Når jeg skriver en faktura uden om Dinero og ønsker at den skal ind i systemet, så går jeg ind igenne øvrige bilag og opretter den, vælger konto (1000-salg m moms) sætter beløbet ind som er faktureret (mærkeligt nok med minus foran...!)
Er det beløbet med eller uden moms?...jeg går udfra at det er med moms, men det er ikke åbenlyst!
Der er en anden dropdown kaldet 'modkonto' hvad betyder det? ...jeg går udfra at jeg skal vælge det samme (1000-salg m moms), men det er heller ikke åbenlyst!
Skal faktura nummeret være det samme som mit bilags nummer i systemet? ...det er ikke så let at bruge hvis det skal.
Jeg troede at jeg havde reserveret en nummerrække da jeg i opsætningen valgte hvor fakturaerne skulle starte, men det nummer blev grundlaget for alle billagne også mine køb.....så nu kan jeg vel ikke bruge dem uden at skabe forvirring.
Hvad er anbefalingen?...jeg syntes at købs bilag bør nummereres fra nul, men at man kan vælge et andet start punkt for fakturaerne og kreditnotaer der går ud af huset og som man så kan sikre at de ligger i rækkefølge.
anders
anderssmith: Når jeg skriver en faktura uden om Dinero og ønsker at den skal ind i systemet, så går jeg ind igenne øvrige bilag og opretter den, vælger konto (1000-salg m moms) sætter beløbet ind som er faktureret (mærkeligt nok med minus foran...!) Er det beløbet med eller uden moms?...jeg går udfra at det er med moms, men det er ikke åbenlyst! Der er en anden dropdown kaldet 'modkonto' hvad betyder det? ...jeg går udfra at jeg skal vælge det samme (1000-salg m moms), men det er heller ikke åbenlyst! Skal faktura nummeret være det samme som mit bilags nummer i systemet? ...det er ikke så let at bruge hvis det skal. Jeg troede at jeg havde reserveret en nummerrække da jeg i opsætningen valgte hvor fakturaerne skulle starte, men det nummer blev grundlaget for alle billagne også mine køb.....så nu kan jeg vel ikke bruge dem uden at skabe forvirring. Hvad er anbefalingen?...jeg syntes at købs bilag bør nummereres fra nul, men at man kan vælge et andet start punkt for fakturaerne og kreditnotaer der går ud af huset og som man så kan sikre at de ligger i rækkefølge. anders
Hej Anders.
Til at starte med, vil jeg anbefale dig at anvende køb/salgs funktionen. Folk der ikke har den største regnskabs forståelse bør anvende disse funktioner - således der ikke opstår fejl indtastninger i bogføringen.
1. Det er korrekt at der skal minus foran. Det er regnskabsreglerne, du kan læse min forklaring i FAQ'en.
2. Alle bilag skal posteres 2 steder. F.eks. omsætning og bank. Modkonto er så det andet sted posteringen skal føres. Så i dit tilfælde bank/kasse
3. Der er 2 nummerserier - 1. til køb og en til salg. Det er beskrevet yderligere i FAQ'en.
Håber det hjælper dig videre :)
De bedste hilsner
Rasmus
Hej Rasmus,
tak for hjælpen.
Jeg kan desværre ikke bruge salgs funktionen da kunden har specielle krav til hvordan faktura sendes.
1. Det kan godt være at det regskabs teknisk er rigtigt at der skal et minus foran, men intuitivt er det ikke. En radio button hvor jeg kunne vælge om det er et købs eller slags billag ville være mere intuitivt og på linie med jeres app som går livet meget nemmere. På den måde kunne valgmulighederne i konto/modkonto drop-down også tilpasses så det er mere overskueligt...
2. Det virker naturligt, men med så mange valgmuligheder er det rimeligt uoverskueligt. En faktura der skal afsendesskal vel have modkonto....6300-debitor og ændres til 8600-bank når den er betalt....kan man det eller skal jeg vente med at bogføre til den er betalt?
