Ifølge lovgivningen i Danmark er det rimeligt klart (nedenfor det der også kaldes for Racismeparagraffen): § 266 b. Den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år. En god grund til at have en sådan lovgivning er, at det i almindelighed er en forbandet dum måde at opdele folk - uanset om det gøres efter forældede raceteorier, sexuel orientering, religion eller hudfarve. Hverken bøsser, muslimer, eller lyshårede har ret meget andet til fælles indenfor hver gruppe end sexualiteten, religionen eller hårfarven. At begynde at drage brede konklussioner på baggrund af folks kulturelle baggrund, hudfarve, sexualitet osv er derfor ret tåbeligt. At du, Thomas, bor i det Nordjyske gør dig jo heller ikke automatisk til en bonderøv, vel (eller gør det? :))
|
For at starte bag fra. Selvfølgelig er der et problem. Det ville jo være tåbeligt at benægte, det som er til debat er hvad problemet er et symptom på? Specielt da vi når vi skal finde en løsning bliver nød til helt konkret at have klarlagt hvorfor problemet er der.
Det som ses ret ofte er at problemerne bliver tillagt religiøs og kulturelle forskelle på den ene fløj og på den anden socioøkonomiske årsager.
Den første udlægning af problematikken "afhjælpes" med assimilering ved tvang, straf og gulerod den anden udlægning afhjælpes med flere penge, flere støttepædagoer etc.. Sådan for nu lige at skære det op helt sort/hvidt.
Libanon og religion http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Lebanon
Sennels: Den store og brede gruppe som han bygger sin empiri på er lidt over 400 indsatte på en institution.
Det er ikke engang de hårdkogte kriminelle som sidder i fængsel, men udelukkende de som har en skue eller 8 løs.
Hvis du finder 400 danskere og en meget stor procendel her af er skitsofrene, lider af ADHD eller lignende så tror jeg også sagtens man kunne skrive lidt om hvor ganske utroelig forfærdelig danskere er. Men nok om det...
Mit hovedproblem ved netop Sennels er (og brug af hans arbejde som argument) er; hans politiske holdninger diskvalificere ham ganske enkelt, det er jo ikke ligefrem fordi man var i tvivl om hvad konklusionen var før han begyndt sit arbejde.
Det svare præcist til at bruge en økonomisk analyse skrevet af en marxist som grundlag for at konkludere at kommunisme ville være godt for det danske samfund. Her kan vi nok også roligt gå ud fra at konklussionen er "det er det".
Har nu læst artiklen som du linkede til (havde ikke set den tidligere).
Specielt vil jeg hæfte mig ved udreningen for voldskriminalitet vægtet for alder, køn og socioøkonomisk baggrund:
Hvis vi også korrigerer for sociale forskelle, resulterer det i et indeks på 143 for mænd med ikke-vestlig baggrund. Korrigeret for såvel alder som sociale forskelle er voldskriminaliteten for mænd med ikke-vestlig baggrund altså 43 pct. højere end for alle mænd i befolkningen under ét.Der er således ikke tvivl om, at indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande begår straffelovskriminalitet og især voldskriminalitet langt hyppigere end personer med dansk oprindelse.
Jo jo det lyder da voldsomt med hele 43%. Men omvendt så når der er tale om 10 danskere der begår vold eller sædelighedsforbrydelser så er der tale om 14 indvandre fra ikke vestlige lande.
Hvilket faktisk ikke er overvældende i forhold til de tal man normalt hører. Og slet ikke voldsomt i forhold til det indtryk man får i medierne.
(Hvad er det for en statestik du gerne vil have jeg smider en kilde til?)
Mvh Peder