Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad har I som iværksætter af udd. bag jer?

Side 15 ud af 17 (162 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

"Lad os dog få alle de kreative mennesker ud i lyset og frem, så deres ideer måske lettere kan få luft og måske udvikle sig til mere."

Hørt! -Og nu ville jeg gerne skrive en masse om hvad det igrunden vil sige at være kreativ, så det kan forståes af regeringen - men det kan jeg ikke..

Måske handler det egentlig om "tiltro" - og dét har vores nuværende regering ikke. Hvis man ikke kan gøre eksakt rede for hvad en statsligt invistering i kreativitet vil føre til bundlinien, så er kreativitet bare ikke et parameter der kan bruges. Jeg forstår regeringen på en måde - den tænker rationelt og "fornuftigt"- men på den anden side vil jeg gerne anklage dem for at være blinde overfor netop menneskelige værdier det kræver at få folk "ud ad lyset".

Med andre ord sidder de i deres egen kasse og kan ikke slippe ud af den. Dét har ingenting med rationalitet at gøre, men (mangel på) menneskelige måder at se tilværelsen på.

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 23:58
sådan en ordning ville være for fristende for personer med en "svækket moral". Dvs at det meget bedre kan betale sig at lave sin egen virksomhed som konsulent til den stilling man havde førhen og derfor få de 100.000 skattefrit. Selvom man egentlig ikke er "iværksætter"?
Tilmeldt 23. May 05
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 14:01

Til nse

Du skriver "en række undersøgelser". Kan du give mig et link til nogen af disse?

Jeg ved ikke, om uddannelse dræber entreprenørskaben, men muligvis den kreative tænkning.

Hilsen Stiller
Tilmeldt 26. Jan 06
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:18

Tja...

Jeg er uddannet som Kulturøkonom (Skrev aldrig speciale) - Herefter Cand. Mag i Musikvidenskab (Skrev heller aldrig speciale) Med sidefag i Kommunikation/Dansk (Skrev heller ikke her speciale). Ergo jeg hr læst i 8 år, men stifet firma de 5 af dem, og prioteringen var svær om det skulle være studier eller firmaerne der skulle fokuseres på.

Det endte med firmaet, som er et Sampling bureau (www.samplingservice.dk) (Eventlancering) som har stort set intet med mine studier at gøre....og dog...Du vil opdage at du altid kan bruge brudstykker af alt du lærer.

Fra musikken har jeg kreativiteten og evnen til at få folk til at arbejde sammen om et fælles mål (Jeg har læst direktion/kapelmester) Fra Kulturøkonom har jeg lidt basisjura og et simpelt økonomisk overblik der gør at jeg ikke løber skrigende bort når jeg hører ordet NØGLETAL, og fra kommunikation/Dansk har jeg sproget og evnen til at formulere mig forskelligt. Tilfældigt?

Det jeg laver idag er praktiske lanceringskampagner for nogle af verdens største mærkevarer med lækre piger som produkt. Det har absolut intet med mine studier at gøre, men alligevel føler jeg at jeg har en god ballast ud fra selvvalgte fag. 

Min pointe er at du skal sammensætte dit studie efter hvad dine interesser (eller huller) er, hvis du ved du vil gå den selvstændige vej senere. Hvis du tror du om 8 år vil fortryde du ikke fik en uddannelse, vil du du opdage det undervejs....
Sunke
Fra Skanderborg
Tilmeldt 21. Jan 06
Indlæg ialt: 288
Fra  www.hypersynectics.com Skrevet kl. 08:59

" ... if you don´t follow the rules, you just have to do better ... "

- skrevet af en erfaren amerikansk konsulent - så ja, du kan godt klare dig uden uddannelse af nogen art - men vær forberedt på, at det bliver vejen altså ikke nemmere af ...

- og - normalt giver jeg ikke råd, medmindre jeg har en klar viden om, hvad du det er du i virkeligheden vil - men, denne er så generel at jeg gør det alligevel - og dette er baseret både på min egen baggrund (inkl. egne gode + dårlige ... valg) og et utal af mennesker, iværksættere og selvstændige jeg har mødt, set, hjulpet igennem årene.

- i korthed :

- få en uddannelse - ... næsten ligemeget hvilken
- afslut din uddannelse
- bliv god til det du vælger at arbejde med, så du har noget at tilbyde

- og så sagde en klog mand til mig, da jeg var lidt yngre :
- i det moderne samfund skal du ikke regne med at du blot tager én uddannelse som er for livet - du skal regne med at du tager 3 uddannelser igennem hele livet, jeg har selv 1 formel uddannelse bag mig, og er nu igang med min 2. uformelle uddannelse.

- og - ligeledes baseret på mange års erfaring - så kan du simpelthen ikke vide , om & hvornår den viden du tilegner du nu, vil kunne komme dig til nytte og glæde - baseret på et utal af spændende forløb og historier for mennesker jeg har hjulpet.

- hilsner med highspirit
- enjoy

Dann S.

