Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Den nye rygelov ...

Side 3 ud af 5 (42 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12316
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 09-06-2007 11:03:01 Forfatter: Mikkel deMib > Mht. straf, så er det ikke nødvendigt hvis man har sine kollegers respekt.

Det er ikke helt korrekt Martin. I den nye rygelov er det et KRAV at der indføres ''straf'' (men ikke hvilken).

$4, stk. 2:
''Rygepolitikken skal som minimum indeholde: Oplysning om konsekvenserne af overtrædelse af arbejdspladsens rygepolitik.''. Men såvidt jeg kan se er der intet krav om hvad ''konsekvenserne'' skal være - det kunne jo f.eks. være øl til frokosten :)

Der er ikke plads til rygeboks i de lokaler vi har, og når man ligger på 4. sal er det med ''lige at rende ud'' og ryge ikke realistisk. Og da slet ikke når alle dem der fast sidder på kontoret er storrygende. Og det er jo netop det sidste der er en af pointerne - når man sætter tre rygere sammen i et rum, hvorfor må de tre rygere så ikke selv bestemme om de vil ryge?

Jeg har fuld respekt for at ikke rygere gerne vil have et røgfrit miljø. Det mener jeg også de bør have. Men jeg synes det er unødigt formynderisk, at lave regler der er så firkantede at det er til at brække sig over. Og det irretererer mig ad helvedes til at jeg nu i panik skal til at tage vigtige strategiske beslutninger for firmaet - flytning, straf af folk, omstruktureringer og evt. fyringer.

For første gang i mange år havde min familie fået tvunget mig til lidt sommerferie. Den kan jeg godt vinke farvel til nu. Det er jeg helt sikker på at min familie ingen som helst forståelse har for, og hvis jeg skal være helt ærligt har jeg her og nu også mest lyst til at tage den planlagte ferie og skide på loven - eller nedlægge det fysiske kontor.

Det interessante er, at rygere ofte gerne vil holde op med at ryge. Hvis de sidder sammen med andre rygere, er det meget sværere. Der er allerede flere af mine kolleger der er holdt op med at ryge, fordi der nu ikke ryges på kontorerne mere og de er rigtigt glade for det.

Jeg kan sagtens forstå at det er problematisk for dig, men her må man tænke stort.
I Tyrkiet kan man sælge super flotte lejligheder for ingen penge og det er der flere grunde til. En af dem er, at man ikke har nogle sikkerhedsregler for arbejderne. Folk sidder på en lille pind i 40 meter højde or lægger mosaik på en bygning, de bærer ikke hjelm, de arbejder med farlige stoffer osv.
Sådan var det også i Danmark en gang og den gang kunne man også bygge billigere og hurtigere. Men det kostede også mange menneskeliv, bare tænk på alle ofrene for asbest m.m. For at beskytte folk har man lavet en masser love og regler og det betyder at der kommer langt færre til skade på arbejdspladserne. Der er ingen tvivl om at arbejdsgiverne har bandet lovene langt væk, da de hver og en og har kostet tid og penge. Men set fra samfundets side, så har det været en god investering som har sparet mange hospitalspladser m.m. og for den enkelte arbejder giver det sig selv, at det også har været super godt.

Så for at gøre en lang historie kort, så er jeg ked af at sige at din sommerferie med ungerne er en meget lille pris at betale, for at andre mennesker ikke kommer til skade på din arbejdsplads.

Og Mikkel, vi er sgu gode venner, så sig til, så låner jeg dig gerne penge til din sommerferie.

Dbh Martin

Fra Horsens
Tilmeldt 28. Jan 07
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 11:19
hej mikkel,

jeg tror ikke det hjælper, at vi prøver på at gøre klart at rygeloven ikke er hensigtsmæssigt i alle tilfælde. det bliver afstemplet som tuderi og det får ingen sympati hos ikke-rygerne, at man faktisk rasler ind i nogle firmatekniske og økonomiske problemer, som der kun er én der skal betale.

der er ingen der skal generes på sin arbejdsplads - heller ikke rygerne. det gælder, som overalt, at finde et kompromis som de ansatte og chefen kan leve med! jeg er lidt bange for (ja nu tuder jeg igen), at et rygerum vil kunne føre til, at rygerne ryger endnu mere istedetfor at kunne sidde på sin plads og indskrænke rygningen for ikke at genere ikke-rygerne.

men loven siger nu noget andet og vi må affinde os med det og finde på nogle løsninger til gavn for alle involverede

klaus

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 11:56
Dato: 09-06-2007 11:03:01 Forfatter: Mikkel deMib
Det er ikke helt korrekt Martin. I den nye rygelov er det et KRAV at der indføres ''straf'' (men ikke hvilken). 

