Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad har I som iværksætter af udd. bag jer?

Side 13 ud af 17 (162 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 443
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 1/8/2006 3:40:21 PM Forfatter: Martin Thorborg

Det er jo heller ikke mæreligt at 20 mennesker der har brugt 5 år mener at det var godt for dem. Det er svært at indrømme over for sig selv, at de år kunne være brugt bedre.. Men hver man sin metode. Dbh Martin

Det er meget muligt, men nu kender du i hvert fald én som har den holdning. Og det kan da godt være at jeg hurtigere kunne have fået succes uden min uddannelse, hvem ved?

Men hvordan er det anderledes for dig? Du har valgt at stoppe efter 9. klasse. Det er vel også et valg som du har brugt nogle år på. Et valg som det vel er svært at indrømme over for sig selv, ikke nødvendigvis har været det rigtige.

Dit argument virker vel begge veje. Man kan jo ikke se længere end man selv er.

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 16:00
Jo det er da muligt, men jeg må indrømme at jeg meget sjældent er i en situation hvor jeg mangler viden. Viden kan man altid skaffe og ofte gratis. Går det helt galt, så hyrer jeg en der har gået længe i skole og så er den klaret.
Jeg møder også rigtig mange iværksættere og det sgu sjældent jeg bliver særligt imponeret over dem der har gået længe i skole. Det er nogle flotte papirer de laver, men det kniber ofte med udførelsen og selv ideen.

Dbh Martin
Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 20:30
Jeg har lært meget at tage en uddannelse. Jeg har lært meget jeg aldrig kommer til at bruge. (jeg har også lært noget jeg kan bruge) Brugt timer og atter timer på unødvendige opgaver og beskrivelser af emner jeg aldrig kunne finde på at kaste mig i lag med. Men opgaverne/fagene er/var obligatoriske...

Efter 3 års HD studie i afsætning, valgte jeg at springe fra for at prøve livet som selvstændig. Det er en beslutning jeg aldrig har fortrudt, og aldrig vil fortryde. Selvom jeg ikke driver min oprindelige virksomhed mere, lærte jeg mere på nogle måneder, end på mange, mange timers studie...

Det at prøve det, har tændt en glød i mig, en trang til at skabe og se noget vokse og tro. Den første virksomhed gik ikke... og hvad så? - jeg klør på igen, mere tændt end før. Enkelte af mine studiekammerater synes det var coolburger, at jeg kastede mig ud i det. De fleste synes ikke, men de sidder nok også og samler støv i hjørnet af en bank idag. (ikke et ord ondt om bankfolk, men jeg forstiller mig bare deres situation)

Måske vi piller lidt ved janteloven her.  "beep" janteloven!! (håber det er o.k. med modaratoren)   

Afgræsninger kan hæmme gode idéer og krativitet. Det er jeg personligt ikke tilhænger af. Andre er. Som tidligere skrevet kan en masse, længerevarende uddannelser føre til at man afgrænser og tænker i vaner, som tidligere nævnt. Ligeledes er jeg enig i betragtning om at mange akedemikere skal mega-over-langtid-analyserer noget, så det løber ud i sandet. Det er synd...

For god ordensskyld mener jeg at lange uddannelser er nødvendigt. Der skal være en mennesker der skal lave en masse analyser og fordyber sig i detaljen. Der skal være noget holdepunkt i tilværelsen...
- det er bare ikke altid dem der får succes, fordi de er "for kloge"

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 01:44
For lige at svare på det oprindelige spørgsmål først, så er min baggage en matematisk studentereksamen og 2 rigtig gode mesterlæreår under bl.a. Thorborgs og andres vinger på Jubii.

Der er dog en ting jeg er uenig i, som virker lidt generelt for denne tråd men som er formuleret ret godt i "The game"'s indlæg:

"Afgræsninger kan hæmme gode idéer og krativitet."

Ud over det er rigtigt at det kan det, så ser jeg oftere afgrænsning som noget der skaber ideer og kreativitet. Det skyldes måske min primære baggrund i design og webudvikling i de gamle dage hvor netop begrænsninger ikke var til at komme udenom og så måtte man finde en måde at hoppe hen over dem.

