Vh Peter EDIT: I øvrigt til dit spørgsmål om konsekvensen for arbejdsgiveren ved at bryde reglerne:
Gad vide, hvad der sker efter 3. bøde...? |
Dato: 10-06-2007 12:14:16
Forfatter: Mikkel deMib
Jeg tror stadig ikke på firkantede og tumpede regler som dem jeg ser i den nye rygelov. Rygning er bestemt ikke det eneste der kan skade andre, uden at vi dog griber til lige så drastiske skridt som her. Biler, er et godt eksempel. Udover den forurening de giver, slår de flere hundrede mennesker ihjel hvert år, og mange flere bliver alvorligt kvæstede. De fleste kører heldigvis pænt, ligesom at der er mange rygere der sagtens kan tage rimelige hensyn, men nogle kan ikke - og så slår de folk ihjel i trafikken. Men det betyder jo ikke at vi forbyder al privatbelisme, hvilket ellers måtte være den naturlige konklusion, hvis man skulle følge logikken i rygeloven. Vi kan da ikke have at vores medarbejdere udsætter sig selv for livsfare, når de skal transportyere sig på arbejde, vel? Hvorfor skulle en form for livsfare være ok, når en anden ikke er det?
Jeg forstår godt din frustration, men der jo mange former for livsfarer, hvis vi skal se sådan på det... Arbejde f.eks. Det kan føre til stress, som sådan set også er et ret anerkendt og stort problem :) Men arbejde og biler (som du selv nævner) er jo noget, samfundet har brug for. Klart kan vi gå mere ind for offentlig trafik, men vi kan da ikke afskaffe det... Rygning er heller ikke blevet afskaffet - loven omkring det er bare blevet skærpet. Og der er ikke behov for rygning. Det er basisk set ikke noget samfundet har brug for ligesom f.eks. arbejde og biler...
Det er da klart, at love ikke gavner alle, men jeg ved ikke hvor mange der sidder i lige præcis den situation, du er i... Det er jo også svært for regeringen at tage hensyn til :)
Nu er jeg også ikke-ryger, men det gør ikke nødvendigvist min holdning farvet. Det er bare, som Martin også nævner, en lov der er vedtaget henover flere år, så alle har vidst der ville komme NOGET... Så i mange år har man haft muligheden for at forberede sig på, der nok kommer en stramning - at loven så kommer i den udformning den er kommet i (med så kort varsel) eller at den kommer som en overraskelse er selvfølgelig en skam for dem dder sidder i den situation, du sidder i - men der har hele tiden været lagt rimeligt meget op til en lov af denne kaliber :)