--------------------------------------------------------------------------------------------
Dann Sommer,
Personlig Coach & Web Maximizer
--------------------------------------------------------------------------------------------
- Personlig og Professionel Coaching. Erhvervs Coaching
- Web Marketing & Web Positioning. Viral Marketing.
- Kurser, Foredrag & Teambuilding.
Tlf. +45 8764 0828  (+tlf.sv.)
Mobil : +45 4084 0828  (sms ok)
E-mail :
coaching@dann-sommer.dk
Web   : www.dann-sommer.dk
::: Coaching, der virker ! ::: Coaching, med succes ! :::
::: " ... at fokusere på dét der virker, fordi ...
:::          ... dét man fokuserer på, kommer der mere af ... ! "
Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 09:25
[QUOTE]Dato: 1/30/2006 8:58:32 AM Forfatter: dann-sommer.dk

... - og - normalt giver jeg ikke råd, medmindre jeg har en klar viden om, hvad du det er du i virkeligheden vil - men, denne er så generel at jeg gør det alligevel - og dette er baseret både på min egen baggrund (inkl. egne gode + dårlige ... valg) og et utal af mennesker, iværksættere og selvstændige jeg har mødt, set, hjulpet igennem årene.

- i korthed :
- få en uddannelse - ... næsten ligemeget hvilken
- afslut din uddannelse
- bliv god til det du vælger at arbejde med, så du har noget at tilbyde

Få  en uddannelse, næsten lige meget hvilken. Jeg er dybt uenig. Hvorfor? - spilde tid på noget man ikke er sikker på er noget man vil?

- og så sagde en klog mand til mig, da jeg var lidt yngre :
- i det moderne samfund skal du ikke regne med at du blot tager én uddannelse som er for livet - du skal regne med at du tager 3 uddannelser igennem hele livet, jeg har selv 1 formel uddannelse bag mig, og er nu igang med min 2. uformelle uddannelse.
- og - ligeledes baseret på mange års erfaring - så kan du simpelthen ikke vide , om & hvornår den viden du tilegner du nu, vil kunne komme dig til nytte og glæde - baseret på et utal af spændende forløb og historier for mennesker jeg har hjulpet.

Det er en meget traditionel og gammeldags holdning, som jeg ikke deler. I mange tilfælde er uddannelse nyttigt, men der er mange effektive og mere målrettede måder at tillære sig den viden, som er optilmal.

Jeg er enig i at, viden gør en forskel og at det kræver at man bruger tid på at finde ud af hvordan "det system" man arbejder med fungerer.

Men at tage en uddannelse, bare for at tage en. Og have noget at falde tilbage på, som mange siger, er jeg slet ikke enig i.

Tilmeldt 30. Jun 05
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 19:50

Hejsa

Med rimelig god erfaring i karriereskift, vil jeg sige få din grundlæggende uddannelse på såsom stud.ex,hf, hhx og hvad de nu ellers hedder.....
Nå det er på plads, så vælger du efter hjertet...hvad har du lyst til ligenu, lad være med at tænke jeg vil vælge for hele livet.....for senere vil du nok opleve en udvikling med dig selv, som gør at du måske vil gå nye veje, hvis ja så bruger du så din HHX eller hvad man nu tager til at prøve nogle nye spring. Det giver dig langt flere valgmuligheder....

Min basis var Højere handelseksamen økonomisk linie, derefter blev udlært på kontor, kom ind hos DRK hvor vi opførte asylcentre i store tal i 80''erne (fed tid - men var aldrig hjemme..... )skiftede så til noget helt andet -blev sygeplejerske, arbejde først i fast arbejde derefter freelance...
skiftede derefter til at købe mit ejet i en hel anden brance - men skiftet blev over til det jeg havde beskæftiget mig med i min fritid.... undervejes har jeg supl. med lidt delvis diplom udd.

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 17:23
Uddannelse er som sådan egentlig ligegyldig for at være eller blive iværksætter....
Det er ideerne, drive, viden, tålmodighed, evne - just to name a few - der er væsentlige.

Ja, jeg kender endda ekstremt succesfulde iværksættere som knap kan skrive eller regne... MEN de kan regne DEN ud ;-)

Faktisk er der endda en del - som jeg kender - der blev nødt til at blive iværksættere, fordi de ikke havde de nødvendige uddannelser for at komme i job-betragtning ;-)

Heldigvis, heldigvis er der rigtige mange kloge IVÆRKSÆTTERE som ikke udelukkende kigger på eksamenspapirer når de ansætter folk ;-)

Lasse

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Tilmeldt 30. Jun 05
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 20:51

Jeg mener ikke man skal sidde og råde en ung mand til ikke at få færdiggjort udd., jeg kender også en hel masse som ikke er blevet til en skid undskyld udtrykket andet end at vente på at nogen ville have en på et hav af tilskud i en hvis del.

