Peder: Jeg siger ikke, de kristne er de gode. Jeg siger som Martin: Det er sindssygt det hele - uanset navn på religion. Og også jeg er ligeglad med, om det er sympatisk at sige - jeg siger min mening. Jeg kan ikke følge dig i resten, for jeg kan ikke diskutere islam (der - og det er jo et ubestrideligt faktum - beskriver, hvordan alle ikke muslimer skal slagtes) ved at måle det op mod kristendommen. De er vanvittige alle - men debatten her handler (vurderer jeg) om islam. Eller det kom den i hvert fald til at gøre. Jeg diskuterer gerne kristendommen også - og du vil opleve, at der ikke er nævneværdig forskel på min holdning til kristendommen og min holdning til islam. Jeg mente blot, det handlede om noget andet her. Jeg omgås gerne både kristne, muslimer, katolikker og andet godtfolk. Men det ændrer ikke på, at jeg mener, deres religioner er vanvittige. Derfor kan de godt være nogle fede mennesker. Men er de fundamentalister, er det ikke mig, de skal lege med. |
Jeg forstår, hvad du mener, Mikkel. Og er grundlæggende enig. Vil bare stadig sige: Jeg er ligeglad med, om det er DF, Hizbut et eller andet eller noget tredje: Rabiate og fundamentalistiske idioter er farlige.
Jeg synes, der er en tendens til i slige diskussioner altid at hive frem: Jamen - de andre er også dumme. Ja, gu er de så! Men det retfærdiggør ikke noget. Lad os bare skyde på DF, kristne og hvad ved jeg - men helst i hver sin debat for klarhedens skyld.
Nå jeg siger, at islam er farlig, udelukker det ikke, at jeg også mener, andre religioner kan være farlige. Slet ikke. Når jeg siger, jeg elsker en god bøf, betyder det ikke, at jeg ikke også elsker stegt flæsk.
Forstår du, hvad jeg mener?