Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dandomain contra vituemart..

Side 14 ud af 24 (234 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,8 stjerner givet af 6 person

Rasmus Lindgren:
Gad egentligt ikke kommentere mere... Men hey... den gode hr Lundsby bliver jo ved og ved at skrive det samme, så en gang i mellem må man lige bryde ind Smile

Det er rigtigt glad for at du gør Rasmus, jeg synes problemet er så vigtigt, at jeg bliver nødt til at bruge den nødvendige tid på at debattere det!

Rasmus Lindgren:
Du får også nævnt at det er vigtigere at vælge leverandør over teknologi og platform. Her er vi delvist enige. Men lad os lige filosofere lidt over dette.

Er det bedst at have

1) en 16-årig der har leget med lidt asp og html sætte en DanDomain shop op, eller

2) have en virksomhed med mange års erfaring og viden indenfor blandt andet forretningsanalyse, sætte en Magento shop op.

Jeg kommer ikke selv med nogen svar, men tag det som et diskussionsoplæg Wink

Du misforstår lidt mit råd, der kan koges ned til at man skal bruge et hosted hyldeprodukt hvis man på nogen måde kan komme til det. Det er den hurtigste vej til at komme til fokuserer på det som det hele handler om nemlig at tjene penge.
Hvis man på ingen måde, kan skohorne sin forretningside ind i et hyldeprodukt, så er man tvunget til at starte et it-projekt og her skal man vælge leverandør udfra menneskerne ikke teknologien!

Rasmus Lindgren:

Det ved jeg nu snart ikke. Der er masser er firmaer og personer der sælger deres Magento extensions. Fx kan du få en komplet help desk ind i Magento på under 5 minutter.

http://www.magentocommerce.com/magento-connect

Vores problem er at vi leverer selve platformen, og svarer derfor mere til Magento end til leverandørerne på markedspladsen. Så er der selvfølgelig det cut som Magento tager af omsætningen på markedspladsen, ved Apple tager 30 % i AppStore, men kender ikke Magentos sats måske er det nul.
Problemet er her at der ikke er noget der forhindre andre i at lave deres egen Magento Connect med en mindre sats. Så den indtægtsmodel tør vi ikke binde an på.

Rasmus Lindgren:
Og hvis du ikke mener at du kan tjene penge på open source, så undrer Magento Enterprise licensen mig. Sidst jeg tjekkede kostede den knap 9000$ OM ÅRET (med en lille bitte mere funktionalitet end gratis versionen, samt support fra Varien selv)

Sagen er at Magento er lavet til at bygge store e-handelsprojekter på. For store kunder. Dette betyder at Magento licensen, bliver meget lille i forhold til projektets samlede omkostninger. Den vil med stor sandsynlighed blive købt, alene pga. den øgede tryghed.
Vores produkt er rettet i mod små til mellemstore virksomheder, og sigter i ekstrem grad mod at undgå omfattende projekter. Så en licens i Magento's størrelses orden, ville udgøre en meget stor del af de samlede omkostninger. Det vil svare lidt til at betale over halvdelen af bilens pris i forsikring. Den er svær at sælge. Så det er heller ikke en mulighed.

Du kan iøvrigt lave samme tænke eksperiment, med BaseCamp fra 37 Signals, kan man finde en rentabel forretningsmodel for at gøre det Open Source! Nej, vel :-)

Fra Horsens
Tilmeldt 26. Jul 09
Indlæg ialt: 91
Skrevet kl. 13:20
Gennemsnit 3,3 stjerner givet af 7 person

Tråden der ikke ville dø...

@Lundsby

Jeg kan summere det op ganske kort. Du skulle tage og lægge din floskel "Open Source er godt for nørder, men dårligt for ekøbmænd" på hylden - for den er fladpandet entydigt generaliserede og hvad der holdt for 2 år siden er ikke nødvendigvis sandt idag.

Jeg har personligt fattet pointen for flere indlæg siden - det bliver den bare ikke bedre af.

No offence.

Jeg tilbyder webdesign og webgrafik

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 16:07
Gennemsnit 3,4 stjerner givet af 5 person

Mads Nygaard Pedersen:
Du skulle tage og lægge din floskel "Open Source er godt for nørder, men dårligt for ekøbmænd" på hylden

Det har jeg ikke tænkt mig, jeg synes faktisk at mange af indlæggene i tråden i høj grad bekræfter den. Faktisk er det slående hvordan de eneste der argumenterer imod min pointe er nørder (Og endda nørder der på en eller anden måde sælger Open Source projekter). Mens der har været flere e-købmænd der fortæller om deres fejlslåede Open Source projekter, og det har gjort mig rigtigt glad at der er flere erfarne folk har samme opfattelse.

