Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad har I som iværksætter af udd. bag jer?

Side 16 ud af 17 (162 indlæg)
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Min baggrund:

Matematisk student
1-årig Handelsskole

Kontorassistent i økonomi & indkøb

Butikschef i Fakta A/S, herunder lederkurser

Ingeniør i planlægning og ledelse

Supplerende fag på CBS Københavns Handelshøjskole

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 16:00
"Iværksætter" er ikke et karrierevalg

Beklager, men det er det altså ikke. Selvfølgelig kan man have en grundide om at man ikke vil arbejde under en chef, og derfor sige om at man vil være selvstændig (eller med et nyt ord iværksætter). Man er altså nødt til at kigge lidt på hvad man har lyst til at arbejde med OG som andre er parate til at betale for. Det er der hvor du vælger HVAD du vil tjene dine penge på, at du foretager det egentlige karrierevalg. Hvis ens drøm er at starte et SAP konsulenthus, kunne det være man lige skulle sætte 1-2 år af til at arbejde et sted hvor man kan lære faget. Så det er jo noget med at finde ud af hvordan man opnår de kompetencer man har brug for på vejen mod sit mål, uanset om vejen går gennem formel eller uformel uddannelse.

Man må også gøre op med sig selv om hvorvidt man er tilfreds med at have en "god" virksomhed der kan måle sig med de andre i branchen, eller om man brænder for at være den bedste. For at blive bedst skal du kunne eller vide noget mere end dine konkurrenter - hvordan vil du nå dertil?

Endelig vil jeg sige at der er en helt naturlig grund til at folk med længerevarende uddannelser i mindre grad vælger at blive selvstændige.
1) Når man er færdig med uddannelsen har man udsigt til en høj løn nu og her
2) Er man i arbejde har man meget lidt fritid til at starte noget nyt op.
3) Man kan have sat sig i et forbrugsmønster der er dyrere end da man var 21.

Dette betyder på ingen måde at en langvarig uddannelse er et dårligt valg, blot reducerer det odds for at man ender som selvstændigheder med de fordele og ulemper det kan have. At "velstuderede" ikke i samme omfang vælger at blive iværksættere er derfor ikke ensbetydende med at de ville være dårlige til det hvis de prøvede, men kan lige så godt være et udtryk for at de har (hvad de mener er) et mere attraktivt alternativ. Og vi kan nu engang ikke alle have vores egen enmandsvirksomhed og leve af at klippe hinanden.

Jeg har en universitetsuddannelse i datalogi og en HD i Logistik (men er så heller ikke rigtigt iværksætter. Har fuldtidsjob)

Tilmeldt 11. Mar 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:33
Jeg er helt ny her på siden, men vil da gerne lige smide en bemærkning om det med at være selvstændig.

1. Jeg prøvede at starte op som selvstændig for et par år siden, men havde ikke det store held med mig.

2. Jeg er nu startet op som selv stændig igen og lejer mig selv ud, til danmarks største komunikations virksomhed.

Jeg er ikke så gammel og har et svende brev som elektriker, jeg har prøvet en del i de seneste år, men kun uden held. Har været lidt uheldig med alt, så det har jeg kun fået gæld ud af, MEN hvis man kan finde en fast kunde som jeg har gjordt kan det gå eller du økonomisk kan arbejde på et projekt du selv vil(det kan være meget dyrt) så er det vel bare med at prøve.

Jeg tjener godt, men bliver absolut ikke fed af at være iværksætter/selvstændig, men skønt at være sin egen chef.....

Prøv det

Tilmeldt 22. May 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 12:27
Det er et spændnede emne at tage op.

Selv er jeg uddannet journalist på Danmarks Journalisthøjskole i Århus. Derudover har jeg folkeskolens 10. klasse og nogle enkeltfag på HF.
Siden min afsluttende eksamen på DJh har jeg taget en del fagrelevante kurser, og jeg tror, det er her, man for alvor kan hente noget. De forskellige uddannelsesinstitutioner er nødt til at sigte så bredt, at meget af indholdet bliver ligegyldigt for en del af deltagerne. Derfor ser jeg den væsentligste uddannelse som den, man begynder på, når man står med sit eksamensbevis i hånden.

