Hejsa,
Jeg har virkelig brug for hjælp til nogle konkrete funktioner i forbindelse med afslutningen af årsregnskabet.
Jeg startede enkeltmandsvirksomhed i september 2014, med cvr nr. Det er en virksomhed der løser grafiske opgaver og al afregning foregår via faktura.
Hos mit informationsmøde hos SKAT oplyste de om flg.:
- Da jeg indtil videre har min primære indtægt fra lønnet arbejde (udenfor virksomheden) skulle jeg ikke udbetale "løn" til mig selv, forstået på den måde at jeg ikke skulle lave en lønseddel til mig selv. SKAT oplyste mig om at jeg vil blive beskattet (ca. 50%) af det samlede overskud i virksomheden ved afslutningen af årsregnskabet og hvordan jeg så flytter rundt på/administrerer resten er de ligeglade med...Fair nok, men for at få regnskabet til at passe er jeg nødt til at bogføre det beløb jeg har overført til mig selv i form af løn. Mit spørgsmål er derfor, hvad bogfører jeg den konto/løn overførsel som i Dinero? Her er det jo også vigtigt at posteringen ikke kommer til at påvirke virksomhedens overskud, da jeg opgiver virksomhedens overskud (som er inkl. min løndel) og dermed beskattes af dette...-Jeg mangler også hjælp til at justere beholdningen i Dinero (hvad jeg har indestående i banken), hvor gør jeg dette? Da jeg oprettede det første regnskabsår har jeg oprettet kontoen som anvist, men problemet er at jeg i opstartsfasen af virksomheden har betalt en række udgifter fra min private konto og det betyder nu at bank konto og regnskab ikke stemmer overens. Selvom det er et mindre beløb vil jeg have rettet det, da de selvfølgelig skal følges ad. De første bilag som jeg havde betalt fra min private konto har jeg oprettet som "udlæg ansatte"... Det sagde SKAT også at jeg ikke skulle, da jeg ikke er ansat, når det er enkeltmands virksomhed. Disse posteringer står derfor nu under "kortfristet gæld" (udlæg ansatte). Hvordan får jeg det rettet? Jeg ved at man kan rette i de enkelte bilag, men hvis jeg bare vælger at ændre dem til "kontant køb" kommer de vel til at figurere forkert? Hvis ikke de rettes vil de vel følge med ind i næste regnskabsår?
- Er det korrekt forstået at jeg ikke behøver udarbejde en klassekladde?
Jeg håber nogle af jer vil være søde og hjælpe PFT.
HilsenJudith
Hej Judith,
du skal finde den konto, som hedder 'mellemregning'.
Denne konto bruger du når du hæver penge til dig selv.
Ligeledes bruger du denne hvis du har udgifter, som 'du selv har betalt'.
Du burde kunne rette de bilag, som fejlagtigt er bogført på banken.
Ind til videre kan du nok godt klarer dig uden en kassekladde.
Mvh
Stig
Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk
Tak for dit hurtige svar Stig
Når du siger mellemregning, så håber jeg du kan svare på et par spørgsmål i den forbindelse.
- Jeg kan kun finde mellemregning under "oprettelse af køb"?
- Når jeg opretter noget som en mellemregning skal det vel bogføres yderligere, for ikke bare at hænge i luften til evig tid?
- Jeg har lige forsøgt at ændre de bilag der allerede står under "udlæg ansatte", men da momsen er afregnet på disse kan jeg ikke rette i dem. Ved du hvor jeg kan rette i "udlæg ansatte"? Ved du hvor jeg manuelt justerer beholdningen på min bank konto? Her tænker jeg i forbindelse med oprettelsen af et nyt regnskabsår, hvor jeg gerne vil have det hele til at følges ad?