Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dandomain contra vituemart..

Side 12 ud af 24 (234 indlæg)
Fra Horsens
Tilmeldt 26. Jul 09
Indlæg ialt: 91
Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

@ Lundsby

Der er heldigvis meget af det grundlæggende du siger som jeg sagtens kan følge. Jeg er f.eks. enig i at man skal fokusere på salget, og man ikke skal nørde. Jeg er blot fundamentalt uenig i dine konklusioner omkring OS som salgsplatform der hvor OS er nu. Så hvad det angår har du ikke overbevist mig. Det er fint nok - det ville være kedeligt om man var enige om alt.

@ mmalling

Som Mikkel og andre skriver er det først og fremmest din situation du skal tage udgangspunkt i. Du lader til at have været omkring jf. havd du tidligere skriver i tråden, så den del tror jeg nu nok du har tjek på.

Hvis jeg med en pistol for tindingen skulle holde de platforme jeg kender op mod hinanden og bedømme dem ud fra muligheder vs. begrænsninger, så ville jeg vælge Magento (surprise). Jeg er faktisk ikke fanatisk - og har prøvet (rigtig) meget gennem årene på godt og ondt - både hosted + OS. Så det er min helt igennem personlige mening efter at have arbejdet med systemet siden version 1.0. Som Ronni påpeger er den rigtige OS platform en man kan vokse på. Og som andre lige så rigtigt påpeger, skal det ikke være en man slås med...

Idag er det min erfaring der mange udenlandske OS hosts der mere eller mindre har overtaget rollen som den hostede udbyder tilbyder ift. service. Det kan dog variere en del, men f.eks. er Nexcess.net en fremragende host til Magento pga. en vanvittig god support. De er prisvenlige og meget responsive (vi snakker responstid på mellem 10 og 20 min for mails - og ikke pseudo-respons.)

Her et par sider lavet på Magento :

Postkasser.dk
Gewaechshauszentrum.de

Der er sikkert en masse andre gode forslag og eksempler. Og faktum er at designet ikke siger hulens meget om hvordan systemet er at bruge fo almindeligt dødelige. Så tag et kig på den her side for både at prøve frontend og backend administration på en Magento installation out of the box:

http://www.magentocommerce.com/demo

NB. Ift. SEO kan serverens placering godt spille en væsenlig rolle (det kan DeMib sikkert bekræfte). Har ikke den store erfaring med danske Magento hosts, men der lader til at være nogle bud blandt trådens skribenter. 

Jeg tilbyder webdesign og webgrafik

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 20:48

Ronnikc:
1) Fra open source til open source - er med fuld kildekode / data adgang og derfor kan det være endog meget lettere at skifte system.

Nu er jeg i de 14 år jeg programmeret professionelt lavet en del import/export jobs (faktisk blev jeg hyret ind hos KMD i forbindelse med konvertering af sagsdata optil kommunal reformen. Og jeg har aldrig aldrig sat mig ned og studeret det ene eller det andet systems kildekode i forbindelse med konvertering, det har altid været nok at kunne på data og data formatter. De fleste hostede løsninger har forskellige jobs, til import/eksport af data, og iøvrigt er det ikke særligt svært for den kompetente programmør at Screenscrape data, direkte fra den shop der skal konvereteres fra.
Så den faktor mener jeg ikke at havde overset :-)

Ronnikc:
2) Tag f.eks. Magento - Der findes en importer hvor du kan importere fra oscommerce f.eks.

Jeps, og hvis du spørger os eller DanDomain så er jeg sikker på at begge parter har noget liggende der kan importerer fra OS Commerce. Så igen de to kombetanter står også lige hed!

Ronnikc:
Ved at benytte et open source system er det ikke sikkert man behøver et system skifte - det kan være at den billigste / mest fordelagtige løsning er at få tilpasset ens eksisterende system til de forandrede behov man har

Det kan det være, det kan også være det modsatte, nemlig at systemskifte er fordelagtigt. Det må antages at der kommer til, at være en række muligheder for med for at skifte system i takt med, at markedet udvikler det gælder både Open og Closed Source systemer.

