på Amino

Moms i forbindelse med kreditnota

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
Amino-karma 16
Fra København N
Tilmeldt 30. jan 14
Indlæg ialt: 4
Peter W. Nielsen
Skrevet Skrev: 24-08-2014 kl. 17:37

Hej,

Jeg har i Juni sendt en faktura med moms for arbejde udført til en virksomhed.

De har nu efter et par telefon rykkere og "den lå i min spam folder" vendt til bage og sagt at jeg skal lave en ny faktura til dem da firma navnet ikke er helt korrekt. Det har jeg så gjort, her i august.

Jeg har nu 2 udfordringer:

1. Dinero mener jeg skylder det fulde moms beløb fra den oprindelige faktura her til moms afregningen for Q2. Det er naturligvis et problem da jeg ikke har fået betaling endnu og derfor ikke har de penge der skulle falde i moms. De kommer først når den nye regning bliver betalt. Vil man normalt sige at der ikke skulle betales moms da der er en kredit nota, eller bliver jeg nød til at finde penge til at betale momsen med ?

2. Jeg ændrede firma navnet før jeg lavede kredit notaen, det har så betydet at den nye faktura er som den skal være, men kreditnotaen er oprettet med det nye firma navn, ikke med det der oprindeligt står i fakturaen. Kan jeg gøre noget ved det på en eller anden måde ?

/Peter

• Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 101
Tilmeldt 1. apr 11
Indlæg ialt: 21
Jonas Dohlmann
Fra Dinero
Skrevet Skrev: 25-08-2014 kl. 17:10

Hej Peter 

Det er en lidt uheldig situation, du er havnet i der, kan jeg høre.

1. Hvis kreditnotaen først er sendt afsted i 3. kvartal og fakturaen er sendt afsted i 2. kvartal, skal du principielt betale momsen for fakturaen i 2. kvartal. Man kan bogføre kreditnotaen i 2., hvorefter den ville blive modregnet, men det vil ikke være helt korrekt. 

2. Det er desværre også problematisk, at navnet på kreditnotaen (med rigtigt navn)ikke stemmer overens med navnet på fakturaen (med forkert navn).

Du kan evt. lave en kreditnota på den oprindelige faktura (med forkert navn). Herefter kan du slette den anden kreditnota (med rigtigt navn). Så vil du have den sidst udstedte faktura tilbage med det rigtige navn.

Det er ikke en handling, som jeg kan stå fuldt inde for, så hvis det skal gøres helt korrekt ville jeg rådføre mig hos en revisor.

Håber at du kan benytte disse overvejelser til noget, trods den lidt svære situation :-)

• Amino Karma for indlæg: 3
Side 1 ud af 1 (2 indlæg)

RSS-feed