Hej Mikkel, kunne straffen ikke sættes til: Gå ind i rygerummet! (hvis du ikke ønsker at straffe dine medarbejdere). Hvis dine medarbejdere ikke respekterer dette, så er det rigtigt som Martin siger, så har de ingen respekt for dine holdninger...

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:03
Tak for tilbudet, Martin :)
Men, det er nu mest af alt den tid jeg skal bruge på i panik at skulle opsige lokaler, finde nye osv der er problemet. Jeg når ikke at gøre firmaet klar til at overholde den nye rygelov og samtidig holde ferie med familien. Og så vil jeg helt ærligt hellere nedlægge kontoret. Der er intet i verden der er mere vigtigt end min families velbefindende - økonomisk skal jeg nok klare mig. Spørgsmålet er mere, om mine medarbejdere har et job efter sommerferien. Hvis valget står mellem at holde liv i nogle jobs, eller liv i min familie, så er det ikke et svært valg for mig.

Jeg forstår bare stadig ikke hvorfor reglerne skal være så firkantet. Jeg har to rygere, som sidder i et kontor sammen. Der sidder ingen ikke-rygere der. Men det må de ikke længere - nu skal de have et kontor hver, eller en rygeboks.

Jeg forstår heller ikke hvorfor disse ændringer skal hastes igennem så hurtigt, at det er praktisk umuligt for os at nå det. Hvorfor kunne der ikke have været en rimelig indkøringsordning?

Måske er det bare fordi jeg hele mit liv har levet af at gå imod strømmen og bryde normer og regler. Jeg har faktisk lige købt en ny, fantastisk, marking bog der heder: "Punk Marketing", der i høj grad handler om dette - det er lige mig :)

Og det kan da godt være, at jeg så må se i øjnene, at den topstyrede mikro-management, som desværre er fremhærskende i det nuværende politiske klima, bare ikke er foreneligt med den måde jeg gerne vil drive virksomhed på, og så gå tilbage til at køre sololøb i stedet for. Det har fungeret fint før, så det kan det også igen. Somt sagt, kan jeg sagtens tjene alle de penge jeg vil, men jeg havde bare en naiv drøm om, at det også kunne afføde en masse gode arbejdspladser.

Jeg er nok for anarkistisk indrettet til at skulle drive virksomhed med ansatte i et så firkantet klima. Så må jeg jo bare overlade det til andre. Jeg skal som sagt nok klare mig :)
Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 12:52
Hej Mikkel, jeg er egentlig lidt overrasket over at du er bannerfører i denne panik bevægelse, du er trods alt en af dem der sædvanligvis kommer med de mest "rebelske" og velargumenterede indlæg herinde (bemærk det er positivt ment, jeg læser altid dine indlæg med glæde).

Jeg kan godt se det er lidt surt, men samtidig mener jeg som ikke-ryger at det bliver en fantastisk tid vi går i møde, hvor man kan gå i byen eller på café uden at lugte som Marlboro-manden.

Arbejdstilsynet står der jo næppe den 16.august og tjekker om dine ansatte ryger, så jeg ville da personligt tage det helt stille og roligt, udlevere gratis nikotin produkter til medarbejderne i håbet om at de skar rygningen ned til det halve, og så for resten af tiden sende dem på gaden at ryge. Jeg ved godt det tager lidt tid fra 4. sal, men så får de lidt kondi. Hvis alt går vel kan de jo tage en enkelt smøg ud af vinduet, det ved jeg der var en del der gjorde i Irland da det blev indført (på trods af det ikke er lovligt). Så kan du se tiden an et par mdr. eller tre og hvis det er helt fucked, kan du tage action på det, men at panikke her og nu, mener jeg er totalt overkill.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:09
Jeg vil ikke tage ansvaret for at være banerfører for nogen panik-bevægelse :-)
- Jeg forsøger bare at beskrive de forhold som jeg selv står overfor.

Jeg gider ikke at drive ulovlig virksomhed. Uanset om jeg synes en lov er åndssvag gider jeg altså ikke at skulle bryde den for at drive min virksomhed. Og da slet ikke i dette tilfælde, hvor der kan være strafferetslige konsekvenser for såvel selskabet som ejerne af dette (jvf 26). Jeg rejser meget i USA i forbindelse med mit arbejde, men det kræver en ren straffeattest.

