Det er tydeligt at du hverken er istand til at gengive eller forstå den fremlagte argumentation. Jeg orker ikke at gentage den, men hvis du læser tråden igennem igen, så støder du på den en hel del gange.
Samtidigt er det i dine eksempler også tydeligt at du ikke rigtigt har forstået begrebet leverandør afhængighed, for alle de eksempler du nævner der er relaterede til webshops, handler om system afhængighed. Du siger nu kan systemet ikke er eller andet, så man er nødt til at skifte og det bliver dyrt! Alt-i-alt synes jeg der har været en rigtigt lærerig diskussion, da jeg fandt på sætningen med at "Open Source er godt, men dårligt købmænd" var det udfra mine egne erfaringer og det er rigtigt fedt at havde hørt at andre har lignende. Selvfølgeligt har der været en masse nørder som var stærkt uenige men det havde jeg egentligt forventet. Nu vi er ved kontrovertielle udtagelser, så mener jeg egentligt også at det er skadeligt at websites generelt laves af teknik nørder, istedet for af folk der har forstand på kommunikation. Men det må vi tage i en anden tråd! |
@Lundsby
Jeg synes det er lidt morsomt at det er dig der slutter af med at skrive, at du ikke orker at skrive det samme igen ;-)
Det er ikke per se kontroversielt det du skriver - det er bare lidt for sort/hvidt sat op, mens der er andet af det jeg ikke rigtigt forstår - måske fordi jeg er lidt langsom - who knows? Det falder naturligt nok nogen for brystet hvis argumentet ikke holder vand - og så hjælper det ikke at tærske langhalm på det. Korrigér mig endelig hvis jeg tager fejl - men har lige læst tråden igen og og for mig at se siger du på den ene side, at det kun er de hostede løsninger der kan tjene penge (hvoraf Scannet en blot én - som du af uransaglige årsager klandrer mig for at fremhæve som hosted) mens du samtidig påpeger at open source egentlig er godt nok - bare ikke for købmænd. Jeg mangler fortsat noget fakta til at underbygge postulatet. Personligt synes jeg at f.eks. Virtuemart stinker 'out of the box' mens Magento styrer 'out of the box netop fordi det er et gennemtænkt købmandsprodukt med opsalgs, krydssalgs og relationssalg i højsædet. Rygraden i systemet er hvordan man flytter den besøgde fra A til C så smertefrit som muligt med så meget som muligt i kurven. Ligesom det handler om at stille mælken bagerst i den fysiske butik...
Buttom line - det forekommer mig helt gak-gak at postulere at et open source system som Magento er dårligt for købmænd. Sorry!
Indtil videre bærer debatten jo ret meget præg af at fronterne er trukket op mellem 'ideologierne' fordi der er en vis forretningsmæssig interessekonflikt i at holde bøtte... selv er jeg stor fan af det bedste system til formålet.Tror jeg heldigvis de fleste her er...
Anyway, igen - det kunne være spændende at få nogle faktuelle tal på bordet - som starteren af tråden også efterlyser indtil flere gange. Det kunne også være helt sjovt med konkrete statestikket for web iværksættere og omkostninger ifm. startups kontra hhv. open eller closed systemer som platform. Er det utopisk? Mikkel og flere andre fremhæver at det er et spørgsmål om rigtig mange faktorer, der stort set aldrig er ens for de enkelte virksomheder- kun tilnærmelsesvis. Men indefor de overordnede målbare rammer kunne det være interessant med nogle tørre facts. Jeg er sikker på at der er en masse af de ældre OS systemer (f.eks. Virtuemart) der har brændt folk over nallerne - men med systemer som Magento og Prestoshop tror jeg man skal passe alvorligt på med at spå som jeg hører Lundsby gøre om open source shopsystemer.