Hej Alle sammen
Er jeg den eneste der syndes det lyder meget farligt at gøre som han siger? Det åbner jo for at man virkelig kan blive taget i ***en af alle mulige svindlere.
Jeg syndes den video er et godt eksempel på hvordan man logisk prøver at overbevise de andre om at man kun skal lytte til en selv og ikke deres kritikere. Efter dette argument skal man jo også lytte til astrologer, krystalhelere mm. for der er sjovt nok ikke nogen der er astrolog eller krystalhelere og kritisere dem for at være nogen plattenslagere.
Hvis du skulle lære at springe faldskærm - hvilken af de 3 typer ville du så søge råd fra? (nr. 2 er selvfølgelig udelukket i dette tilfælde) 
Hvis du ville være sikker på at dit regnskab var udfyldt korrekt - hvilken af de 3 typer ville du så søge råd fra?
Hvis du skulle åbne en butik - hvilken af de 3 typer ville du så søge råd fra?
Jeg går ud fra, at du i overvejende grad ville søge svar hos type nr. 3. I eksemplet med butikken - ville man måske også gerne høre lidt erfaringer fra type nr. 2 også - men stort set ikke noget eller kun meget lidt fra type nr. 1.
Jeg syndes det er en logisk kortslutning. Vi kan ikke bygge et samfund hvor man skal være uddannet inden for et felt for at kritisere det. MLM bruger mange af de samme dynamikker som et pyramidespil. Det betyder ikke det er et pyramide spil men jeg er ret sikker på at nogen MLM virksomheder i praksis er pyramidespil. Der er sikkert også fornuftige MLM firmaer med folk der inderst inde tror på det de gør er god forretning men lad os hurtigt indse at vi ikke alle kan leve af at løbe rundt og sælge MLM produkter til hindanden.
De tre typer går ikke på, hvem der skal have lov at kritisere - men derimod på, hvem du skal modtage info fra - når du er interesseret i at blive klogere på et emne.
Selvfølgelig vil der være emner, som belæste personer kan give dig fin information om - men der vil også være områder, hvor erfaring har stor betydning - som f.eks. ved faldskærmsudspring.
Og så er det noget vrøvl at sige, at MLM bruger de samme dynamikker som pyramide spil. Det er pyramidespil, der forsøger at dække sig ind under at være MLM - netop fordi MLM er lovligt. Og i nogen tilfælde kan det være svært at skelne - men det kan man så tjekke hos forbrugerombudsmanden hvis man er i tvivl. Selve aflønningsformen i MLM er jo stort set identisk med alle andre forretningsmodeller - i særdeleshed franchise-forretninger og salgsvirksomheder generelt.
MLM branchen har for mig at se et problem med at der er alt for mange der kommer ud uden at have tjent ret meget. Jeg tror at den gennemsnitlige timeløn i MLM er langt lavere end i de fleste andre steder. Det er klart der sidder en del mennesker og tjener mange penge men der er jo også mange penge til at betale dem med når du har en hær af folk der arbejder meget hårdt og tjener relativt få penge.
Det er af disse grunde jeg aldrig vil gå ind i MLM. Jeg ville føle mig som en svindler og jeg vil ikke lave noget der bare ligner et pyramide spil. Virksomheder hvor det er dit eget arbejde der betaler sig og ikke andres er for mig og se mere ærlige. Man skal belønnes for den værdig man selv skaber ikke den andre skaber.
Mange chefer får en god årsbonus, hvis deres ansatte har nået årets budget - hvordan er det anderledes end at du modtager procenter fra de personer du har startet op i MLM? Eller mener du også, at det er svindel at være chef, hvis man modtager bonus på baggrund af sine ansattes arbejde? Og oven over chefen sidder en direktør, som modtager en højere løn, og en større bonus.
Men det viser med al tydelighed hvor interessant Tim Sales' budskab er. I det MLM-firma som jeg repræsenterer, tjener man op til 21% provision af alt hvad man omsætter - også selvom man ALDRIG har startet andre forhandlere op.
Derfor bliver jeg decideret små-mobset, når folk sidder og taler om svindel, pyramide, udnytte sine venner og hvad der ellers bliver kastet om med tomme og løgnagtige floskler.
Få en præsentation fra folk der kan forklare konceptet ordentligt - og som ved hvad de taler om!
Det er budskabet i videoen - og nu også budskabet fra mig. :-)