på Amino

Hjælp mig med redegørelse for modkonti - Kassekladde. Haster lidt i forbindelse med momsafregning...

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
Amino-karma 271
Fra Søborg
Tilmeldt 18. sep 12
Indlæg ialt: 64
Lasse Voss
Skrevet Skrev: 02-11-2013 kl. 23:30
Hej skarpe dinero og regnskabsfolk.
Det er næsten flovt at jeg ikke kan se logikken i jeres bogføringssystem, da jeg er uddannet bankmand. Men det er sat helt anderledes op, end det som jeg har været vant til!
Håber derfor at der er en sød sjæl, som vil hjælpe mig godt på vej, da det blot er forståelsen af de forskellige konti jeg skal have forklaret :)
Jeg ved selvfølgelig godt at alle beløb som udgangspunkt, både skal debiteres og krediteres to forskellige steder, for at balancen passer. 
Jeg har dog nogle ting, som jeg har lidt svært ved at forstå. Så i må meget gerne komme med lidt klare svar (selvom der sikkert er flere muligheder)

For at starte med det som jeg “tror” at jeg har styr på, så har jeg lavet en liste nedenfor, med formål for mine udgifter, hvilken konto de skal trækkes på, og hvilken konto jeg formoder at skulle modpostere (sætte ind på).
Formål med konto Konto Modkonto
Køb af vare med værdi fx computer, printer mm. 2100 Vareforbrug 6200 Varebeholdning (Da det er vare med værdi)
Køb af Dekoration til virksomheden 4220 Rengøring og Dekoration 6200 Varebeholdning (Da det opbevares i virksomheden)
Sig endelig til, hvis jeg har misforstået det!!! :)
Her kommer der så en liste med konti som jeg ikke helt har styr på, hvorledes de skal posteres.
Formål med konto Konto Modkonto

Google Adwords kampagner og anden markedsføring 4100 Annoncer og Reklame ? - Markedsføring er jo kun en udgift, så hvor bør man modpostere disse beløb? 
Tryksager som jeg bestiller til mine kunder 4370 Kontorartikler og Tryksager ? - Dette er kun en udgift for mig, da jeg bestiller det til kunderne, hvor skal jeg modpostere?
Internet og Webhotel 4410 Internet og Webhotel ? - igen en udgift, som ikke er inventar o. lign. Hvor modposterer jeg?
Småanskaffelser til virksomheden 5100 Småanskaffelser ? - Da det ikke har videresalgsværdi formoder jeg ikke, at det skal posteres på konto 6200 varebeholdning?
Bankrenter indtægter 5500 Bankrenter indtægt ? - Hvor skal det modposteres
Bankrenter udgifter 5600 Bankrenter udgift ? - hvor skal det modposteres
Jeg formoder at alle beløb skal skrives i plus, ikke? også selvom det er udgifter… Eller er det forkert?
Og til sidst... Da det er en enkeltmands virksomhed, skal jeg “bare” udbetale løn som almene overførsler af mit overskud - Men hvordan bør jeg bogføre det?
Er konto 8100 Egenkapitalkonto Primo ens egen “lønkonto”, så man bare kan lave overførsler fra 6800 Bank til 8100 Egenkapitalkonto primo… Eller skal man lave det som en “8140 hævet kontant i virksomheden” som derefter modposteres på 6800 Bank.
Håber i kan forstå mine spørgsmål og frustrationer, og har nogle konkrete svar/foreslag, til hvordan jeg bør bogføre mine udgifter og lønninger. 
Venlig hilsen 
Lasse Voss
  • Amino Karma for indlæg: 3
Amino-karma 271
Fra Søborg
Tilmeldt 18. sep 12
Lasse Voss
Skrevet Skrev: 02-11-2013 kl. 23:41

Man kan åbenbart ikke benytte Tab, til at lave overskuelige opdelinger... så tror næppe i får så meget ud af overstående...

Jeg prøver at beskrive det på en anden måde:

Jeg prøver på at gennemskue, hvordan jeg skal bogfører mine udgifter og lønninger (konto og modkonto) please hjælp mig! :)

Hvilke modkonti bør man benytte til følgende udgifter:

2100 vareforbrug (fx køb af computer, printer mm.)  - skal det modposteres på 6200 varebeholdning, eller?

4100 annoncer og reklame (fx google adwords og anden markedsføring)

4220 rengøring og dekoration (primært dekoration til firmaet)

4370 kontorartikler og tryksager (tryksager som jeg bestiller til mine kunder, altså rene udgifter, det er ikke noget jeg opbevarer i mit firma)

4410 internet og webhotel (ja, som alle de andre, hvilken modkonto? det er jo en ren udgift)

5100 småanskaffelser (vare som ikke har gensalgsværdi, hvor skal jeg modposterer det? formoder ikke at det skal være 6200 vel?)

5500 bankrenter intægt (hvordan bør det bogføres)

5600 bankrenter udgifter ( hvordan bør det bogføres)

Og til sidst... Da det er en enkeltmands virksomhed, skal jeg “bare” udbetale løn som almene overførsler af mit overskud - Men hvordan bør jeg bogføre det?
Er konto 8100 Egenkapitalkonto Primo ens egen “lønkonto”, så man bare kan lave overførsler fra 6800 Bank til 8100 Egenkapitalkonto primo… Eller skal man lave det som en “8140 hævet kontant i virksomheden” som derefter modposteres på 6800 Bank.
Håber i kan forstå mine spørgsmål og frustrationer, og har nogle konkrete svar/foreslag, til hvordan jeg bør bogføre mine udgifter og lønninger. 
Venlig hilsen 
Lasse Voss
  • Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 30
Tilmeldt 1. okt 13
Indlæg ialt: 8
Libergreen
Skrevet Skrev: 04-11-2013 kl. 14:44

Hej......

Hvis jeg skal prøve at besvare på nogle af dine spørgsmål....

Hvis du hæver penge ud til dig selv som personlig ejet virksomhed bør du bogføre dette på konto 8140 hævet i virksomhed.

Du skal være obs på at Google adwords ikke er en dansk virksomhed, så du skal være obs på momsen når du bogfører.

Når du har en udgift bør din modpost være................bank/kasse/ eller hvis du har betalt med private penge. Dette kan du gøre hele vejen igennem, og så regulere din varebeholdning, når du tæller denne op. Dette gør du ved at regulere din varebeholdning pr. f.eks. 31.12.2013 og modpostere i resultatopgørelsen hvor du laver en konto til regulering af varebeholdning.

Du må IKKE røre ved egenkapital primo, da du ellers her giver revisoren mere arbejder :) Du anvender blot konto 8140 og modpostere på banken.

Håber at dette giver lidt hjælp.

• Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 271
Fra Søborg
Tilmeldt 18. sep 12
Lasse Voss
Skrevet Skrev: 04-11-2013 kl. 14:57

Super mange tak... :)

Ja, jeg lurede den godt i går med diverse modkonti... så har egentlig fået styr på det...

Nu kan jeg så bare se at der er en fejl hos Dinero, som gør at når jeg opretter mine udgifts-bilag, så ændre den datoen til dags dato... Men jeg skulle jo meget gerne kunne bogføre dem tilbage i tiden (juli, august, september og oktober)... 

Lidt frustrerende, for ellers kommer mit momsregnskab for 3 kvartal ikke til at stemme! :(

• Amino Karma for indlæg: 3
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)

RSS-feed