Hvis man er "akademisk afgrænset" er det klart at det kan være svært at tænke uden for boksen når det er nødvendigt. Tilgengæld synes jeg også ofte at jeg oplever iværksættere og selvstændige der tænker så meget ude af boksen at løsningen på en problemstilling ofte bliver uholdbar og hullet fordi man mangler evnen til at fokusere på de regler der en gang eksisterer i det marked eller den teknologi man forsøger at ramme og alt går op i at være ekstra kreativ.

Et af mine klassiske eksempler på det er den overflod af webbureauer der i en periode lavede rene flashbaserede websites for store industrivirksomheder, hvis fornemste opgave var at deres produkter kunne findes via en søgemaskine og lignende. Jeg kender flere akademisk afgrænsede, der ikke kan ret meget om webudvikling, som kunne lure at det var en fjollet ide af flere årsager.

Ofte lærer mange akademikerer kneb som virker helt tåbelige i undervisningssituationen for udeforstående og ikke interesserede, men som senere hen kan drejes i en række alternative vinkler og skabe bund for nye tanker. Google er f.eks skabt på en kraftig bund af akademiske miljø.

Det er nok hverken enten eller når det kommer til stykket, men jeg syntes lige der manglede lidt modspil til alle os nogen gange lidt selvfede iværksættere, uden uddannelse, der synes skolebænken er spild af tid. "Grundproblemet" ligger nok i at vi alle lærer forskelligt og har behov for forskellige indgangsvinkler for at forstå og indsamle ny lærdom.

Personligt er jeg bogfanatiker og er kendt for at min bror, der bor i London, kan sætte mig af i en af deres store boghandler på 6 etager og så komme og hente mig 5 timer senere, hvorefter jeg stadigvæk brokker mig over jeg ikke er færdig. Tilgengæld var det meget få af mine lærere i både folkeskolen og gymnasiet, der kunne få mig til at åbne en bog medmindre de truede med at dumpe mig. De bøger jeg læser af mig selv er væsentlig mere tunge og teoretiske end mine skolebøger, men jeg kan bare bedre når jeg selv får lov til at vælge det jeg vil lære.
Tilmeldt 22. Dec 05
Skrevet kl. 12:14

''Afgræsninger kan hæmme gode idéer og krativitet.'' Ud over det er rigtigt at det kan det, så ser jeg oftere afgrænsning som noget der skaber ideer og kreativitet. Det skyldes måske min primære baggrund i design og webudvikling i de gamle dage hvor netop begrænsninger ikke var til at komme udenom og så måtte man finde en måde at hoppe hen over dem. Hvis man er ''akademisk afgrænset'' er det klart at det kan være svært at tænke uden for boksen når det er nødvendigt. Tilgengæld synes jeg også ofte at jeg oplever iværksættere og selvstændige der tænker så meget ude af boksen at løsningen på en problemstilling ofte bliver uholdbar og hullet fordi man mangler evnen til at fokusere på de regler der en gang eksisterer i det marked eller den teknologi man forsøger at ramme og alt går op i at være ekstra kreativ.

- Jeg kan godt følge det du skriver. Som du skriver er det ikke reglen, men en mulighed som jeg har oplevet flere gange. Jeg tror også det kan være branche bestemt. Nogle mere, andre mindre. Det med at køre af sporet, kender jeg godt. Man bliver ivrig, og vil ikke afskrive en god mulighed. Den dygtige har evnen til at få sorteret urelavente muligheder fra, så man kan komme videre.

Ofte lærer mange akademikerer kneb som virker helt tåbelige i undervisningssituationen for udeforstående og ikke interesserede, men som senere hen kan drejes i en række alternative vinkler og skabe bund for nye tanker. Google er f.eks skabt på en kraftig bund af akademiske miljø. Det er nok hverken enten eller når det kommer til stykket, men jeg syntes lige der manglede lidt modspil til alle os nogen gange lidt selvfede iværksættere, uden uddannelse, der synes skolebænken er spild af tid.

