Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad har I som iværksætter af udd. bag jer?

Side 14 ud af 17 (162 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Den IT-virksomhed jeg driver nu også baseret på selvlært viden, og det er mine kunder også ret ligeglade med.

Når det så er sagt, så sidder der altså også mange selv-lærte "kvaksalvere" rundt om! Ikke at jeg på nogen måde kalder jer det. Det har jeg trods alt ingen grundlag for

Særligt IT branchen, eller skal vi sige indenfor web-design (hvad det så end er) er dette fænomen kendt. Alt for mange sælger "professionelle" sider der hverken virker i den ene eller anden browser, siderne overholder ingen standarder, kan ikke findes i søgemaskiner, billeder brugt på siden er beskyttet af ophavsret og jeg kunne blive ved.

Det er selvfølgelig synd for alle dem der enten har lært sig selv det ordentligt, eller folk der har brugt 3 år på en skolebænk.

ps... Uddannede mennesker kan self også være kvaksalvere, men de har trods alt ingen undskyldning for at være det 
Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 09:22
- Du ser for snævert på det. Fordi der er en eller to grene af en branche, hvor uddannelse kan være en fordel, måske nødvendig, er det nok en temmelig kraftig genrerelisering. Du skriver godt nok at ''dem du kender'', men hvis det er indskærpet til en branche, er det ikke en betragtning jeg mener holder.
[/QUOTE]
Jeg er i et iværksættermiljø hvor jeg ser virksomheder fra mange brancher. Før omtalte jeg brint, men jeg har kontor ved siden af en virksomhed som vil lave tøj til piger med specielle størrelser. En tredje virksomhed arbejder som kunsulenter i kreativ processer. En fjerde virksomhed arbejder med IT. En femte laver hospitalsudstyr. Jeg syntes egentlig det er rimelig spredt.
Men ja, du har ret. Jeg kan kun fortælle om dem jeg kender. Men hvordan er det anderledes end for dig?

[/QUOTE]

- Størstedelen af de iværksættere jeg kender, og har debetaret med om hvorfor de valgte at blive iværksætter, har ikke lange uddanelser. Det mennesker der arbejder med IT, håndværk, ejendomsinvestering, coaching/ personlig udvikling, tekstilsalg og mange flere. Det er folk hvor jeg har talt med dem om hvorfor de valgte at blive iværksættere, i dybden. 

Debatten er i relation til længere uddannelser, og det er udfra dette, jeg baserer mine svar. Størstedelen af de iværksættere jeg kender har en uddannelse, bare ikke længerevarende.

Tilmeldt 4. Oct 05
Indlæg ialt: 196
Skrevet kl. 11:26
Dato: 1/9/2006 1:12:12 PM Forfatter: Martin Poulsen
De iværksættere som jeg kender. Har stort set alle sammen en uddannelse bag sig, og de fleste af disse ville ikke have kunnet starte denne uden sin uddannelse. Jeg kunne fx nævne H2 Logic som også har gået på BDE. De arbejder indenfor hydrogen og brændselscelle teknologi. Et område med utrolig stor fremtid i.

To af personerne fra H2 Logic  havde eget webbereau da de gik på HTX. Jeg kender dem derfra - så iværksætter lysten havde de også dengang. Og det er ikke fordi man lærer at lave hjemmesider på HTX, så det er evner de har haft i forvejen...

Fra København
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 15:08

Jeg er udannet HH og derefter Can. mag i Film- og Medividenskab.

Og så hoppede jeg med (som selvlært, vel) tideligt på Internetbølgen herhjemme, 1997. Dengang en lille kerne af folk der drev mediet frem at nysgerrighed, lyst og iværksætterånd mere en økonomi. Har være aktiv med arrangement i diveres tidlige web-konferencer, communities, web-tv, etc.

Og nu - lærer jeg hen af vejen ;-)
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:19

Uddannelse er ikke det altafgørende om man får succes som iværksætter, men vedholdenhed i starten, hvor det kan se sort ud med få kunder og en vigende omsætning. Har man en god service, et godt produkt til en regulær pris, så kan det også sælges, bare man reklamerer så meget som overhovedet muligt. fficeffice" />

De firmaer jeg har startet siden begyndelsen af firserne, ville ikke have eksisteret hvis jeg vidste det jeg ved i dag og havde jeg spurgt en der havde gået på handelsskole, havde jeg nok fået svaret at. Du skal bare spare et par millioner sammen, så kan det måske lade sig gøre J nu var jeg ikke så klog jeg spurgte nogen og godt for det, men havde der været Internet og en side som den her, havde jeg jo nok spurgt om råd.

Citat fra en klog mand: Viljen til at ville, avler evnen til at kunne!

Og det mener også er langt mere værd end en lang teoretisk uddannelse,

Med venlig hilsen
Gerner

Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 20:22
Dato: 1/10/2006 7:18:40 PM Forfatter: GP

Uddannelse er ikke det altafgørende om man får succes som iværksætter, men vedholdenhed i starten, hvor det kan se sort ud med få kunder og en vigende omsætning. Har man en god service, et godt produkt til en regulær pris, så kan det også sælges, bare man reklamerer så meget som overhovedet muligt. fficeffice" />

De firmaer jeg har startet siden begyndelsen af firserne, ville ikke have eksisteret hvis jeg vidste det jeg ved i dag og havde jeg spurgt en der havde gået på handelsskole, havde jeg nok fået svaret at. Du skal bare spare et par millioner sammen, så kan det måske lade sig gøre J nu var jeg ikke så klog jeg spurgte nogen og godt for det, men havde der været Internet og en side som den her, havde jeg jo nok spurgt om råd.

