellere rettere sagt mit koncept bliver noget anderledes, end andre danske børnetøjsmærker pt. Så jeg håber jo selv på at det nok skal blive en stor succes, og vil meget gerne præsentere det for dig når den tid kommer :0)
Mvh Nanna.
ps. Jeg må lige nævne at jeg selv er én af de forbrugere der ofte agerer tilbudsjæger på nettet, men høj service, returret osv betyder også en del for mig. Har handlet flere gange i din butik, og har altid været meget tilfreds. ;0)