Ronnikc:
Det er ikke muligt med de fleste hostede løsninger og det er vel netop lige præcis her at det for alvor viser sig at at den dynamik og fleksibilitet som man får ved open source frem for hosted closed source er frihed - friheden til at justere, tilpasse og forandre efter ens eget behov.

Det er muligt i Shopify og Red Pitt, vores eget templatesprog er pt. i Beta så vores kunder for også snart muligheden. Når du siger "friheden til at justere, tilpasse og forandre efter ens eget behov.", så bør ekøbmanden hører "Frihed til at betale en konsulent for at lave en masse arbejde", frihed koster som nævnt en del gange tidligere, og for virkeligt at gå kan jeg da også lige nævne at det eneste måde at få komplet frihed i ens webshop, er ved at havde uendeligt meget tid og penge. Så igen, lad vær at sige det, det er jo ikke rigtigt.

Ronnikc:
Det er lige præcis den frihed man ikke har når man låser sig fast på en hosted løsning og binder sig den værste form for leverandør afhængighed man kan - men selvfølgelig er det også folk for hvem det kan være den rigtige løsning hvis de har et meget statisk behov der ikke forandre sig eller hvis deres vækst profil er meget lav osv. - Men for rigtigt rigtigt mange webshop ejere så er det altså ikke nødvendigvis særligt smart at gå den vej.

Det er sgu skægt at du taler om meget vækst profil, når man hører de tal Thomas Rosenstand nævner, i mine øjne er det en rigtigt flot vækstprofil at omsætte for 300.000+ efter bare 4 måneder. Og der er kunder hos DanDomain der omsætter for over en million pr. måned.
Gad vide hvordan de gør det, mit bud ville være at de fokuserede på deres indtjening fremfor at lede it projekt indkøbere.
Jeg synes virkeligt at det er udtalelser som denne der bekræfter at Open Source er godt for nørder og dårligt for ekøbmænd.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 20:58

Mads Nygaard Pedersen:
Der er heldigvis meget af det grundlæggende du siger som jeg sagtens kan følge. Jeg er f.eks. enig i at man skal fokusere på salget, og man ikke skal nørde. Jeg er blot fundamentalt uenig i dine konklusioner omkring OS som salgsplatform der hvor OS er nu. Så hvad det angår har du ikke overbevist mig. Det er fint nok - det ville være kedeligt om man var enige om alt.

Jeg er glad for at vi kan blive enige om hvad det fundamentalt handler om :-)

Mads Nygaard Pedersen:
Idag er det min erfaring der mange udenlandske OS hosts der mere eller mindre har overtaget rollen som den hostede udbyder tilbyder ift. service. Det kan dog variere en del, men f.eks. er Nexcess.net en fremragende host til Magento pga. en vanvittig god support. De er prisvenlige og meget responsive (vi snakker responstid på mellem 10 og 20 min for mails - og ikke pseudo-respons.)

Jeg ville så gerne diskuttere denne sætning med dig, jeg er nemlig ret sikker på at de ikke tager produkt ansvaret for Magento, de installerede extensions og den kode kunden selv har tilrettet, men jeg er utroligt sulten og har et kunde oplæg der skal være klar til imorgen. Så smutter jeg ud efter Sushi og så vil jeg gøre mit bedste til at jeg hverken åbner outlook eller amino før oplægget er færdigt. (Amino er en tidsrøver, men det er sjovt og lærerigt)

Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 244
Fra  MBM Data Skrevet kl. 23:11
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Selvom denne tråd er blevet temmelig lang syntes jeg faktisk den er meget lærerig, og jeg har læst den flere gange, og syntes at der er kommet rigtig mange gode indlæg, uanset om de så kan betegnes som salgstaler eller ej.

Det svære ved sådan en tråd som denne er nok at de fleste naturlig nok vil fremhæve det system som de selv anvender eller sælger, osv.

Mit håb med denne tråd var også at høre fra andre som benytter det ene eller andet system, hvorfor valgte de lige netop denne løsningen, var det fordi de havde overvejet det meget, blev det anbefalet eller var det fordi et firma overbeviste dem om at det var den rigtige løsning for netop dem.

