Øhhh, synes at du tage ting ud af en sammenhæng og blander noget nyt ind i ....
Det var et svar til Ronnie omkring en gruppe af mennesker ... nemlig dem som ikke gider at tage et arbejde - men heller vil leve godt på samfundets velfærd..... Har nu ikke tænkt mig at skrive en større doktorafhandling om hvem der indgår i denne gruppe og under hvilke forudsætninger .... Tror nok godt at folk kan "se" denne gruppe for sig !
Jeg deler da Ronnies opfattelse af at der må være konsekvenser for en sådanne attitude i samfundet... mere var der ikke i det !! Jeg synes IKKE at det er okay at folk udnytter noget som helst - heller ikke vores velfærdssamfund !
Ikke for at jeg skal være efter dig ... men du får altså dumpe karakter i nationaløkonomi !
Selvfølgelig er renter til en bunke penge = vækst !!
I princippet kunne vi da godt spare op til vores egen alderdom - det er jo hele ideen bag pensionsopsparinger ... så hvis dine beregninger skulle holde - så falder hele ideen med pensionsopsparing jo sammen - så er der dælme mange økonomer som har regnet forkert ..
Jeg siger ikke at pensionsopsparinger er det eneste rigtige – men blot at dine anskuelser er forkerte…
Helt enig .... det koster penge at have disse "elementer" i samfundet ! Jeg tror nu ikke at vi kan komme af med dem alle sammen - desværre !
Men denne gruppe skal IKKE have lov til at sætte dagsorden for de politiske visioner vi bør ha'' for vores land
Men det nager da også mig at folk har denne indstilling og det skal da heller ikke bare accepteres ! Vi har da også funktioner i den offentlige sektor som tager sig af dem - spørgsmålet er om resultatet er godt nok .... Det kunne nok være bedre !!
Økonomerne har ikke regnet forkert. Det er beskrivelsen ''pensionsopsparing'' der er misvisende, og fremmer en myte om penge gror på magisk vis uden input. Det er nok ikke økonomere, men reklamefolk og rådgivere, der vælger at kalde en fælles pulje for en opsparing. Dem, der betaler til puljen når du skal trække fra den i fremtiden kommer til at betale flere kroner end du gør i dag pga. inflation.
De penge vi sætter ind i skat som bruges til f.eks. pension idag, hvis min andel istedet blev sat ind i obligationer så ville jeg da få mere ud af det end hvis jeg skulle have alm. folkepension.
I må meget undsklyde men jeg forstår ikke helt meningen med en diskusion om at, hvis alle de rige beholdt alle deres penge selv så ville de ende med mere til sig selv. Ja, naturligvis ville de det. Sådan var det i middelalderen, men vi er heldigvis nået meget videre siden da.
Jeg tror man ender med at måtte flytte meget langt væk fra den covilicerede verden hvis man er så egofikseret at man alene ser den samlede samfundsøkonomi og -kvallitet ud fra en snæver betragning om hvad der står på ens private bankkonto. Men, så får du naturligvis heller ikke andel i de mange goder i samfundet som resten af os har opbygget i fællesskab.
Jeg må indrømme at de tanker der luftes her er så ekstremt højredrejet at man (heldigvis) ikke engang finder dem repræsenteret i folketinget. Og tak for det :)
Jeg kan såmænd sagtens læse hvad du skriver, men det meste af det er desværre noget vrøvl. At du vælger at svæve rundt i tingene og ikke vil stå ved de ord du selv skriver må stå for egen regning :)