Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Den nye rygelov ...

Side 2 ud af 5 (42 indlæg)
Fra Horsens
Tilmeldt 28. Jan 07
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikk helt, hvad din holdning egentlig er, men hvis du mener, at en ryger må kompencere for sit manglende arbejde ved at blive extra - hvad så med ham, som ofte går på toalettet? Eller ham, der surfer privat på nettet, mens han vente på en opgave? Eller hende, som konstant har barns første syge dag? Eller ham, som konsekvent kommer 3 minuter for sent vær dag? Eller den langsome med arbejder, som dog ikke holder pauser, men alligevel kun når halv delen af, hvad de andre gør? Eller...?

min holdning er den, at det kun kan gå ud over én person ved at indføre rygerum osv. lisom de andre eksempler du kommer med. chefen!

jeg har for 10 år siden haft 13 ansatte og kunne dælme mærke på min avance, at der ikke blev arbejdet effektivt nok pgr. af alle de småpauser der blev lagt mellem de 3 officielle pauser. ligegyldigt om pauserne var pgr. af rygning eller at de lige skulle pudre næsen! medarbejderne var allesamt rigtig dygtige og jeg syntes det var ok, at de skulle have så mange friheder, at de var glade og tilfredse med deres arbejdsplads og -giver. men på et tidspunkt følte jeg, at det ikke var nok at give dem en lillefinger! de tog hele armen og jeg følte mig groft udnyttet fordi jeg var for large. jeg blev nødt til at slå hårdt i bordet for at kunne holde min salgspris!

ved at oprette rygerum er det det samme som at sige god for de ekstrapauser jeg ikke får noget for. det kan ikke være chefens problem, at medarbejderne skal ryge 12 smøger om dagen og derfor bliver nødt til at fjerne sig fra sin arbejdsplads. derfor burde de betale med ekstratimer om dagen så arbejdet kan blive udført lisom før rygerummet blev installeret.

jeg er selv ryger og vil egentlig bare have at folk yder det de skal i mit firma. rygeloven hjælper måske medarbejderne indbyrdes men går meget ud over chefen og dets kunder, da prisen skal sættes op. rygerne skal have lov til at ryge deres smøg på arbejdspladsen og bare sørge for at andre ikke bliver generet af det. lisom sekretæren skal holde sig lidt tilbage med stærke parfumer mm.

klaus

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12316
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 09:43
Hvorfor alt det enten eller..

I SPAMfighter har vi købt en rygestation og det er det eneste sted man må ryge.
Alle var skeptiske og på forhånd negativt stemt, men det er virkelig blevet en succes.
Rygerne hygger sig sammen mens de står i deres "kabine" og alt røg i firmaet er væk.

Selvfølgelig skal ikke rygere have lov til at være røgfri, det siger sig selv. Og hvis der er mulighed for det, uden at det generer andre, så skal rygerne have lov til at dyrke deres last.

Dbh Martin
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:49
Det jeg mindst af alt bryder mig ved den nye rygelov er den autoritære tone der ligger i den. En ting er, at man vil have arbejdsgiveren til at agere moralsk vogter, men værre er det at der stilles krav om at man skal straffe ansatte der bryder disse firkantede regler.

For det første tror jeg ikke selv på firkantede regler. Hvis man laver firkantede regler får man firkantede mennesker. Mennesker der tænker i regler dur bare ikke indenfor min, og mange andre, brancher. Jeg har brug for kreative, tossede, anderledes tænkende folk - ikke "soldater" eller samlebåndsarbejdere, der bare følger kæft trit og retning. Det er min erfaring at man ikke kan putte folk ned i små kassr og så forvente at de sprudler af nytænkning og kreativitet. De folk der er gode til at tilpasse sig konforme, snævre og topstyrede rammer er bare ikke de samme som dem der er gode til at tænke nye, kreative og originale tanker. Og det er den sidste slags jeg har brug for, for at kunne drive min virksomhed.