Det kunne være interessant at høre både gode og dårlige erfaringer med det system man nu en gang valgte, ved godt at man ikke altid er villig til at dele de dårlige erfaringer, måske fordi man syntes det er flovt eller andet. Til det vil jeg gerne sige at jeg syntes ikke det er flovt, for snart mange år siden da jeg havde en af de første butikker og ikke var i besiddelse af den erfaring jeg har idag, forkøbte jeg mig også. Jeg spurgte dengang rundt på nettet og blev anbefalet et opensource system, og det pågældende firma fik også overbevist mig om det var det helt rigtige for mig. Derfor smed jeg også et temmelig stort beløb efter shoppen til design, opsætning, design osv. Men desværre var det ikke så lige til som man havde fortalt, og efterhånden som tiden gik var der lige det ene og det andet som skulle rettes til, og  selvom jeg ikke dengang var en idiot til it var det altså ikke sådan lige til at rette, så det endte med at de lige måtte gøre det. Da de så var færdige syntes de lige at jeg skulle have lavet noget andet, til sidst blev det fuldstændig uoverskueligt, og jeg kunne godt se at noget måtte gøres, hvis det ikke skulle ende som et evigt langt it projekt. 

Derfor valgte jeg at skifte til dandomain som iøvrigt var meget hjælpsomme, og selvom jeg skulle have lavet nyt design og tilpasset shoppen, kostede det mig ikke engang det halve af hvad den anden havde gjort, og den gang kunne den stort set det samme som  jeg havde betalt det andet firma for. Ydermere sparede jeg også penge ved at jeg selv kunne lave mere af opsætningen selv. Det eneste som var et minus dengang var at dandomain shop var mere stiv i det, forstået på den måde at designet skulle tilpasses deres skabeloner, hvilket naturligvis sætter nogle begrænsninger.

Havde jeg vidst det som jeg ved nu havde jeg nok valgt en standard shop, men af skade bliver man jo klog som man siger.

Dermed ikke sagt jeg ikke ville vælge opensource igen for mine behov er ikke de samme nu som dengang, men syntes bare at ovenstående skulle med i debatten, for som sagt har meget ændret sig siden dengang.

Med hensyn til at tjene penge med den ene eller den anden løsning, så vil jeg sige at naturligvis kan man tjene penge med begge løsninger, for kan man ikke tjene penge på sin forretning fordi man har valgt en løsning fra dandomain eller scannet, ja så ville man jo nok vælge andre græsgange, og de to pågældende firmaer ville jo så ikke tilbyde dette produkt, og det samme gælder for opensource systemmer. Det evige spørgsmål som nok aldrig kan besvares er hvem der tjener mest på deres shop, dem med dandomain og scannet eller dem med opensource.

Det man nok også skal kigge på i den forbindelse uanset om man er ny eller erfaren ekøbmand, er omkostningerne til det pågældende system, for nogle systemmer har store opstarts omkostninger, men de bliver så tjent ind i den sidste ende ved lavere månedlige driftsomkostninger. Og man bliver vel også nød til at kigge på hvor meget tid har man mulighed for at bruge til det tekniske osv, for det tid man bruger på det går jo fra noget andet, som med så meget andet er tid jo penge.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 23:27
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 6 person

Hej Michael

mmalling:
Selvom denne tråd er blevet temmelig lang syntes jeg faktisk den er meget lærerig, og jeg har læst den flere gange, og syntes at der er kommet rigtig mange gode indlæg, uanset om de så kan betegnes som salgstaler eller ej.

