Jeg tror mere at problemet er at nørder kan sælge webshops, de gør bare oftest deres kunder en bjørne tjeneste. Grundlæggende tror mange kunder, at fordi har forstand på teknik så ved han også hvad der er bedst for kundens forretning, hvilket sjældent er tilfældet. Jeg synes det er helt okay at sælge Magento til folk, samt at bruge plugins med mere. Man skal bare fortælle dem ærligt om de omkostninger, der kommer ved vedligeholdelse af softwaren i takt med der findes sikkerhedshuller og kommer nye browsere etc., at bug-fixing er op til Magento og de har ikke noget økonomisk incitament i forhold til den enkelte kunde. Man bør nok også informerer om at opgraderinger kan risikerer at koste, når bagudkomp. brydes (og det gør den altid!). Lidt ligesom det ville være uanstændigt, af os udbydere af hostede webshops ikke at fortælle at man ikke kan rette i kildekoden, medmindre man betaler os for det. Og hvis man får lavet udvikling på vores løsning, så kan man ikke tage den med sig til en anden leverandør. Og hvis vi går falit, så er det ikke sikkert at man kan kører videre på vores løsning, medmindre man for lavet en kildekode deponerings aftale.
Jeg ved ikke om jeg tror der er deciderede gode og onde nørder, men det er helt sikkert en masse ekøbmand der er skuffede over regningen fra den frie bar :-) |
Ja det er jo klart.
Når jeg skal have et nyt hus så hyrer jeg som regel også nogle ejendomsmælgere til at bygge det....
Det rent håndværksmæssige skal man helt klart ønske i hænder på nogle der rent faktisk forstår tingene og kan tilpasse og justere efter ens behov.
Selvfølgelig skader det ikke at hente mere business-/markedtingsminded folk ind til det købmandsmæssige i ens webshop - men så vidt jeg ved så er det vist heller ikke dit speciale lundsby? Hvis man har et stort projekt i gang er det en rigtig god idé at hente flere kapaciteter ind med hver sit speciale og det skader f.eks. heller ikke at hente nogen ind med styr på forretningsudvikling og organisationsteori så man får nogle bedre værktøjer til at planlægge de første par år af ens webshop og prøve at tilpasse ens behov til en mere strategisk planlægning.
Derudover så vil det selvfølgelig også være en fordel at hente nogen ind med styr på markedsføringen - især da hvis vi taler offline markedsføring i form af reklamer/branding kampagner m.v. der er det bestemt ikke tosset og alliere sig med nogle gode reklamebureau folk.
Ja og sådan kunne vi jo blive ved med - men faktuelt er det jo nok at du på ingenvis løfter de komptencer bedre end de rigtige fagfolk - lige så lidt som det giver mening at sætte lighedstegn mellem open source og at alt laves af nørder - guess what, det gør det faktisk ikke og det giver faktisk rigtig god mening at trække folk ind med de rigtige kvalifikationer til hver sit område af opstarten af sådan et projekt - men det er selvfølgelig nok de færreste kunder som hopper på en lejeløsning som har et helt hold med ombord til at igangsætte projektet, ellers havde de nok ikke valgt at leje sig ind på en standard løsning