@ Lundsby Hvis jeg med en pistol for tindingen skulle holde de platforme
jeg kender op mod hinanden og bedømme dem ud fra muligheder vs.
begrænsninger, så ville jeg vælge Magento (surprise). Jeg er faktisk
ikke fanatisk - og har prøvet (rigtig) meget gennem årene på godt og
ondt - både hosted + OS. Så det er min helt igennem personlige mening
efter at have arbejdet med systemet siden version 1.0. Som Ronni
påpeger er den rigtige OS platform en man kan vokse på. Og som andre
lige så rigtigt påpeger, skal det ikke være en man slås med... Her et par sider lavet på Magento : Postkasser.dk Der er sikkert en masse andre gode forslag og eksempler. Og faktum er at designet ikke siger hulens meget om hvordan systemet er at bruge fo almindeligt dødelige. Så tag et kig på den her side for både at prøve frontend og backend administration på en Magento installation out of the box: http://www.magentocommerce.com/demo |
Ronnikc:1) Fra open source til open source - er med fuld kildekode / data adgang og derfor kan det være endog meget lettere at skifte system.
Nu er jeg i de 14 år jeg programmeret professionelt lavet en del import/export jobs (faktisk blev jeg hyret ind hos KMD i forbindelse med konvertering af sagsdata optil kommunal reformen. Og jeg har aldrig aldrig sat mig ned og studeret det ene eller det andet systems kildekode i forbindelse med konvertering, det har altid været nok at kunne på data og data formatter. De fleste hostede løsninger har forskellige jobs, til import/eksport af data, og iøvrigt er det ikke særligt svært for den kompetente programmør at Screenscrape data, direkte fra den shop der skal konvereteres fra.
Så den faktor mener jeg ikke at havde overset :-)
Ronnikc:2) Tag f.eks. Magento - Der findes en importer hvor du kan importere fra oscommerce f.eks.
Jeps, og hvis du spørger os eller DanDomain så er jeg sikker på at begge parter har noget liggende der kan importerer fra OS Commerce. Så igen de to kombetanter står også lige hed!
Ronnikc:Ved at benytte et open source system er det ikke sikkert man behøver et system skifte - det kan være at den billigste / mest fordelagtige løsning er at få tilpasset ens eksisterende system til de forandrede behov man har
Det kan det være, det kan også være det modsatte, nemlig at systemskifte er fordelagtigt. Det må antages at der kommer til, at være en række muligheder for med for at skifte system i takt med, at markedet udvikler det gælder både Open og Closed Source systemer.
Ronnikc:Det er ikke muligt med de fleste hostede løsninger og det er vel netop lige præcis her at det for alvor viser sig at at den dynamik og fleksibilitet som man får ved open source frem for hosted closed source er frihed - friheden til at justere, tilpasse og forandre efter ens eget behov.
Det er muligt i Shopify og Red Pitt, vores eget templatesprog er pt. i Beta så vores kunder for også snart muligheden. Når du siger "friheden til at justere, tilpasse og forandre efter ens eget behov.", så bør ekøbmanden hører "Frihed til at betale en konsulent for at lave en masse arbejde", frihed koster som nævnt en del gange tidligere, og for virkeligt at gå kan jeg da også lige nævne at det eneste måde at få komplet frihed i ens webshop, er ved at havde uendeligt meget tid og penge. Så igen, lad vær at sige det, det er jo ikke rigtigt.
Ronnikc:Det er lige præcis den frihed man ikke har når man låser sig fast på en hosted løsning og binder sig den værste form for leverandør afhængighed man kan - men selvfølgelig er det også folk for hvem det kan være den rigtige løsning hvis de har et meget statisk behov der ikke forandre sig eller hvis deres vækst profil er meget lav osv. - Men for rigtigt rigtigt mange webshop ejere så er det altså ikke nødvendigvis særligt smart at gå den vej.
Det er sgu skægt at du taler om meget vækst profil, når man hører de tal Thomas Rosenstand nævner, i mine øjne er det en rigtigt flot vækstprofil at omsætte for 300.000+ efter bare 4 måneder. Og der er kunder hos DanDomain der omsætter for over en million pr. måned.
Gad vide hvordan de gør det, mit bud ville være at de fokuserede på deres indtjening fremfor at lede it projekt indkøbere.
Jeg synes virkeligt at det er udtalelser som denne der bekræfter at Open Source er godt for nørder og dårligt for ekøbmænd.