Jeg håber ikke du er træt at indlæggene for så vil du sandsynligvis heller ikke kunne lide hverken blog indlægget, radioreklamen, musikvideoen eller spillefilmen!
Syntes det er en alvorlig og vigtig sag, som har fået alt for lidt opmærksomhed.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:28
Gennemsnit 3,4 stjerner givet af 5 person

Jeg synes bestemt ikke du skal lægge din "floskel" på hylden. Uanset at der er nogle nørder der føler sig lidt stødt over den, så giver den et godt og korrekt billede af den virkelige verden - den somde fleste kunder lever i :)

Og please - giv mig så alle sammen nogle 1-stjernede stemmer (de tæller nemlig også hehe)

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 23:29

Det var en skam du ikke ville snakke mere fri bar Lundsby - men ok når nu det handler om monopol på lukne fadbamster (closed source) kontra frihed til selv at vælge i baren (open source) så var det vel ikke så sjovt længere.

Problemet med et forsøg på at spinne en tråd i en bestemt retning og så ellers holde kursen så hårdt er at hvis man ikke har ret (og lad os hurtigt slå fast at det har i ikke) så virker det fjollet på dem som kan gennemskue det i længden.

Jeg har spækket mine indlæg med gode konkrete faktuelle punkter for hvorfor en lejeløsning ikke er en bedre løsning en end open source løsning - og derudover en række af gode grunde til hvorfor man absolut bør overveje open source som ekøbmand fordi det ganske enkelt giver en friheden til selv at vælge - rent økonomisk er det ingen forskel på en fedtet lejeløsning eller en fedtet open source løsning det handler altså ikke nødvendigvis om økonomi her og nu men om friheden til at kunne vækste sin forretning uden at ramme imod et loft i de rammer men har placeret sin e-virksomhed i.

Det er ikke så svært endda Wink

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 10:18

Hej Ronni

Du må undskylde at jeg havde glemt dig, det er bestemt ikke fordi snakke længere, også om fri bar :-)

Ronnikc:
men ok når nu det handler om monopol på lukne fadbamster (closed source) kontra frihed til selv at vælge i baren (open source) så var det vel ikke så sjovt længere.

Hvis de lukne fadbamser gør, at min webshop kan omsætte 300.000 kr. om måneden efter bare 4 måneder, så skal du se mig trylle dem indtil jeg ikke kan se lige mere. Det vil jeg meget hellere end falde for den "frie" bar, blive omrasket om regningen og aldrig komme til at tjene en krone. Som sagt så mange gange, så handler det om at tjene penge, og der er rigtigt mange der tjener penge med hostede løsninger (closed source).

Ronnikc:
Problemet med et forsøg på at spinne en tråd i en bestemt retning og så ellers holde kursen så hårdt er at hvis man ikke har ret (og lad os hurtigt slå fast at det har i ikke) så virker det fjollet på dem som kan gennemskue det i længden.

Men jeg har jo ret!!! Open source er godt for nørder men dårligt for ekøbmænd. Tråden her illustrerer det også tydeligt de eneste der siger mig imod er closed source sælgende nørder. E-købmænd (som det handler om) og SEO'er kommer i høj grad med lignende erfaringer.

Jeg forstår ikke at deres historier ikke gør indtryk på dig, det er jo ekøbmændene det handler om og folk som Mikkel der formendtligt har været involveret i flere webprojekter end du har spist ærter. Og jeg har iøvrigt selv også været med til et par stykker, her de sidste 14 år hvor webprogrammering har betalt mine regninger.

Det lyder på mig, som om at den virkelige verden ikke rigtigt interessere dig!!!

Men jeg kan da godt se tingene lidt fra din side, hvis man kan slippe afsted med det, så er det da højst sandsynligt en profitabel forretningsmodel, at åbne et diskotek med fribar, og så sender regningen bagefter. Det kræver bare nogle lokaler, noget sprut og en moralsk fleksiblitet. Du for dog sikkert ikke lov til at gøre det overfor privat kunder (de er så beskyttede), men hvis du på nogen måde kunne dreje den så kunderne var erhvervsdrivende, så var du hjemme :-)

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 11:10

Jeg undlader igen at igen at citere og tager dem en ad gangen.

Og hvis du nu kunne omsætte for 3 millioner hvis du nu ikke kun havde lunkne fadbamser - så var du jo en ekseptionel dårlig ekøbmand hvis du ikke forstod dit marked marked end at begrænse udvalget til lunkne fadbamser.