Helt generelt synes jeg altså heller ikke, at det er et særligt godt argument FOR en lov, at man jo bare kan fifle lidt med den, og bryde den lidt her og der. Jeg synes virksomheder skal holde de love som vores demokratisk valgte folketing vedtager, uanset om man så lige kan lide dem eller ej. Alt andet ville naturligvis blive det rene kaos. Men det er også netop derfor, at det er vigtigt, at lovene i sig selv er tilstrækkeligt realistiske og praktisk mulige at arbejde med, for love nogle føler de ikke helt kan opfylde virker demoraliserende. Alt for firkantede love, eller som her en stor ændring med meget kort frist, kommer let til at virke unødigt skadelig. Og det er bare ikke sundt.

Bare fordi der er et demokratisk flertal for at gøre noget på en bestemt måde betyder det absolut ikke altid, at det er klogt at gøre det :)
Fra Lemvig
Tilmeldt 1. Jul 06
Indlæg ialt: 154
Skrevet kl. 19:36
Nu har jeg i efterhånden 25 år forbudt kunder at ryge i bl.a. serviceafdelingen, hver der er en del dyre måleinstrumenter.
Jeg er blevet kaldt for sippet og kontrær mm. pga. dette.
Men det er da tankevækkende, at mit måleudtyr holder længere end mange af mine kollegaers udstyr med samme brugsmønster, bortset fra at de "tillader" rygning.
Indtil nu har jeg "sparet" omkring 11 millioner i nyt/renoveret udstyr, så kom ikke og sig, at det ikke betyder noget..
Og mit helbred????  Det fejler sgu ikke noget bortset fra alderen, jeg er ikke 25 længere. Men jeg kravler stadig i master op til 100 meter. såhhhhh.
Og for øvrigt, hvem har lyst til at kysse et askebæger?????

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 19:37
Jeg må atter erklære mig enig med Mikkel. Det er håbløst, som den nye rygelov er blevet gennemtrumfet på. Og jeg kan i den grad forstå afmagten, Mikkel må føle i forhold til sin virksomhed, når valget står mellem at spille bussemand eller bryde loven.

Martin T: Jeg tror at du lægger alt for meget vægt på din tro på at mange rygere gerne vil holde op. At det bliver sværere at holde op, fordi man sidder på et kontor med 2 andre rygere, er korrekt. Men det er i sidste ende rygeren selv, der skal tage initiativet til at holde op. Ikke hverken loven eller arbejdsgiveren.

Mit seneste job kvittede jeg bl.a. på grund af en hetz-lignende razzia imod rygerne. Det blev helt urimeligt til sidst. Min leder blev ved med at pøse argumenter ud i fællesskabet om, at rygerne jo bare skulle skubbes de sidste meter, for de vil jo gerne stoppe. Og at ikke-rygerne som Guds rene børn skulle moralisere ikke-rygning overfor de besatte rygere. Helt ærligt... Med den patetiske indstilling til sine medmennesker, så skulle man sq ikke være leder af noget som helst.

Kort fortalt: Rygerne vælger selv. Handling & Konsekvens. Det er ikke op til dig overhovedet at nævne rygningens sundhedsskadelige effekter overfor en ryger.

Jeg har dyb respekt for ikke-rygere. Problemet er desværre, at jeg også har dyb respekt for rygere, hvilket ikke er helt så samfundsmæssigt anerkendt. Jeg er træt af den kamp, der konstant er mellem disse to fløje - og ikke-rygerne er ikke et hak bedre end rygerne, selvom diverse kampagner i den grad forsøger at få det til at se sådan ud.

Hvis det ikke havde været for den tåbelige lov, som er gennemtrumfet, få ville mit bedste råd til Mikkel være: "Få samlet folk og snak om, hvorvidt der er et problem - og hvis der er, så om hvordan det bedst kan løses..." Men den mulighed er der ikke mere...

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12316
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 11:12
Det er da surt for Mikkel, ingen tvivl om det. Men det er jo ikke fordi reglerne er kommet på en eftermiddag. De er blevet diskuteret i flere år, så jeg forstår ikke at det er kommet som en chok for jer.

Jeg kan ikke rigtigt se den store ændring i det at være arbejdsgiver. Vi er jo alle i det daglige "bussemænd" for det offentlige. Vi håndhæver arbejdssikkerhed, vi skal sørge for at der ikke er sexchikane og mobning, vi inddrager skyldige penge til det offentlige, vi opsamler feriepenge og jeg kunne blive ved.
Det er da mere end rimeligt at det offentlige også går ind og laver nogle regler på et område, der koster masser af menneskeliv og tonsvis af sygedage. Jeg kan ikke forstå at rygere har så svært ved at forstå, at deres last påvirker deres omgivelser i en urimelig høj grad.