- Det at se noget fra en "skæv"  vinkel, og kunne danne sig et overblik over hvorfor det er specielt godt (måske genialt) det er kreativt i mine øjne. Det at  sidde og komme med idéer, uden at overveje: handling og konsekvens, synes jeg ike er kreativt. Det er det modsatte. Jeg tror på at en virksomhed af større karrakter , der har gang i hjulene, har brug for begge dele. Det kan give en god sparring. Men jeg har sjældent oplevet belæste personer, sætte handling bag orderne, som iværksætter . Dermed ikke sagt det er en regel...  

''Grundproblemet'' ligger nok i at vi alle lærer forskelligt og har behov for forskellige indgangsvinkler for at forstå og indsamle ny lærdom. Personligt er jeg bogfanatiker og er kendt for at min bror, der bor i London, kan sætte mig af i en af deres store boghandler på 6 etager og så komme og hente mig 5 timer senere, hvorefter jeg stadigvæk brokker mig over jeg ikke er færdig. Tilgengæld var det meget få af mine lærere i både folkeskolen og gymnasiet, der kunne få mig til at åbne en bog medmindre de truede med at dumpe mig. De bøger jeg læser af mig selv er væsentlig mere tunge og teoretiske end mine skolebøger, men jeg kan bare bedre når jeg selv får lov til at vælge det jeg vil lære. [/QUOTE]

hhmmm... - Jeg åbnede ikke mange bøger i min HD tid, men fik da mine eksamner de 3 første år. Jeg har en masse af disse bøger endnu, som er usædvenligt pæne i omslaget
Jeg læser selv mange bøger idag. Dem som interesserrer mig. Mange biografier, selvudviklingsbøger og fantasy-romaner.
-----------------------------------------------------------

Med mit indlæg, vil jeg ikke prøve at sætte nogle i bås og sige:"sådan er de mennesker". Det er ikke sådan jeg spiller spillet. Som nævnt er janteloven noget grimt noget, derfor vil jeg g
Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Skrevet kl. 13:12

Dato: 1/8/2006 4:00:11 PM Forfatter: Martin Thorborg

Jo det er da muligt, men jeg må indrømme at jeg meget sjældent er i en situation hvor jeg mangler viden. Viden kan man altid skaffe og ofte gratis. Går det helt galt, så hyrer jeg en der har gået længe i skole og så er den klaret. Jeg møder også rigtig mange iværksættere og det sgu sjældent jeg bliver særligt imponeret over dem der har gået længe i skole. Det er nogle flotte papirer de laver, men det kniber ofte med udførelsen og selv ideen. Dbh Martin

Ja, viden kan man altid skaffe. Det er jeg enig i. Men faglige såvel som personlige kvalifikationer og kompetencer er en helt anden sag! Det er her jeg mener en uddannelse kan give noget ekstra.

De iværksættere som jeg kender. Har stort set alle sammen en uddannelse bag sig, og de fleste af disse ville ikke have kunnet starte denne uden sin uddannelse. Jeg kunne fx nævne H2 Logic som også har gået på BDE. De arbejder indenfor hydrogen og brændselscelle teknologi. Et område med utrolig stor fremtid i.

Men jeg tror bare at vi må indse at vi har forskellige syn på sagen, som nok kan skyldes at vi færdes i nogle noget anderledes miljøer.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 22. Dec 05
Skrevet kl. 13:23
[QUOTE]Dato: 1/9/2006 1:12:12 PM Forfatter: Martin Poulsen
Ja, viden kan man altid skaffe. Det er jeg enig i. Men faglige såvel som personlige kvalifikationer og kompetencer er en helt anden sag! Det er her jeg mener en uddannelse kan give noget ekstra.

- Jeg er helt unig. Jeg ved ikke hvordan du kan læse dig til kompetencer?? -

De iværksættere som jeg kender. Har stort set alle sammen en uddannelse bag sig, og de fleste af disse ville ikke have kunnet starte denne uden sin uddannelse. Jeg kunne fx nævne H2 Logic som også har gået på BDE. De arbejder indenfor hydrogen og brændselscelle teknologi. Et område med utrolig stor fremtid i.
Men jeg tror bare at vi må indse at vi har forskellige syn på sagen, som nok kan skyldes at vi færdes i nogle noget anderledes miljøer.