Det er jeg rigtigt glæd for at du synes jeg om indrømme at der er en del gange hvor jeg har postet indlæg, hvor jeg tænkte at nu smider du os snart ud af din tråd for fuld musik.

mmalling:
Til det vil jeg gerne sige at jeg syntes ikke det er flovt, for snart mange år siden da jeg havde en af de første butikker og ikke var i besiddelse af den erfaring jeg har idag, forkøbte jeg mig også. Jeg spurgte dengang rundt på nettet og blev anbefalet et opensource system, og det pågældende firma fik også overbevist mig om det var det helt rigtige for mig. Derfor smed jeg også et temmelig stort beløb efter shoppen til design, opsætning, design osv. Men desværre var det ikke så lige til som man havde fortalt, og efterhånden som tiden gik var der lige det ene og det andet som skulle rettes til, og  selvom jeg ikke dengang var en idiot til it var det altså ikke sådan lige til at rette, så det endte med at de lige måtte gøre det. Da de så var færdige syntes de lige at jeg skulle have lavet noget andet, til sidst blev det fuldstændig uoverskueligt, og jeg kunne godt se at noget måtte gøres, hvis det ikke skulle ende som et evigt langt it projekt. 

Hvis jeg havde en femmer, for hver .... :-)

mmalling:
Det eneste som var et minus dengang var at dandomain shop var mere stiv i det, forstået på den måde at designet skulle tilpasses deres skabeloner, hvilket naturligvis sætter nogle begrænsninger.

Det er faktisk også det udgangspunkt, vi har langt vores egen strategi efter, sagen er den at de fleste systemer ikke kode baserede systemer, er baseret på skabeloner. Lidt som man kan sige at en malebog er en skabelon, man kan selv vælge hvordan man farvelægger men mulighederne for at ændre motivet er få, derfor har vi baseret vores design modul på lego-princippet, hvor man stille og roligt bygger sit design op, klods for klods. Fordelen er åbenlyst en man får meget stor fleksiblitet i forhold til designet, men ulempen er at det tager lidt længere tid end at udfylde en skabelon.

Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 244
Fra  MBM Data Skrevet kl. 00:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tester iøjeblikket shopløsning fra dandomain og scannet samt en opensource løsning, jeg vil meget gerne hen af vejen komme med kommentar tll testen, og når det forhåbentlig ender med at jeg vælger en, dele med jer andre hvorfor valget netop faldt på den løsning.

Det nemmeste er nok at oprette en ny tråd til formålet

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 01:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jeg orker ikke at deltage i citations debatter af den længde som det er ved at antage nu - jeg mener som udgangspunkt at hvis en debat nærmer sig et omfang hvor citaterne fra det indlæg man svarer på fylder mere end ens eget indlæg så kan de nok undværes - så jeg vil nøjes med at kommentere på en enkelt ting.

Lundsby:
..så bør ekøbmanden hører "Frihed til at betale en konsulent for at lave en masse arbejde", frihed koster som nævnt en del gange tidligere, og for virkeligt at gå kan jeg da også lige nævne at det eneste måde at få komplet frihed i ens webshop, er ved at havde uendeligt meget tid og penge.

Hvad havde du forestillet dig?

Er vi nået til det punkt hvor du mener at hvis der var tale om rigtig frihed så var det hele gratis og der sad en lille nisse og udførte alt arbejdet kvit og frit?

Selvfølgelig koster det penge men fordelen ved at benytte sig af en open source løsning er at timepriserne ofte er helt ned til en trejdedel af hvad udbydere med monopol på ændringer i deres system forlanger - og det er jo netop fordi der ikke er samme leverandør afhængighed og dermed også større konkurrence. Det er jo fint nok at sælge webshops til en 5'er men hvis man tager 2500 i timen for support så er forskellen i pris nok hurtigt udlignet ;)

Men jeg kan så forstå at du sætter frihed = gratis eller hvordan er det lige?

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 12:06
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 4 person

Ronnikc:
Er vi nået til det punkt hvor du mener at hvis der var tale om rigtig frihed så var det hele gratis og der sad en lille nisse og udførte alt arbejdet kvit og frit?

Ja! Og hvis ikke man har en nisse, så må man jo fortælle kunderne at man istedet har en konsulent som koster en del. Iøvrigt har vi en lille nisse(f.eks. mig), der laver rigtigt meget arbejde kvit og frit - aarrhh, det er ikke helt sandt, man betaler jo en fast lav leje, og der er herigennem at nissen bliver aflønnet. Så hvor er man mere fri ? Stedet med eller uden nisser :-)

Iøvrigt kan man hos os og formendtligt også RedPitt, også få lavet ændringer i kildekoden til selve systemet, til konsulent takst. Men ulempen her i forhold til Open Source er at man skal bruge os. Men tilgengæld har vi en nisse, der arbejder for dig næsten gratis :-)

Ronnikc:
Men jeg kan så forstå at du sætter frihed = gratis eller hvordan er det lige?

