Jeg ved godt emnet har været oppe et par gange før, men jeg fald lige over nedenstående artikel, som jeg godt nok synes er et af de mest velformulerede argumenter imod det Danske Kongehus. Jeg er ikke selv nok inde i alle de historiske detaljer til at vurdere, om det de skriver er helt korrekt. Men det virker meget troværdigt. Og er bare det halve sandt, så er det godt nok slemt. I artiklen gennemgår forfatterne det meste af kongerækken siden Christian III døde i 1539 - som de kalder den sidste konge der var "tilnærmelsesvist middelmådig". De regenter der siden har klaret sig bedst er dem som har lavet mindst. Hver gang de forsøger at lave noget - og særligt når de blander sig i politik, går det helt galt. Den største styrke ved den nuværende regent er, at hun aldrig har lavet en skid. Faren ved den næste, krinprinsen, er, at han tror han kan en masse. Personligt er jeg helt enig i konklussionen: Det er nok politisk umuligt, at afskaffe Kongehuset de næste mange år, men enhver der kender historien burde glæde sig til den dag det sker! Men læs den selv - den er lidt lang, men meget underholdende ...
|
Nu har jeg læst artiklen, men er bestemt ikke kommet til sammen konklusion.
For det første har vi med grundloven selv begrænset kongehusets muligheder for indflydes, men at de intet laver, er jeg ikke enige i.
For det andet, kan jeg da virkelig ikke se hvad fortiden har med nutiden at gøre. At de tidligere kongerækker har dræbt og knaldet til højre og venstre, skal da ikke ligge grund til at vi i dag skal afskaffe kongehuset.
Skal kongehuset afskaffes skal det gøres på baggrund af situationen vi stå i idag.