Med uddannelse får man friheden til at vælge selv, der er altså de færreste uden uddannelse som har denne mulighed. Det er nok også de færeste der ville kunne klare sig igennem med en 8. kl nu om dage. Så grundlæggende mener jeg de få eksempler på iværksættere som ikke haft noget bag sig er en mikrodel, ifht til dem som har haft et eller andet udd. niveau bag sig, dette kan være på en faglig som boglig uddd.

Nå man er kørt fast i tingene bør man altid kigge på om det bare er fordi man er blevet skoletræt eller man har valgt den forkerte retning. Der findes masser af forskellige slags udd., så der burde være noget for enhver smag.

Helt ærligt, til alle jer som ref. til iværksættere der kun gik i den stråtætte, ville I så ansætte et menneske som ikke havde andet end folkeskolen bag sig. Altså totalt grøn. For sæt nu hvis det der med de vilde planer ikke går, hvad skal den unge mand så falde tilbage på og hvad skal han kunne sælge sig selv på. Eks. flaskedreng i brugsen?

Tilmeldt 28. Nov 06
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:04
Hvem bliver iværksættere statistisk set? Er den typiske iværksætter en ung mand med en lang videregående uddannelse, eller er det en kvinde uden ret meget uddannelse? Og hvordan går det de nye virksomheder?

Disse spørgsmål - og mange flere, der handler om den danske arbejdskraft - besvares i publikationen Køn og arbejdsliv, der er udgivet af Danmarks Statistik i oktober 2004.

De nye iværksættere

Sammenholdes de nye tal med andet materiale fra Danmarks Statistik, tegnes et portræt af iværksætterne. Der kan findes materiale dels i Danmarks Statistiks "Firmastatistikken", og dels i "Tilgang af nye virksomheder". Dette materiale dækker etablering af virksomheder i årene 1996-2000.

Mænd bliver oftere selvstændige end kvinder

I perioden 1996-2000 var 70,5 procent af iværksætterne mænd og 29,5 procent kvinder.

Det nyeste materiale viser, at andelen af selvstændige blandt alle mænd på arbejdsmarkedet i dag er mere end dobbelt så stor som blandt kvinderne. 11,4 procent af de beskæftigede mænd mellem 15-66 år er selvstændige, mens dette kun gælder 4,2 procent af kvinderne.

Uanset hvilken aldersgruppe, man betragter, er en større andel af mændene selvstændige, end det er tilfældet for kvinderne.

Noget andet er så, at kvinderne er bedre til at overleve som selvstændige. Fire år efter virksomhedens start, er der lige så mange kvindelige selvstændige som mandlige.

En tredjedel af iværksætterne er under 30 år

I hvilken alder bliver man iværksætter? I 1997 var 36,7 procent endnu ikke fyldt 30 år, da de startede op. Det tal var reduceret med ca. 2 procent i 2000, så 34,8 procent af de mandlige iværksættere var under 30. Den samme tendens kan spores hos kvinderne.

Omvendt tyder det nyeste materiale på, at idéerne skal modnes. For både mænd og kvinder gælder det i hvert fald, at jo højere alder de opnår, jo større en del af aldersgruppen forsøger sig som selvstændige. Blandt de 55-66-årige er ca. hver femte mand selvstændig mod 6,5 procent af kvinderne.

Det er i samme aldersgruppe, de 55-66-årige, der er størst forskel på andelen af selvstændige mænd og kvinder. Den laveste andel af selvstændige finder vi i gruppen af 15-29 årige kvinder, hvor kun 1,3 procent har etableret egen virksomhed.

Få selvstændige med videregående uddannelser

Om man forsøger sig som selvstændig har tilsyneladende ikke så meget at gøre med, hvor meget uddannelse, man har. Kun relativt få af iværksætterne har en videregående uddannelse.

Blandt mændene er det dem med en erhvervsuddannelse, der i højest grad er selvstændige, mens det blandt kvinderne gælder, at dem med grundskolen som højeste uddannelse er de flittigste til at starte egen virksomhed.

Det er også blandt dem med erhvervsuddannelser, at vi finder den største forskel mellem andelen af mænd og kvinder, der vælger at blive selvstændige.

Af 2004-materialet fremgår det endelig, at der er relativt færre selvstændige blandt personer med videregående uddannelser. En videregående uddannelse ansporer altså ikke i sig selv til at blive selvstændig.

Flest inden for detailhandel og restauration

Nye firmaer er en vigtig faktor i et dynamisk erhvervsliv, da de skaber økonomisk vækst gennem åbning af nye jobs, fornyelse af produktionsprocesser samt produktinnovation.

Antal nye firmaer fordelt på branchegrupper 2003

Kilde: Danmarks Statistik

I 2003 startede lidt over 29.700 nye firmaer. Heraf startede næsten 40 procent inden for finansiering og forretningsservice, mens under 10 procent af de nye firmaer startede op inden for industri.

Det danske erhvervsliv var i begyndelsen af det nye årtusind kar

Side 15 ud af 17 (162 indlæg)