For det andet bryder jeg mig meget lidt om lovens formuleringer om, at jeg skal straffe medarbejdere der bryder disse firkantede regler. Jeg tror ikke på at man får bedre mennesker generelt, og da slet ikke bedre medarbejdere, ved at true med straf for det ene og det andet. Jeg tror mere på gullerod end pisk. Afstraffelse, eller trussel om det, er simpelt hen en middelalderlig og uværdig måde at behandle voksne mennesker. Og jeg synes det er sørgeligt, at andre udefra skal bestemme, at jeg pludselig skal til at finde spanskrøret frem. Jeg vil simpelt hen ikke udskifte min rolle som kreativ og inspirerende leder med den sammenblandede rolle som politimand, dommer og bøddel i et. Både fordi jeg ikke bryder mig om den rolle, og fordi jeg med sikkerhed ved, at den ikke vil skabe det grundlag der skal til, for at mine folk kan udføre det arbejde, som vores kunder kræver af os.

Fra Horsens
Tilmeldt 28. Jan 07
Skrevet kl. 09:52
Dato: 09-06-2007 09:42:50 Forfatter: Martin Thorborg Hvorfor alt det enten eller..

I SPAMfighter har vi købt en rygestation og det er det eneste sted man må ryge.
Alle var skeptiske og på forhånd negativt stemt, men det er virkelig blevet en succes.
Rygerne hygger sig sammen mens de står i deres ''kabine'' og alt røg i firmaet er væk.

Selvfølgelig skal ikke rygere have lov til at være røgfri, det siger sig selv. Og hvis der er mulighed for det, uden at det generer andre, så skal rygerne have lov til at dyrke deres last.

Dbh Martin

hvad koster det at få sådan en rygestation installeret - altså ikke kun selve stationen?

har du regnet på hvad det koster dig, at dine medarbejdere "hygger" sig flere gange om dagen?

har du kalkuleret med, at dine medarbejdere så ikke er effektive?

der er jo sikkert oz forskel på hvilket produkt man sælger. firmaer der kun kan tage mellem 20 og 30 % i fortjeneste har med sikkerhed ikke råd til rygeloven!

klaus 

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 10:06
Rygeloven har helt sikkert været en gave for os.
Det har betydet at det rygetyrani der var på SPAMfighter er afskaffet og der nu er mulighed for at undgå røg.
Det virker som om at alle er glade inkl. rygere, jeg har ikke hørt noget som helst brok.

Mht. hvad det koster, så kan det ses på mange måder. Ja, en rygestation koster penge og folk bruger tid på at stå der og ryge. Men til gengæld vil jeg vædde på, at jeg tjener det hjem mange gange, ved at ikkerygerne ikke har ondt i hovedet og at antallet af sygedage falder pga. af et kraftigt forbedret indeklima.

Så jeg siger et helhjertet TUSIND TAK for at 12 års negativ påvirkning på mit helbred med svigende øjne, hovedpine, øget kræftrisiko og så lugtende tøj er slut.

Jeg skriver ikke det her for at provokere, jeg mener det af mit fulde hjerte. Det har virkelig øget min livskvalitet og sådan ved jeg at mange mennesker har det.

Så hvis det virkelig kommer til at koster virksomhederne lidt penge, hvad jeg bestemt ikke tror en disse på, så er det de bedste penge der nogensinde er givet ud.

Så tak for den nye rygelov, uden den var rygernes tyrani fortsat i mange år endnu!

Dbh Martin

Fra Horsens
Tilmeldt 28. Jan 07
Skrevet kl. 10:16
Jeg vil simpelt hen ikke udskifte min rolle som kreativ og inspirerende leder med den sammenblandede rolle som politimand, dommer og bøddel i et. Både fordi jeg ikke bryder mig om den rolle, og fordi jeg med sikkerhed ved, at den ikke vil skabe det grundlag der skal til, for at mine folk kan udføre det arbejde, som vores kunder kræver af os.

er fuldstændig enig!!!

og det er ikke kun i dit fag, hvor man skal være kreativ og inspirende som chef, det går galt.