3. Jeg forstår godt at der er to nummer serier og har læst det i jeres faq, men det er lidt tosset....især hvis ikke alle fakturaer genereres af systemet.
mange tak
anderssmith: Hej Rasmus, tak for hjælpen. Jeg kan desværre ikke bruge salgs funktionen da kunden har specielle krav til hvordan faktura sendes. 1. Det kan godt være at det regskabs teknisk er rigtigt at der skal et minus foran, men intuitivt er det ikke. En radio button hvor jeg kunne vælge om det er et købs eller slags billag ville være mere intuitivt og på linie med jeres app som går livet meget nemmere. På den måde kunne valgmulighederne i konto/modkonto drop-down også tilpasses så det er mere overskueligt... 2. Det virker naturligt, men med så mange valgmuligheder er det rimeligt uoverskueligt. En faktura der skal afsendesskal vel have modkonto....6300-debitor og ændres til 8600-bank når den er betalt....kan man det eller skal jeg vente med at bogføre til den er betalt? 3. Jeg forstår godt at der er to nummer serier og har læst det i jeres faq, men det er lidt tosset....især hvis ikke alle fakturaer genereres af systemet. mange tak anders
1. Jeg prøver at lave et forslag til vores programmører. Tror bare det vil genere flere fejl end omvendt - men vi tager det på næste planlægningsmøde :)
2. Når du fakturer på den måde, vil det ske i 2 steps. Postering 1 : kredit salg, debet debitorer. Postering 2 : kredit debitorer, debet bank/kasse.
Alternativt kan du, som du skriver, bare vente med at bogfører når de betaler.
3. Det er jeg ikke helt enig i, men vil meget gerne lade det gå videre.
ja regnskabsteknisk er plus minus - jeg ville nu foretrække at man altid kunne se om hovedkonto og modkonto står i debet eller kredit men sådan er der så meget
Jeg ville altid bogføre faktura via debitorer (og modtagne via kreditorer) og så via bank ved betaling. Det med at vente til betaling giver mindre overblik + man vil med sikkerhed få en masse moms over i forkert momsperiode
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Bare så jeg er sikker på at jeg forstår det så (og det lyder fornuftigt at få momsen placeret i det rigtigte kvartal);
Når jeg udsender fakturaen så opretter jeg et finansbillag med min faktura konto 1000-salg med moms og modkonto 6300-debitoer.
Når den så betales opretter jeg så et nyt finansbillag i Dinero (eller tilføjer jeg en ny linie samme bilag i Dinero på det tidspunkt?) med indbetalingen konto 6300 -kreditorer og modkonto 6800-bank?
mvh
sådan kan du gøre men dinero har vel en funktion hvor det er selve fakturaen du går i og bare vælger betalt, og så laver den selv det hele
så du laver faktura og mig bekendt går den automatisk på 6300. Du får betalt og afmærker som betalt - og den går automatisk fra 6300 til bank
Dinero må sige til hvis ikke det er tilfældet, jeg er ikke selv større daglig bruger
- omvendt - KAN man bruge kassekladde, så er det en klar fordel i mange situationer, men jeg tror som ikke det er nødvendigt her
Cookie - John Hannover: sådan kan du gøre men dinero har vel en funktion hvor det er selve fakturaen du går i og bare vælger betalt, og så laver den selv det hele så du laver faktura og mig bekendt går den automatisk på 6300. Du får betalt og afmærker som betalt - og den går automatisk fra 6300 til bank Dinero må sige til hvis ikke det er tilfældet, jeg er ikke selv større daglig bruger - omvendt - KAN man bruge kassekladde, så er det en klar fordel i mange situationer, men jeg tror som ikke det er nødvendigt her vh
Det er fuldstændig rigtigt :)
anderssmith: Bare så jeg er sikker på at jeg forstår det så (og det lyder fornuftigt at få momsen placeret i det rigtigte kvartal); Når jeg udsender fakturaen så opretter jeg et finansbillag med min faktura konto 1000-salg med moms og modkonto 6300-debitoer. Når den så betales opretter jeg så et nyt finansbillag i Dinero (eller tilføjer jeg en ny linie samme bilag i Dinero på det tidspunkt?) med indbetalingen konto 6300 -kreditorer og modkonto 6800-bank? mvh anders
1. Hvilke funktioner savner du ?
2. Det er næsten rigtigt - du skal føre det på debitorer - det har intet med kreditorer at gøre