Hej magento venner :)Lige et par spørgsmål:
1. Hvordan foregår behandlingen af ordre i magento? Jeg tænker specielt på hvordan jeg skal "opfatte" faktura delen, når jeg har mine egen fakturaer i summa, så nytter det jo ikke at der også oprettes faktura i systemet.Ellers er det vel, under ordre og trykke afsendt, også lave invoice bagefter?2. Hvor ændre jeg i de mails der sendes ud fra shoppen. Jeg vil gerne give mere info på de ordre mails m.m. + jeg vil gerne ligge mit eget logo ind i stedet for "magento shoppens".
3. Jeg vil i en af mailene gerne vedhæfte handelsbetingelserne, hvordan gør jeg min dette? Det kunne fx. være en faktura mail.
4. Er der et specielt trick til at vise produkter på forsiden. Jeg sidder bare med et html dokument og ved ikke hvordan det lige gøres
På forhånd TUSIND TAK
Hej Boysen,
1. Jeg tør ikke give dig et bindende svar på dit første spørgsmål, da jeg ikke selv benytter Summa. Men jeg vil gå ud fra at du behandler ordren i magentos backend, men fravælger at sende kunden faktura fra systemet. (Det er faktisk fravalgt som standard) Derefter er det bare at hoppe ind i Summa, som jeg går ud fra at du har forbundet med en API, og udskrive/maile fakturaen .
2. De e-mails som standard sendes ud ændre du i backend -> System -> Emails - Der finder du de emails den sender ud, alt efter hvordan du har konfigureret systemet. (Se Backend -> System -> Konfiguration -> Salgs emails - Hvis du ikke har nogle e-mails liggende i den førstnævnte mappe, så skal du enten selv oprette nogen, eller installere og tilrette de tilgængelige demo mails fra magentocommerce.
3. Hvordan man vedhæfter filer i en mail, som standard i magento, er jeg meget usikker på i det hele taget kan lade sig gøre. Men under punkt 2 skriver jeg hvordan du kan ændre i dem. Der kan du jo så vælge at indskrive handelsbetingelserne eller evt. linke til en PDF eller andet de kan downloade. Hvis du skal til at vedhæfte filer, så er jeg temmelig sikker på at du skal bruge en extension af en art.
4. Ja, der er en lidt simpel løsning til det. Men den er bare ikke lige til at forklare her. Der skal oprettes en ny fil på din FTP, ændres lidt i en stump kode og så indsættes lidt kode på forsiden. Du må gerne smide mig en PB hvis jeg skal hjælpe dig med det.
Jamen det var da så lidt... Glæder mig til at se din shop en gang...
Med venlig hilsen
Janus
Boysen:1. Hvordan foregår behandlingen af ordre i magento? Jeg tænker specielt på hvordan jeg skal "opfatte" faktura delen, når jeg har mine egen fakturaer i summa, så nytter det jo ikke at der også oprettes faktura i systemet.Ellers er det vel, under ordre og trykke afsendt, også lave invoice bagefter?
Jeg ville benytte de 2 systemer seperat. Det vil sige jeg stadig ville lave fakturaen, og følgesedlen i magento, og derefter oprette den i summa - enten via noget export eller manuelt. Grunden til jeg ville gøre sådan er at du så nemmere har overblik over dine ordrer i magento, og nemt kan se hvilke kunder der har betalt, hvilke der er sendt og så videre.
Brug evt fooman invoice=ordernumber extension http://www.magentocommerce.com/extension/reviews/module/957/fooman-invoice-order-number så slipper du får at have 3 forskellige numre at håndtere.
Boysen:2. Hvor ændre jeg i de mails der sendes ud fra shoppen. Jeg vil gerne give mere info på de ordre mails m.m. + jeg vil gerne ligge mit eget logo ind i stedet for "magento shoppens".
Det kan gøres i backend, som Janus nævner. Men er du ikke htmlnørd, så få nogle til at hjælpe dig. Der er mange små variabler og lign du skal have med, og det kan hurtigt ende med at blive nogle kludrede mails.
Boysen:3. Jeg vil i en af mailene gerne vedhæfte handelsbetingelserne, hvordan gør jeg min dette? Det kunne fx. være en faktura mail.
Denne er jeg lidt usikker på, og jeg er heller ikke sikker på det er en god ide, da dine mails så har en større chance for at blive taget af et spamfilter. Kog dine handelsbetingelser ned, og læg dem i bunden af ordrebekræftelsesmailen, så har kunden en chance for at nå at reagerer, fremfor hvis det er i bunden af fakturaen.
Boysen: 4. Er der et specielt trick til at vise produkter på forsiden. Jeg sidder bare med et html dokument og ved ikke hvordan det lige gøres
Ikke som standard, men der er et hav af extensions til dette, da mange har samme ønske. Det kommer lidt an på hvordan du ønsker det skal fungerer. Er det bestsellere? Nyheder? tilfældige produkter? eller noget helt andet. Hvis du fortæller lidt nærmere skal jeg gerne være behjælpelig med en extension.
Mange tak for de gode svar!,
@Martin det kunne godt tænke mig selv at udvælge hvilke produkter der skal på forsiden, hvis det ikke er muligt ville jeg nok vælge tilbud!
Boysen: @Martin det kunne godt tænke mig selv at udvælge hvilke produkter der skal på forsiden, hvis det ikke er muligt ville jeg nok vælge tilbud!
Hvis du evt. ser vores shop med piercingsmykker, så kan du også se en række vare på forsiden. De er sat op med en lille stump kode på forsiden. Vi har 100% kontrol over hvilke der vises på forsiden og det er super let at administrere.
Men som Martin også kommer ind på, så findes der også en del extensions til at løse det. Jeg vil dog anbefale dig at kigge på den kodeløsning, som magento har som standard i form af statiske-blokke. Der skal du som sagt ind og lave en ny fil på FTP'en, faktisk kopiere en eksistrende og ændre lidt i den. Derefter indsættes koden til den statiske blok på forsiden - og wupti, så er der produkter på forsiden.
Det fungere så på den måde at man har en skjult kategori, som evt. hedder forside, hvori du blot lægger de produkter du gerne vil have op på forsiden. And that's it.
Boysen: Mange tak for de gode svar!, @Martin det kunne godt tænke mig selv at udvælge hvilke produkter der skal på forsiden, hvis det ikke er muligt ville jeg nok vælge tilbud!
Løsningen Janus snakker om finder du her: http://www.magentocommerce.com/wiki/how_to/add_featured_products_to_home_page Det er uden tvivl en god løsning, som du sagtens kan benytte.
Martin Tygsen: Løsningen Janus snakker om finder du her: http://www.magentocommerce.com/wiki/how_to/add_featured_products_to_home_page Det er uden tvivl en god løsning, som du sagtens kan benytte.
Lige præcis Martin - Kanon du lige fandt linket!
Tusind tak Martin aka kongen af magento :)