Mht. hvor mange rygere der holder op fordi de kan arbejde røgfrit, så har jeg mine rigtig gode erfaringer. Og dertil er der mange rygere der faktisk er glade for at arbejde i et røgfrit lokale. Men pga. gruppepres m.m., så har de svært ved at sige fra og det er her staten har sine glimrende love, som hjælper dem og alle os der ikke syntes det er super fedt at dø x antal år tidligere, lugte fælt og have dagligt ubehag.

Jeg syntes over en bred kam at mange rygere selv har bedt om disse regler. Bevares, der er da helt klart rygere der har opført sig flot, men rigtig, rigtig mange har været super ignorante over for ikke rygerne.

I Jubii sad jeg i et stort lokale og der var en regel om at vi ikke røg i lokalet på noget som helst tidspunkt. Reglen var bl.a. lavet fordi en kollega havde svær astma og bare der lugtede det mindste af røg kunne han få et anfald. Selvom jeg forklarede alle om kollegaens problem og alle lovede at undlade at ryge i lokalet, så fandt jeg flere morgener aske på bordende og gamle skod i kopperne. Det er over min evne at forstå at folk kan være så kolde i røven over andre folks helbred.

Nå, men der er nu  ved at komme styr på tingene og om nogle år tror jeg langt de fleste vil være glade for reglerne, jeg er det allerede.

Dbh Martin

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:14
Loven er først lige kommet. Jeg disponerer normalt ikke efter love der ikke eksisterer - og da slet ikke når det handler om at flytte kontorlokaler på et tidspunkt hvor jeg ellers ike har behov for det. Hvis jeg skulle flytte rundt på basis af alle de ideer der diskuteres i folketinget fik jeg vist nok at lave (bare ikke nogen virksomhed med overskud ...). Loven er lige vedtaget, og den giver mig 2 måneder til at finde noget andet. Jeg har 6 måneders opsigelse! Det er ikke rimeligt. Og jeg har ikke tænkt mig at gøre det.

I stedet for må jeg konfrontere mine medarbejdere med den kedelige nyhed på mandag: Enten stopper I helt med at ryge i arbejdstiden, eller også må I arbejde hjemmefra. Jeg nægter at give dem tilladelse til at rende på gaden 20 gange om dagen for at ryge, og jeg flytter ikke kontorlokaler i panik nu og her. Udsigten til at de konkrete medarbejdere kan holde sig helt fra at ryge i arbejdstiden er ikke særlig realistisk, men de skal da bestemt have muligheden for det valg.

Jeg tror stadig ikke på firkantede og tumpede regler som dem jeg ser i den nye rygelov. Rygning er bestemt ikke det eneste der kan skade andre, uden at vi dog griber til lige så drastiske skridt som her. Biler, er et godt eksempel. Udover den forurening de giver, slår de flere hundrede mennesker ihjel hvert år, og mange flere bliver alvorligt kvæstede. De fleste kører heldigvis pænt, ligesom at der er mange rygere der sagtens kan tage rimelige hensyn, men nogle kan ikke - og så slår de folk ihjel i trafikken. Men det betyder jo ikke at vi forbyder al privatbelisme, hvilket ellers måtte være den naturlige konklusion, hvis man skulle følge logikken i rygeloven. Vi kan da ikke have at vores medarbejdere udsætter sig selv for livsfare, når de skal transportyere sig på arbejde, vel? Hvorfor skulle en form for livsfare være ok, når en anden ikke er det?

Jeg kæmper ikke for min ret til at ryge. Jeg sidder for det meste på mit eget kontor i Ugerløse, og her må jeg fortsat gerne ryge. Jeg kæmper i stedet for retten til at indrette arbejdspladsen i fællesskab med de medarbejdere der skal sidde der. Men det kan jeg så ikke mere. Og så er spørgsmålet om jeg gider det. Jeg er nok for lidt "bogholder" og for meget iværksætter til det pjat :)

Og heldigvis er der jo mange andre måder jeg kan være iværksætter på, end ved at drive en kontor fuld af folk. Og det kan som sagt være, at jeg blot må indse, at det i dag kræver mere firkantede bogholdertyper at drive en virksomhed, end det jeg gider stå model til.
Side 3 ud af 5 (42 indlæg)