Ja, jeg sætter i høj grad lighed imellem frihed og gratis, hvis jeg er til en fest hvor der er fri bar, så ville noget skuffet hvis værten præsenterede mig for en regning, og sagde at de han mente med fri bar var, at jeg selv kunne vælge hvilke drinks jeg ville købe.

Det er reelt samme misforståelse, der tit sker imellem Open Source nørder og e-købmænd. Jeg ved ikke om det kan skyldes at nørderne ikke går til så mange fester eller om der er en anden forklaring :-)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:27
Gennemsnit 3,2 stjerner givet af 5 person

"Frihed" er en meget relativ størrelse - primært relativ i forhold til ens økonomiske situation. Dette gælder ikke bare for webshops, men for de fleste forhold i livet i en kapitalistisk verden :)

Vi har alle sammen frihed til at købe en Strandvejsvilla - men det er de færreste af os, der nogensinde får skrabet så mange penge sammen, at vi i kan udnytte denne frihed. I praksis lever de fleste af os med en langt mere begrænset frihed.

Jeg oplever desværre ofte at udviklere snakker meget om "frihed", "muligheder" og "fleksibilitet" uden hensyntagen til, at dette har en pris. Og har man ikke de penge, som det kræver at udnytte disse friheder, så er de intet værd.

Med en hosted løsning er den almindelige løbende udvikling og nye funktioner som regel indbygget i prisen. Så ved købmanden præcis hvad der skal lægges hver måned. Naturligvis kan han så ikke selv diktere udviklingen, men hvis det er en god leverandør, vil det naturligvis også afspejle sig i den løbende udvikling af systemet.

Og så glemmer mange udviklere, at for de fleste ikke-tekniske - uanset om de driver online forretninger, er teknikken virkelig hamrende uinteressant. Det skal bare virke - ligesom lukummerne, kloakeringen, bilen og andre (nok så vigtige!) "mekanismer".

Jeg ved godt at det kan være svært for en nørd, at acceptere, at de man har dedikeret sit liv til er så uinteressant for andre - også blandt kunderne. Jeg kender det fra mig selv (og ja, på nogle punkter er jeg bestemt også selv en mega nørd) - de fleste virksomheder er i bund og grund fuldkommen ligeglade med søgemaskiner - de vil bare gerne have lortet til at virke, så alle deres potentielle kunder kan finde dem. "Mellemregningerne" og søgemaskinerne som sådan er de ret ligeglade med. Det må vi som leverandører forholde os til.

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 13:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 5 person

Så hele tråden kommer altså ned til at:

Nørder kan ikke sælge webshops (med mindre man selvfølgelig hedder Lundsby eller Mikkel Smile) fordi de kun vil snakke teknik og open source snak.

Vi snakker i hvertfald ikke webshop systemer her i tråden, fordi vi (i min biks Get A Shop) sælger kun Magento shops med den standard funktionalitet som den kommer med "out-of-the-box" (med et par plugins som vi også installerer og konfigurerer). Vi skin'er bare skidtet! (ja undskyld, på ikke nørd sprog betyder det at vi kun laver et nyt design som kan være helt frit efter kundens ønsker - vi rådgiver dog typisk vores kunder i den forbindelse)

Jeg betegner også mig selv som halvnørdet på nogle områder, men omvendt har jeg inden jeg blev selvstændig arbejdet som løsningsarkitekt hos WM-data (nu Logica) som netop gik på at omsætte forretningens ønsker og krav til nogle teknikkere som tænkte i kode.

Jeg er forvirret... Er jeg så en af de gode nørder, eller en af dem som ikke kan finde ud af at sætte en standard løsning op?!

Side 12 ud af 24 (234 indlæg)