håndværk er en helt anden business! der er det virkelig kroner og øre, der tæller. mange kunder ser en vinduesudskiftning som en pinsel - noget der bare skal ordnes. modsat køkkener, hvor der er helt andre avancer, der gerne må koste flere hundredetusinde kroner selvom man for det meste spiser ude! hvis jeg ville forbyde mine håndværkere at ryge eller bede dem om at besøge mit rygerum går det da fuldstændig galt!

klaus  

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 10:20
Dato: 09-06-2007 10:16:04 Forfatter: www.aarhusvinduet.dk
Jeg vil simpelt hen ikke udskifte min rolle som kreativ og inspirerende leder med den sammenblandede rolle som politimand, dommer og bøddel i et. Både fordi jeg ikke bryder mig om den rolle, og fordi jeg med sikkerhed ved, at den ikke vil skabe det grundlag der skal til, for at mine folk kan udføre det arbejde, som vores kunder kræver af os.

er fuldstændig enig!!!

og det er ikke kun i dit fag, hvor man skal være kreativ og inspirende som chef, det går galt.

håndværk er en helt anden business! der er det virkelig kroner og øre, der tæller. mange kunder ser en vinduesudskiftning som en pinsel - noget der bare skal ordnes. modsat køkkener, hvor der er helt andre avancer, der gerne må koste flere hundredetusinde kroner selvom man for det meste spiser ude! hvis jeg ville forbyde mine håndværkere at ryge eller bede dem om at besøge mit rygerum går det da fuldstændig galt!

klaus 

Du skal ikke særligt meget andet end at følge loven og det er jo dejligt nemt.
Hvis en af dine medarbejdere tager af kassen, tæver en kollega, kommer for sent, ikke gør sit arbejde ordentligt og jeg kunne bliver ved, så griber du jo også ind.
Jeg er ked af at sige det, men det er tuderi og der får du ikke min sympati.

Dbh Martin
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:35
Martin, mit problem er at der ikke er plads til at opsætte rygeboks eller dedikerede rygerum i de lokaler vi har i dag i den virksomhed, og det passer virkelig skidt ind i planlægningen, hvis vi i panik skal ud og finde nogle nye lokaler. Vi kan faktisk ikke engang nå at opsige de gamle inden den nye rygelov træder i kraft i august. Så for vores vedkommende vil det faktisk koste en hel del, hvis vi skal nå at overholde loven. Penge, som var afsat til vores nye salgschef. De samme penge kan ikke bruges to gange, og resultatet er derfor at jeg må have disse penge op af egen lomme. Det tror jeg ikke jeg gider, så alternativet er enten at sende folk hjem - tilbage til 100% hjemmearbejdspladser, skide på loven (hvilket jeg ikke har lyst til), eller fyre dem og lade dem gå free-lance.

Martin, hvad har du gjort i forhold til lovens krav om, at der skal indføres en straf for dem der bryder reglerne - og hvilken straf har du indført. Spanskrør? :)

Jeg benytter mig ikke af straf i de aftaler jeg indgår med medarbejdere. Og jeg gider som sagt ikke at skulle begynde på det nu. Det er simpelt hen ikke en rolle jeg har lyst til at have, og jeg tror ikke på metoden, så hvis jeg skal tvinges til det, så vil jeg som sagt hellere bare arbejde alene, eller gå tilbage til et virtuelt kontor - som faktisk også har fungeret fint for mig i flere sammenhæng, gennem flere år.
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 10:49
Dato: 09-06-2007 10:35:22 Forfatter: Mikkel deMib Martin, mit problem er at der ikke er plads til at opsætte rygeboks eller dedikerede rygerum i de lokaler vi har i dag i den virksomhed, og det passer virkelig skidt ind i planlægningen, hvis vi i panik skal ud og finde nogle nye lokaler. Vi kan faktisk ikke engang nå at opsige de gamle inden den nye rygelov træder i kraft i august. Så for vores vedkommende vil det faktisk koste en hel del, hvis vi skal nå at overholde loven. Penge, som var afsat til vores nye salgschef. De samme penge kan ikke bruges to gange, og resultatet er derfor at jeg må have disse penge op af egen lomme. Det tror jeg ikke jeg gider, så alternativet er enten at sende folk hjem - tilbage til 100% hjemmearbejdspladser, skide på loven (hvilket jeg ikke har lyst til), eller fyre dem og lade dem gå free-lance.

