> I den sammenhæng kan jeg lige endnu engang slå fast, at der ikke er nogen risiko forbundet med at bruge vores løsning – overhovedet.
Man kan aldrig angive en risici som værende nul - og da slet ikke i forbindelse med SEO. Den slags havde jeg mest forventet at høre fra et MLM-selskab eller en annoncehaj 
Som et eksempel kan nævnes, at de fleste indtil for få dage siden, var enige om at der stort set ingen (bemærk, jeg siger ikke nul) risiko var ved at sælge links fra sit website. I værste fald kunne Google finde på at fjerne linkværdien (det har vi set eksempler på og delvist fået bekræftet). Men det er som bekendt ændret nu, således at Google aktiv de-ranker sites, eller smider dem helt ud, hvis de finder ud af, at der sælges links.
Når det handler om cloaking er der skam også mange ting der kan gøre, at det går galt. Jeg har cloaket i over 10 år og har set det meste - også alle de gange det gik galt, selvom dem der stod for cloakingen påståd, at det med garanti aldrig kunne ske. Det kan det. Det samme gælder iøvrigt mange andre teknikker.
Så, som med så mange andre risikoforhold i SEO er det et spørgsmål om, hvem der har sat cloaking-lsøningen op om de har den fornødne viden og praktiske erfaring til at sikre løsningen, hvor stor eller lille risikoen er. Har man så anvedt den samme løsningsmodel gennem mange år og på mange markeder, så kan man med en hvis rimelighed begynde at snakke om en statistisk sandsynlighed for om det går galt med den pågældende løsningsmodel - baseret på historikken. Men som ovenstånde link-eksempel viser, så kan man aldrig - selv med nok så meget historiaks data, være 100% sikker, eller udstede garantier på det. Selvom al logik taler imod at noget skulle ske - som f.eks. med links, så kan det altså godt ske.
Det er, som de fleste vil vide, ikke altid helt logisk hvad Google gør. De har i sandhed gennem tiden taget nogle virkelig underlige beslutninger oig gjort nogle meget mystiske - og til tider også "uretfærdige" eller ligefrem uetiske, ting. Det tror jeg vi er mange der kan skrive under på :)
Men sådan er det med SEO. Ja, sådan er det måske i virkeligheden med meget markedsøring - og ja, forretning i almindelighed. Det må vi leve med. Vi løber hele tiden kalkulerede risici - nogle flere end andre. Men pointen er netop at de, hvis ellers vi er "professionelle, kalkulerede og bevidste risici. Og i en sådan kalkule tror jeg ikke der er mange der seriøst vil sætte noget som helst til en risiko på nul - den kan være lille, men stort set aldrig nul (kan i hvert fald ikke komme i tanker om noget aktivt der har en fuld nul-risiko profil)
I en samlet vurdering af hvilke risici en virksomhed bør løbe - ikke bare i forhold til SEO eller cloaking, plejer jeg at anbefale at man starter nedefra, og ser hvor langt det er nødvendigt at arbejde sig op (eller ned, om man vil). Der er jo ingen grund til at løbe unødige risici - specielt hvis de ikke bidrager ekseptionelt til bundlinien.
Lad mig give et konkret, omend annonymiseret, eksempel fra min egen verden. En meget stor kunde jeg arbejdede med, som fik omkring 500.000 organiske besøg fra Google om måneden. Deres website havde nogle alvorlige indekseringsbarrierer og andre problemer, der hvis de blev løst, kunne bidrage med i hvert fald 100-200.000 ekstra besøg pr. måned. Eksterne "micro site" løsninger - med og uden cloaking, blev også diskuteret, men disse løsninger ville aldrig, på stabilt og "permanent" niveau, kunne bidrage med andet end en brøkdel af det "on-site" optimering ville kunne, og derfor blev det meget logisk valgt at bruge resurserne der. Uanset hvordan man vender og drejer det, og uanset hvor sikker en cloaking løsning man mener man kan lave (og jeg tror som sagt godt at jeg kunne lave noget der vare meget sikkert til dem), så vil det at lave helt basal gammeldags optimering af et site alt andet lige have en lavere risikoprofil. Og når det så, som dette eksempel, vurderes at kunne give så meget mere trafik, så kan der jo ike være så meget tvivl om den rigtige prioritering.