Det interessante er, at rygere ofte gerne vil holde op med at ryge. Hvis de sidder sammen med andre rygere, er det meget sværere. Der er allerede flere af mine kolleger der er holdt op med at ryge, fordi der nu ikke ryges på kontorerne mere og de er rigtigt glade for det. Jeg kan sagtens forstå at det er problematisk for dig, men her må man tænke stort. I Tyrkiet kan man sælge super flotte lejligheder for ingen penge og det er der flere grunde til. En af dem er, at man ikke har nogle sikkerhedsregler for arbejderne. Folk sidder på en lille pind i 40 meter højde or lægger mosaik på en bygning, de bærer ikke hjelm, de arbejder med farlige stoffer osv. Sådan var det også i Danmark en gang og den gang kunne man også bygge billigere og hurtigere. Men det kostede også mange menneskeliv, bare tænk på alle ofrene for asbest m.m. For at beskytte folk har man lavet en masser love og regler og det betyder at der kommer langt færre til skade på arbejdspladserne. Der er ingen tvivl om at arbejdsgiverne har bandet lovene langt væk, da de hver og en og har kostet tid og penge. Men set fra samfundets side, så har det været en god investering som har sparet mange hospitalspladser m.m. og for den enkelte arbejder giver det sig selv, at det også har været super godt. Så for at gøre en lang historie kort, så er jeg ked af at sige at din sommerferie med ungerne er en meget lille pris at betale, for at andre mennesker ikke kommer til skade på din arbejdsplads. Og Mikkel, vi er sgu gode venner, så sig til, så låner jeg dig gerne penge til din sommerferie. Dbh Martin |
hej mikkel,
jeg tror ikke det hjælper, at vi prøver på at gøre klart at rygeloven ikke er hensigtsmæssigt i alle tilfælde. det bliver afstemplet som tuderi og det får ingen sympati hos ikke-rygerne, at man faktisk rasler ind i nogle firmatekniske og økonomiske problemer, som der kun er én der skal betale.
der er ingen der skal generes på sin arbejdsplads - heller ikke rygerne. det gælder, som overalt, at finde et kompromis som de ansatte og chefen kan leve med! jeg er lidt bange for (ja nu tuder jeg igen), at et rygerum vil kunne føre til, at rygerne ryger endnu mere istedetfor at kunne sidde på sin plads og indskrænke rygningen for ikke at genere ikke-rygerne.
men loven siger nu noget andet og vi må affinde os med det og finde på nogle løsninger til gavn for alle involverede
klaus