Har tænkt mig at købe noget computer udstyr i tyskland til driften i et af mine firmaer.
Her bliver jeg så i tvivl om hvordan jeg bogfører det korrekt i Dinero.
Indholdet af fakturaen bliver noget i stil med dette:
Computer 1 stk. 500 EUR
Fragt til DK 1 stk. 11 EUR
Total: 511 EUR
Umiddelbart foreslår Dinero at jeg bogføre linjerne på følgende konti:
Computer -> EU-erhvervelser varer (rubrik A-varer)Fragten -> EU-erhvervelser ydelser (rubrik A-ydelser)
Hvilket jo også virker korrekt mht. momsangivelse og lign. Men når der er tale om småanskaffelser, skal jeg så evt. først bogføre det her, og så via finansbilag føre det over på småanskaffelser?
Eller misforstår jeg det, og skal blot bogføre det direkte til "småanskaffelser" med det samme?
Giver det overhovedet mening at køre det ind under småanskaffelser når der ikke er betalt moms af det? Her tænker jeg blot at det vil være det mest korrekte at gøre regnskabsmæssigt.
Samtidig så lægger jeg selv ud for det via mit private kreditkort, og overvejer om jeg blot skal indskyde det i virksomheden som indskud, eller udbetale udlægget til min private konto efterfølgende.
Min umiddelbare indskydelse ville være at bogføre det som varekøb, og så via finansbilag føre det over i småanskaffelser. Og så i tilfælde at jeg vælger at indskyde det, bogføre betalingen fra "Indskudt kontant i virksomheden".
Claus E. Lindhardtsen: Har tænkt mig at købe noget computer udstyr i tyskland til driften i et af mine firmaer. Her bliver jeg så i tvivl om hvordan jeg bogfører det korrekt i Dinero. Indholdet af fakturaen bliver noget i stil med dette: Computer 1 stk. 500 EUR Fragt til DK 1 stk. 11 EUR Total: 511 EUR Umiddelbart foreslår Dinero at jeg bogføre linjerne på følgende konti: Computer -> EU-erhvervelser varer (rubrik A-varer)Fragten -> EU-erhvervelser ydelser (rubrik A-ydelser) Hvilket jo også virker korrekt mht. momsangivelse og lign. Men når der er tale om småanskaffelser, skal jeg så evt. først bogføre det her, og så via finansbilag føre det over på småanskaffelser? Eller misforstår jeg det, og skal blot bogføre det direkte til "småanskaffelser" med det samme? Giver det overhovedet mening at køre det ind under småanskaffelser når der ikke er betalt moms af det? Her tænker jeg blot at det vil være det mest korrekte at gøre regnskabsmæssigt. Samtidig så lægger jeg selv ud for det via mit private kreditkort, og overvejer om jeg blot skal indskyde det i virksomheden som indskud, eller udbetale udlægget til min private konto efterfølgende. Min umiddelbare indskydelse ville være at bogføre det som varekøb, og så via finansbilag føre det over i småanskaffelser. Og så i tilfælde at jeg vælger at indskyde det, bogføre betalingen fra "Indskudt kontant i virksomheden".
Hej Claus.
Hvis du gerne vil have den på småanskaffelser så gør således :
1. Opret konto under afskrivninger, husk at vælge EU-erhvervelser varer (rubrik A-varer) som momstype.
2. Bogfør på denne
Bemærk at hvis du vil gøre det 100% rigtigt burde lave en til ydelse også (fragten).
Men jeg ville personligt overveje at slå dem sammen, når beløbet udgør så lidt af det samlede beløb.
De bedste hilsner
Rasmus