Citat fra en klog mand: Viljen til at ville, avler evnen til at kunne!

Og det mener også er langt mere værd end en lang teoretisk uddannelse,

Med venlig hilsen Gerner

Den vil jeg nu giver Gerner ret i.

Uddannelse er ikke alt, og med erfaringen kommer også et vist praktisk håndelag og en erfaring som man ikke kan læse sig til nogle steder.
Jeg arbejder selvstændigt med flere hjemmesider idag, og har været med fra en start.
Er oprindeligt uddannet reklametegner, men begår mig idag med webudvikling af stort set enhver art.
Det autodidakte miljø har været en stor gulerod for mig, for det er en videnbase af dimensioner - så jeg må holde på at en fin uddannelse idag ikke er et must for "survival". Mange indenfor IT-Branchen er netop autodidakte og er i starten på deres felt drevet af ren og skær nysgerrighed omkring internetmediet - som alle herinde jo ved er branchen dragende, og mulighederne er mange - også for at dygtiggøre sig udfra det
Tilmeldt 28. Sep 05
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 23:59

For at være lidt provokerende så kan uddannelse og iværksætteri ses som følgende.

• Uddannelse er jo i virkeligheden en investering, for den enkelte, hvilket i det lange løb giver et større afkast. (økonomisk eller nytte)
  • Iværksætteri er det sammen, altså også en investering med det formål at få et større afkast(økonomisk eller nytte) i fremtiden.
Hvorvidt du skal starte som iværksætter og ikke tage/droppe en uddannelse afhænger af, hvorvidt det kan betale sig. Altså hvad giver  mest i længden? (i form af økonomisk afkast eller nytte)

Til sidst vil jeg bare bruge et kendt citat: Den der har evnerne har pligten. Forstå det som du vil!
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:53

Ja nemli ja, der er ingen uddannelse der er spildt, for man vil altid trække på den basisviden man har, men der er bare mange der ikke ville have startet virksomhed, hvis de havde haft mere indsigt i hvad det koster af blod sved tårer og masser af hårdt arbejde næsten 24 timer i døgnet. 

Jeg glemte lige at svare på det oprindelige spørgsmål om udddannelse, jeg er elektrikker med mange efteruddannelses kurser i elektronik, svagstrøm. Den handelsuddannelse som jeg burde have haft da jeg startede det første firma, fik jeg lært lidt på den hårde måde når vor revisor kom og fortalte, at vi havde lidt ekspansions / likviditets-døden 3 måneder før han kom og gud hjælpe mig om det revisor pjat gentog sig flere gange.
Så i 1985 besluttede vi at nu skulle vi have lukket munden på revisoren og det nok var på tide at få tilført noget kapital og det gjorde vi ved at sælge hele herligheden til Sophus Berendsen og så var vi med et smæk et biselskab i Berendnsen og vi fik ny revisor og havde et kreditværdighed så stor at vi slet ikke behøvede kapitaltilskud :)

For det så ikke skal være helt løgn, så lavde vi en kopi af vor virksomhed i Norge, Sverige og Finland i 1986 og det var i samarbejde med staben ved Berendsen der havde lidt bedre og længere uddannelse end os og det var sikkert også derfor at alt kørte bedre end budgetteret, for der var taget højde for alt, dvs. forretningsplan før starten med: mål, midler, metoder, konkurrenter og hvad der i værste tilfælde kunne ske osv. i 1993 var vor omsætning steget til over 1 milliard og jeg flyttede til østen for at starte næste projekt.

Med venlig hilsen
Gerner
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:45
>Som nævnt synes jeg personligt det ville være bedre med et skulderklap
>(en gullerod) i form af en langt lavere, eller ingen, skat for de først tjente
>penge - op til et beløb man faktisk kunne leve af.

Ovenstående fortæller kort og ufyldstgørende om, hvordan regeringen vil give skattelettelser på 100.000 de første 3 år til iværksættere med fokus på vækst.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:04

Jeg synes ikke det forslag ser brugbart ud for ret mange af de iværksættere jeg har kendt til gennem tiden - inkl. mig selv. Tværtimod ser det meget "corporate" fikseret ud og langt fra det som jeg snakker om, når jeg taler om en "gullerodspolitik" frem for det modsatte, når folk gerne vil starte noget nyt op.

Det er ikke "iværksætteri" forslaget retter sig mod - men "vækstvirksomheder" - og de to ting er ikke nødvendigvis det samme, på det samme tidspunkt. Nogle virksomheder og ideer kræver nogle år for at modnes. For andre kommer success''en i klumper (f.eks. for en virksomhed der udvikler et computerspil).

Min ide var at støtte langt bredere op om iværksætteri - f.eks. gennem de omtalte skattelettelser. Det kunne i al sin enkelthed fungere på følgende måde: Hvis man starter som selvstændig får man et skattefradrag der svarer til hvad der minimu skal bruges for lige at overleve (jeg ved sgu ikke hvad det er - måske 100k om året eller sådan noget).

Argumetet for denne løsning er bl.a., at jeg rundt omkring kan se en hel masse rigtig driftige folk, med masser af gode ideer, og iværksætterånd, som bare ikke kan tjene nok på deres ideer til både at betale skat og overleve. Så de vælger istedet at arbejde sort, og så hæve lidt bistand eller dagpenge ind imellem. Det kan ingen være tjent med. Lad os dog få alle de kreative mennesker ud i lyset og frem, så deres ideer måske lettere kan få luft og måske udvikle sig til mere.
Side 14 ud af 17 (162 indlæg)