Så ud fra en enkelt forudsætning om at tjene penge så kan en lejet løsning _intet_ tilbyde som man ikke kan få som metervare i open source _intet_ - Så det er ren pseudo argumentation som ingen som helst relevans har i virligheden - du tilbyder jo ikke noget som ikke kan fås i stort set alle open source løsninger i dag - så hvis man kan sælge fadbamser hos dig kan man det helt sikkert også i alle open source løsningerne uden at bruge mere tid på det.

Og så lad os lige slå fast igen igen at det jo ikke handler om fri bar - men om friheden til selv at vælge hvad man gerne vil drikke og at ens forandrede behov til drikkevarer over aften kan imødekommes som man er i byen - eller at ens forandrede behov i en webshop kan imødekommes og ikke er låst fast af et monopol på kodeændringer som man ser på closed source systemer - hvor fadbamserne så ovenikøbet typisk koster 2-3 x prisen.

Jeg tror jeg lavede Sønderjyllands Amts første hjemmeside tilbage i 1995 (som en af mine 3-4 første betalte opgave) og dermed har jeg vel så også beskæftiget mig med det her i 14 år - ja jeg stod faktisk bag det første closed source cms og ecommercesystem som blev godkendt af PBS tilbage i 98-99 - Jeg tror jeg kender spektret hele vejen rundt...

Men ok hvis du kan bilde folk ind at det er optimalt at bryde med et af de største mantraer i forretnings- og organisationsverden omkring leverandørafhængihed, som værende gift for ens virksomhed på lang sigt, og sætte sig i en tilstand hvor de er afhængige af hjælp som er monopoliseret så held og lykke med projektet - Du har ikke ret og du får heller ikke ret bare fordi du er vedholden med at skrive det samme igen og igen.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 11:22

Den er altså underholdende denne tråd...

Men en ekøbmand som blot sidder med Frontpage (skal nok vaske min mund med sæbe) kan omsætte for mere end en der sidder med open source eller closed source system. Det har INTET med systemet at gøre, men hvordan han sælger sine varer.

At påstå at open source er bedre end closed (eller omvendt) er som at påstå at man løber hurtigere med blå sokker end med hvide sokker.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 11:27

Ja men det er såmænd også lige præcist det der er min pointe.

Forskellen ligger i friheden til at tilpasse systemet til ens foranderlige behov på sigt - og den forskel er efter min mening en ufattelig vigtig parameter som enhver ekøbmand skal overveje seriøst inden han eller hun påbegynder sin webshop.

Fra København
Tilmeldt 29. May 09
Indlæg ialt: 368
Skrevet kl. 11:30

Hej med jer

Jeg har fulgt med i tråden her fra starten, da jeg selv står for at skulle hjælpe en ven med at træffe det rigtige valg i forhold til platform for hans kommende webshop.

Jeg synes, at det er lidt søgt at blive ved med at bruge Rosenstands 300.000 kroners omsætning om måneden som målestok i denne sammenhæng. Vi kan vel alle sammen blive enige om, at Rosenstand er blandt de dygtigste (hvis ikke den dygtigste) til søgemaskineoptimering her i landet, eller hvad? Og der er vist heller ikke nogen tvivl om, at han er en sindssygt dygtig forretningsmand, som mange kun kan drømme om at spejle sig imod.

Det er helt vildt flot, hvad ha har opnået, men det er jo bestemt ikke standarden for webshops - hverken på en lejet eller open source-løsning. Det er selvfølgelig et eksempel på, hvad man KAN opnå, men de færreste har nok evnerne og gåpåmodet til at nå dertil med en webshop.

Jeg sidder selv til dagligt med en OsCommerce-løsning på posterland.dk, som fungerer fint til mine behov. Vi har da nogle udgifter til programmør og grafiker til at holde den ved lige, men det er også forventeligt med et katalog på mere end 30.000 produkter. Og udgifterne skyldes mest, at jeg hele tiden finder ud af nye ting, som vi godt vil have implementeret. F.eks. får vi helt nyt design med mulighed for tilvalg af rammer passende til den enkelte plakat i løbet af en måneds tid. Jeg ved ikke, om det kunne have ladet sig gøre i en lejet løsning?

Under alle omstændigheder vil jeg godt sige tak for en god debat, selvom mange af jer kommer med de samme salgsargumenter igen og igen. Det har i hvert fald gjort tankerne bag min vens kommende valg mere nuancerede.

Side 14 ud af 24 (234 indlæg)