- Du ser for snævert på det. Fordi der er en eller to grene af en branche, hvor uddannelse kan være en fordel, måske nødvendig, er det nok en temmelig kraftig genrerelisering. Du skriver godt nok at "dem du kender", men hvis det er indskærpet til en branche, er det ikke en betragtning jeg mener holder.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 13:24
Dato: 1/9/2006 1:12:12 PM Forfatter: Martin Poulsen

De iværksættere som jeg kender. Har stort set alle sammen en uddannelse bag sig, og de fleste af disse ville ikke have kunnet starte denne uden sin uddannelse. Jeg kunne fx nævne H2 Logic som også har gået på BDE. De arbejder indenfor hydrogen og brændselscelle teknologi. Et område med utrolig stor fremtid i.
Men jeg tror bare at vi må indse at vi har forskellige syn på sagen, som nok kan skyldes at vi færdes i nogle noget anderledes miljøer.

Som man nok kan fornemme i denne tråd, er det meget individuelt hvad man anser for bedst - heldigvis. Vi ville jo ikke få en god debat hvis vi alle tænkte ens

Mht. tilegnelse af teknologisk viden, så kommer man altså også langt hvis det er lysten der driver værket. Det synes jeg selv at jeg er et godt eksempel på. En god del af min tid arbejder jeg med satellit- og mobilkommunikation, og det er altså 100% selvlært. Jeg har selvfølgelig ikke papirer på min viden, men det er min kunde på det område iøvrigt ret ligeglad med.

mvh Carsten
Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Skrevet kl. 13:42
Dato: 1/9/2006 1:23:08 PM Forfatter: The game
- Jeg er helt unig. Jeg ved ikke hvordan du kan læse dig til kompetencer??

Det mener jeg nu heller ikke at man kan. Nu kan jeg ikke snakke for alle uddannelser, men på min uddannelse bruger jeg godt nok ikke meget tid på at læse. Jeg bruger over halvdelen af tiden på praktisk at bruge min viden og på den måde omdanne det til kvalifikationer.

Dato: 1/9/2006 1:23:08 PM Forfatter: The game
- Du ser for snævert på det. Fordi der er en eller to grene af en branche, hvor uddannelse kan være en fordel, måske nødvendig, er det nok en temmelig kraftig genrerelisering. Du skriver godt nok at ''dem du kender'', men hvis det er indskærpet til en branche, er det ikke en betragtning jeg mener holder.

Jeg er i et iværksættermiljø hvor jeg ser virksomheder fra mange brancher. Før omtalte jeg brint, men jeg har kontor ved siden af en virksomhed som vil lave tøj til piger med specielle størrelser. En tredje virksomhed arbejder som kunsulenter i kreativ processer. En fjerde virksomhed arbejder med IT. En femte laver hospitalsudstyr. Jeg syntes egentlig det er rimelig spredt.

Men ja, du har ret. Jeg kan kun fortælle om dem jeg kender. Men hvordan er det anderledes end for dig?

Med venlig hilsen

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Skrevet kl. 13:54

Dato: 1/9/2006 1:24:14 PM Forfatter: Carsten Jacobsen

Som man nok kan fornemme i denne tråd, er det meget individuelt hvad man anser for bedst - heldigvis. Vi ville jo ikke få en god debat hvis vi alle tænkte ens

Helt enig

Dato 1/9/2006 1:24:14 PM Forfatter: Carsten Jacobsen
Mht. tilegnelse af teknologisk viden, så kommer man altså også langt hvis det er lysten der driver værket. Det synes jeg selv at jeg er et godt eksempel på. En god del af min tid arbejder jeg med satellit- og mobilkommunikation, og det er altså 100% selvlært. Jeg har selvfølgelig ikke papirer på min viden, men det er min kunde på det område iøvrigt ret ligeglad med.

Fuldstændig enig. Hvis lysten driver værket når man virkelig meget længere. Det er imponerende at du har selvlært dig kompetencer indenfor satellit- og mobilkommunikation.
Den IT-virksomhed jeg driver nu også baseret på selvlært viden, og det er mine kunder også ret ligeglade med.

Med venlig hilsen

Side 13 ud af 17 (162 indlæg)