på Amino

Hvordan ser 2010 ud for din virksomhed?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
Amino-karma 696
Fra Esbjerg
Tilmeldt 24. dec 07
Indlæg ialt: 198
Såervipå
Skrevet Skrev: 13-12-2009 kl. 14:39

Dette indlæg for lige at sparke den igangCool

Jeg talte i sidst uge med 3 tømrermester som var ved at lukke ned! men i samme uge med 2 firmaer, som var klar til at ansætte flere folk i 2010!

Så krisen er ikke lige hård ved alle... eller hvad?

Lad mig høre hvad i siger, og velkommen i gruppenWink

  • Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 11.285
Fra Slagelse
Tilmeldt 9. okt 06
Indlæg ialt: 2.589
Koludabyg
Fra Tømrer - snedker virks...
Skrevet Skrev: 21-02-2010 kl. 18:32

Kommer nok an på hvad tømrervirksomheden laver.

Er det større ordrer man lever af, så skal der kun få til for at ændrer sin situation.

Generelt så er tømrer, murer, anlægsgartnere og entreprenører nok meget ramt af krisen pt.

Men der vil selvfølgelig altid være nogle som ekspandere i disse tider, og dem er der der fået de rettet ordrer ind, som gerne vare lidt længere, og man derfor har langt tid til at finde næste ordrer også.

Dem der lever af de lidt mindre ordrer, de har det svært for tiden, men får ekspanderet sager hurtigere end man får fyldt nye i kalenderne, når man så rammer en vinter som denne her, så kan det tage livet af rigtigt mange.

Entreprenøren kan ikke komme i jorden, så murer kan ikke komme til at murer op, og når murer ikke får muret op, så kan tømreren heller ikke komme igang.

Er rigtig dum situation at stå i mens en krise står på, men sådan er det vi er ikke herre over vejret.

Men ja, krisen er hård for rigtigt mange små og mellem store virksomheder også, de rigtigt store virksomheden har en størrelse der gør at de nemmere kommer gennem sådan en krise, da der altid er større licitationer de kan byde på, som mindre virksomheden ikke har mulighed for, samtidigt med de kan varetage den gruppe kunder den mindre virksomheden normalt håndtere.

Jeg tror vi kan forvente rigtigt mange konkurser endnu på bygge og anlægs området i løbet af 2010, sikkert endnu flere en der var i 2009 desværre.

  • Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 696
Fra Esbjerg
Tilmeldt 24. dec 07
Indlæg ialt: 198
Såervipå
Skrevet Skrev: 21-02-2010 kl. 19:23

Først velkommen til gruppen Big Smile

Du har helt ret, den er ikke nem for rigtig mange lige nu.

Tror du at det ville hjælpe hvis den danske regeringe kom med en støtte pakke, eller er det bare at tisse i bukserne?

Jeg mener helt klart vi skal have ca. 20 - 30 % af alle håndværksmestre væk inden at der er nok til alle igen, og dem som overlever er dem som er synlige og ikke gemmer sig bag ved en tavs telefon.

Der er rigtigt mange håndværksvirksomheder der ikke syntes at det med at markedsføre sig er sjovt, når der er nok at lave så skal man ikke være synlig for tænk engang hvis nu man fik for meget at lave!!!! Og når der ikke er noget at lave så syntes de ikke rigtigt at de har pengene til det.

Jeg ser helt klart en tendens, til at flere og flere håndværksmestre bliver klar over hvor vigtigt det er at markedsføre sig, så må vi ikke håbe at det er for sent at gøre for dem.

 

 

  • Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 11.285
Fra Slagelse
Tilmeldt 9. okt 06
Indlæg ialt: 2.589
Koludabyg
Fra Tømrer - snedker virks...
Skrevet Skrev: 21-02-2010 kl. 20:22

Såervipå:
Tror du at det ville hjælpe hvis den danske regeringe kom med en støtte pakke, eller er det bare at tisse i bukserne?

Kommer helt an på hvordan de vil realisere den "støtte" pakke, for deres forrige renoveringspulje, havde ligefrem negativ effekt her, igangværende ordrer blev rykket for at få del i tilskuddet, nogle røg på hold fordi de måske kunne få noget tilskud, dette fik de dog ikke men som kom ryger om endnu en pakke, så endnu engang på hold.

Jeg brugte ALT for meget tid på at give tilbud på projekter der ikke blev til noget, frem for at benytte alt denne tid på at tjene penge, eller bruge tid på tilbud der skulle føres ud i livet.

