Hvis du er en lokalt forankret virksomhed, fx en fysisk butik, en håndværksmester eller lignenede, bør du ikke undervurdere potentialet i at være synlig 'lokalt' på nettet. Det kan du blive på 2 måder. Vigtigst er det nok at være synlig på Google. Når nu fx en bruger googler 'sportsbutik københavn', så skal din nyåbnede sportsoutlet på Nørrebrogade da helt sikkert springe brugeren i øjnene med det samme.
Hvis ikke du har budgettet lige nu til at investere i søgemaskineoptimering eller købe søgeord ind på Google AdWords - så sørg for at have en fuldt optimeret Google Places-profil. Google places er Googles Gratis "telefonbog" over lokale virksomheder. Når folk søger efter lokale ydelser (fx anvender bynavn i deres søgning) så popper Places-resultater op på side 1 i søgeresultaterne (du kan kende Places-resultater på, at de er markeret med en dråbefarvet rød eller blå kortmarkør). Det betyder i praksis, at Google giver dig en chance for, at din forretning kan nå side 1 på Google gratis. Der er dog ikke naturligvis ikke plads til alle på side 1. Derfor drejer det sig om at have en fuldt udbygget Places-profil. Hvis du har brug for hjælp til at optimere din Places-profil, så kontakt endelig Copenhagen Advertising på 70261140 eller kontakt@cphads.dk
Den anden genvej til større lokal synlighed er via de efterhånden mange tjenester, der - ligesom Krak eller måske bedre aok.dk - lister lokale virksomheder og lader brugerne anmelde dem. Sidste nye skud på den stamme er yelp.dk
Det tager ikke længe at oprette en virksomhedsprofil på yelp.dk. Og vi vil varmt anbefale at gøre det. Yelp er ikke så udbredt i Danmark endnu, men i USA er det kæmpestort. Sat på spidsen er der næsten ikke en amerikaner, der fx går ud at spise, uden lige at have været forbi yelp.com (som er den amerikanske version) for at tjekke restaurantens Yelp rating. Hvis du leverer en god service eller har et godt produkt og du får varme anmeldelser, så vil du opleve, at du ryger til tops på Yelp. Og så begynder det at blive interessant. For når folk så leder efter din ydelse på Yelp, så bliver din lokale forretning pludselig anbefalet som en af de hotteste i lokalområdet. Ikke noget dårligt udgangspunkt for øget omsætning.
Hvis du gerne vil vide mere om, hvordan du kan øge din lokale synlighed på nettet uden at skulle have den store tegnebog frem, så kontakt os endelig for et uforpligtende godt råd.