Hej med jer
Jeg har oprettet et enkeltmandsfirma og bruger Dinero til regnskab. Ind til videre går det rigtig godt med at bogføre indtægter og udgifter.
Da jeg oprettede mit cvr nummer, lånte jeg umiddelbart efter 160.000 kr af min far, som jeg brugte til at købe en eksisterende virksomhed, samt det varelager der fulgte med.
Hvordan skal jeg bogføre lånet i Dinero?
Det er også noget med at når jeg køber et eksisterende firma med varelager, så skal jeg ikke betale moms (det har jeg ihvertfald ikke gjort i forhold til de oplyste indkøbspriser af lageret)
chriller: Hej med jer Jeg har oprettet et enkeltmandsfirma og bruger Dinero til regnskab. Ind til videre går det rigtig godt med at bogføre indtægter og udgifter. Da jeg oprettede mit cvr nummer, lånte jeg umiddelbart efter 160.000 kr af min far, som jeg brugte til at købe en eksisterende virksomhed, samt det varelager der fulgte med. Hvordan skal jeg bogføre lånet i Dinero? Det er også noget med at når jeg køber et eksisterende firma med varelager, så skal jeg ikke betale moms (det har jeg ihvertfald ikke gjort i forhold til de oplyste indkøbspriser af lageret)
Hej Chriller.
Godt at du er kommet igang :)
1. Du skal oprette lånet som en ekstra konto.
Jeg ville oprette det som f.eks. 62100
Se hvordan du opretter en konto her:
https://dinero.dk/support/opret-ny-konto/
Lånet bogfører du via øvrige bilag:
øvrig bilag -> nyt finansbilag
konto: 55000 (bank - da jeg antager pengene først er gået ind på din konto)
beløb : 160.000 kr.
modkonto : 62100
2. Varelageret skal bogføres således -> hvis der er moms på. Jeg er ret sikker på, at der burde være moms på.
Men det må du spørge om her : http://www.amino.dk/forums/32.aspx
https://dinero.dk/support/hvordan-handtere-jeg-varelager-og-momsen-hertil/
De bedste hilsner
Rasmus
Hej Rasmus.
Tak for dit svar.
Det er korrekt at jeg fik beløbet 160.000 kr ind på min bankkonto først, så jeg vil gøre som du skriver.
Angående varelageret som jeg også købt af tidligere ejer, så læs denne: https://www.webreg.dk/magnoliaPublic/UNB/Ansoeger_NY/Selv-studie_DK/ToldSkat/Virksomhedsregnskab/Salg.html
Der står at der ikke må opkræves moms af virksomheden eller de aktiviteter og lager der måtte følge med.
Hvordan vurdere du jeg bøgfører den?
Jeg betalte 110.000 for selve virksomheden og resten af beløbet gik til lageret.
Skal jeg være særlig opmærksom på bogføring af først virksomheden og derefter lageret?
chriller: Hej Rasmus. Tak for dit svar. Det er korrekt at jeg fik beløbet 160.000 kr ind på min bankkonto først, så jeg vil gøre som du skriver. Angående varelageret som jeg også købt af tidligere ejer, så læs denne: https://www.webreg.dk/magnoliaPublic/UNB/Ansoeger_NY/Selv-studie_DK/ToldSkat/Virksomhedsregnskab/Salg.html Der står at der ikke må opkræves moms af virksomheden eller de aktiviteter og lager der måtte følge med. Hvordan vurdere du jeg bøgfører den? Jeg betalte 110.000 for selve virksomheden og resten af beløbet gik til lageret. Skal jeg være særlig opmærksom på bogføring af først virksomheden og derefter lageret?
Jeg kan og må ikke rådgive på denne måde.
Du er nød til at spørge folk som har mere forstand på den slags :)