Såervipå:
Jeg mener helt klart vi skal have ca. 20 - 30 % af alle håndværksmestre væk inden at der er nok til alle igen, og dem som overlever er dem som er synlige og ikke gemmer sig bag ved en tavs telefon.


Tror desværre du har ret, og håber da personligt at de fleste af os ikke er med i de 20-30%, men intet er sikkert endnu, og alt er muligt.

Om vi er synlige nok tror jeg desværre ikke, men der er rigtigt langt mellem henvendelser pt, og vi har da brugt rigtigt mange penge på markedsføringen i år, bare ikke valgt den rette strategi til det, må nok erkende at benytte godt ½ af budgettet på de store opslagsværker som krak, eniro og DGS har været en total fiasko.

Det har absolut ikke givet noget, et par henvendelser er det hele, og resten af arbejdet det sidste års tid, er faktisk hentet via henvendelse fra google og reference kunder.

Selvom jeg også skød et betydeligt beløb af på tilbudsportaler, som viste sig at være endnu et uheldigs sats af penge.

Jeg tror lige pt. at eneste der virker, er noget lokalt annoncering.

Såervipå:
Der er rigtigt mange håndværksvirksomheder der ikke syntes at det med at markedsføre sig er sjovt, når der er nok at lave så skal man ikke være synlig for tænk engang hvis nu man fik for meget at lave!!!! Og når der ikke er noget at lave så syntes de ikke rigtigt at de har pengene til det.


Jeg kan sådan se godt forstå nogle af dem, det er også negativt at skal tage telefonen flere gange om dagen, for at fortælle folk man ikke har mulig for at hjælpe dem alligevel, disse henvender sig sikkert ikke igen, så lidt ide er der også i ikke at annoncere alt for meget, hvis man alligevel kun melder pas.

Men man burde altid have lidt penge stående til annoncering, når der ikke er noget at lave, men disse bliver tit brugt for at fastholde folkene, i håb om at der kommer arbejde til dem igen, frem for at fyrer folkene også måske ikke kan hyrer dem igen, fordi de har fået arbejde andet sted.

Her er de største problemer pt. faktisk alt for mange penge ude, uden alt for gode udsigter til at få disse penge ind, en anden bagside af finanskrisen er desværre dårlige betalere, hvilket pt. faktisk betyder at undertegnet har over 300.000,- til gode, disse skulle jo netop være brugt lige for tiden, til annoncering og til at komme igennem denne krise, i stedet for koster det mig penge til inkasso og advokater at forsøge at få disse penge ind på kontoen, og for det ikke skulle være løgn, så skulle der jo også betales moms af disse udestående i denne måned, så nu er kassekreditten da helt i bund...:(

Såervipå:
Jeg ser helt klart en tendens, til at flere og flere håndværksmestre bliver klar over hvor vigtigt det er at markedsføre sig, så må vi ikke håbe at det er for sent at gøre for dem.


Det tror jeg også, men hvordan de opfatter markedsføringen er jo forskellige fra firmaer til firmaer, det der skal til for tiden for de fleste af håndværkerne er nok markedsføring der giver resultater med det samme, mens nogle firmaer måske har brug for markedsføringer med længere varende effekt.

Jeg tror da at lige for tiden er markedet så presset, at nogle simpelthen underbyder for at holde hjulene igang.

Også gør de gerne dette med et mindre underskud bare for at holde omsætningen igang, hvor nogle simpelthen ikke har råd til dette, og ikke kan tillade sig at byde med priser der betyder en mindre underskud for at holde folkene beskæftiget og derved skabe noget omsætning, og holde hjulene igang over en periode der kunne skaffe flere ordrer i bøgerne, så "krisen" derved rides ud.

Netop disse firmaer som har råd til dette vil nemmere kunne komme igennem denne krise, end de firmaer der må fyrer folkene og derved selv står med alle udgifterne til driften af firmaet ( forsikringer, bilen, værksted, varme, el, telefoner osv... ) som der ikke rigtigt er penge til, uden nogen som helst omsætning.

Kan se rundt i landskaberne at der er rigtigt mange firmabiler der har holdt i indkørslen i ugevis uden nogen som helst kørsel, dette varsler ikke for godt, og vejret gør det så endnu værre for os håndværkere.

 

  • Amino Karma for indlæg: 3
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)

RSS-feed