Martin, hvad har du gjort i forhold til lovens krav om, at der skal indføres en straf for dem der bryder reglerne - og hvilken straf har du indført. Spanskrør? :)

Jeg benytter mig ikke af straf i de aftaler jeg indgår med medarbejdere. Og jeg gider som sagt ikke at skulle begynde på det nu. Det er simpelt hen ikke en rolle jeg har lyst til at have, og jeg tror ikke på metoden, så hvis jeg skal tvinges til det, så vil jeg som sagt hellere bare arbejde alene, eller gå tilbage til et virtuelt kontor - som faktisk også har fungeret fint for mig i flere sammenhæng, gennem flere år.

Jeg kan sagtens se at det er hamrende irriterende for dig, men det er en yderst alvorlig ting der koster mange menneskeliv hver dag. Den rygestation vi har fylder ikke ret meget, så måske kan du få plads til sådan en. Alternativt må rygerne jo gå ud i det fri. Du vil nok opdage at flere af dem holder op med at ryge og nogle stykker vil arbejde lidt mindre, idet de skal bruge tid på at ryge ude, men det er en lille pris i forhold til den gene det giver alle andre.

Mht. straf, så er det ikke nødvendigt hvis man har sine kollegers respekt. Skulle nogle konsekvent side på reglerne og se stort på hvad jeg siger, så er der kun en vej og det er ud. Men det er jo ikke nødvendigt, for folk affinder sig fint med det og selv de hard cores rygere der virkelig pustede sig op, er faktisk ganske godt tilfredse i dag.

Så lad være med at tage sorgerne på forskud, prøv at få det bedste ud af det og glæd jer over det stærkt forbedrede indeklima. Jeg tror, at selv du, om nogle år vil tænke "Hvorfor helvede skulle det tage så lang tid at få retten til at trække vejret i ren luft".

Dbh Martin
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:03
> Mht. straf, så er det ikke nødvendigt hvis man har sine kollegers respekt.

Det er ikke helt korrekt Martin. I den nye rygelov er det et KRAV at der indføres "straf" (men ikke hvilken).

$4, stk. 2:
"Rygepolitikken skal som minimum indeholde: Oplysning om konsekvenserne af overtrædelse af arbejdspladsens rygepolitik.". Men såvidt jeg kan se er der intet krav om hvad "konsekvenserne" skal være - det kunne jo f.eks. være øl til frokosten :)

Der er ikke plads til rygeboks i de lokaler vi har, og når man ligger på 4. sal er det med "lige at rende ud" og ryge ikke realistisk. Og da slet ikke når alle dem der fast sidder på kontoret er storrygende. Og det er jo netop det sidste der er en af pointerne - når man sætter tre rygere sammen i et rum, hvorfor må de tre rygere så ikke selv bestemme om de vil ryge?

Jeg har fuld respekt for at ikke rygere gerne vil have et røgfrit miljø. Det mener jeg også de bør have. Men jeg synes det er unødigt formynderisk, at lave regler der er så firkantede at det er til at brække sig over. Og det irretererer mig ad helvedes til at jeg nu i panik skal til at tage vigtige strategiske beslutninger for firmaet - flytning, straf af folk, omstruktureringer og evt. fyringer.

For første gang i mange år havde min familie fået tvunget mig til lidt sommerferie. Den kan jeg godt vinke farvel til nu. Det er jeg helt sikker på at min familie ingen som helst forståelse har for, og hvis jeg skal være helt ærligt har jeg her og nu også mest lyst til at tage den planlagte ferie og skide på loven - eller nedlægge det fysiske kontor.
Side 2 ud af 5 (42 indlæg)