Specifikt for iværksættere er det jo utroligt forskelligt, hvad man har brug for, alt efter hvilken branche, man beskæftiger sig i. Jeg kender alle mulige slags iværksættere, som har alt fra en universitetseksamen til 8-9 år i folkeskolen. Generelt mener jeg ikke, uddannelsen er altafgørende for, om man får succes eller ej. Det vigtigste man kan rumme som iværksætter er viljen til at kunne, ville og turde. Resten kan man købe sig til :-)

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 13:04
cand.pharm & HD(U)
Tilmeldt 9. May 07
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 13:27
cand. scient - matematik/datalogi
Tilmeldt 28. Dec 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 08:37
Jeg er stud. mag lige nu i erhvervsøkonomi og idehistorie.

Så mine fag fra økonomi kommer til rette i opstarten af biks.

mette

Kan ikke logge ind via mit gamle login så har lavet en ny
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 13:04
Appropos cand.xxxx

En af mine bekendte plejer at sige at han er cand.godt

Han har ikke taget nogen fin uddannelse, men klarer sig godt alligevel. Og det gør han lidt grin med, med denne "titel".

mvh Carsten

Fra Køge
Tilmeldt 2. May 07
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 00:42
Der er rigtig mange gode svar til dig allerede - så det tog mig lige lidt at beslutte mig for, at bruge energi på at svare. Men jeg nu nok noget på hjertet - nu ser vi :O)

En af de ting jeg møder i mit arbejde som Succes Manager - er den samme historie pakket ind i forskelligt gavepapir. Historien bliver fortalt af succesfulde virksomhedsledere, som i mange tilfælde også er iværksættere. Pointen - bare for at gøre det rigtig kort er - at de alle har stået på et sted i deres liv, hvor de har truffet et valg. Det virker måske så simpelt at det er ubrugeligt - men det er det nu ikke.

Valget har været at gøre det de troede på - og sjældent har de haft et heppekor, som stemte i, og opfordrede dem til at tage deres konkrete valg. Lad os nu bare lade det gå udover Lars Larsen......... hans daværende bank ville ikke låne ham penge på et vitalt tidspunkt  - og han måtte ud og lede indtil nogle var på - og i følge hans egen bog - er det stadig den bank han bruger den dag i dag. Bill Gates var en knægt med langt hår og en brudt uddannelse bag sig osv osv.

Nogle har en uddannelse og nogle har ikke - nogle er kloge og nogle er ikke - nogle er visionære og nogle er ikke. Hvis du vil skabe succes for dig selv - skal du have nosserne til at gøre det du skal gøre. Du er dig - på din egen unikke måde - og det samme er alle andre i øvrigt. Pointen er simpel - det er godt at tage råd fra andre - uddannelse kan være godt, det kan være nødvendigt og det kan være en forhindring. Men hvad står du for? - når du spørger dig selv - hvad vil du? Og har du det der skal til?

Jeg har mødt mennesker der vil være professionelle fodboldspillere, men ikke gider løbetræne - men de vil gerne læse bøger? Jeg tror du vil rykke mest ved at undersøge - hvad det egentlig er du søger?

Søger du at komme væk fra skolen fordi du er doven? Søger du væk fra skolen fordi du tror du er klogere end dem der underviser dig? Søger du væk fra skolen fordi du har valgt en forkert uddannelse? Søger du væk fordi du bare skal åbne dit eget firma nu? Jeg ved ikke om mit svar er klart for dig - men prøv at gå derhen hvor du mener du skal være og se hvad der sker ;O) Lyt til andre og beslut hvad der er rigtigt for dig - selv!

Vh, Christian (og god vind)

Mvh, Christian Campbell http://www.gennembrud.nu/

Fra Århus
Tilmeldt 26. Apr 06
Indlæg ialt: 199
Skrevet kl. 16:45
Altså ud fra mit perspektiv er uddannelse blot en hjælpende hånd! Det er en komplet skrøne at uddannelse er en nødvendighed, og her mener jeg virkelig uanset hvilket fag eller emne vi taler om - for uddannelse er jo basalt set bare en flok mennesker der fortæller dig noget du selv kunne have fundet ud af hvis du blot kiggede efter det. Når det så er sagt skal det dog siges jeg ikke er imod uddannelse - uddannelse kan være en fin ting, da man ikke altid har tid/overskud til at klare alting selv og det derfor er dejligt at have nogen til at strukturere den viden man skal bruge - man skal dog bare være ret kritisk omkring ens uddannelse og vælge intelligent. Hvis man blot tager en uddannelse for at tage en, så er man på forkert kurs!
Personligt har jeg en flotte lille rød hue og så er jeg fornyligt blevet optaget på Daimi i Århus (Department of Computer Science hos Aarhus Universitet).

Side 16 ud af 17 (162 indlæg)